هنگام ثبت نام در پلتفرم‌های صرافی، حتما با گزینه احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال بر خورد کرده‌اید. باید بدانید که با رشد و بلوغ صنعت ارزهای دیجیتال، تنظیم‌کننده‌های مالی جهانی و ملی فشار بیشتری را بر شرکت‌هایی که خدمات دارایی دیجیتال ارائه می‌دهند، وارد می‌کنند تا از قوانین مشابه بانک‌های سنتی پیروی کنند. در حالی که بحث در مورد تعادل بین حریم خصوصی و امنیت وجود دارد، اقدامات مناسب شناخت مشتری (KYC) به جلوگیری از استفاده غیرقانونی از ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.

احراز هویت یعنی چی؟

فرآیند Know Your Costumer یا همان «مشتری خود را بشناسید» که به اختصار آن را KYC می‌نامند، پایه‌ای از مقررات انطباق ضد پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم در سراسر جهان است و مؤسسات مالی را ملزم می‌کند که هم مشتریان خود را شناسایی کرده و هم برای درک ماهیت کسب‌وکاری که در آن مشارکت دارند، تلاش کنند.

فرآیند مرسوم KYC شامل طیف وسیعی از اقدامات با دقت لازم، همراه با غربالگری و نظارت مداوم است، زیرا مشتریان درگیر خدماتی است که یک شرکت خاص ارائه می‌دهد. احراز هویت در زمینه‌های مالی مهم است، چون مجرمان استراتژی‌ها بسیاری زیادی را برای فرار از کنترل‌های ضد پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم (AML-CFT) به کار می‌گیرند. با ایجاد یک پروفایل دقیق برای هر مشتری، ارائه‌دهندگان خدمات مالی برای شناسایی مشتریانی که از خدمات آنها سوء استفاده می‌کنند، بسیار مجهزتر عمل خواهند کرد. در نتیجه برای جلوگیری از جنایاتی مانند پولشویی و تامین مالی تروریسم، از احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال

دلیل اهمیت احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال چیست؟

انطباق با KYC در فضای ارزهای دیجیتال، یک چشم‌انداز نظارتی در حال تحول و روش‌های قضایی نسبتاً جدید و پیچیده‌ای دارد. بر این اساس، هنگام احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال، این پلتفرم‌ها باید برای توسعه و اجرای راه‌حل KYC خود، از آسیب‌پذیری‌ها و خطرات زیر آگاه باشند:

تراکنش‌های ناشناس

تراکنش‌های صرافی ارزهای دیجیتال درجه‌ای از ناشناس ماندن آنلاین را به پول‌شویی‌ها می‌دهد. بر این اساس، صرافی‌ها باید به دنبال اطلاع‌رسانی به فرآیند تأیید هویت خود با کنترل‌های دیجیتال، از جمله دریافت اطلاعات بیومتریک مشتری مانند اسکن چهره، صدا و اثر انگشت باشند.

سرعت تراکنش

وجوه ارزهای دیجیتال را می‌توان در عرض چند ثانیه بین حساب‌ها جابه‌جا کرد، که اغلب از کنترل‌های AML-CFT پیشی می‌گیرد. صرافی‌ها باید اطمینان حاصل کنند که بررسی‌های لازم AML-CFT و فرآیندهای نظارتی آن‌ها قبل از انتقال وجه به کیف‌پول‌های کاربران، تکمیل می‌شود.

تراکنش‌های ساختاریافته

پولشویی‌ها ممکن است سعی کنند با ساختاربندی تراکنش‌های خود در مقادیر کم، در چندین حساب، از آستانه گزارش‌دهی فرار کنند. صرافی‌های رمزارز باید اطمینان حاصل کنند که کنترل‌های آنها از ایجاد حساب‌های متعدد جلوگیری می‌کند و اطلاعات را با سایر ارائه‌دهندگان خدمات مالی به اشتراک می‌گذارند تا استراتژی‌های ساختاری را شناسایی و از آن جلوگیری کنند.

