کایبر سواپ (KyberSwap) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. برای ثبت نام در صرافی کایبر سواپ نیازی به احراز هویت نیست. بنابراین تمام افراد از سراسر دنیا می‌توانند به راحتی وارد این صرافی شوند و پس از اتصال کیف پول خود به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. کایبر سواپ مبتنی بر شبکه اتریوم است و مبادله توکن‌هایی با استاندارد ERC-20 در آن امکان‌پذیر است. این پلتفرم با استفاده از پروتکل نقدینگی زنجیره‌ای خود امکان انجام معاملات را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت برای تمام کاربران خود فراهم آورده است. در این مقاله، به معرفی صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال کایبر سواپ و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 

صرافی کایبر سواپ

شرکت خدمات مالی و صرافی ارز دیجیتال کایبر سواپ (KyberSwap) در سال 2018 آغاز به کار کرد. این صرافی با به کار گیری پروتکل نقدینگی زنجیره‌ای خود (Kyber Network) امکان مبادله توکن‌های مبتنی بر اتریوم را برای کاربران فراهم آورد. افراد همچنین می‌توانند در استخرهای نقدینگی سرمایه‌گذاری کنند و در کارمزد معاملات شریک شوند. گفتنی است که ورود به صرافی کایبر سواپ نیازی به احراز هویت ندارد و افراد از سراسر جهان می‌توانند با اتصال کیف پول خود به مبادله ارزهای دیجیتال بپردازند. نام این صرافی در ایران به شکل‌های کایبر، کایبرسوآپ و کایبرسواپ نیز نوشته می‌شود.

شرکت خدمات مالی و صرافی ارز دیجیتال کایبر سواپ (KyberSwap) در سال 2018 آغاز به کار کرد.
شرکت خدمات مالی و صرافی ارز دیجیتال کایبر سواپ (KyberSwap) در سال 2018 آغاز به کار کرد.

به طور کلی، صرافی‌های غیرمتمرکز توانسته‌اند بسیاری از مشکلات صرافی‌های متمرکز را حل نمایند. مشکلاتی نظیر هک شدن و اشتباهات مدیریتی اشخاص در این پلتفرم‌ها کمتر مطرح هستند. زیرا صرافی‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به شخص ثالث عمل می‌کنند. کایبر سواپ نیز یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر شبکه اتریوم است. این صرافی بر اساس مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند عمل می‌کند که در حال حاضر در بلاکچین اتریوم قابل اجرا هستند اما می‌توانند به شبکه‌های دیگر نیز گسترش یابند. کایبر سواپ از طریق پروتکل قدرتمند خود نیاز به واسطه‌ها را از بین برده و امنیت بالایی برای کاربران خود فراهم آورده است.

 

جدیدترین به‌روزرسانی کایبر سواپ

کایبر سواپ تبادل فوری و ارزان توکن‌های متعددی را برای معامله‌گران فراهم آورده است. کارمزد این صرافی با رشد زیرساخت‌های آن و افزایش حجم معاملات در آن رو به کاهش است. بنابراین استفاده از این پلتفرم موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه کاربران می‌شود. همچنین پاداش‌های این صرافی برای سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان نقدینگی دائماً افزایش یافته است. انتظار می‌رود این پروژه روند روبه‌رشد خود را ادامه دهد و تا پایان سال 2023 شاهد به‌روزرسانی‌های مبتکرانه آن باشیم.

کایبر سواپ تبادل فوری و ارزان توکن‌های متعددی را برای معامله‌گران فراهم آورده است.
کایبر سواپ تبادل فوری و ارزان توکن‌های متعددی را برای معامله‌گران فراهم آورده است.

گفتنی است که در سپتامبر 2022 این صرافی مورد حملۀ هکری قرار گرفت و حدود 265.000 دلار به این مجموعه آسیب وارد شد. در آپریل 2023 نیز این صرافی اعلام کرد که در معرض یک آسیب‌پذیری امنیتی قرار گرفته که ممکن است به از دست دادن دارایی سرمایه‌گذاران منجر شود. شبکه کایبر از تأمین‌کنندگان نقدینگی استخرهای خود خواست که هر چه زودتر دارایی خود را برداشت نمایند. همچنین تمام برنامه‌های پاداش‌دهی مرتبط با فارم‌های این صرافی به حالت تعلیق درآمد. این مشکلات امنیتی در حال حاضر رفع شده‌اند و صرافی غیرمتمرکز کایبر سواپ به روند طبیعی فعالیت‌های خود بازگشته است.

