احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که اتریوم بخریم یا بیت کوین؟ و اینکه کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ می‌دانیم که بیت کوین و اتریوم محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو هستند و در سال گذشته هر دو فراز و نشیب‌های قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

هنگامی که قیمت یک ارز دیجیتال کاهش می‌یابد، می‌تواند فرصت خوبی برای خرید و سرمایه‌گذاری باشد، اما اگر سرمایه شما برای سرمایه‌گذاری محدود است، باید بدانید که کدام یک از ارزهای دیجیتال بیشترین سود را به شما خواهد داد.

بنابراین، در این مطلب تصمیم داریم به این سوال پاسخ دهیم که اتریوم بخریم یا بیت کوین، و همچنین تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو رمز ارز را بررسی کنیم و به مقایسه اتریوم و بیت کوین بپردازیم.

اتریوم چیست؟

اتریوم که در سال 2015 توسط ویتالیک بوترین ایجاد شد، یک ارز دیجیتال است که توکن‌های اتر (ETH) را ارائه می‌دهد. اتر معادل بیت کوین‌های موجود در شبکه بیت کوین است. اتر برای ساخت و استقرار برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) استفاده می‌شود که کد پشتیبان آنها در یک شبکه همتابه‌همتا توزیع‌شده قرار می‌گیرد. اتر همچنین برای پرداخت خدمات، مانند قدرت محاسباتی که قبل از اضافه شدن یک بلاک به بلاک چین و تایید تراکنش‌ها مورد استفاده است و همچنین پرداخت هزینه‌های تراکنش، استفاده می‌شود.

اتر بسیار شبیه بیت کوین عمل می‌کند و می‌توان از آن برای پرداخت‌های همتابه‌همتا استفاده کرد. همچنین برای ایجاد قراردادهای هوشمند ضروری است. قراردادهای هوشمند به‌گونه‌ای کار می‌کنند که وقتی مجموعه خاصی از قوانین از پیش تعریف‌شده برآورده شود، خروجی مشخصی را اجرا می‌کند.

 

اتریوم چیست؟

بیت کوین چیست؟

بیت کوین که در سال 2009 توسط فرد یا گروهی از افراد، معروف به ساتوشی ناکاموتو منتشر شد، ارز دیجیتالی است که به مردم امکان ارسال و دریافت پول در سراسر جهان را می‌دهد. همان‌طور که گفته شد، پرداخت‌ها با استفاده از رمزنگاری ایمن می‌شوند. مهم‌ترین نکته در مورد بیت کوین این است که هویت افرادی را که به صورت ناشناس پول ارسال و دریافت می‌کنند، حفظ خواهد کرد.

همه ما می‌دانیم که وقتی تراکنشی را از طریق بانک انجام می‌دهیم، مقداری پول یا هزینه خدمات از ما دریافت می‌شود. با این حال، با بیت کوین، این هزینه بسیار کم است و این موضوع بیت کوین را به جایگزینی جذاب‌تر برای تراکنش‌های الکترونیکی معمولی تبدیل می‌کند.

بیت کوین چیست؟

مقایسه اتریوم و بیت کوین؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

برای پاسخ به سوال اتریوم بخریم یا بیت کوین، بیایید این دو رمز ارز را با هم مقایسه کنیم. تفاوت اتریوم و بیت کوین این روزها توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. بیت کوین به یک ارز دیجیتال بسیار محبوب و شناخته‌شده در سراسر جهان تبدیل شده و بالاترین ارزش بازار را در بین تمام ارزهای دیجیتال دارد. در واقع وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، بیت کوین قهرمان فعلی جهان است.

اما در طرف دیگر، اتریوم قرار دارد. اتریوم آن اثر انقلابی بیت کوین را نداشت، ولی خالق آن عملکردهای بیشتری را بر اساس مفاهیم بیت کوین، به شبکه اتریوم اضافه کرد. اتریوم دومین ارز دیجیتال با ارزش در بازار است.

