ارز دیجیتال اتریوم، امروزه به ‌عنوان دومین رمز ارز محبوب بعد از بیت کوین شناخته می‌شود. اما برخلاف بیت‌کوین و بیشتر ارزهای دیجیتال دیگر، اتریوم را می‌توان فراتر از یک وسیله مبادله یا ذخیره ارزش دانست. اتریوم خود را یک شبکه محاسباتی غیرمتمرکز می‌نامد که بر اساس فناوری بلاک‌چین ساخته شده است.

بیایید بیشتر با این شبکه بلاکچین و ارز دیجیتال ETH آشنا شویم.

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

اتریوم شبکه یک ارز دیجیتال است که از فناوری بلاک‌چین برای قراردادهای هوشمند و مبادله ارزهای دیجیتال به صورت امن و غیرمتمرکز استفاده می‌کند.

شبکه اتریوم Open Source و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا انواع برنامه‌های غیرمتمرکز را بر روی این شبکه پیاده‌سازی کنند. اگرچه بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است، اما بسیاری بر این باورند که ارز دیجیتال اتریوم به زودی از بیت‌کوین، در استفاده پیشی خواهد گرفت.

رمز ارز اتریوم چگونه به وجود آمد؟

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، که به‌عنوان بنیان‌گذار اصلی ارز دیجیتال اتریوم شناخته می‌شود، در سال 2013 یک وایت‌پیپر برای معرفی این رمز ارز منتشر کرد. دو پلتفرم اتریوم در سال 2015 توسط بوترین و جو لوبین (Joe Lubin)، بنیانگذار شرکت نرم افزاری بلاک چین کانسن‌سیس، راه‌اندازی شد. آنها پتانسیل کامل فناوری بلاک چین را، فراتر از مبادلات امن ارزهای دیجیتال، در نظر گرفتند.

یکی از رویدادهای قابل توجه در تاریخچه اتریوم، هارد فورک یا تقسیم اتریوم و اتریوم کلاسیک است. در سال 2016، گروهی از شرکت‌کنندگان شبکه، کنترل قسمت زیادی از بلاک‌چین اتریوم را به دست آوردند تا بیش از 50 میلیون دلار ارز دیجیتال ETH را که برای پروژه‌ای به نام «The DAO» جمع‌آوری شده بود، به سرقت ببرند.

موفقیت این حمله به مشارکت یک توسعه‌دهنده شخص ثالث برای پروژه جدید نسبت داده شد. در حالی که بیشتر جامعه اتریوم تصمیم گرفتند با بی‌اعتبار کردن بلاک‌چین فعلی اتریوم و تایید یک بلاک‌چین جدید با تاریخچه اصلاح‌شده، سرقت را معکوس کنند، اما بخشی از جامعه ترجیح دادند نسخه اصلی بلاک‌چین اتریوم حفظ شود. در اینجا بود که این بلاکچین به دو نسخه تقسیم شد و ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک به وجود آمد.

از زمان راه‌اندازی اتریوم، رمز ارز اتر (ETH) به دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار تبدیل شده است.

بلاکچین اتریوم چطور کار می‌کند؟

بلاکچین اتریوم با استفاده از توان محاسباتی برای تامین انرژی شبکه کار می‌کند. در عمل، این بدان معناست که افراد و سازمان‌ها از کامپیوترهای خود برای اجرای نرم‌افزار یا گره‌های خاص استفاده می‌کنند. هر کسی می‌تواند کامپیوتر خود را برای اجرای یک گره تنظیم کند. گره یا نود به کامپیوترهای متصل به شبکه گفته می‌شود که وظایفی را انجام می‌دهند.

ارز دیجیتال اتریوم برای پردازش تراکنش‌های این شبکه، به اپراتورهای گره متکی است. این اپراتورها در ازای اجرای سخت افزار و نرم افزار لازم برای تایید و پردازش این تراکنش‌ها، هزینه دریافت می‌کنند. به این هزینه‌ها گس (Gas) می‌گویند و در قالب اتر (ETH) پرداخت می‌شوند.

مشابه بیت کوین، ارز دیجیتال اتریوم از شبکه خود برای تقویت و ردیابی تراکنش‌های همتا‌به‌همتای رمز ارز اتر استفاده می‌کند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را در شبکه ایجاد و اجرا کنند.

dAppها با «قراردادهای هوشمند» به بلاک‌چین اتریوم متصل می‌شوند. این برنامه‌ها بیشتر شبیه برنامه‌های کامپیوتری هستند تا قراردادهای سنتی. در واقع dapp قسمت جلویی برنامه، و قراردادهای هوشمند پشتوانه برنامه هستند.