 

توسعه‌دهندگان کایبر سواپ

لویی لو (Loi Luu)، یارون ولنر (Yaron Velner) و ویکتور ترن (Victor Tran) بنیانگذاران کایبر سواپ هستند. لو یکی از نخستین تحلیلگران امنیتی قراردادهای هوشمند اتریوم بود، ولنر یکی از توسعه‌دهندگان اصلی شبکه اتریوم و ترن یکی از طراحان استخرهای نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز. این تیم حرفه‌ای مشاوران متخصصی نیز دارند که مهم‌ترین آنها ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، است.

بنیانگذاران کایبر سواپ نسخۀ آزمایشی پلتفرم خود را در آگوست 2017 راه‌اندازی کردند. پس از تست موفقیت‌آمیز این نسخۀ بتا، صرافی غیرمتمرکز کایبر سواپ به صورت رسمی در سال 2018 آغاز به کار کرد. این مجموعه توانست در زمانی کوتاه نقدینگی زیادی را جذب کند و حجم معاملات خود را گسترش دهد.

صرافی غیرمتمرکز کایبر سواپ به صورت رسمی در سال 2018 آغاز به کار کرد
صرافی غیرمتمرکز کایبر سواپ به صورت رسمی در سال 2018 آغاز به کار کرد

تیم توسعه‌دهنده کایبر سواپ گامی بلند برای استفاده از قابلیت‌های شبکه اتریوم برداشت. بیشتر پروژه‌های بزرگی که در آن زمان روی شبکه اتریوم قرار داشتند، تنها قادر بودند از بخش محدودی از خصوصیات این شبکه استفاده کنند. همچنین بیشتر آنها از نظر امنیتی بسیار ضعیف بودند. کایبر سواپ با بهره بردن از تمام تجربه‌های پیشین و با خلاقیت توسعه‌دهندگان خود توانست خیلی سریع به ابزاری کارآمد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

همچنین این مجموعه در مراحل مختلف توسعۀ خود توانست سرمایه بسیار زیادی را جذب کند. مهم‌ترین شرکای تجاری کایبر سواپ عبارتند از: MyEtherWallet، Request Network، Wanchain، ICON، Wax، Toshi و Gifto.

 

ویژگی‌های صرافی کایبر سواپ

مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال کایبر سواپ (KyberSwap) عبارتند از:

+ امکان معامله ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات

+ امکان معامله مستقیم توکن‌ها از طریق کیف پول‌های ارز دیجیتال

+ حجم نقدینگی بالا و کاربران زیاد

+ سهولت انجام معاملات خُرد و پردازش سریع سفارش‌ها

+ پاداش‌دهی منصفانه و عادلانه به سرمایه‌گذاران

+ طراحی کاربرپسند و دسترسی آسان به تمام امکانات صرافی

+ خرید و فروش ارز دیجیتال بدون انجام احراز هویت

+ سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها

+ انجام تمام معاملات به صورت کاملاً خودکار از طریق قراردادهای هوشمند

+ اپلیکیشن قدرتمند برای تلفن‌های همراه (اندروید و آی‌اواس)

+ تبادل سریع و راحت توکن‌های با استاندارد TRC-20

+ پشتیبانی و پاسخ به پرسش‌های کاربران در انجمن کایبر سواپ

 

تفاوت کایبر سواپ با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز

کایبر سواپ (KyberSwap) روی شبکه اصلی اتریوم راه‌اندازی شده است. مهم‌ترین تفاوت کایبر سواپ با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم در همین نکته نهفته است. بیشتر پلتفرم‌های مشابه از راهکارهای لایه دوم اتریوم برای سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، در حالی که کایبر سواپ یک پروتکل نقدینگی زنجیره‌ای را برای این منظور به کار گرفته است.

