بیت‌کوین همیشه رمزارز پیشتاز بازار کریپتو ازنظر میزان ارزش بوده و استخراج بیت کوین یکی از موضوعات داغ این فضاست. بخصوص بعد از اینکه قیمت بیت‌کوین در سال 2021 به بیش از 60 هزار دلار رسید، افراد زیادی متوجه پتانسیل این کریپتو برای رشد قیمت انفجاری شدند. ماینینگ بیت کوین فرآیند ساده‌ای نیست اما امکان‌پذیر است. با سرمایه‌گذاری پول و زمان کافی می‌توانید در این بازار سود کسب کنید؛ اما قبل از شروع این مسیر بهتر است با جزییات آن بیشتر آشنا شوید.

استخراج بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است و روی شبکه‌ای غیرمتمرکز از کامپیوترها یا دفتر کل توزیع‌شده اجرا می‌شود که تراکنش‌های ارز دیجیتال را دنبال می‌کنند. وقتی کامپیوترهای شبکه، تراکنش‌ها را تائید و پردازش می‌کنند، بیت‌کوین‌های جدید ایجاد و استخراج می‌شوند. این کامپیوترهای شبکه شده همان ماینرها هستند.

استخراج ارز دیجیتال بیت کوین مثل استخراج طلا نیاز به زمان و کار مداوم دارد. به‌همین‌دلیل از آن با عنوان استخراج یاد می‌شود.

بیت‌کوین براساس فناوری بلاک‌چین کار می‌کند که دفتر کل توزیع‌شده‌ای از همه تراکنش‌های شبکه است. گروهی از تراکنش‌های تائید شده باهم یک بلاک را تشکیل می‌دهند و این بلاک‌ها برای ایجاد زنجیره به هم می‌پیوندند. ماینینگ بیت کوین، فرآیند اضافه کردن یک بلاک به این زنجیره است. ماینرها در ازای استخراج بیت‌کوین پاداش می‌گیرند. به‌این‌ترتیب ترغیب می‌شوند به کارشان ادامه دهند و از سیستم پشتیبانی کنند.

“تاکنون حدود 90 درصد کل بیت‌کوین‌های دنیا استخراج‌شده و همه آن‌ها تا سال 2140 وارد چرخه می‌شوند.”

چون بیت‌کوین تحت نظارت هیچ نهاد مرکزی نیست، ماینرها، با حل مسائل پیچیده رمزنگاری، تراکنش‌های آن را بررسی و تائید می‌کنند. درنهایت محاسبات، به‌صورت یک بلاک وارد زنجیره بلاک‌چین می‌شود.

ماینرهای بیت‌کوین برای اضافه کردن بلاک روی حل کردن مسائل ریاضیاتی باهم رقابت می‌کنند. این کار نیازمند استفاده از منابع محاسباتی و مقدار قابل‌توجهی برق است. ماینرها برای کامل کردن فرآیند استخراج باید جواب درست که همان مقدار هش است را پیدا کنند. ماینرها مقدار هش هدف را به‌صورت تصادفی با حداکثر سرعت ممکن انجام می‌دهند که نیاز به قدرت محاسباتی بالایی دارد. با بیشتر شدن ماینرهای شبکه، سختی استخراج هم بیشتر می‌شود.

“سخت‌افزار کامپیوتری مختص ماینینگ که ASIC نامیده می‌شود، برق زیادی مصرف می‌کند و به‌همین‌دلیل به محیط‌زیست آسیب می‌رساند.”

اگر ماینر بتواند بلاکی را با موفقیت به بلاک‌چین اضافه کند، 6.25 بیت‌کوین به‌عنوان پاداش دریافت می‌کند. این مقدار پاداش هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شود. به‌این‌ترتیب ماینرها سه کار مهم انجام می‌دهند که عبارتند از:

  • تائید تراکنش‌های بیت‌کوین
  • ایجاد راهی برای صدور بیشتر رمزارز
  • ایجاد انگیزه بیشتر برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

استخر استخراج بیت کوین چیست؟

استخر استخراج بیت‌کوین، شبکه وسیعی از ماینرهای بیت‌کوین هستند که برای استخراج بلاک‌ها باهم همکاری کرده و پاداش‌ها را براساس میزان مشارکت افراد در استخر تقسیم می‌کنند. ماینرها می‌توانند پاداش خود را پس از پرداخت هزینه‌های استخر برداشت کنند.

