شاید به خوبی بدانید که ترید ارز دیجیتال بازی آسانی نیست و به دانش بالایی نیاز دارد. شما باید نکات و ترفندهای مهمی را بدانید و در معامله و کسب درآمد از بیت کوین یا دیگر رمز ارزها، از آنها استفاده کنید. معاملات ارزهای دیجیتال برای همه مناسب نیست، بنابراین، باید در این کار مهارت‌هایی داشته باشید و انواع روش های ترید ارز دیجیتال را بشناسید.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

با اصطلاح ترید یا معامله آشنا هستند. بسیاری از ما در زندگی روزمره خود معامله می‌کنیم، اگرچه ممکن است حتی ندانیم که این کار را انجام داده‌‌ایم. در اصل، هر چیزی که در یک فروشگاه می‌خرید، به نوعی ترید محسوب می‌شود.

طبق همین تعریف، ترید ارز دیجیتال به خرید و فروش و یا مبادله ارزهای دیجیتال گفته می‌شود.

همان‌طور که در بسیاری دیگر از بازارهای مالی، معاملات آنلاین انجام می‌شوند، معامله گری ارز دیجیتال هم به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. در ازای انجام هر معامله، درصدی از مبلغ تراکنش را باید به عنوان کارمزد به صرافی یا کارگزاری مورد نظر پرداخت کرد.

به چه کسی تریدر گفته می‌شود؟

تریدر فردی است که خرید و فروش دارایی‌های مالی در هر بازار مالی را، چه برای خود یا از طرف شخص و مؤسسه دیگری انجام می‌دهد. بر همین اساس، تریدر ارز دیجیتال را می‌توان شخصی معرفی کرد که به معامله گری رمز ارز مشغول است.

تفاوت اصلی بین یک معامله‌گر و یک سرمایه‌‌گذار، مدت زمانی است که شخص دارایی را در اختیار دارد. سرمایه‌گذاران دید بلندمدت به معاملات دارند، در حالی که معامله‌گران تمایل دارند دارایی‌ها را برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تری نگهداری کنند.

بازار ارزهای دیجیتال بی‌ثبات است. این بدان معناست که قیمت دارایی‌ها می‌تواند در کوتاه مدت به‌طور چشم‌گیری افزایش یا کاهش قیمت داشته باشد.

برای اینکه یک معامله‌گر موفق شوید، باید مهارت‌های تحلیلی مناسب و دانش کافی کسب کنید. شما باید نمودارهای بازار را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید پیش‌بینی‌های دقیقی در مورد افزایش و کاهش قیمت داشته باشید. همچنین اخبار و شایعات بر روری بازار کریپتو تاثیر بسیاری دارند، پس باید مدام از اخبار و حواشی رمز ارزها مطلع باشید.

 

انواع روش های ترید ارز دیجیتال

انواع روش های ترید ارز دیجیتال کدام است؟

تریدرها به روش‌های مختلفی معاملات خود را انجام می‌دهند. روش های ترید ارز دیجیتال، بستگی به هدف و استراتژی معامله‌گر دارد. در ادامه پنج مورد از مهم‌ترین روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

نوسان‌گیری (Swing Trading)

نوسان‌گیری یک روش ترید کوتاه‌مدت با هدف خاص است. نوسان‌گیرها تا زمانی که به هدف قیمتی خود نرسند، بر اساس تغییرات بازار واکنش نشان نمی‌دهند.

سویینگ تریدرها بر تحلیل تکنیکال تکیه می‌کنند. آنها رفتار بازار دارایی‌های فعلی و گذشته را برای تعیین قیمت‌های آینده مورد بررسی قرار می‌دهند. آنها می‌دانند که کاهش قیمت و سایر تغییرات در این بین، بخشی از فشار رمز ارز مورد نظر به سمت قیمت نهایی است.

نوسان‌گیری یکی از محبوب‌ترین انواع روش های ترید ارز دیجیتال است. مهارت نوسان‌گیرها با گذشت زمان بهتر می‌شود. هرچه افراد بیشتر معامله کنند، با ابزارها و تحلیل‌های بازار آشناتر خواهند شد.

پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

می‌توان گفت معامله‌گران پوزیشن تریدینگ، به نوعی نوسان‌گیر هستند اما دیدگاهی عمیق‌تر به یک معامله دارند. آنها قبل از سرمایه‌‌گذاری با ذهنیت سود بلندمدت، بازار را مطالعه می‌کنند، اما مانند تریدرهای دیگر، از روندها و نمودارهای بازار پیروی نمی‌کنند.

