اتریوم بسیار پیچیده‌تر از رمزارزهای تراکنشی مانند لایت کوین یا بیت‌کوین است. این پیچیدگی فرصت را به معامله‌گران می‌دهد تا در چیزی کاملا متفاوت و بسیار بزرگتر، یعنی یک اکوسیستم دیجیتال غیر متمرکز، درگیر شوند. اما با این حال، سرمایه‌گذاری در اتریوم بدون دانستن اینکه اتریوم چیست، چه کاری انجام می‌دهد و چگونه می‌توان پرچم قرمز آن را تشخیص داد، اشتباه بزرگی است. در ادامه، به بررسی مزایا و معایب اتریوم می‌پردازیم تا در نهایت به درک روشنی جهت سرمایه گزاری در این رمز ارز برسید.

اتریوم چیست؟

اتریوم یک فناوری بلاک چین اپن سورس نوآورانه است که می‌تواند نه تنها از تراکنش‌های مالی، بلکه از قراردادهای هوشمند، برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApps)، دارایی‌های توکن و خدمات مالی غیرمتمرکز پشتیبانی کند. ارز بومی آن «اتر» (ETH) دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار در زمان نگارش این مقاله است و چندین سال است که این موقعیت را حفظ کرده است.

اتریوم چیست؟

مزایای سرمایه‌گذاری در اتریوم

اتریوم، مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال، در برابر نوسانات قیمت، مقررات و قیمت بیت کوین بسیار آسیب پذیر است. برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه در مورد حرکت بعدی خود در بازار، به تفکیک مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در اتریوم را بررسی می‌کنیم.

بنیان گذار معروف و یک جامعه توسعه دهنده در حال گسترش

اتریوم در سال 2015 راه اندازی شد و توانست به سرعت صحنه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را متحول کند. اگرچه اتریوم اولین ارز دیجیتال نیست، اما ETH به یکی از محبوب‌ترین دارایی‌های دیجیتال تبدیل شده است. تیم پشت Ethereum، به ویژه Vitalik Buterin ، توسط بسیاری تحسین می‌شود و بخشی از دلیل اعتماد مردم به اتریوم، نقشه راه شفاف آن‌هاست. طبق گفته‌ی ConsenSys اکوسیستم توسعه دهندگان اتریوم نیز با بیش از 250000 توسعه‌دهنده‌ی فعال در حال گسترش است. این پشتیبانی قوی، یکی مزایای مهم برای سرمایه گذاری اتریوم است.

اتریوم غیر متمرکز است

شاید یکی از مزایای اصلی سرمایه‌گذاری در اتریوم ساختار غیرمتمرکز آن باشد. همانطور که بالاتر اشاره شد، فناوری بلاک چین غیرمتمرکز و شفاف است و در ابتدا برای ارائه راهکاری جایگزین برای سیستم‌های بانکداری سنتی ایجاد شد. از آنجایی که اتریوم به افراد اجازه می‌دهد معاملات و تراکنش‌ها را بدون بانک مرکزی یا اشخاص ثالث انجام دهند، این امر همچنین می‌تواند به کاربران کمک کند تا با مقررات محدودکننده، کارمزد تراکنش‌های ناعادلانه و حتی سانسور در سراسر جهان مقابله کنند.

اتریوم چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال است

در مورد مزایا، باید بر این واقعیت تأکید کنیم که اتریوم چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال است. این پلتفرم از قراردادهای هوشمند، dApps (یا برنامه‌هایی که در یک بلاک چین وجود دارند) و پروژه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) پشتیبانی می‌کند که یکی از مزایای اصلی سرمایه‌گذاری در اتریوم است.

به این ترتیب، اتریوم می‌تواند در بخش‌های مختلف (به عنوان مثال، بازی، پزشکی و توزیع انرژی) استفاده شود. این رمز ارز می‌تواند توکن‌سازی در بخش هنر (مانند NFT)، حق ثبت اختراع، تاریخچه رای‌گیری، سوابق پزشکی، تأیید شناسه، جمع‌آوری ارزهای دیجیتال و سایر قراردادهای پیچیده را تقویت کند.