میزان مشارکت افراد در استخر استخراج براساس نرخ هش یعنی تعداد هش در هر ثانیه مشخص می‌شود که نشان‌دهنده میزان تلاش ماینر برای استخراج است.

هر زمان یکی از ماینرهای استخر، بلوکی را استخراج کند، پاداش آن به استخر داده می‌شود و استخر پس از دریافت کارمزد کمی، آن را بین اعضای استخر تقسیم می‌کند.

همچنین، پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر با استخراج دوج کوین نیز آشنا شوید.

استخراج بیت کوین

نحوه استخراج بیت کوین چگونه است؟

در این بخش به نحوه استخراج بیت کوین از طریق استخرهای استخراج می‌پردازیم. قبل از وارد شدن به استخر بایستی بزرگی استخر، حداقل میزان پرداختی آن و کارمزد استخر را بررسی کنید. اگر ویژگی‌های استخر مناسب بود برای ورود به آن لازم است نرم‌افزار، سخت‌افزار، یک کیف پول ارز دیجیتال برای ذخیره بیت‌کوین استخراج‌شده و اتصال پایدار به اینترنت داشته باشید. معمولا استخرهای بیت‌کوین به همه کاربران با هرقدرت استخراجی اجازه پیوستن به استخر را می‌دهند.

برای پیوستن به استخر استخراج ارز دیجیتال بیت کوین باید گام‌های زیر را طی کنید:

  • انتخاب استخر
  • آدرسی استخر استخراج انتخاب‌شده را در نرم‌افزار ماینینگ خود وارد کنید.
  • آدرس کیف پولی که می‌خواهید کوین‌های استخراج‌شده به آن واریز شود را وارد کنید.
  • دستگاه ماینینگ خود را برای استخر انتخاب‌ شده پیکربندی کنید.

نحوه پیکربندی دستگاه اسیک ماینر (ASIC Miner) یا هر ماینر بیت کوین دیگری در توضیحات مربوط به استخرهای استخراج درج می‌شود و ممکن است در استخرهای مختلف کمی متفاوت از هم باشد.

شاید این سؤال پیش بیاید که آیا امکان استخراج بیت کوین با گوشی موبایل هم وجود دارد؟ این روزها نرم‌افزارهای مختلف استخراج بیت‌کوین برای دستگاه‌های موبایل ارائه شده است اما مهم‌ترین مسئله‌ای که وجود دارد نرخ پایین هش تلفن‌های همراه در مقایسه با اسیک ماینرهاست که عملاً باعث عدم بازدهی آن‌ها می‌شود. مسئله بعدی، استهلاک و امنیت سیستم موبایل است. به‌این‌ترتیب استخراج بیت کوین با گوشی گزینه ایست که در دنیای رقابتی امروز پیشنهاد نمی‌شود.

مزرعه استخراج بیت کوین یعنی چی؟

همانطور که اشاره کردیم ماینینگ بیت کوین نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد. برای حل این مسئله مزرعه استخراج بیت‌کوین ایجاد شد. مزرعه استخراج فضای بزرگ ایزوله‌ای مثل یک انبار یا سوله است که تجهیزات استخراج بیت کوین در آن قرار داده می‌شود و دارای سیستم خنک‌کننده یا تهویه هوا است که از گرم شدن و خرابی دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند.