معامله‌گران پوزیشن، وایت پیپر ارز دیجیتال مورد نظر را مطالعه می‌کنند. سپس سایر عوامل بازار و عملکرد دیگر رمز ارزها را مورد بررسی قرار می‌دهند. آنها تنها در این صورت می‌توانند با اطمینان از نتیجه بلندمدت، سرمایه‌گذاری کنند.

پوزیشن تریدینگ به تجربه و توجه به جزئیات نیاز دارد. بهترین راه برای انجام آن، شروع با مقادیر کم است.

معاملات روزانه (Day Trading)

معامله‌گران روزانه در فعال‌ترین ساعات در بازار حضور دارند و معاملات خود را در پایان یک روز معاملاتی، می‌بندند. آنها همچنین به دنبال روندهای بازار و تأثیر آنها بر قیمت ها هستند. بسیاری از این معامله‌گران از ترید کریپتو امرار معاش می‌کنند.

معاملات روزانه به نگهداری دارایی‌های کوتاه‌مدت بسته به حرکات قیمت اشاره دارد و برای تصمیم‌گیری در مورد زمان خروج از دارایی، به یک تحلیل درست از بازار نیاز است. تغییرات قیمت در بازار سریع است و معاملات روزانه نیاز به کمی احتیاط دارد.

معاملات روزانه

معاملات محدوده نوسان (Range Trading)

معاملات محدوده نوسان در ارزهای دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که یک رمز ارز برای یک دوره زمانی بین قیمت‌های ثابت بالا و پایین، معامله شود. بالای محدوده معاملاتی اغلب مقاومت قیمتی را ایجاد می‌کند، در حالی که پایین محدوده معمولاً حمایت قیمت را ارائه می‌دهد.

یک محدوده معاملاتی با هر دو قیمت حمایت و قیمت مقاومت مشخص می‌شود، که قیمت بین آنها تمایل به نوسان دارد. معامله‌گران برای ورود یا خروج از این محدوده، از انواع اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مانند حجم و پرایس اکشن استفاده می‌‌کنند.

اسکالپینگ (Sculping)

اسکالپینگ به خرید و فروش در مدت زمان بسیار کوتاه و تعداد معاملات بسیار زیاد، برای کسب سود مطمئن اشاره دارد. اسکالپرها از بی‌حوصله‌ترین معامله‌گران هستند.

در این روش از ترید، معامله‌گر ممکن است از 10 تا بیش 100 معامله در یک روز انجام دهد. سود معامله‌ها بسیار جزئی است، اما اگر تعداد زیادی معامله موفق انجام شود، می‌تواند سود قابل قبولی را نصیب تریدر کند.

اسکالپینگ معمولا سود کمی دارد. با این حال، تریدرها از امنیت ناشی از درآمد مطمئن لذت می‌برند. یک اسکالپر موفق باید بداند که چگونه تحت فشار تصمیمات درست بگیرد.

با چه روش‌هایی بازار رمزارز را تحلیل کنیم؟

تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای ترید ارز دیجیتال و تحلیل آنها وجود دارد که مهم‌ترین آنها تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال است.

تحلیل فاندمنتال

دلیل اینکه شما می‌توانید تحلیل بنیادی یا فاندامنتال را تقریبا برای هر دارایی اعمال کنید، تمرکز آن بر ارزش ذاتی دارایی‌هاست که نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند. تحلیل فاندامنتال طیف وسیعی از رشته‌ها، تکنیک‌ها و مفاهیم را در بر می‌گیرد، اما همه این تکنیک‌ها برای هر دارایی مناسب نیستند.

به عنوان مثال، اگر شما تحلیلگر سهام هستید، ممکن است یک گزارش سود را بررسی کنید، مانند ترازنامه شرکت، قیمت سهام، سود هر سهم (EPS) و نسبت قیمت به درآمد (P/E) به همراه مجموعه‌ای از معیارها و متغیرهای دیگر. حالا اگر یک معامله‌گر ارز خارجی (فارکس) باشید، به عوامل متفاوتی نگاه خواهید کرد، مانند داده‌های بانک مرکزی که به تعیین وضعیت اقتصاد یک کشور خاص کمک می‌کند.

