نگهداری ارزهای دیجیتال موجود در شبکه اتریوم نیاز به یک کیف پول اتریوم مطمئن دارد. انتخاب ولت اتریوم باید برحسب فاکتورهای مشخصی باشد که به انواع مختلف آن بستگی دارد. در این مطلب به بررسی انواع کیف پول‌های اتریوم می‌پردازیم و نکاتی در چگونگی انتخاب ولت بیان می‌کنیم.

کیف پول اتریوم چیست؟

کیف پول اتریوم در اصل محلی برای نگهداری ارزهای دیجیتال مبتنی بر شبکه اتریوم است که دست درازی به هرگونه دارایی دیجیتال را محدود می‌کند. به عبارتی راحت‌تر، کیف پول ارزهای دیجیتال همان نقش حساب بانکی را دارد.

در کیف پول‌های ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم، هرچند کار راحت است اما مشکلاتی از جمله عدم وجود سازمان یا نهادی برای پذیرش مسئولیت حفظ آن وجود دارد. البته شاید این موضوع با دقت و عملکرد درست هر فرد چندان موضوع حساسی نباشد.

انواع کیف پول ارز اتریوم کدام‌ها هستند؟

در واقع می‌توان گفت انواع کیف پول اتریوم به طور کلی به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند. کیف پول‌های نرم‌افزاری محبوبیت بیشتری داشته و در مقایسه با کیف پول‌های سخت‌افزاری رایج‌ترند. البته تعداد هولدرهایی که به مدت طولانی اتریوم را نگهداری می‌کنند نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است که این موضوع اهمیت خاص خود را دارد. اهمیت حفظ طولانی مدت این ارز نشان از رواج بیشتر کیف پول‌های سخت‌افزاری در مقایسه با دیگر شبکه‌های بلاکچینی دارد.

کیف پول ارز دیجیتال اتریوم در قالب پلتفرم‌های مختلف در دسترس است و محدودیتی از این نظر ندارد.

 

انتخاب کیف پول اتریوم

برای انتخاب کیف پول اتریوم به چه نکاتی دقت کنیم؟

از آن جایی که موارد امنیتی نقش بسیار پررنگی در دنیای کامپیوتر ایفا می‌کنند، انتخاب کیف پول اتریوم مناسب حائز اهمیت است. برای شناسایی و انتخاب بهترین کیف پول اتریوم چالش‌هایی وجود دارد که در ادامه به حل این چالش‌ها می‌پردازیم:

اعتبار کیف پول

بدون هیچ شک و تردیدی اعتبار یک کیف پول مهم‌ترین فاکتور در اعتماد کردن به آن است. به عنوان مثال کیف پول تراست ولت که وابسته به صرافی بایننس بوده و مجبور است که از قوانین خاص امنیتی تبعیت کند. قوانینی که اجازه دست درازی به دارایی‌های کاربرانش را نمی‌دهد و محدودیت‌هایی برای این ولت ایجاد می‌کند. به طور کلی تبعیت تراست ولت از پروتکل‌های قانونی وابسته به متمرکز بودن صرافی بایننس است.

در صورتی که یک کیف پول دارای اعتبار کافی برای فعالیت در بازار نباشد چه مشکلاتی پدید می‌آید؟ قطعا اعتمادسازی به آن و تیم توسعه‌دهنده و مالکانش کار منطقی و ساده‌ای نخواهد بود.

 

پشتیبانی از ارزهای شبکه اتریوم

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال اتریوم به آن دقت کرد، پشتیبانی از ارزهای دیگر شبکه اتریوم است. در صورتی که قصد داشته باشید که اتریوم را به ارز دیگری تبدیل کنید و این کار را در بستر درون شبکه‌ای انجام دهید، نیاز به این موضوع دارید.

پشتیبانی از یک پروتکل امنیتی مشخص

حفظ امنیت دارایی‌های کاربران مهم ترین رکن برای انتخاب محل نگهداری این دارایی‌ها است. نوع پشتیبانی از کلید خصوصی در یک ولت و روش نگهداری از آن نقش پررنگی در حفظ امنیت دارایی‌های کیف پول خواهد داشت. به عنوان کیف پول‌های سخت‌افزاری کلید خصوصی را در یک فضای فیزیکی نگهداری می‌کنند که عملا احتمال هک شدن را به حداقل می‌رساند.

کاربر پسند بودن

اگر فردی در معاملات ارزهای دیجیتال حرفه‌ای نباشد قطعا در کار با ولت‌های پیجیده به مشکل برمی‌خورد. در نتیجه کیف پول‌هایی که از ساختاری ساده و کاربرپسند بهره‌مند هستند شانس زیادی برای استفاده بیشتر دارند. انتخاب چنین کیف پول‌هایی کار را برای معامله‌گران آسان می‌کند.