همچنین، dAppها به شبکه غیرمتمرکز و متن‌باز اتریوم متکی هستند و نمی‌تواند توسط یک نهاد واحد کنترل شود. در واقع، هنگامی که یک dApp به پلتفرم اتریوم اضافه می‌شود، نمی‌توان آن را حذف کرد، حتی اگر سازنده اصلی بخواهد آن را حذف یا به طور کامل منحل کند، باز هم امکان‌پذیر نیست.

سیستم غیرمتمرکز می‌تواند به کاربران کمک کند که ناشناس بمانند و با نام مستعار از برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. همچنین می‌تواند منجر به کنترل و سانسور کمتری از طرف اشخاص ثالث، از جمله شرکت‌ها و دولت‌ها شود.

کاربرد و هدف ارز اتریوم چیست؟

بلاکچین اتریوم

 

کاربرد اتریوم برای رفع برخی از کمبودهای بیت کوین است. در حالی که بیت کوین برای ذخیره ثروت عالی است، اما عملکرد پیچیده‌ای ندارد. می‌توانید تراکنش‌ها را ارسال و دریافت کرده و برخی از عملکردهای ضروری دیگر را اجرا کنید، اما قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین پشتیبانی نمی‌شوند. اینجاست که اتریوم روی کار می‌آید.

اتریوم سطح بالایی از سفارشی‌سازی را ارائه می‌دهد تا توسعه‌دهندگان بتوانند محصولاتی را مانند، برنامه‌های غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند پیچیده و توکن‌ها، عرضه کنند.

از آنجایی که اتریوم غیرمتمرکز است، هر کسی می‌تواند هر چیزی را بسازد و راه‌اندازی کند. این موضوع به معنای تمرکززدایی است و یکی از ویژگی های اتریوم محسوب می‌شود که آن را محبوب می‌کند.

استخراج ارز اتریوم تا چه زمانی ادامه دارد؟

در پاسخ به این پرسش نمی‌توان زمان مشخصی را تعیین کرد. برخلاف بیت کوین که عرضه آن به 21 میلیون سکه محدود شده، سقفی برای استخراج اتریوم در نظر گرفته نشده است. به این معنا که همیشه می‌توان اتریوم استخراج کرد. رمز ارزهای اتر تولیدشده، بین استخراج‌کنندگان توزیع می‌شود.

عرضه نامحدود می‌تواند در بلندمدت بر روی قیمت اتریوم اثر منفی بگذارد. به همین دلیل برای کنترل این موضوع، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند روشی به نام توکن‌سوزی را پیاده‌سازی کنند.

اتریوم درحال توسعه نسخه دوم خود با نام اتریوم 2.0 (Ethereum 2.0) است. این آپگرید بزرگ از اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند و توکن‌های تولید‌شده بین اعتبارسنج‌ها که سکه‌های خود را برای تایید تراکنش به سپرده می‌گذارند، توزیع می‌شود.

مزایا و معایب اتریوم چیست؟

برای تصمیم‌گیری بهتر درباره سرمایه‌گذاری بر روی ارز دیجیتال اتریوم، بهتر است با مزایا و معایب اتریوم آشنا شوید.

مزایای اتریوم

نوسانات: با وجود اینکه نوسانات می‌تواند از جنبه‌های منفی بازار باشد، اما سرمایه‌گذاران زیرک الگوهای چرخه بازار را تشخیص می‌دهند و می‌توانند از این نوسان‌ها و حباب‌های بازار سود ببرند.

نقدینگی: به دلیل ایجاد پلتفرم‌های معاملاتی، صرافی‌ها و کارگزاری‌های آنلاین در سراسر جهان، بدون شک اتریوم یکی از نقدشونده‌ترین دارایی‌های مالی محسوب می‌شود. با کارمزدهای بسیار پایین، می‌توان به سرعت اتریوم را با پول نقد یا اشیاء قیمتی مانند طلا مبادله کرد.

خطر کمتر تورم: اتریوم یک استراتژی تورم واضح دارد که کمتر مستعد دستکاری و تغییر است. نیازی نیست نگران کاهش قیمت ارز دیجیتال خود باشید، چون بلاکچین اتریوم برای مقابله با کاهش ارزش، راهکاری مانند توکن‌سوزی را اجرا می‌کند.

 

مزایا و معایب اتریوم

 

معایب

مشکلات مقیاس‌پذیری: برخلاف بیت‌کوین که یک هدف واحد را دنبال می‌کند، اتریوم به‌عنوان دفتر کل، پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است که می‌تواند منجر به نقص، خرابی و هک شود.

استفاده از زبان برنامه نویسی دشوار: زبان برنامه‌نویسی اتریوم، سالیدیتی (Solidity) است که یادگیری آن می تواند دشوار باشد.

