این روزها پس از حضور چندین ساله بیت‌کوین در زندگی انسان‌ها، بسیاری از مزایا و معایب بیت کوین آشکار شده است. بیت‌کوین با داشتن بیشترین ارزش بازار همچنان پادشاه ارزهای دیجیتال است و طرفداران زیادی دارد. سرمایه‌گذاران می‌گویند مزایای بیت کوین از معایب آن پیشی می‌گیرد و در طی زمان، این سیستم پولی دیجیتال جایگزین سیستم مالی سنتی خواهد شد. این مسئله به میزان تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال بستگی دارد. در ادامه به بررسی داستان ایجاد بیت‌کوین، مزایا و معایب آن و اینکه بیت کوین بخریم یا نه می‌پردازیم.

داستان بیت‌کوین از شروع تا امروز

بیت‌کوین در سال 2008 در پی آشفتگی و رکود بازار، افزایش بی‌اعتمادی به بانک‌ها و نقش آن‌ها در سیستم مالی ایجاد شد. فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو، طرح اولیه بیت‌کوین را منتشر کردند. در تاریخ 9 ژانویه 2009 اولین بلاک بیت‌کوین یعنی بلاک جنسیس استخراج شد.

بیت‌کوین ارز دیجیتالی است که با هدف تبدیل‌شدن به پول دیجیتال و ایجاد سیستم پرداخت بدون نظارت شخص ثالث طراحی شده که باعث می‌شود هیچ شخص، نهاد یا سازمانی بر آن نظارت نکنند. بررسی و تأیید تراکنش‌ها به عهده ماینرهاست و به آن‌ها به‌خاطر کاری که انجام می‌دهند، بیت‌کوین پاداش داده می‌شود. بیت‌کوین را می‌توان از صرافی‌های مختلفی خرید. بیت‌کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال دنیاست.

اولین تراکنش واقعی که با بیت‌کوین انجام شد در تاریخ 22 می 2010 بود که مردی از فلوریدا برای خرید دو پیتزا به ارزش 25 دلار 10،000 بیت‌کوین داد و این روز، روز پیتزا نام گرفت. در این معامله ارزش هر بیت‌کوین حدود یک پنی بوده است. امروز آن مقدار بیت‌کوین چند صد میلیون دلار ارزش دارد. در سال‌های اولیه، تراکنش‌های بیت‌کوین در انجمن‌های اینترنتی و برای خرید کالا یا خدمات بود. در آن زمان بیت‌کوین به ارزش دلخواه مبادله می‌شد.

وقتی در سال 2010، بیت‌کوین در صرافی‌ها عرضه شد، خرید، فروش و مبادله آن راحت‌تر و حتی به‌صورت یک پول قانونی در السالوادور در کنار دلار پذیرفته شد و مردم با مزایا و معایب بیت کوین بیشتر آشنا شدند.

این روزها بیت‌کوین مهم‌ترین رمزارز بازار است و از ویژگی‌های مهم و مزایای بیت کوین می‌توان به استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) و پدیده هالوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین، هر چهارسال یک‌بار) اشاره کرد.

مزایای بیت کوین چیست؟

در ادامه به مهم‌ترین مزایای ارز دیجیتال بیت‌کوین اشاره‌کرده‌ایم:

مزایای بیت کوین

عدم وجود شخص ثالث

این مورد از مهم‌ترین مزایای بیت کوین است. هیچ نهاد و سازمانی نمی‌تواند در تراکنش‌های بیت‌کوین دست ببرد. بیشترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که شخصی را مجبور به ارسال بیت‌کوین‌های خود برای شخص دیگر کنند. به این معنی که دولت‌ها نمی‌توانند ثروت کسی را از او بگیرند و بنابراین کاربران بیت‌کوین، آزادی عمل دارند تا سرمایه خود را هر طور می‌خواهند استفاده کنند.

  • غیرقابل ردیابی بودن

تا وقتی کاربران، آدرس کیف پول بیت کوین خود را به شکل عمومی منتشر نکنند کسی نمی‌تواند تراکنش‌های آن‌ها را ردیابی کند. هیچ‌کس به‌جز صاحب کیف پول نمی‌داند چند بیت‌کوین دارد؛ اما در مورد ارزهای سنتی، سیستم بانکی و مالی می‌تواند دارایی افراد را ردگیری کند.