 

مقایسه اتریوم و بیت کوین

شباهت بیت کوین و اتریوم

  • بیت کوین و اتریوم هر دو در بلاک چین‌های مربوطه خود از اجماع اثبات کار برای اعتبار سنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. هنگامی که 51 درصد از گره‌های شبکه توافق کردند که یک تراکنش معتبر است، آن تراکنش به طور دائم در بلاک چین ثبت می‌شود. اتر و بیت کوین ارزهای دیجیتالی هستند که این شبکه‌های غیرمتمرکز را فعال می‌کنند.
  • هر دوی این دارایی‌ها عرضه محدودی دارند. با این حال، عرضه بیت کوین محدود است و هرگز بیش از 21 میلیون صادر نخواهد شد. از سوی دیگر، اتر نرخ تورم 4 درصد دارد و از مکانیزم سوزاندن سکه برای جبران نرخ انتشار آن استفاده می‌کند. با راه‌اندازی اتریوم 2.0، این احتمال وجود دارد که عرضه اتر در طول زمان کاهش یابد. اتریوم 2.0 تولید سکه را از 4 درصد در سال به حدود 0.5 درصد کاهش می‌دهد.
  • یکی دیگر از شباهت‌های بیت کوین و اتریوم، پذیرش شبکه است. این شبکه‌ها کاربران بسیار بیشتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال دارند، که آنها را به 2 ارز دیجیتال باارزش از نظر مارکت کپ تبدیل می‌کند. در حالی که بیت کوین پذیرش سازمانی بیشتری دارد، پایگاه کاربر فعال اتریوم بزرگتر است و حجم تراکنش‌های روزانه بسیار بیشتری را نسبت به بیت کوین انجام می‌دهد. هر دو رمز ارز به‌طور گسترده‌ای مورد استقبال هستند، بنابراین با بلوغ صنعت بلاک چین، این شبکه‌ها باید قدرت ماندگاری قوی داشته باشند.

تفاوت بیت کوین و اتریوم

  • بیت کوین برای انجام یک کار، به‌خوبی ساخته شده است؛ راهی برای انتقال ارزش از شخصی به شخص دیگر بدون نیاز به بانک مرکزی. اتریوم به‌عنوان یک بلاک چین با هدف عمومی ساخته شده است که از طریق قراردادهای هوشمند خود امکان عملکردهای بی‌حدوحصری را فراهم می‌کند. در نتیجه، اتریوم به جای اینکه تنها به‌عنوان یک ذخیره‌کننده ارزش خدمت کند، می‌تواند بسیاری از کارها را به‌خوبی انجام دهد.
  • اتر می‌تواند به‌عنوان یک ارز دیجیتال استفاده شود، اما این هدف اصلی شبکه اتریوم نیست. پلتفرم اتریوم در واقع برای کسب درآمد از عملیات قراردادهای هوشمند اتریوم و dApps ساخته شده است.
  • ارزش بازار بیت کوین در اکتبر 2021 حدود 1 تریلیون دلار بود. ارزش بازار اتر حدود یک سوم این اندازه است.
  • اتریوم چنان پلتفرم منعطفی است که برخی افراد در واقع شروع به نگه داشتن بیت کوین خود در بلاک چین اتریوم به جای بلاک چین بیت کوین می‌کنند. این موضوع به‌عنوان «بیت کوین پیچیده» شناخته می‌شود. اتر را نمی‌توان در بلاک چین بیت کوین نگه داشت.
  • بیت‌کوین به‌عنوان جایگزین پول نقد بسیار پذیرفته شده است. حتی یک موتور جستجوی بیت‌کوین وجود دارد که می‌توانید محصولاتی برای خرید با بیت‌کوین پیدا کنید.

تفاوت بیت کوین و اتریوم

چرا اتریوم بخریم؟

عملکرد فوق‌العاده اتریوم سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرده است. اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال مزایای زیر را نسبت به سرمایه‌گذاری‌های سنتی به شما ارائه می‌دهند:

نوسان

این موضوع پیش‌تر از معایب محسوب می‌شد، اما سرمایه‌گذاران هوشمند الگوهای چرخه بازار را درک کرده‌اند و می‌توانند از سود حاصل از حباب‌های بازار به درآمد برسند.

نقدینگی

اتریوم به دلیل ایجاد پلتفرم‌های معاملاتی، صرافی‌ها و کارگزاری‌های آنلاین در سراسر جهان، یکی از نقدشونده‌ترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری است. شما به راحتی می‌توانید اتریوم را با پول نقد یا دارایی‌هایی مانند طلا، به‌سرعت و با کارمزدهای فوق‌العاده پایین معامله کنید.

ریسک تورم کمتر

بر خلاف ارزهای جهانی، که توسط دولت‌های آنها کنترل می‌شود، اتریوم یک برنامه شفاف برای تورم دارد. سیستم بلاک چین بی‌نهایت است و نیازی به نگرانی در مورد تورم ارزهای دیجیتال نیست.