اما ارزهای رمزنگاری‌شده توسط یک شرکت صادر نمی‌شوند، بنابراین چگونه می‌توانید از تحلیل فاندامنتال برای رسیدن به ارزش ذاتی یک دارایی رمزنگاری‌شده استفاده کنید؟ مانند هر دارایی، شما باید به عوامل اطراف که می‌توانند بر آن تأثیر بگذارند نگاه کنید. برای مثال، می‌توانید وضعیت بخش ارزهای دیجیتال، ارزش کل بازار، محیط اقتصادی داخلی و جهانی، عرضه و تقاضا، و چشم‌انداز رقابتی را ارزیابی کنید تا تعداد انگشت شماری از شاخص‌های بالقوه را نام ببرید.

برخی اصول اساسی دیگر مانند وایت پیپر، تیم (خالقان پروژه)، بازار هدف، توسعه دهندگان و شایعات وجود دارد که می‌تواند در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال ابزاری کلیدی برای بسیاری از معامله‌گران ارزهای دیجیتال است که به آن‌ها کمک می‌کند تا از نوسانات و جریان‌های بازار آگاه شوند.

توجه داشته باشید که تحلیل تکنیکال قطعی نیست. در واقع به شما نمی‌گوید که به طور قطعی چه اتفاقی خواهد افتاد، بلکه با توجه به اطلاعات و تاریخچه قیمتی از طریق مطالعه نمودارها و تجزیه و تحلیل آنها، پیش‌بینی می‌کند که چه اتفاقی می‌افتد. با این حال، برای موثر بودن آن، باید با دقت انجام شود، که این کار نیازمند دانش کافیست.

فرضیات اصلی تحلیل تکنیکال شامل موارد زیر است:

  • تمام اطلاعات در قیمت منعکس شده است.
  • طبق روانشناسی، قیمت و روند در طول زمان تمایل به تکرار دارد.
  • تجزیه و تحلیل آماری می‌تواند به پیش بینی قیمت و روند بعدی که ممکن است رخ دهد، کمک کند.

برای اینکه بفهمید چگونه از تحلیل تکنیکال در معاملات ارزهای دیجیتال خود استفاده کنید، باید از معنای آن آگاه باشید. تحلیل تکنیکال شامل استفاده از داده‌های دنیای واقعی برای پیش‌بینی آینده بازار است. این موضوع بررسی آمار گذشته ارزهای دیجیتال مورد بحث، از جمله عواملی مانند حجم معاملات و حرکت قیمت را در بر می‌گیرد.

تحلیل تکنیکال به الگوها و ابزارهای نمودار تحلیلی نگاه می‌کند تا نقاط قوت و ضعف کریپتو را ببیند و با استفاده از آن‌ها الگوهای آینده رمز ارز را حدس بزند. معامله‌گران دارایی‌های سنتی‌تر، از جمله سهام، کالاها، ارزها، معاملات آتی و فارکس نیز از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. فرآیند استفاده از تحلیل تکنیکال بر روی هر یک از این دارایی‌ها بسیار شبیه به استفاده از آن بر روی ارزهای دیجیتال خواهد بود.

به طور کلی، تحلیلگران تکنیکال به انواع شاخص‌های زیر توجه می‌کنند:

  • روند قیمت
  • الگوهای نمودار
  • شاخص‌های حجم و حرکت
  • اسیلاتورها
  • میانگین‌های متحرک
  • سطوح حمایت و مقاومت

 

تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال

آیا ترید کردن می‌تواند شغل باشد؟

بیایید این پرسش را این‌چنین مطرح کنیم. آیا می‌توان با ارزهای دیجیتال درآمد کسب کرد؟ بله، شما می‌توانید با تریدینگ ارز دیجیتال به درآمد برسید. با توجه به نوسانات ذاتی کریپتوکارنسی، بیشتر آنها درجه بالایی از ریسک دارند، بنابراین به دانش یا تخصص کافی در این زمینه نیاز دارید.

معامله گری ارز دیجیتال یکی از راه حل‌ها برای کسب درآمد از این بازار است. اگرچه میانگین روزانه حجم معاملات کریپتو تنها 1 درصد از بازار ارز است، اما نوسانات زیادی در بازار کریپتو وجود دارد. بنابراین پتانسیل انجام معاملات کوتاه‌مدت بالاست.

شاید در حال حاضر بازار کریپتو به نسبت کوچک باشد، اما می‌تواند رشد زیادی را تجربه کند. بنابراین می‌توانید با سرمایه‌گذاری بلندمدت با ارزهای دیجیتال نیز درآمد کسب کنید.

چطور ترید کنیم؟

رویکردهای مختلف بسیاری از نظر نحوه تریدینگ ارز دیجیتال وجود دارد. برای شروع معامله ارزهای دیجیتال، ابتدا به دانش کافی در این مورد نیاز دارید. همچنین بسیار مهم است که خطرات مرتبط را بشناسیم.

