ارز دیجیتال دوج کوین یکی از ارزهای دیجیتالی است که در سال گذشته نوسانات پرشتابی داشته و به ‌همین ‌دلیل افراد زیادی می‌خواهند با بررسی مزایا و معایب دوج کوین بدانند آیا سرمایه‌گذاری روی این کریپتو کار درستی است و آیا می‌تواند در بلندمدت سودآوری داشته باشد یا خیر. مهم‌ترین نقطه قوت میم کوین‌ها جامعه هواداران آن‌ها هستند چراکه معمولا این کوین‌ها با هدف حل یک مسئله خاص ارائه نمی‌شوند. دوج‌کوین نیز جامعه بزرگی از طرفداران دارد. در ادامه مقاله درمورد این ارز دیجیتال، نقاط قوت و ضعف و اینکه آیا روی آن سرمایه‌گذاری کنیم یا نه، بیشتر توضیح می‌دهیم.

سرگذشت رمز ارز دوج کوین

دوج‌کوین یک ارز دیجیتال همتابه‌همتا و متن‌باز است که برای انجام تراکنش‌های اینترنتی ایجاد شده است. این بلاک‌چین توسط دو مهندس نرم‌افزار به نام جکسون پالمر و بیلی مارکوس در دسامبر 2013 به‌عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز برای تراکنش‌های فوری و به تقلید از ارزهای دیجیتالی نظیر بیت‌کوین ایجاد شد.

دوج‌کوین در اصل یک هاردفورک از لاکی‌کوین (Luckycoin) بود که آن نیز فورکی از لایت‌کوین بود. لایت‌کوین نیز فورکی از بیت‌کوین است. به دلیل توالی این فورک‌ها دوج‌کوین با عنوان «جوک کوین» وارد بازار شد و با استقبال گرمی مواجه گردید. دوج‌کوین بدون داشتن هیچ بنیان‌گذار یا موسسه رسمی، توسط طرفداران آن هدایت می‌شود که در این سال‌ها به آن وفادار بوده‌اند.

مزایا و معایب دوج کوین

علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال و جوک‌های اینترنتی که آن زمان طرفدار میم (طنز) سگ شیبااینو بودند شروع به معامله دوج‌کوین با کسری از یک پنی کردند. اولین قیمتی که برای دوج‌کوین در سال 2014 ثبت شده است 0.0015 دلار بود.

دوج، بیشتر به تامین مالی جمعی (crowdfunding) و انعام به محتواسازان آنلاین به‌عنوان یک رمزارز «سبک» استفاده می‌شود اما فهرستی از کسب‌وکارها نیز آن را به‌عنوان وسیله پرداخت پذیرفته‌اند.

گرچه دوج‌کوین به‌عنوان یک میم (طنز) به دنیا آمد اما امروز یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا است که در سال 2021 بازده 5000 درصدی داشت و میلیون‌ها کاربر ازجمله اشخاص معروفی مثل ایلان ماسک و اسنوپ داگ از آن حمایت می‌کنند. بااین‌حال بیشترین کارایی آن برای سرگرمی است.

برای اطلاعات بیشتر از این ارز دیجیتال، با کیف پول دوج کوین نیز بهتر است آشنا شوید.