پولشویی؛ احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال

ممکن است پولشویی‌ها با اجبار یا تشویق اشخاص ثالث از آسیب‌پذیری تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بیشتر سوء استفاده کنند. صرافی‌ها باید با انجام بررسی مناسب و شناسایی مشتریانی که پروفایل‌هایشان با ثروت یا رفتار مالی مورد انتظار پلتفرم مطابقت ندارد، برای شناسایی این اشخاص ثالث تلاش کنند.

احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال

چه اطلاعات شخصی برای احراز هویت در صرافی لازم است؟

باید گفت که الزامات KYC بین صرافی‌های مختلف به شدت متفاوت است. بعضی از صرافی‌های تقریباً به هیچ چیز نیاز ندارند، در حالی که برخی دیگر نیازمند کد ملی هستند و ممکن است چند روز طول بکشد تا حساب شما تأیید شود.

کریپتوکارنسی یک صنعت جهانی است و قوانین و الزامات بسیار متفاوتی در کشورهای مختلف وجود دارد. گاهی اوقات صرافی‌ها در همان کشور بر اساس تفسیری که از قانون دارند، الزامات KYC متفاوتی را اجرا می‌کنند.

بعضی از اطلاعات رایج که ممکن است در پلتفرم‌های مختلف در هنگام احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال با آنها مواجه شوید، در زیر می‌خوانید:

  • نام و نام خانوادگی
  • تاریخ تولد
  • شماره تلفن و یا آدرس ایمیل
  • آدرس محل سکونت و یا کشور محل اقامت
  • تصویر کارت شناسایی دولتی مانند کارت ملی، گواهینامه رانندگی یا پاسپورت
  • کپی قبض آب و برق
  • عکس خود همراه با شناسنامه یا کارت ملی

نحوه احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال چطور است؟

اولین قدم در احراز هویت ارز دیجیتال این است که صرافی مطمئن شود که با یک مشتری قانونی سروکار دارد. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما یکی از رایج‌ترین روش‌ها از طریق بررسی «مشتری خود را بشناسید» است. بررسی‌های KYC تأیید می‌کنند که مشتریان قبل از اینکه بتوانند در پلتفرم مورد نظر معامله کنند، به درستی از نظر سابقه مالی و سایر عوامل بررسی شده‌اند.

تعدادی ارائه دهنده مختلف بررسی KYC وجود دارد، اما اکثر صرافی‌ها از یکی از سه مورد بزرگ استفاده می‌کنند: IDology، Onfido، یا Jumio. هر سه مورد این ارائه‌دهندگان خدمات مختلفی از جمله تأیید هویت، تأیید سن و پیشگیری از کلاهبرداری را ارائه می‌دهند.

بهترین راه برای انتخاب یک ارائه‌دهنده بررسی KYC برای صرافی‌ها این است که بررسی‌کننده‌ای را پیدا کنند که نیازهای خاص آنها را برآورده می‌کند. برای مثال، اگر یک صرافی به دنبال ارائه‌دهنده‌ای باشد که در زمینه پیشگیری از تقلب تخصص دارد، IDology یا Onfido گزینه‌های خوبی خواهند بود. اگر به ارائه‌دهنده‌ای نیاز داشته باشند که بتواند چندین زبان را مدیریت کند، Jumio بهترین گزینه برای انتخاب است.

احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال

چندین روش برای احراز هویت وجود دارد که در ادامه متداول‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.:

احراز هویت با رمز ‌عبور

یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین انوع احراز هویت در پلتفرم‌ها، احراز هویت با نام کاربری و رمز عبور یا همان پسورد است که این روش بسیار ضعیف عمل می‌کند. نکته مهم در این روش این است که شما فقط با نام کاربری و رمز عبوری که دارید می‌توانید به حساب خود وارد شوید. درنتیجه، اگر شخص دیگری هم به این اطلاعات دسترسی داشته باشد به راحتی می‌تواند به حساب شما وارد شود.

این روش بسیار ریسک‌پذیر است، چون ممکن است شخصی رمز عبور شما را هک کند. به همین دلیل بسیاری از پلتفرم‌های معتبر به کاربران خود می‌گویند که رمز عبور خود را طوری انتخاب کنند که نتوان آن را حدس زد. همچنین به کاربران هشدار می‌دهند که به هیچ عنوان این اطلاعات را در اختیار شخص دیگری قرار ندهند.