امور مالی غیرمتمرکز

اتریوم و دیفای (DeFi) تا حدودی جوان هستند. NFT و بسیاری از برنامه‌های جدید دیگر هر روز به جریان اصلی تبدیل می‌شوند. این جدید بودن، نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در قیمت را به همراه دارد که ممکن است فرصت‌هایی برای سودهای عظیم ایجاد کند.

چرا بیت کوین بخریم؟

عملکرد فوق‌العاده بیت کوین، به‌عنوان یک ارز و سرمایه‌گذاری، نظر افرادی زیادی را به خود جلب می‌کند. آیا بیت کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟ اگر بخواهیم منصف باشیم، چندین مزیت را نسبت به سرمایه‌گذاری‌های سنتی به شما ارائه می‌دهد.

نقدینگی

بیت کوین هم مانند اتریوم، به دلیل پلتفرم‌های معاملاتی، صرافی‌ها و کارگزاری‌های آنلاینی که در سراسر جهان دارد، یکی از نقدشونده‌ترین دارایی‌ها محسوب می‌شود. بیت کوین را به‌راحتی می‌توان با پول نقد یا دارایی‌های دیگری مانند طلا خریداری و معامله کرد. نقدینگی بالای بیت کوین آن را به یک فرصت سرمایه‌گذاری عالی تبدیل می‌کند.

ریسک تورم کمتر

برخلاف ارزهای جهانی که توسط کشورها تنظیم می‌شوند، بیت کوین در برابر تورم مصون است. سیستم بلاک چین بیت کوین جای هیچ نگرانی را برای شما نخواهد گذاشت.

فرصت‌های تازه

معامله بیت کوین و ارزهای دیجیتال قدمت چندانی ندارد. سکه‌های جدید هر روز در حال ایجاد و رشد هستند. جوان بودن این بازار، نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در قیمت را شکل می‌دهد که می‌توان آنها را به فرصت‌هایی برای سودهای بزرگ تبدیل کرد.

تجارت حداقلی

معاملات سهام مستلزم داشتن گواهی یا مجوز است. همچنین باید از طریق کارگزاری برای معامله سهام یک شرکت اقدام کنید. اما تجارت بیت کوین حداقلی است. به سادگی بیت کوین را از صرافی‌ها بخرید یا بفروشید و آنها را در کیف پول خود نگهدارید. برخلاف تسویه سفارش‌های معاملات سهام، که ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد، تراکنش‌های بیت‌کوین فوری هستند.

تجارت حداقلی

بالاخره اتریوم بخریم یا بیت کوین؟

هم بیت کوین و هم اتریوم از زمان انتشار با درصدهای شگفت‌انگیزی ارزش خود را افزایش داده‌اند. اما آنها هنوز در حال پیشرفت و توسعه هستند و با نوآوری ممکن است مشکلاتی پیش آید. برای مثال، ماهیت غیرمتمرکز بلاک چین‌ها به این معنی است که در صورت بروز مشکل، مرجعی نیست که به آن مراجعه کنیم. علاوه بر این، تراکنش‌ها در بلاک چین، گاهی می‌توانند بسیار گران‌تر از بانک یا کارت‌های اعتباری باشند.

اگر تصمیم دارید بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، منطقی است که دو مورد از بهترین رمز ارزها را در نظر بگیرید. اما تعیین اینکه کدام یک برای شما مناسب است به نیازها و اهداف شما بستگی دارد.

بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است و بیشترین حمایت تجاری را دارد. اگر به دنبال یک ارز دیجیتال جایگزین برای ارز فیات هستید، بیت کوین انتخاب خوبی به نظر می‌رسد.

از نظر فنی، اتریوم چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال است. شبکه اتریوم به‌عنوان یک بازار برای کاربران، به خرید و فروش کالاها و برنامه‌های غیرمتمرکز کمک می‌کند. اگر به چیزی بیش از یک ارز دیجیتال علاقه دارید، اتریوم ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد.

آیا به پاسخ اتریوم بخریم یا بیت کوین رسیدید؟ به‌نظر شما بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟

 

در یک نگاه

پاسخ به این سوال که اتریوم بخریم یا بیت کوین، به نیازهای شما بستگی دارد. در حالی که بیت کوین به‌عنوان یک سیستم تراکنش همتابه‌همتا بهتر عمل می‌کند، اتریوم زمانی که نیاز به ایجاد و ساخت برنامه‌های کاربردی توزیع‌شده و قراردادهای هوشمند دارید، به‌خوبی کار می‌کند. انتخاب برنده بین بیت کوین در مقابل اتریوم کاملا به شما بستگی دارد.