اتریوم که پس از بیت کوین شناخته ‎شده‌ترین ارز دیجیتال است، توانسته طی این سال‌ها به خوبی قدرتنمایی کند. کاربردهای اتریوم در همین راستا رو به افزایش است و با ارتقا شبکه بلاکچین آن به پویایی هرچه بیشتر این رمز ارز اضافه می‌شود. در این مطلب به کاربردهای اتریوم خواهیم پرداخت و توانمندی‌های این رمزارز را معرفی می‌کنیم.

ارز دیجیتال اتریوم که ملکه ارزهای دیجیتال است، در سال 2012 برای جانشینی بیت کوین وارد میدان شد. در ابتدا شاید شبکه بلاکچین اتریوم مزیت‌های بزرگی نسبت به بلاکچین بیت کوین نداشت اما به مرور زمان پیشرفت کرد. پیشرفت‌های اتریوم پس از ظهور ارزهای دیجیتال دیگر و نسل‌های سوم و چهارم بلاکچین اتفاق افتاد.

با پیشرفت‌های مداوم و ارتقا شبکه ملکه ارزهای دیجیتال، کاربردهای اتریوم نیز گسترش یافت. با توجه به کاربردهای هر چه بیشتر بلاکچین آن، اتریوم همچنان محبوبیت خود را در میان فعالان ارزهای دیجیتال حفظ کرده است. البته بهتر است بگوییم آن گروه از فعالانی که در حوزه برنامه نویسی بلاکچین توانمندی‌هایی دارند. به هر حال ویتالیک بوترین خالق اتریوم به همراه تیمش، طی این سال‌ها به دنبال پویایی محصول فکری خود بوده است.

 

کاربرد اتریوم

اتریوم چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به ارتقا شبکه اتریوم کاربردهای آن نیز رو به افزایش است. کاربرد اتریوم تنها بخشی از قدرت ارزهای دیجیتال در دنیای تکنولوژی است. این در حالی است که هنوز اتریوم و ارزهای دیجیتال جای رشد بیشتری دارند. کاربردهای اتریوم موارد زیر را شامل می‌شوند:

 

1- جایگزینی مناسب برای خدمات بانکی

خدمات بانکی و مالی اولین چیزی است که برای شرح کاربردهای اتریوم به ذهن هر فرد می‌رسد. خدمات بانکی در بستر اتریوم می‌تواند بسیار متنوع باشد و به هر شکلی انجام پذیرد. از جمله خدمات بانکی که به واسطه اتریوم قابل انجام است می‌توان به فعالیت‌های مربوط به امور بیمه، اوراق قرضه، پرداخت‌ها و قراردادنامه ها اشاره کرد.

اگر بخواهیم یک مثال در این مورد بیاوریم می‌توانیم به کارکرد سیستم اعطای وجه بانک اشاره کرد. در صورت اعطای یک وجه مشخص در قالب وام یا هر مورد دیگر، محدودیت‌های برای عدم پرداخت اقساط توسط شخص تعریف می‌شود. اعمال محدودیت‌هایی اعم از انجام تراکنش‌های مختلف به واسطه بانک مرجع از جمله این محئدودیت‌ها هستند. اجرایی کردن این محدودیت‌ها به وسیله شبکه بلاکچینی اتریوم از جمله موارد کاربرد اتریوم در حوزه خدمات مالی است.

رای گیری

2- رای گیری

از آن جایی که می‌توان در بلاکچین اتریوم، قرادادهای هوشمند را طراحی و اجرا نمود، این شبکه قابلیت مانور بالایی برای توسعه دهندگان دارد. ایجاد یک سیستم رای گیری هوشمند در چارچوب شبکه از جمله کاربردهای اتریوم است که می‌تواند فوق‌العاده باشد. در یک انتخابات بزرگ سیاسی امکان تقلب حتی در فرمت الکترونیکی آن وجود دارد. دستگاه‌های دستکاری شده، نرم افزارهای تغییریافته و حتی امکان هک یک سیستم ثبت رای حتی اگر کار پیچیده‌ای باشد اما نشدنی نیست. در یک شبکه بلاکچینی همچین اتفاقی رخ نخواهد داد و امکان تقلب وجود ندارد.