تمامی توکن‌های مبتنی بر اتریوم با استاندارد ERC-20 را می‌توان در صرافی غیرمتمرکز کایبر سواپ معامله کرد. هر توکن نیز دارای قرارداد هوشمند مختص به خود است و حتی اگر استخر نقدینگی هم برای آن وجود نداشته باشد، به آسانی می‌توان آن را ایجاد کرد. بنابراین افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به ترید توکن‌هایی بپردازند که کایبر سواپ از آنها پشتیبانی می‌کند. با وجود این، کماکان در این سیستم کارمزد سفارش‌ها به میزان ازدحام شبکه اتریوم وابسته است و تا زمانی که مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم برطرف نشود این مسئله نیز پابرجا خواهد بود.

تمامی توکن‌های مبتنی بر اتریوم با استاندارد ERC-20 را می‌توان در صرافی غیرمتمرکز کایبر سواپ معامله کرد
تمامی توکن‌های مبتنی بر اتریوم با استاندارد ERC-20 را می‌توان در صرافی غیرمتمرکز کایبر سواپ معامله کرد

صرافی کایبر سواپ همکاری موفقیت‌آمیزی را نیز با کیف پول‌های شناخته‌شدۀ ارز دیجیتال آغاز کرده است. اشخاص از طریق این سرویس می‌توانند به آسانی و حتی بدون خارج شدن از اپلیکیشن ولت خود به معامله بپردازند. همچنین کایبر سواپ رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد که امکان انجام آسان و سریع معاملات را فراهم می‌آورد. کایبر سواپ به کاربرانی که قصد انجام معاملات خُرد دارند و حفظ حریم خصوصی برایشان مهم است بسیار توصیه می‌شود.

 

تفاوت کایبر سواپ با صرافی‌های متمرکز

کایبر سواپ (KyberSwap) یک صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (Decentralized Exchange) است. غیرمتمرکز بودن کایبر سواپ به کاربران امکان می‌دهد تا بدون واسطه و به طور مستقیم با دیگر کاربران وارد معامله شوند. در نتیجه، قیمت ارزهای دیجیتال در این صرافی ممکن است متفاوت با نرخ بازار باشد.

قیمت ارزهای دیجیتال در این صرافی ممکن است متفاوت با نرخ بازار باشد
قیمت ارزهای دیجیتال در این صرافی ممکن است متفاوت با نرخ بازار باشد

به بیان دیگر، کایبر سواپ قیمت‌ها را از بازار نمی‌گیرد، بلکه قیمت رمز ارزها بر اساس توافق کاربران و با تعامل آنها تعیین می‌شود. امکان انجام مستقیم معاملات از طریق کیف پول نیز یکی دیگر از تفاوت‌های کایبر سواپ با رقبایش است.

 

امنیت صرافی کایبر سواپ

یکی از مزیت‌های استفاده از صرافی غیرمتمرکز کایبر سواپ (KyberSwap)، امنیت بسیار بالای آن است. صرافی‌های غیرمتمرکز احتمال زیان‌های ناشی از خرابی سرورها را به میزان زیادی کاهش داده‌اند. کایبر سواپ نیز با انتقال سرورهای خود به نقاط مختلف جهان توانسته است خطر ناشی از خرابی سرورها را تا حد زیادی کاهش دهد. در واقع در صورت خراب شدن یکی از سرورها، سایر سرورها به کار خود ادامه می‌دهند و اختلالی در عملکرد سیستم به وجود نمی‌آید. همچنین صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر به دارایی کاربران دسترسی ندارند و در نتیجه حتی اگر هکرها بتوانند به این سیستم نفوذ کنند، چیز زیادی نصیب آنها نمی‌شود.

 

ارزهای صرافی کایبر سواپ

لیست ارزهای صرافی کایبر سواپ بسیار بلند است و بیش از هفتاد توکن را در بر می‌گیرد. فهرست ارزهایی که در این صرافی از آنها پشتیبانی می‌شود دائماً در حال گسترده شدن است. کایبر سواپ مبتنی بر شبکه اتریوم است و مبادله انواع توکن‌های با استاندارد ERC-20 در آن امکان‌پذیر است. در حال حاضر اتریوم، پالیگان، رپد اتر و سندباکس بیشترین حجم مبادلاتی را در این صرافی به خود اختصاص داده‌اند.

 

ارز دیجیتال کایبر

ارز دیجیتال کایبر نتورک کریستال (Kyber Network Crystal) با نماد KNC یکی از مهم‌ترین رمز ارزهایی است که در صرافی کایبر سواپ خرید و فروش می‌شود. این رمز ارز در صرافی‌های ایرانی با نام‌های کایبر، کایبر کریستال و کایبر سواپ نیز شناخته می‌شود.