مزرعه استخراج جایی است که در آن ماینرها یا همان فارمرها، برای برداشت کوین‌های دیجیتالی کار می‌کنند. بدون وجود فارمرها شبکه به‌زودی شکست خورده و بی‌ارزش می‌شود. فارمرها شبکه را امن کرده و به پردازش هر تراکنش به شکل مطلوب کمک می‌کنند. فارمرهای بیت‌کوین، کار حل مسائل محاسباتی را به عهده دارند و با حل هر مسئله، کارمزد تراکنش و بخشی از کوین را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

با اینحال قابل ذکر است که تجهیزات استخراج بیت کوین در استخر ماینینگ بیشتر است و استخرها قدرت سخت‌افزاری بیشتری نسبت به فارم‌ها دارد و در بسیاری از موارد، فارم‌ها به استخرها متصل می‌شوند.

استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین چقدر طول می‌کشد؟

آمارها می‌گوید به‌طور نسبی استخراج ارز دیجیتال بیت کوین با نرم‌افزار و سخت‌افزار ایده‌آل حدود 10 دقیقه طول می‌کشد اما رسیدن به این بازه زمانی تنها برای انگشت‌شماری از ماینرها امکان‌پذیر است و برای اکثر افراد بیش از 30 روز زمان می‌برد.

فاکتورهای زیادی هستند که روی درآمد یک ماینر و مدت‌زمان استخراج بیت‌کوین اثر دارند:

  • هش‌ریت

مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده درآمد یک ماینر در یک بازه زمانی میزان هش‌ریت است. ASIC ماینرها که منحصرا برای ماینینگ بیت کوین ساخته شده‌اند دارای سرعت و بازده بالایی هستند. هرقدر تعداد ASIC هایی که یک ماینر به کار می‌گیرد بیشتر باشد، شانس استخراج هم بالاتر می‌رود.

  • سختی استخراج بیت‌کوین

بیت‌کوین مکانیسمی دارد که براساس مطمئن شود مهم نیست هش‌ریت ماینر چقدر است، درهرحال استخراج بیت‌کوین حداقل ده دقیقه زمان می‌برد. این مکانیسم را «تنظیم سختی» می‌نامند. در حالت عادی اگر کسی 10 درصد نرخ هش شبکه را در اختیار داشته باشد 10 درصد بلاک‌ها را استخراج می‌کند اما تنظیم میزان سختی، باعث می‌شود این معادله همیشه درست نباشد.

  • قیمت بیت‌کوین

اکثر ماینرها هزینه برق، انرژی و حقوق کارمندان خود را با ارزهای فیات مثل دلار و یوآن پرداخت می‌کنند بنابراین قیمت بیت کوینی که استخراج می‌شود برایشان اهمیت دارد. وقتی قیمت بیت‌کوین کاهش یابد، استخراج برای برخی ماینرها سودآفرین نخواهد بود. اگر آن‌ها دستگاه‌های خود را از کار بیندازند نرخ سختی شبکه کاهش یافته و ماینرهای دیگر در زمان سریع‌تری به بلاک جدید می‌رسند.

برعکس، وقتی قیمت بالا رود، ماینرهای بیشتری در شبکه هستند و میزان سختی افزایش می‌یابد. به‌این‌ترتیب درآمد آن‌ها از بیت‌کوین کاهش می‌یابد.

برای ماینینگ بیت کوین چه تجهیزاتی مورد نیاز است؟

برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین نیاز به نرم‌افزار و سخت‌افزارهای خاصی است

سخت‌افزار استخراج بیت کوین

سال‌ها پیش که هنوز رقابت برای استخراج بیت کوین تا این حد زیاد نشده بود افراد می‌توانستند به‌صورت انفرادی تجهیزات استخراج بیت کوین را آماده و استخراج بیت کوین با کامپیوتر را شروع کنند. در آن زمان استخراج براساس پردازنده مرکزی (CPU) یا پردازنده گرافیکی (GPU) کامپیوتر انجام می‌شد؛ اما این روزها استخراج فردی بیت‌کوین امری غیرممکن است و عملاً هیچ سودی ندارد.

سخت‌افزار اختصاصی ماینینگ بیت کوین ASIC نام دارد که به‌طور خاص برای این کار طراحی شده است. این دستگاه‌ها اولین بار در سال 2013 معرفی شدند. آن‌ها سرعت خیلی بالا و مصرف برق مناسبی دارند. امروزه شرکت‌های مختلفی به تولید اسیک ماینرها می‌پردازند و افراد با توجه به بودجه و ویژگی‌های مورد نظرشان می‌توانند ماینر بیت کوین مناسب را تهیه کنند.