با توجه به نگرش‌های سیاسی دولت‌ها نسبت به ارزهای دیجیتال، اکنون امکان استفاده از بلاکچین برای برگزاری انتخابات سیاسی وجود ندارد. با این حال انتظار می‌رود طی سال‌های آتی از بلاکچین به عنوان ابزاری برای انتخابات استفاده شود که کاربردهای اتریوم را بیشتر نمایان می‌کند.

 

رای گیری3- استفاده در بازی های بلاکچینی و سرگرمی

با ظهور فناوری‌ها و ایده‌های مختلف در حوزه بلاکچین درهای دیگری به روی این فناوری بزرگ باز می‌‍شود. برخی از بازی‌های بلاکچینی خصوصا آن‌هایی که در بستر اتریوم اجرا می‌شوند از قراردادهای هوشمند برای سازماندهی عملکرد خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در صورت حاصل شدن نتیجه‌ای و عبور از یک مرحله مشخص، مقداری از یک ارز دیجیتال به فرد برنده تعلق می‌گیرد.

 

بازی و سرگرمی

4- سرمایه گذاری

در دنیای امروز تنوع زیادی برای انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که اتریوم یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها است. شاید بتوان گفت نظر افرادی همچون ایلان ماسک در این مورد چندان اشتباه نباشد. ایلان ماسک در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال این چنینی، این نظر را دارد که مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری هستند. از طرفی وی دوج کوین را به عنوان ابزاری برای معاملات روزانه می‌داند.اتریوم هم وضعیتی معادل بیت کوین دارد.

سرمایه گذاری5- محلی برای ذخیره سازی امن اطلاعات

ذخیره اطلاعات در یک سرور مرکزی باعث عدم امنیت این اطلاعات می‌شود. پلتفرم‌هایی مانند دراپ باکس و گوگل درایو همین وظیفه را برعهده دارند و اطلاعات را در یک یا چند سرور مرکزی ذخیره می‌کنند. دسترسی به این اطلاعات به وسیله هک سرورها و دور زدن لایه‌های امنیتی فوق‌العاده پیچیده است. اما نکته اصلی اینجا است که امری نشدنی نیست.

این در حالی است که داده‌ها در یک شبکه بلاکچینی دارای امنیت بیشتری هستند. امنیت بیشتر داده‌ها به واسطه معماری بلاکچین از جمله کاربردهای اتریوم در این حوزه است چرا که اتریوم هم همچین امکانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ذخیره سازی امن اطلاعات

6- استفاده در سیستم های درمانی و پزشکی

از کاربردهای اساسی اتریوم می‌توان به نقش محوری آن در سیستم‌های درمانی نوین اشاره کرد. فرض کنید نیاز دارید اطلاعات پزشکی خود را با یک نقطه دیگر در دنیا مبادله کنید. این کار نیازمند یک امنیت قابل قبول برای عدم دسترسی دیگر افراد به اطلاعات شخصی شما است. از طرفی اطلاعات مذکور باید در جایی ثبت شده و امکان دستکاری آن وجود نداشته باشد. چه چیزی بهتر از اتریوم و قراردادهای هوشمند آن می‌تواند این نیازمندی را برطرف کند؟

سیستم های درمانی و پزشکی

7- بازارهای پیش بینی

کاربرد اتریوم در بازارهای پیش‌بینی از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. بازارهای پیش‌بینی شاید به نسبت کاربردهای دیگر اتریوم، اهمیت بالایی نداشته باشد اما برای بسیاری ارزش دارد. حدس رویدادهای مختلف اعم از بازی‌های ورزشی از جمله متداول‌ترین موارد استفاده بازارهای پیش‌بینی است.

در یک نگاه

همانطور که در این مطلب توضیح داده شد، کاربرد اتریوم در حوزه‌های مختلف متنوع است. این به معنای تکامل فناوری بلاکچین و اتریوم نیست. هنوز راه زیادی برای گسترش فناوری اتریوم مانده اما کاربردهای آن تا حدی در زندگی ما قابل لمس است.