  • نداشتن هزینه تراکنش؛ مزایای بیت کوین

کارمزد ارز دیجیتال ارسال و دریافت پول از طریق سیستم مالی سنتی بالاست و گاهی کارمزدها از اصل پول بیشتر می‌شود؛ اما در شبکه بیت‌کوین به دلیل وجود نودهای بسیاری که در شبکه هستند و تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند هزینه تراکنش‌ها بسیار کم است.

  • بدون خطر بازپس‌گیری

وقتی بیت‌کوین ارسال شود، تراکنش قابل‌برگشت نیست. ازآنجایی‌که در یک تراکنش، مالکیت بیت‌کوین به نام شخص جدید تغییر می‌کند، معکوس ان غیرممکن است.

  • بیت‌کوین قابل دزدیدن نیست؛ مزایای بیت کوین

آدرس مالکیت بیت‌کوین، فقط توسط مالک قابل‌تغییر است. هیچ‌کس نمی‌تواند بیت‌کوین را بدزدد مگر اینکه حساب را هک کند یا به کامپیوتر یا موبایل صاحب کوین‌ها دسترسی داشته باشد. برخلاف سیستم ارزی معمولی که برای دسترسی به امور مالی تنها به احراز هویت نیاز دارد، این سیستم نیازمند دسترسی فیزیکی است که باعث سخت‌تر شدن سرقت آن می‌شود.

  • قابلیت دسترسی و نقدپذیری

یکی از بهترین مزایای بیت کوین، امکان ارسال سریع آن برای اشخاصی در کشورهای دیگر یا تبدیل آن به سایر ارزها، با کمترین کارمزد و در حداقل زمان ممکن است. بیت‌کوین را می‌توان به‌راحتی و به‌سرعت فروخت.

  • پتانسیل بالای تغییر

قیمت بیت‌کوین به‌شدت نوسان دارد و در یک ماه و حتی یک روز به‌سرعت تغییر می‌کند. یکی از جذابیت‌های بیت‌کوین نوسان آن است که باعث نرخ بازگشت بالای آن می‌شود. همچنین با محبوبیت روزافزون آن، این ویژگی بیشتر نیز خواهد شد.

معایب بیت کوین چیست؟

مثل هر ارز دیجیتال دیگری، بیت‌کوین نیز معایبی دارد. پس از مزایای بیت کوین، به معایب آن نیز می‌پردازیم:

مزایای بیت کوین

  • به‌صورت گسترده مورد پذیرش نیست

از بزرگ‌ترین معایب بیت کوین که برخلاف هدف اولیه آن است عدم پذیرش گسترده آن می‌باشد. کسب‌وکارهای کمی بیت‌کوین را پذیرفته‌اند و ممکن است دولت‌ها به‌خاطر عدم امکان پیگیری تراکنش‌ها، جلوی استفاده گسترده از آن را بگیرند.

  • ممکن است کیف پول‌ها گم شوند

اگر درایو هارد خراب یا ویروسی شود و کیف پول از بین برود، اساسا بیت‌کوین از بین رفته و قابل بازیابی نیست. به‌این‌ترتیب فرد می‌تواند در چند لحظه ورشکسته شود. کوین‌ها نیز برای همیشه بدون مالک می‌مانند.

  • نوسان قیمت بیت‌کوین

ارزش بیت‌کوین را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. این نوسان باعث می‌شود شرکت‌های پذیرنده بیت‌کوین، مدام قیمت خود را تغییر دهند. همچنین باعث سردرگمی نیز می‌شود. مثلا اگر جنسی در ابتدا با قیمت 1.5 بیت‌کوین خریداری و هفته بعد برگردانده شود، آیا باید 1.5 بیت‌کوین به مشتری داده شود یا براساس ارزش فعلی محاسبه گردد؟

  • نبود حمایت از خریدار

وقتی کالاها با بیت‌کوین خریداری می‌شوند و فروشنده آن کالا را ارسال نمی‌کند هیچ راهی برای برگرداندن بیت‌کوین نیست. این مشکل را می‌توان با یک سرویس امانی شخص ثالث مثل ClearCoin حل کرد اما ماهیت غیرمتمرکز بودن آن از بین می‌رود.