سرمایه گذاری روی اتریوم می‌تواند خطرناک باشد: سرمایه گذاری روی اتریوم، مانند هر ارز دیجیتال دیگر، ممکن است خطرناک باشد. ارزهای رمزنگاری‌شده به شدت نوسان دارند و در نتیجه هم افزایش سود و هم ضررهای متعددی به همراه خواهند داشت. قیمت اتر در گذشته نوسانات زیادی داشته که ممکن است برای سرمایه‌گذاران خاص، به ویژه تازه‌کارها، یک نقطه ضعف بزرگ باشد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال اتریوم کدام است؟

اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیاست، به همین دلیل صرافی بسیاری این رمز ارز را در فهرست خود قرار داده‌اند.

بسیاری از این صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی، برای معامله‌گران حرفه‌ای مناسبند، در حالی که بعضی هم کارایی ساده‌ای دارند و افراد مبتدی هم به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند.

در ادامه چند صرافی ارز دیجیتال معتبر را که می‌توانید در آنها اتریوم تهیه یا معامله کنید، لیست کرده‌ایم.

  • ای‌تورو (eToro): به طور کلی بهترین پلتفرم معاملاتی اتریوم
  • بایننس (Binance): بهترین پلتفرم معاملاتی اتریوم برای معامله‌گران روزانه
  • کوین‌بیس (Coinbase): بهترین پلتفرم معاملاتی اتریوم برای تازه‌کارها
  • کوین‌ماما (Coinmama): به راحتی اتریوم را با کارت عتباری بخرید
  • جمینی (Gemini): بهترین پلتفرم تجارت اتریوم برای امنیت و ایمنی
  • لونو (Luno): پلتفرم معاملاتی اتریوم با سود حساب پس‌انداز تا 4درصد

چطور کیف پول اتریوم را انتخاب کنیم؟

برای سرمایه گذاری روی اتریوم، باید کیف پول امن و مناسبی را برای خود انتخاب کنید. به طور کلی کیف پول‌هایی که شرایط زیر را داشته باشند، مناسب هستند.

  • دسترسی به کلید خصوصی ساده باشد و بتوانید آن را بردارید.
  • رابط کاربری سادگی و مناسبی داشته باشد.
  • تیم توسعه آن، مدام کیف پول را توسعه دهند و به‌روزرسانی کنند.
  • بتوانید از کیف پول نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • با دستگاه‌های مختلف مانند موبایل و دسکتاپ سازگار باشد.

 

چند کیف پول اتریوم که این خصوصیات را دارند در ادامه نام می بریم:

  • کیف پول سخت افزاری ترزور وان (Trezor One)
  • کیف پول نرم افزاری متامسک (Metamask)
  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول نرم افزاری اکسدوس (Exodus)
  • کیف پول نرم افزاری میست (Mist)

روند قیمت اتریوم چگونه بوده است؟

ارز اتریوم در آگوست 2015 در صرافی‌های ارز دیجیتال فهرست شد. این رمز ارز در ابتدا با قیمتی نزدیک به 2 دلار کار خود را آغاز کرد و در مدت کوتاهی قیمت آن از 3 دلار هم گذشت.

 

 

روند قیمت اتریوم

با توجه به نمودار، در آغاز هر سال میلادی قیمت اتریوم با روند صعودی همراه بوده است. در واقع روند بلند مدت نزولی در سال‌های 2016، 2017 و 2019، در ابتدای سال میلادی جدید، به روند صعودی تبدیل شد. اما آغاز سال 2018 روند ارز دیجیتال اتریوم نزولی بود.

این رمز ارز مدتی است که روند نزولی خود را طی می‌کند و حالا با آغاز سال جدید میلادی 2022 باید دید که این تغییر روند از نزولی به صعودی را شاهد خواهیم بود یا خیر.

اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب دربیاید و روند اتریوم در سال جدید صعودی باشد، می‌توان رشد قیمت تا 4000 دلار را هم برای این رمز ارز متصور شد.

آینده رمز ارز اتریوم چطور پیش بینی می‌شود؟

انتقال اتریوم به پروتکل اثبات سهام، بخشی از ارتقای بزرگ این پلتفرم به نام اتریوم 2.0 است. این پروتکل به کاربران امکان می‌دهد تا تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کرده و بر اساس دارایی‌های اتر خود، اتریوم جدید تولید کنند. این ارتقا همچنین ظرفیت شبکه اتریوم را برای حمایت از رشد آن افزایش می‌دهد، که به رفع مشکلات ازدحام شبکه و افزایش هزینه‌های گس، کمک می‌کند.