بیشترین قیمت کایبر سواپ معادل 5.71 دلار بود که در آپریل 2021 معامله شد. قیمت کایبر سواپ در سال 2023 کمی کاهش یافته است، اما با توجه به رشد محبوبیت این رمز ارز و عرضۀ نسخۀ دوم آن (Kyber Network Crystal v2) پیشبینی می‌شود قیمت آن روندی صعودی داشته باشد. تحلیل کایبر نتورک کریستال (KNC) و بررسی نمودار قیمت آن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نگاه مثبتی به آن دارند.

بیشترین قیمت کایبر سواپ معادل 5.71 دلار بود که در آپریل 2021 معامله شد
بیشترین قیمت کایبر سواپ معادل 5.71 دلار بود که در آپریل 2021 معامله شد

ارز کایبر (KNC) را می‌توان در تمامی کیف پول‌های مبتنی بر شبکه اتریوم که از استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کنند نگهداری کرد. این ارز دیجیتال سازگاری کاملی با کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شناخته‌شده‌ای مانند متامسک، تراست‌والت و لجر دارد. از سوی دیگر، مبادله KNC از طریق صرافی کایبر سواپ و بسیاری دیگر از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال تسهیل شده است. بنابراین خرید و فروش آن بدون نگرانی برای دارندگان این رمز ارز فراهم است.

 

آینده کایبر سواپ

برنامه کایبر نتورک برای آینده بیشتر روی توسعه صرافی غیرمتمرکز خود متمرکز است. نقشه راه کایبر سواپ اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی این مجموعه نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده آن را بسیار روشن دانست. سایت کایبر سواپ مرجع رسمی اطلاعات جدید در مورد تغییرات این شبکه است. دانلود اپلیکیشن، ثبت نام و ورود به صرافی کایبر سواپ نیز از طریق همین سایت انجام می‌شود. ویدئوی آموزشی کامل کار با صرافی غیرمتمرکز کایبر سواپ نیز در صفحه اصلی همین وب‌سایت در دسترس است. گفتنی است که صرافی کایبر سواپ کاملاً آنلاین و غیرمتمرکز است و آدرس و خدمات فیزیکی در هیچ کجای دنیا ندارد.

 

سوالات متداول کایبر سواپ؛ صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم

کایبر سواپ چیست؟

«کایبر سواپ» (KyberSwap) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که روی شبکه اصلی اتریوم راه‌اندازی شده است. این صرافی امکان معامله بیش از هفتاد توکن مختلف را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت برای کاربران خود فراهم آورده است.

مهم‌ترین ویژگی صرافی کایبر سواپ چیست؟

کایبر سواپ امکان انجام مستقیم معاملات از طریق کیف پول را برای کاربران خود فراهم آورده است. اشخاص از طریق این سرویس می‌توانند به آسانی و حتی بدون خارج شدن از اپلیکیشن ولت خود به معامله بپردازند. همچنین کایبر سواپ رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد که امکان انجام آسان و سریع معاملات را فراهم می‌آورد.

ثبت نام در کایبر سواپ به چه ترتیب است؟

برای ثبت نام در صرافی کایبر سواپ نیازی به احراز هویت نیست. افراد می‌توانند فقط با اتصال کیف پول خود وارد این صرافی شوند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. آدرس صرافی کایبر سواپ https://kyberswap.com است.

برنامه کایبر سواپ برای آینده چیست؟

برنامه کایبر نتورک برای آینده بیشتر روی توسعه صرافی غیرمتمرکز و ارز دیجیتال خود متمرکز است. رود مَپ این مجموعه اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی کایبر سواپ نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده کایبر سواپ را بسیار روشن دانست.

ارز دیجیتال کایبر چیست؟

ارز دیجیتال کایبر نتورک کریستال (Kyber Network Crystal) با نماد KNC یکی از مهم‌ترین رمز ارزهایی است که در صرافی کایبر سواپ خرید و فروش می‌شود. این رمز ارز در صرافی‌های ایرانی با نام‌های کایبر، کایبر کریستال و کایبر سواپ نیز شناخته می‌شود.