سولانا یکی از شبکه‌های بلاک چینی است که با هدف رفع مشکلات بلاک چین بیت کوین به وجود آمده است. با بررسی مزایا و معایب سولانا درمی‌یابیم که  این رمزارز یکی از بلاک چین‌های نوپای دنیای ارزهای دیجیتال است که ویژگی‌های منحصر به فرد آن باعث شده تا توسعه‌دهندگان برای ارائه پروژه‌های غیرمتمرکز خود از این بستر استفاده کنند. سولانا در حال حاضر پرسرعت‌ترین بلاک چین دنیای ارزهای دیجیتال است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب سولانا بپردازیم.

تاریخچه پیدایش سولانا

شبکه سولانا در سال ۲۰۱۷ توسط آناتولی یاکوونو تأسیس شد. گرگ فیتزجرالد و اریگ ویلیامز دیگر اعضای تیم سولانا بودند. ارز دیجیتال سولانا (SOL) رمز ارز این شبکه است. در بررسی مزایا و معایب سولانا متوجه می‌شویم که یکی از مزایای سولانا این است که از پشتیبانی شرکت‌های بزرگی همچون اینتل، توییتر، مایکروسافت، دراپ باکس، کوالکام و گوگل برخوردار است و تمامی این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا سرمایه‌گذاران بزرگی از این پروژه استقبال کنند.

 

مزایای سولانا

مزایای سولانا چیست؟

شبکه سولانا بر اساس الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده (DPOS) فعالیت می‌کند و به کمک تیمی حرفه‌ای از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان همچون دراپ باکس، کوالکام و اینتل راه‌اندازی شده است. اگر بخواهیم به مزایا و معایب سولانا بپردازیم، بهتر است ابتدا به سراغ مزایای آن برویم. مزایای سولانا عبارت‌اند از:

1.   مقیاس‌پذیری

تراکنش‌ها در شبکه سولانا با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شوند و تا حد زیادی مشکل مقیاس‌پذیری در این شبکه حل شده است. در هر یک ثانیه بیش از ۵۰ هزار تراکنش در شبکه ثبت می‌شوند و به طور تخمینی می‌توان گفت مدت زمان ثبت هر بلاک در بلاک چین سولانا ۴۰۰ میلی‌ثانیه است.

2.   سرعت بالا

شبکه اتریوم از پروتکل Turbine برای پشتیبانی از هزاران نود استفاده می‌کند. بدون اینکه خدشه‌ای به مقیاس‌پذیری شبکه وارد شود.

3.   کارمزد پایین

میزان کارمزد ثبت تراکنش‌ها به حدی ناچیز است که می‌توان آن را صفر در نظر گرفت. به طوری که برای هر یک میلیون تراکنشی که در شبکه سولانا ثبت می‌شود، تنها ۱۰ دلار به عنوان کارمزد دریافت می‌شود.

4.   استیکینگ و دریافت پاداش

کاربران می‌توانند در این شبکه توکن‌های SOL را استیک کنند. به این ترتیب کاربران با قفل کردن توکن‌های سولانا پاداش خود را از شبکه دریافت می‌کنند. کاربرانی که مقادیر زیادی توکن سولانا در شبکه قفل کرده باشند، به عنوان اعتبارسنج در شبکه فعالیت می‌کنند و با تأیید هر تراکنش و ثبت هر بلاک در بلاک چین، کارمزد تراکنش‌ها به اعتبارسنج پرداخت می‌شود.

5.   امنیت بالا

یکی از مزایای سولانا این است که امنیت بالایی دارد. کاربران با استیک کردن توکن‌ها در شبکه، به امنیت آن کمک می‌کنند و به این ترتیب احتمال تقلب و هک در شبکه به شدت کاهش می‌یابد.

6.   حمایت از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده توکن‌های NFT

سولانا از NFT ها و قراردادهای هوشمند حمایت می‌کند. سولانا بستری برای فعالیت پلتفرم‌های غیرمتمرکز و توسعه توکن‌های NFT است. سولانا تعداد زیادی از پلتفرم‌های توکن‌های غیر مثلی را به خود اختصاص داده است و روز به روز نیز به تعداد این توکن‌ها افزوده می‌شود.

سولانا همچون اتریوم بستر برنامه‌های غیر متمرکز است؛ اما سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها در سولانا نسبت به اتریوم باعث شده است که توسعه‌دهندگان بسیاری از بستر سولانا برای ارائه پروژه‌های خود استقبال کنند. در شبکه سولانا کاربران برای ارتباط با دیگر پروژه‌ها نیاز به سیستم لایه دوم ندارند. سولانا قادر است با دیگر پروژه‌های غیرمتمرکز ترکیب شود.

معایب سولانا

معایب سولانا چیست؟

با بررسی مزایا و معایب سولانا، متوجه می‌شویم که معایب سولانا نسبت به مزایای آن به حدی کم است که اصلاً به چشم نمی‌آید؛ اما این شبکه نیز همچون هر شبکه دیگری معایبی دارد که عبارت‌اند از:

  • بلاک چین اتریوم نسبت به سولانا قدیمی‌تر است و پروژه‌های فعال روی آن بی‌شمارند؛ اما سولانا بستر جدیدی است و تعداد پروژه‌هایی که روی آن فعالیت می‌کنند کمتر از اتریوم هستند. در حال حاضر شبکه اتریوم از بیش از ۲۸۸۸ پروژه غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. در حالی که در سولانا این رقم به حدود ۳۵۰ پروژه محدود می‌شود. البته تمام ویژگی‌های مثبت بلاک چین سولانا همچون سرعت بالا و کارمزد کم در آینده پروژه‌های فراوانی را به سوی سولانا جذب خواهد کرد.
  • در این شبکه برای راه‌اندازی یک سخت‌افزار مناسب و رضایت‌بخش، هزینه بالایی نیاز است.

در یک نگاه

در این مطلب با مزایا و معایب سولانا آشنا شدید. سولانا بستری مناسب است که شرکای تجاری قدرتمندی دارد و روز به روز نیز به گسترش و رشد خود ادامه می‌دهد. مزایای سولانا به حدی است که آن را به یکی از قدرتمندترین بسترها برای برنامه‌های غیرمتمرکز تبدیل کرده است و کارشناسان معتقد هستند آینده روشنی در انتظار این شبکه و رمز ارز آن خواهد بود.