 

تریدینگ ارز دیجیتال

در اینجا شش مرحله برای آغاز معامله گری رمز ارز در نظر گرفته‌ایم:

مرحله 1: یک حساب در صرافی ارز دیجیتال ایجاد کنید.

برای معامله گری ارز دیجیتال به یک حساب کاربری نیاز داریم، پس در ابتدا یک حساب کاربری در یک صرافی قابل اعتماد ایجاد کنید.

برای ایجاد یک حساب کاربری، باید اطلاعات شناسایی شخصی را به صرافی مورد نظر ارائه دهید، درست مانند افتتاح حساب در یک کارگزاری سهام. بعضی از اطلاعات رایجی که هنگام ایجاد حساب به آن نیاز دارید شامل کدملی، آدرس، تاریخ تولد و آدرس ایمیل است.

مرحله 2: حساب خود را تامین مالی کنید.

هنگامی که در یک صرافی ارز دیجیتال ثبت نام کردید، باید حساب بانکی خود را به آن متصل کنید. اکثر صرافی‌ها کارت‌های اعتباری یا کارت عابربانک و حواله‌های بین‌المللی بانکی را می‌پذیرند.

مرحله 3: یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

اکثر معامله‌گران فعال ارزهای دیجیتال، بیشتر سرمایه خود را به بیت‌کوین و اتریوم اختصاص می‌دهند. این دو رمز ارز، نسبت به دیگر آلت کوین‌ها، بیشتر قابل پیش‌بینی هستند.، بنابراین ترید با اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، می‌تواند ساده‌تر باشد.

بسیاری از تریدرهای کریپتو بخشی از سرمایه خود را به آلتکوین‌های کوچکتر اختصاص می‌دهند. اگرچه رمزارزهای کوچک با ارزش بازار متوسط، نسبت به ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بزرگ، ریسک بیشتری دارند، اما پتانسیل رشد آنها بیشتر است. بسیاری از آلتکوین‌های کوچک در عرض چند ماه بیش از 1000 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

مرحله 4: یک استراتژی انتخاب کنید.

اندیکاتورهای معاملاتی زیادی برای انتخاب وجود دارد و اکثر معامله‌گران هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرند. اگر در سرمایه‌گذاری تازه کار هستید، بهتر است یک دوره ترید ارز دیجیتال را آموزش ببینید.

اگر یک معامله‌گر باتجربه‌ای هستید، ممکن است از قبل استراتژی مخصوص خود را داشته باشید که برای معامله سهام از آن استفاده می‌کنید. استراتژی‌های معاملات سهام نیز اغلب برای ارزهای دیجیتال قابل استفاده هستند.

مرحله 5: از ربات‌های معاملات اتوماتیک استفاده کنید.

هنگامی که به دنبال یک استراتژی ترید ارز دیجیتال هستید، ممکن است با ربات‌های معاملاتی روبه‌رو شوید که با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری شما، بهترین نتایج را ارائه می‌دهند. از آنجایی که معاملات خودکار می‌تواند روشی محافظه‌کارانه، خنثی یا تهاجمی را فراهم کنند، می‌‌توانید به سرعت درآمد کسب کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که این روش همیشه کارآمد نیست.

مرحله 6: ارز دیجیتال خود را ذخیره کنید.

اگر در باز ارزهای دیجیتال فعال هستید، بهتر است سرمایه خود را در صرافی نگهداری کنید تا مبادله و دسترسی به آنها راحت باشد. اگر ارز دیجیتال خود را به قصد سرمایه‌گذاری میان‌مدت تا بلندمدت می‌خرید، پس باید یک کیف پول دیجیتال تهیه کنید.

در یک نگاه

هر کسی می‌تواند ترید ارز دیجیتال انجام دهد. افراد مبتدی به آموزش نیاز دارند تا بتوانند به معامله‌گری بامهارت و باتجربه تبدیل شوند. معامله‌گران باتجربه نیز می‌تواند با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی و انواع روش های تحلیل ارز دیجیتال، معاملات خود را به ثمر برساند.

با این حال، هیچ محدودیتی وجود ندارد. تریدرها می‌توانند تکنیک‌های مختلف را امتحان کنند تا مناسب‌ترین روش را برای خود بیابند. بعضی هم استفاده از چندین تکنیک را به‌طور همزمان در نظر می‌گیرند. استفاده از روش‌های مختلف که آنها را بررسی کردیم، باعث کاهش زیان و کسب سود در معاملات خواهد شد.