نظارت بر روند توسعه اتریوم

شبکه ی اتریوم با حذف اشخاص ثالت (Third Parties ) ، سعی در ارتقای امنیت معاملات خود دارد. این امنیت سبب تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران شده است. به طبع سرمایه بیشتر منجر توسعه بیشتر شبکه خواهد شد که به واسطه‌ی شرکت‌های بزرگ یا اشخاص بزرگ و خطر پذیر مثل اندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz ) انجام می‌پذیرد. این توسعه تحت نظارت شرکت‌های بزرگ و اتحادیه سازمانی اتریوم انجام می‌شود.

اتر محدودیت ندارد

برخلاف بیت کوین، اتر (ETH) دارای سقف نیست و کاربرد عملی دارد. تراکنش‌ها با قراردادهای خود اجرا و زمان تراکنش سریع همراه هستند. جالب اینجاست که ویتالیک زمانی گفته بود که اتریوم به زودی قادر به پردازش بیش از یک میلیون تراکنش در ثانیه خواهد بود. در صورت تحقق این امکان، سرمایه‌گذاری در اتریوم یک مزیت بزرگ خواهد بود.

ایمن‌تر از اکثر کریپتوها

اتریوم دارای یک جامعه بسیار بزرگ از توسعه دهندگان فعال است که در سراسر جهان پخش شده‌اند. این بدان معناست که کنترل بلاک چین برای کاربران مخرب دشوارتر است. در فناوری بلاک چین، محبوبیت منجر به ایجاد امنیت بیشتر خواهد شد. مسلماً تنها رمزارز امن‌تر از اتریوم بیت کوین است.

اتریوم 2.0 (Eth2) به زودی عرضه می‌شود

تاکنون، بزرگترین دلیل برای خرید اتریوم در سال 2022، اتریوم 2.0 است! یکی از اهداف اصلی اتریوم در سال جاری حرکت به سمت اثبات سهام و راه اندازی کامل اتریوم 2.0 است. این انتقال از طریق یک سری به‌روزرسانی‌ها انجام می‌شود. در حالی که هنوز تاریخ دقیقی از اجرای کامل این طرح در دست نیست، اما اعتقاد بر این است که تا پایان سال 2022 اتفاق می‌افتد و می‌تواند برای قیمت ETH معجزه کند.

به گزارش امیلی میسون از فوربز در رابطه با دو تحلیل‌گر ارشد در JPMorgan ، به نظر می‌رسد حرکت اتریوم به سمت اثبات سهام می‌تواند منجر به رشد بی سابقه‌ی اتر شود. به عقیده‌ی این تحلیل‌گران این رشد به 20 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال پس از عرضه اتریوم 2.0 و 40 میلیارد دلار تا سال 2025 می‌رسد.

اتریوم، راه‌کاری جدید برای تجارت

خرید و فروش اتریوم از طریق صرافی یا کارگزاری تنها راه تجارت آن نیست. هزاران ناقل سرمایه‌گذاری وجود دارد که میتوانید بدون خرید مستقیم  ETH در آن شرکت کنید. یکی از بزرگترین محصولات سرمایه‌گذاری که تاکنون برای اتریوم ایجاد شده است، Grayscale® Ethereum Trust، محصول Grayscale است که متعلق به گروه ارز دیجیتال بری سیلبرت است.

در زمان نگارش این مقاله، این تراست دارای 10 میلیارد دلار دارایی است و از زمان آغاز به کار 305.77 درصد رشد داشته است. و آنتونی اسکاراموچی، که برای مدت کوتاهی به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید دونالد ترامپ خدمت کرده، گفته است که یک صندوق خصوصی اتریوم ایجاد خواهد کرد و برای ETF اتر نیز تشکیل پرونده خواهد داد. همه این‌ها نه تنها میزان معاملات اتریوم را افزایش می‌دهد و آن را تبدیل به دارایی نقدشونده‌تر برای معامله می‌کند، بلکه باعث گسترش خبر و افزایش پذیرش می‌شود.

 

اتریوم، راه‌کاری جدید برای تجارت

معایب سرمایه‌گذاری در اتریوم

هر فناوری معایب خاص خودش را دارد که شامل اتریوم هم می‌شود. مانند هر سرمایه‌گذاریِ دیگری، قرار دادن پول در اتریوم هم بدون ریسک نیست. به قولی قرار دادن همه تخم‌مرغ‎ها در یک سبد کار درستی نیست! بنابراین، در این قسمت سعی می‌کنیم فارغ از مزایا، به معایب اتریوم بپردازیم تا در مورد خطرات سرمایه‌گذاری در اتریوم آگاه شوید.