پذیرش اتریوم همچنان ادامه دارد. از جمله شرکت‌های مطرح که با این پروژه همکاری می‌کنند، می‌توان به شرکت AMD سازنده تراشه‌های کامپیوتری، اشاره کرد که در سال 2020 از سرمایه‌گذاری مشترک با کانسن‌سیس برای ایجاد شبکه‌ای از مراکز داده ساخته‌شده بر روی پلتفرم اتریوم خبر داد.

همچنین شرکت مایکروسافت از سال 2015 با کانسن‌سیس برای توسعه فناوری بلاکچین اتریوم به‌عنوان یک سرویس در پلتفرم مایکروسافت Azure، همکاری داشته است. بنابراین می‌توان گفت که آینده رمز ارز اتریوم روشن خواهد بود.

آیا سرمایه گذاری روی اتریوم سود آور است؟

سرمایه گذاری روی اتریوم در چند سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است، بنابراین کسانی که سال‌ها پیش این رمز ارز را خرید و نگهداری کردند، عملکرد و سود خوبی داشتند. اما مهم‌ترین موضوع این است که بدانید بر روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید. بر این اساس، کسانی که ارز دیجیتال ETH می‌خرند، یک رمز خریداری کرده‌اند که توسط هیچ دارایی یا جریان نقدی پشتیبانی نمی‌شود.

این موضوع شاید بی اهمیت به نظر برسد، اما تفاوت اصلی بین سهام و ارز دیجیتال همین است. سهام بخشی از مالکیت در یک تجارت محسوب می‌شود، بنابراین عملکرد آن در طول زمان به دلیل موفقیت مداوم آن تجارت است. اگر شرکت کسب‌وکار سود خود را گسترش دهد، سهام آن در طول زمان رشد خواهد کرد. سهامداران در دارایی‌ها و جریان نقدی آن کسب‌وکار، مالکیت قانونی دارند.

در مقابل، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال هیچ پشتوانه‌ای ندارند. تنها چیزی که باعث بالا رفتن قیمت می‌شود، خوش‌بینی سایر سرمایه‌گذاران است، که فکر می‌کنند می‌توانند رمز ارز را با پول بیشتری به شخص دیگری بفروشند.

اگر می‌توانید ریسک و نوسانات این رمز ارز و بازار ارزهای دیجیتال را بپذیرید، سرمایه گذاری روی اتریوم با داشتن استراتژی معاملاتی مناسب، می‌تواند برای شما سودآور باشد.

 

سرمایه‌گذاری روی اتریوم

چگونه اتریوم بخریم؟

این یک تصور اشتباه رایج برای افرادی است که تازه وارد شبکه اتریوم شده‌اند. شما خود اتریوم را نمی‌خرید، اتریوم شبکه است. در عوض، اتر را می‌خرید و سپس از آن در شبکه اتریوم استفاده می‌کنید. با توجه به محبوبیت اتریوم، خرید اتر بسیار آسان است:

یک صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کنید. صرافی‌ ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های معاملاتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مختلف استفاده می‌شوند. بایننس، کوین‌بیس و بسیاری از صرافی‌های دیگر وجود دارند که ارز دیجیتال ETH در آنها فهرست شده است. اگر فقط به خرید رایج‌ترین سکه‌ها مانند اتر و بیت کوین علاقه دارید، می‌توانید از یک کارگزاری آنلاین مانند رابینهود (Robinhood) یا صوفی (SoFi) نیز استفاده کنید. البته باید آماده پرداخت درصدی کمی به‌عنوان کارمزد معامله باشد.

بعد از انتخاب و ثبت نام در صرافی مورد نظر، باید پول فیات را واریز کنید. شما باید پول نقد مانند دلار را در پلتفرم معاملاتی خود واریز کرده و یا حساب بانکی یا کارت نقدی خود را به سرمایه خرید اتر متصل کنید.

پس از تامین مالی حساب خود، می‌توانید از این پول برای خرید اتر استفاده کنید. هنگامی که سکه‌ها در حساب شما قرار گرفتند، می‌توانید آنها را نگه دارید، بفروشید یا با سایر ارزهای دیجیتال معامله کنید. به خاطر داشته باشید که هر زمان که ارزهای رمزنگاری‌شده را بفروشید یا معامله کنید، ممکن است مقداری کارمزد بپردازید.

بهتر است از کیف پول شخصی استفاده کنید. در حالی که می‌توانید اتر را در کیف پول دیجیتال صرافی خود ذخیره کنید، اما این موضوع می‌تواند یک خطر امنیتی باشد. اگر شخصی صرافی را هک کند، به راحتی می‌تواند سکه‌های شما را به سرقت ببرد. گزینه دیگر این است که سکه‌هایی را که نمی‌خواهید بفروشید یا به زودی معامله کنید، به کیف پول دیجیتال دیگر یا یک کیف پول سرد که به اینترنت متصل نیست، انتقال دهید.