مزایای دوج کوین چیست؟

از مهم‌ترین مزایای دوج کوین که باعث محبوبیت آن شده می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. جامعه رو به گسترش از هولدرها: یکی از مهم‌ترین مزایای دوج کوین این است که جامعه روبه گسترشی از هولدرها و حامیان دارد. یکی از دلایل رشد آن این است که مردم از دوج به‌عنوان یک ارزش مطلق استفاده می‌کنند. این افراد در رسانه‌های اجتماعی فعال بوده و برای این کوین تبلیغ می‌کنند.
  2. سازگاری با صرافی‌های غیرمتمرکز: دوج می‌تواند روی صرافی‌های غیرمتمرکز ترید و مبادله شود. بخصوص قابلیت کار با بلاک‌چین اتریوم را داشته و به شبکه مالی غیرمتمرکز دسترسی دارد. این نشان می‌دهد که دوج با حرکت‌های مالی غیرمتمرکزی که در حال ظهور در بازار است هماهنگی دارد.
  3. تراکنش راحت: دوج شباهت‌هایی با بیت‌کوین دارد و مزایایی فراهم می‌کند که شبیه بیت‌کوین هستند. کدگذاری کریپتو نیز شبیه بیت‌کوین است که باعث امن شدن آن و سادگی انتقالش می‌شود. همچنین هیچ محدودیتی برای استخراج دوج کوین نیست. این به سرمایه‌گذاران، فرصت نامحدودی برای ترید ارز دیجیتال دوج‌کوین و سرمایه‌گذاری کوتاه یا بلندمدت می‌دهد.

مزایا و معایب دوج کوین

  1. لیست شدن دوج‌کوین در صرافی‌های بورس: دوج‌کوین از زمان معرفی در برخی از بهترین پلتفرم‌های بورس و ارز دیجیتال فهرست شد ازجمله eToro که یکی از بزرگ‌ترین کارگزاری‌های چندملیتی ارزهای دیجیتال است. لیست شدن در eToro باعث افزایش تقاضا برای دوج‌کوین شده است. همچنین به کسانی که می‌خواهند با دوج‌کوین معامله کنند، ترافیک بیشتری می‌دهد.
  2. موقعیت خاص دوج‌کوین در بازار: وضعیت تورمی دوج، ویژگی استخراج آن و گره خوردنش به لایت‌کوین ویژگی‌های خاصی هستند. اما ازآنجایی‌که دوج‌کوین یک ارز دیجیتال است مدل ماینینگ آن بر اثبات کار (PoW) مبتنی است به این معنی که برای تأیید تراکنش نیاز به حل مسائل پیچیده ریاضی دارد.
  3. امنیت مناسب: یکی از مزایای دوج کوین شباهت زیاد کدهای آن به بلاک‌چین بیت‌کوین است. دوج‌کوین یک کپی از بیت‌کوین است که تغییرات کمی نظیر خروجی ماینینگ، زمان بلاک و میزان ذخیره آن‌ها در آن اعمال شد، امنیت مناسبی دارد.

معایب دوج کوین چیست؟

در ادامه به برخی از مهم‌ترین معایب دوج کوین اشاره می‌کنیم:

  • فاقد سقف عرضه است: این یکی از اصلی‌ترین معایب دوج کوین است. ارزهای دیجیتالی که سقف ندارند، دارایی‌های خوبی برای محافظت در برابر تورم هستند. بعلاوه، استخراج بی‌نهایت دوج درنهایت موجب نیاز به بلاک‌چین گسترده‌تری می‌شود و ازآنجایی‌که از اثبات کار استفاده می‌کند مجموعه ماینرها و تعداد رایانه‌های خود را برای حمایت از افزایش روزافزون تراکنش‌ها بیشتر خواهد کرد.
  • ماهیت سرگرمی آن با نوآوری واقعی در تضاد است: دوج در ابتدا برای شوخی با کوین‌های موجود مثل بیت‌کوین و لایت‌کوین ساخته شد. این ماهیت مانع ادغام و پذیرش دوج به‌عنوان یک دارایی دیجیتال گردید.
  • پشتیبانی فنی ضعیف: دوج‌کوین باوجود جامعه رو به رشد کاربران و حامیان، پشتیبانی فنی نسبتاً ضعیفی دارد. تیم توسعه دوج به بزرگی بیت‌کوین، اتریوم و کاردانو نیست. همچنین از سال 2015 هیچ به‌روزرسانی و تغییر مهمی نداشته است.

