طی سال‌های اخیر افراد زیادی به دنبال راه‌های استخراج اتریوم، بیت کوین و دیگر رمزارزهای مطرح بازار بوده‌اند. در صورتی که قصد ورود به بحث ماینینگ اتریوم را دارید باید روش‌های این کار و مزایا و معایب هر کدام را بدانید. هدف از این مطلب پرداختن به استخراج اتریوم و روش‌های انجام آن است. پس اگر به بحث استخراج اتریوم علاقه دارید این مطلب را از دست ندهید.

استخراج اتریوم چیست؟

استخراج اتریوم یعنی در اختیار گذاشتن بخشی از قدرت پردازش هر ماینر برای تایید تراکنش‌های شبکه اتریوم. به بیان راحت‌تر، استخراج اتریوم و دریافت پاداش به ازای ایجاد هر بلاک به واسطه فعالیت ماینرها انجام می‌شود. البته در نسخه جدید اتریوم و با معرفی قابلیت سهام‌گذاری در شبکه، فعالیت در این بستر به صرفه‌تر خواهد بود. با این حال استخراج اتریوم همچنان طرفداران خاص خود را دارد و می‌تواند سود بهتری نسبت به سهام‌گذاری داشته باشد.

هدف افراد از ماینینگ اتریوم کسب سود مناسب و درآمدزایی از این راه است. شایان ذکر است که هدف غیرمستقیم افراد از خریداری ماینرهای اتریوم، کمک به چرخه عملکرد شبکه است.

چگونه اتریوم استخراج کنیم؟

استخراج اتریوم همانند ارزهای دیجیتال دیگر، روش‌های مختلفی دارد که شانس پیروزی در آن‌ها و فاکتورهای دخیل در آن‌ها متنوع است. در زیر با روش های استخراج اتریوم آشنا می‌شوید:

1.استخراج انفرادی

راحت‌ترین و دم دستی‌ترین روش برای استخراج اتریوم و هر رمزارز دیگر، روش انفرادی است. استخراج انفرادی اتریوم هرچند درگیری کمتری با بقیه افراد  یا ارگان‌ها دارد اما روش مناسبی برای ماینینگ نیست چرا که شانس بالایی برای گرفتن پاداش نخواهید داشت.

2.استخراج به واسطه استخرهای ماینینگ

به صرفه‌ترین و منطقی‌ترین راه برای استخراج اتریوم، کمک گرفتن از استخرهای ماینینگ است. استخرهای ماینینگ شامل گروهی از ماینرها است که در یک مکان مجازی دور یکدیگر جمع می‌شوند و به توافقاتی می‌رسند. به عنوان مثال توافق می‌کنند که به ازای به اشتراک گذاشتن قدرت پردازش خود و در صورت بردن پاداش استخراج، به هرکس چقدر تعلق می‌گیرد. شانس بردن پاداش در این حالت بالا می‌رود چون بردن پاداش استخراج دیگر وابسته به یک ماینر نیست.

3.استخراج ابری

استخراج ابری در مقایسه با دو روش دیگر سود کمتری دارد چرا که یک روش استخراج به کمک ابزارهای غیرمستقیم است. در استخراج ابری چالش‌های زیادی وجود دارد از جمله اعتماد به طرفی که قرار است به طور مستقیم استخراج اتریوم را انجام داده و  دارایی مربوطه را در اختیار ما قرار دهد. این یعنی با وجود نداشتن مشکلات مربوط به خرید تجهیزات، ممکن است مشکلات زیادی به همراه داشته باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج اتریوم

  • کارت گرافیک
  • شاسی ریگ
  • منبع تغذیه
  • رم
  • پردازنده
  • مادربرد
  • اینترنت ثابت
  • گزینه‌های جانبی مانند کابل ها یا سیم‌ها

 

ماینینگ اتریوم

آیا ماینینگ اتریوم سود خوبی دارد؟

شاید دادن یک جواب قطعی به این سوال چندان کار درست و عاقلانه‌ای نباشد اما به طور کلی استخراج اتریوم سود خوبی دارد! دلیل این جواب، وابسته بودن ماینینگ اتریوم به شرایط مختلف مکانی و زمانی است. اگر قیمت اتریوم افت کند مسلما از سودآوری و ارزش استخراج آن کاسته می‌شود و برعکس اگر بهای اتریوم افزایش یابد، ماینینگ اتریوم سود خوبی خواهد داشت. همچنین بهای مصرف برق هم جز موارد مهم و تاثیرگذار در این موضوع است. تغییرات بهای آن می‌تواند در میزان سودآوری تاثیرگذار باشد.

از دیگر مواردی که تاثیر زیادی در تعیین میزان سودآوری ماین اتریوم دارد، استهلاک تجهیزات و دستگاه‌های به کار رفته در انجام این فرآیند است. خرابی تجهیزات و دستگاه‌ها ممکن است زیان های سنگینی روی دست صاحبین ماینرها بگذارد که در نهایت انجام فرآیند استخراج اتریوم را بیهوده می‌کند.

ممکن است خیلی به این موضوع توجه نکرده باشید اما چالش‌های قانونی استخراج رمزارزها یکی از بن بست‌هایی است که اگر به آن برخورد کنید، زیان سنگینی دارد. تصور کنید یک یا تعدادی ماینر خریده‌اید و بدون کسب سود مناسب حتی به اندازه بهای خود ماینرهایی که خریداری کرده‌اید، قوانین سنگینی وضع شود. قوانینی از جمله ممنوعیت استفاده از ماینرها یا استفاده محدود از این دستگاه‌ها. در این حالت چه اتفاقی می‌افتد؟ مسلم است که دیگر حتی ماینر و دستگاه‌های جانبی آن خریداری ندارد یا در بهترین حالت خریداران به قیمت ارزانی آن‌ها را خریداری می‌کنند. در نتیجه نه تنها ماینینگ اتریوم سودی در بر نخواهد داشت بلکه ممکن است با ضرر همراه باشد!

 

ماینر اتریوم

 

 

در یک نگاه

شاید بتوان گفت که استخراج اتریوم رفته رفته از کانون تمرکزات کنار رفته و دیگر مثل قبل مورد توجه نیست. این یعنی الگوریتم اثبات سهام تا حد زیادی موثر بوده و یک راه بزرگ را ترسیم می‌کند. باید دید با پیشرفت‌های گسترده اتریوم چه اتفاقی برای ماینرها خواهد افتاد و آیا این فرآیند از رده خارج خواهد شد یا نه.