استخراج بیت کوین

نرم‌افزار استخراج بیت کوین

اهمیت نرم‌افزار به اندازه سخت‌افزار است. نرم‌افزار استخراج بیت کوین بر ورودی و خروجی سخت‌افزار نظارت کرده و آمارهایی مثل نرخ هش، دما، سرعت فن و سرعت ماینر را نمایش می‌دهد. همچنین سخت‌افزار را به شبکه بیت‌کوین متصل می‌کند. استفاده از نرم‌افزار مناسب باعث افزایش کارایی سخت‌افزار می‌شود. یکی از شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزار استخراج بیت کوین،  Braiins OS+ است که به‌صورت اتوماتیک فرکانس و ولتاژ ماینر را برای قرار دادن آن در حالتی که بهترین بازدهی را داشته باشد آزمایش می‌کند.

آیا استخراج بیت کوین سودآور است؟

در شرایط امروز تهیه اسیک ماینرها راحت‌تر است و آن‌ها انواع مختلف باقیمت‌های متفاوتی دارند. برخی ماشین‌ها نیز با فضای رقابتی سازگار شده‌اند مثلاً به کاربر امکان کاهش مصرف برق را می‌دهند. با این‌ حال ماینرها قبل از شروع کار باید فاکتورهایی را در نظر بگیرند و با توجه به آن‌ها بررسی کنند که آیا استخراج سود ده است یا خیر

  • هزینه برق: نرخ هزینه برق در هر کشور و براساس فصل‌ها متفاوت است. از دیگر سو هم اسیک ماینرها و هم سیستم خنک‌کننده نیاز به مصرف برق دارند.
  • بازدهی دستگاه: بازدهی به میزان برقی که دستگاه برحسب وات استفاده می‌کند برمی‌گردد و نشان‌دهنده تعداد محاسباتی است که برای حل مسئله رمزنگاری انجام می‌شود.
  • زمان: هرقدر زمان بیشتری برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین لازم باشد، سود آن کمتر خواهد بود.
  • ارزش بیت‌کوین: ارزش بیت‌کوین، سود سرمایه‌گذاری را تعیین می‌کند. هرقدر بیت‌کوین باارزش‌تر باشد، سود استخراج هم بالاتر خواهد بود.

بااینکه استخراج ارز دیجیتال می‌تواند سود کلانی داشته باشد اما هر ماینری باید قبل از شروع به کار علاوه بر موارد فوق باید هزینه های دیگر مثل اجاره مکان، پرسنل و غیره را در نظر بگیرد و سپس اقدام کند. استخراج بیت‌کوین فرآیندی پرهزینه است به‌همین‌دلیل انجام آن برای همه افراد مقرون‌به‌صرفه نیست.

همچنین، برای انتخاب و سود بهتر اتریوم بخریم یا بیت کوین را حتما بخوانید.

در یک نگاه

یکی از روش‌های به دست آوردن ارز دیجیتال بیت‌کوین استخراج آن است. ماینینگ بیت کوین از روش‌های مختلفی انجام می‌شود. امکان استخراج بیت کوین با کامپیوتر وجود دارد اما بهترین گزینه، اتصال به استخر استخراج یا مزرعه فارمینگ است. در این دو روش دستگاه‌های اسیک ماینر برای ایجاد قدرت پردازشی بیشتر در کنار هم کار می‌کنند. به‌این‌ترتیب شانس استخراج بالاتر می‌رود. تنها تفاوت آن‌ها در این است که فارمها از نظر قدرت پردازش، ضعیف‌تر و کوچک‌تر از استخرها هستند. با این حال قبل از اقدام به استخراج ارز دیجیتال بیت کوین باید شرایطی نظیر هزینه برق، اجاره، قیمت بیت‌کوین و سایر عوامل را در نظر گرفت و در صورت سودآوری اقدام کرد.