بهترین کیف پول اتریومبهترین کیف پول اتریوم کدام است؟

همانطور که گفته شد برای انتخاب بهترین کیف پول اتریوم نیاز به رعایت نکاتی است تا از اشتباهات احتمالی جلوگیری شود. در زیر به تعدادی از کیف پول‌های محبوب بازار ارزهای دیجیتال اشاره کردیم:

تراست ولت

شاید بتوان گفت معروف‌ترین کیف پول نرم‌افزاری بازار ارزهای دیجیتال همین تراست ولت است. این کیف پول که وابسته به صرافی بایننس است، از رمزارزهای زیادی پشتیبانی می‌کند. شاید تراست ولت بهترین کیف پول اتریوم نباشد اما قطعا جز بهترین‌ها است. تراست ولت نوعی کیف پول اتریوم اندروید و ios به شمار می‌رود و برای نسخه ویندوز در دسترس نیست. عدم ارائه کیف پول اتریوم ویندوز شاید باعث دلسردی توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند شود.

از ویژگی‌های تراست ولت می‌توان به اطلاعات مربوط به رمزارزها اشاره کرد که این اطلاعات را از وبسایت کوین مارکت کپ می‌گیرد. به طور کلی تراست ولت از برخی از توکن‌های غیرمثلی (NFT) اتریوم هم پشتیبانی می‌کند که این موضوع به کارا بودن هرچه بیشتر تراست ولت کمک کرده است.

از معایب تراست ولت می‌توان به این مسئله اشاره کرد که کاملا متن باز نیست. همین مسئله برای توسعه‌دهندگان چندان خوشایند نیست و نمی‌توانند استفاده زیادی این کیف پول اتریوم انجام دهند.

متامسک

متامسک یکی از مناسب‌ترین کیف پول‌ها برای کار با پروژه‌های مبتنی بر اتریوم است. در دسته‌بندی انواع کیف پول اتریوم می‌توان ادعا کرد متامسک بیشترین محبوبیت را در برابر دیگر ولت‌ها دارد. قابلیت‌های تعامل با قراردادهای هوشمند و ساخت آن‌ها به کمک متامسک از جمله ویژگی‌های ارزشمند آن برای توسعه‌دهندگان است.

باید به این نکته توجه کرد که متامسک در تامین امنیت کاربران خود به خوبی دیگر ولت‌ها عمل نکرده است. دلیل این امر، ماهیت این ولت است که در اصل نوعی کیف پول داغ به حساب می‌آید و به طور مستقیم قابل دسترس است. به عبارتی متامسک نه قابلیت ارائه کیف پول اتریوم برای اندروید و ios را دارد و نه قابلیت ارائه کیف پول اتریوم برای ویندوز.

لجر

شاید در زمان ظهور رمزارزها، کیف پول های سخت‌افزاری کاربرد بیشتری داشته و دارای محبوبیت بیشتری بودند. اما به مرور زمان از این محبوبیت و مورد استفاده کاسته شد. با این حال برخی از کیف پول‌های سخت‌افزاری همچنان کاربردهای خاص خود را دارند. شاید لجر معروف‌ترین آن‌ها باشد و بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند.

لجر از جمله کیف پول‌های بسیار امن است که کلید خصوصی کاربر را در شرایط مجزا نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری نگهداری می‌کند. کیف پول لجر از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی می‌کند که همین امر موجب استفاده بیشتر از آن شده است.

مای اتر ولت

ولتی که به طور اختصاصی برای پشتیبانی از ارزهای مبتنی بر شبکه اتریوم ساخته شده است. مای اتر ولت بستر مناسبی را برای توسعه‌دهندگان اتریوم فراهم می‌کند تا بتوانند فرایندهای دلخواه خود را اجرا کنند.

مای اتر ولت برای کاربران اندروید و ios قابل استفاده است. در اصل می‌توان ادعا کرد که یک کیف پول اتریوم برای اندروید یا ios آن هم به طور اختصاصی است. شایان ذکر است که این ولت از ارزهای دیجیتال دیگر شبکه‌های بلاکچینی پشتیبانی نمی‌کند.

استفاده از کیف پول اتریوم

در یک نگاه

استفاده از کیف پول اتریوم به صرفه‌ترین و منطقی‌ترین کاری است که دارندگان این ارز دیجیتال و ارزهای دیجیتال موجود در شبکه اتریوم انجام می‌دهند. نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها یکی از خطرناک‌ترین کارهایی است که ممکن است به از دست رفتن دارایی‌ها منجر شود. پس برای در امان ماندن دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر شبکه اتریوم بهتر است از کیف پول ارز دیجیتال اتریوم استفاده شود.