تأیید اسناد و مدارک هویتی

علاوه بر تأیید هویت مشتریان، باید مدارک آنها را نیز تأیید شود. این امر به ویژه برای صرافی‌هایی که با ارزهای فیات، مانند دلار ایالات متحده یا یورو سروکار دارند، بسیار مهم است.

صرافی‌هایی ارز فیات به منظور سازگاری با مقررات دولتی نیاز به سطح مشخصی از انطباق دارند. یکی از بخش‌های این انطباق، تأیید اسناد مشتری است. این بدان معناست که صرافی‌ها باید اطمینان حاصل کنند که اسنادی ارائه‌شده توسط مشتریان، در واقع اسناد آنهاست و جعلی یا تقلبی نیست.

تأیید سند می‌تواند به صورت دستی یا از طریق روش‌های خودکار انجام شود. تأیید دستی فرآیندی زمان‌بر، اما دقیق‌تر است. تأیید خودکار اسناد سریعتر است، اما نسبت به تأیید دستی قابلیت اعتماد بیشتری دارد.

احراز هویت دو مرحله‌ای

برای جلوگیری از سرقت و از دست دادن وجه خود در صرافی، باید یک سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای را پیاده‌سازی کنید. تایید دو مرحله‌ای که اغلب به عنوان احراز هویت دو مرحله‌ای یا 2FA شناخته می‌شود، به‌عنوان یک لایه امنیتی اضافی برای حساب شما عمل می‌کند و برای واریز و برداشت از حساب به آن نیاز دارید.

این روش به شکل یک رمز عبور یک بار مصرف (OTP) تولید شده توسط برنامه Google Authenticator  ارائه می‌شود. یعنی مشتریان برای دسترسی به سایت، علاوه بر نام کاربری و رمز عبور، باید کد دیگری را نیز وارد کنند. اگر همه این موارد را نداشته باشند، به هیچ وجه نمی‌توانند وارد سیستم شوند.

یک سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای یک راه موثر برای جلوگیری از سرقت و از دست دادن سرمایه است. با این حال، برای صرافی‌هایی که با ارزهای فیات سروکار دارند نیز مهم است. به این دلیل که اکثر دولت‌ها برای رعایت مقررات خود به این نوع احراز هویت نیاز دارند.

احراز هویت در صرافی ارز دیجیتال

تایید شماره تلفن

در بیشتر صرافی‌های ایرانی، شماره‌ای که هنگام ثبت نام ارائه می‌دهید، باید متعلق به صاحب حساب کاربری باشد. در واقع این چنین هویت صاحب حساب تایید می‌شود.

تأیید شماره تلفن می‌تواند به جلوگیری از کلاهبرداری و دیگر انواع سوء استفاده در صرافی، به شما کمک کند. برخی از صرافی‌ها به مشتریانی که از شماره تلفن‌های جعلی یا هویت‌های جایگزین برای انجام معاملات بدون گرفتار شدن توسط سیستم استفاده می‌کنند، خدمات ارائه نمی‌دهند. این می‌تواند منجر به از دست دادن وجوه برای افرادی شود که در این معاملات شرکت می‌کنند، بنابراین مهم است که از وقوع این نوع کلاهبرداری به هر قیمتی جلوگیری شود.

در یک نگاه

شیوه‌های مرتبط با KYC اولین گام در ارتباط با شناخت مشتریان و نحوه احراز هویت در بهترین صرافی ارز دیجیتال است. اهمیت آن در ارتباط با ورود مشتری، مبارزه با تامین مالی تروریسم و کنترل ضد پولشویی و همچنین استانداردهای نظارتی آن، KYC را به یکی از چالش‌های اصلی شرکت‌ها و مؤسسات متعلق به هر منطقه تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که صرافی‌های ارز دیجیتال با دقت بیشتری مراحل احراز هویت مشتریان خود را انجام می‌دهند.

در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم با نحوه‌ی انتقال ارز دیجیتال از صرافی به کیف پول نیز آشنا شوید.