مزایا و معایب دوج کوین

  • ارتباط با طرح‌های پامپ و دامپ: طراح‌های پامپ و دامپ از قدیم وجود داشته‌اند. اگرچه آن‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال ممنوع هستند اما هنوز روی کریپتوهای خاصی اثرگذارند. در پامپ کردن تعداد یا گروهی از افراد، کوین را به تعداد زیادی می‌خرند و قیمت آن به‌سرعت افزایش می‌یابد. وقتی سکه به ارزش بالاتری رسید آن‌ها دارایی‌های خود را می‌فروشند و بقیه ضرر می‌کنند. این دست‌کاری‌ها در این رمزارز بسیار رایج و از بدترین معایب دوج کوین است.
  • جز بهترین ارزهای تراکنشی نیست: برخلاف سایر ارزها مثل ترونیک(Tronic) و اتر(ETH)  که به‌عنوان یک ارز معاملاتی عمل می‌کنند دوج‌کوین فقط می‌تواند به‌عنوان یک ارز دیجیتال استفاده شود. رمزارزهایی مثل بیت‌کوین، لایت‌کوین، دش و بیت‌کوین کش برای انجام تراکنش، بیش از دوج‌کوین به کار می‌روند.

بالاخره دوج کوین بخریم یا نه؟

به نظر می‌رسد بهترین کریپتوها برای سرمایه‌گذاری، کریپتوهایی هستند که در دنیای واقعی کاربردهایی دارند و این موجب ارزشمندی ذاتی آن‌ها می‌شود. مثال آن اتریوم است که به‌خاطر قراردادهای هوشمند و NFT یکی از کاربردی‌ترین کریپتوهاست. کاربرد دوج‌کوین در مقایسه با بیت‌کوین، اتریوم و کاردانو پایین است.

بعلاوه دوج‌کوین یک میم‌کوین است که به‌عنوان یک شوخی شروع به کار کرد که می‌توانست برای پرداخت‌ها بکار رود. درحال‌حاضر تبلیغات برای میم‌کوین‌ها به‌شدت کاهش یافته و  این باعث کمتر شدن محبوبیت دوج شده است. این ارز دیجیتال در 12 ماه گذشته بیش از 80 درصد کاهش قیمت داشته است.

دوج‌کوین مبتنی بر الگوریتم Scrypt است و الگوریتم اجماع از اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. این یعنی تراکنش‌هایی که با دوج‌کوین انجام می‌شود بسیار سریع‌تر از بیت‌کوین است اما این محرک سطح پایینی است و مردم برای استفاده از آن تردید دارند.

از این سکه برای پرداخت هزینه کالا و خدمات استفاده می‌شود و هم‌اکنون بیش از 2000 کسب‌وکار در دنیا آن را می‌پذیرند. با اینحال اکثر آن‌ها شرکت‌های کوچکی هستند. دوج‌کوین همچنین برای انعام دادن استفاده می‌شود که در توییتر و ردیت کاربرد دارد.

به‌همین‌دلیل به نظر می‌رسد دوج‌کوین موارد کاربرد گسترده‌ای ندارد که باعث شود متقاضیان زیادی داشته باشد. همچنین با توجه به عملکرد 12 ماه گذشته آن در پاسخ به اینکه دوج کوین بخریم یا نه باید بگویید این رمزارز فاقد ارزش بالا برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال 2022 بوده و تنها برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، معمولی و ریسک‌پذیر مناسب است.

در یک نگاه

دوج‌کوین میم‌کوین محبوب سال‌های گذشته، یکی از بزرگترین رمزارزها از نظر ارزش بازار ارز دیجیتال است و در لیست ده کوین برتر بازار قرار دارد. بااین‌حال مزایا و معایب دوج کوین بر کسی پوشیده نیست. مهم‌ترین مزیت دوج‌کوین هواداران زیاد آن و مهم‌ترین ایراد آن، نداشتن هدف و کاربرد مشخص است. با اینحال به نظر می‌رسد دوج‌کوین برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و ریسک‌پذیر گزینه مناسبی است اما به دلیل نداشتن بنیان‌های قوی، در بلندمدت می‌تواند به‌شدت دچار نوسان شود.