 

 

اتریوم از یک زبان برنامه نویسی پیچیده استفاده می‌کند

در حالی که اتریوم تورینگ کامل است و از زبان برنامه نویسی مشابه C++، پایتون و جاوا استفاده می‌کند، یادگیری زبان خود اتریوم می‌تواند بسیار دشوار باشد. یکی از مشکلات اصلی این است که یافتن آموزش‌های مقدماتی آسان نیست. باید توجه داشته باشیم که Solidity تنها یک زبان برنامه نویسی نیست. همچنین کدهای سطح ماشین تولید می‌کند و به عنوان یک کامپایلر برای ماشین مجازی اتریوم عمل می‌کند.

 

سرمایه‌گذاری در اتریوم می‌تواند خطرناک باشد

درست مانند هر بازار مالی دیگر، سرمایه‌گذاری در اتریوم می‌تواند مخاطره آمیز باشد. کریپتوکارنسی‌ها بسیار دارای نوسان هستند، که می‌تواند سود را افزایش دهد. این نوسان ممکن است زیان‌هایی را نیز در پی داشته باشد. قیمت اتر در گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، که می‌تواند برای برخی از سرمایه‌گذاران مبتدی، یک نقطه ضعف بزرگ باشد. علاوه بر این، کارمزدهای اتریوم نیز در نوسان هستند که این نیز مشکل ساز است.

کارمزد بالای تراکنش‌ها

در اوایل سال 2021، ازدحام در شبکه اتریوم، کارمزد تراکنش‌ها را به سطوح فوق‌العاده‌ای رساند و بسیاری از پروژه‌ها به دنبال مهاجرت به بستر دیگری بودند که کارمزد تراکنش‌ها پایدارتر باشد.

کارمزد بالای تراکنش‌ها

 

“میانگین کارمزد تراکنش های اتریوم، جولای 2020 تا ژوئیه 2021”

اتریوم یا بیت کوین، دعوای همیشگی!

برای مقایسه اتریوم و بیت کوین لازم است از جنبه‌های مختلف این دو غول باراز ارز را بررسی کنیم . از چند جهت، کاربردهای اتریوم از نظر فناوری بهتر از بیت کوین است و کاربردهای بسیار بیشتری دارد. بیت کوین به عنوان پول نقد دیجیتال طراحی شده است که روشی جایگزین برای تبادل ارزش از فردی به فرد دیگر با استفاده از فناوری بلاک چین است. اتریوم با مشاهده پتانسیل کامل فناوری بلاک چین برای تمرکززدایی طیف گسترده‌تر از تراکنش ها، این ایده را به سطح بعدی ارتقا داد. اتریوم همچنین پتانسیل توسعه سریعتری دارد. در سال 2019، مشخص شد که توسعه دهندگان مرکزی ماهانه اتریوم حدود دو برابر بیشتر از توسعه دهندگان بیت کوین هستند.

به گفته تاد مورلی، اتریوم در زمان مناسب و جایگاه مناسب برای پیشرفت خود قرار دارد و به دلیل سرعت بالا و قراردادهای هوشمند، کاربرد گسترده‌تری نسبت به بیت‌کوین دارد.

در یک نگاه

جای تعجب نیست که به لطف فناوری نوآورانه و ارزش بازار بزرگ، اتریوم همچنان کسب و کارهای بزرگ را جذب می‌کند. علاوه بر این، اتریوم مقرون به صرفه‌تر از بیت کوین است. در پایان، اگرچه سرمایه‌گذاری اتریوم می‌تواند مخاطره آمیز باشد، با وجود رقبای زیاد، واقعیت این است که اتریوم بازار ارزهای دیجیتال را متحول کرده است و راهی عالی برای تنوع بخشیدن به سبد شماست.

در این مقاله مزایا و معایب اتریوم را بررسی کردیم. به عقیده ما اتریوم در سال 2022 سرمایه‌گذاری خوبی برای کوتاه مدت و بلند مدت است. دلیل ما در درجه اول این است که انتظار می‌رود اتریوم 2.0 در سال جاری تکمیل و آماده شود. این ارتقا بزرگ می‌تواند به طور قابل توجهی قیمت اتریوم را افزایش دهد.