  • خطرات فنی ناشناخته

از معایب بیت کوین، وجود نقص‌های فنی ناشناخته است. این سیستم نسبتا جدید است و به‌صورت گسترده استفاده می‌شود، هر نقصی می‌تواند به بهای از دست رفتن ثروتی عظیم تمام شود.

بالاخره بیت کوین بخریم یا نه؟

برای اینکه ببینیم بیت کوین بخریم یا نه باید بدانیم که بیت‌کوین به‌شدت نوسانی است. ممکن است امروز قیمت بسیار خوبی داشته باشد و در طی چند روز یا حتی چند ساعت، به شدت نزول کند. قبل از خرید باید این ریسک را قبول کرده و بدانید هدف و استراتژی‌تان در این سرمایه‌گذاری چیست. بهتر است قبل از اقدام به خرید بیت‌کوین با نحوه کار بازار کریپتو، سطوح ریسک، مزایای بیت کوین و معایب آن، تغییرات قیمت بیت‌کوین در مقایسه با گذشته، پیش‌بینی‌هایی که از آینده کریپتو می‌شود آشنا باشید.

مزایای بیت کوین

همچنین درباره سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پیشنهاد نمی‌شود همه سرمایه خود را وارد بازار کریپتو کنید
  • هیچ‌گاه بیش از حدی که می‌توانید از دست دهید، سرمایه‌گذاری نکنید
  • بهتر است مثل دارایی‌های سنتی، بیت‌کوین را هم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر بگیرید. به‌این‌ترتیب احتمالا سود بیشتری کسب می‌کنید.
  • استراتژی تریدینگ خود را مشخص کنید؛ مثلا ترید روزانه، اسکالپینگ و غیره. حد سود و ضرر خود را تعیین نمایید. سعی کنید تحت هیچ شرایطی قوانین خود را زیر پا نگذارید.

کسب سود از بیت‌کوین به این بستگی دارد که در چه قیمتی می‌خرید و در چه قیمتی می‌فروشید. اگر در قیمت بالاتر بفروشید سود کرده‌اید و اگر در قیمت کمتر بفروشید ضرر می‌کنید. توصیه می‌شود افراد در قیمت پایین و بازار نزولی خرید کنند و در بازار صعودی بفروشند. با این‌حال بیت‌کوین بسیار نوسانی است. سعی کنید وقتی قیمت بالا می‌رود وحشت نکنید و وقتی اوج می‌گیرد هیجان‌زده نشوید. این قانون همه سرمایه‌گذاری‌هاست.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم برای سود بیشتر و انتخاب بهتر حتما اتریوم بخریم یا بیت کوین را حتما بخوانید.

مزایا و معایب بیت کوین در یک نگاه

بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا در ابتدا برای پوشش دادن معایب سیستم مالی سنتی ایجاد شد و هدف آن ارائه یک سیستم مالی غیرمتمرکز و جهانی بود. با این‌ حال درگذر زمان مزایا و معایب بیت کوین بیش‌ازپیش مشخص شدند. ازجمله مزایای بیت کوین می‌توان به غیرمتمرکز بودن، غیرقابل ردیابی بودن، سریع و ارزان بودن اشاره کرد؛ اما بیت‌کوین معایبی مثل امکان از دست رفتن آن با خراب شدن کیف پول یا فراموشی رمز آن، غیرقابل‌برگشت بودن تراکنش‌ها، نوسان بالای قیمت و نظایر آن دارد که باعث شده بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری روی آن احتیاط کنند.

پس برای تصمیم‌گیری درباره اینکه بیت کوین بخریم یا نه ابتدا لازم است استراتژی و هدف خود را مشخص کنیم. در کنار ترید کردن، می‌توان بیت‌کوین را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز در نظر گرفت. کارشناسان برای این رمزارز قیمت 74000 دلاری را پیش‌بینی می‌کنند.