پروژه آربیتروم (Arbitrum) یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم اتریوم است. افزایش سرعت تراکنش‌ها و کاهش هزینه تراکنش‌ها مهم‌ترین اهداف آربیتروم هستند. آربیتروم بزرگ‌ترین رول‌آپ شبکه اتریوم نیز محسوب می‌شود. رول‌آپ خوش‌بینانه شرایطی را فراهم می‌آورد تا تراکنش خارج از زنجیره اصلی انجام بگیرد و فقط خروجی نهایی آن برای تأیید به شبکه اصلی منتقل شود. ارز دیجیتال آربیتروم با نماد ARB در تاریخ 23 مارس 2023 پس از یک ایردراپ گسترده به بازار عرضه شد. این رمز ارز در اصل توکن حاکمیتی شبکه آربیتروم محسوب می‌شود. در این مقاله به برنامه‌های آربیتروم در سال 2023 می‌پردازیم.

 

پروژه آربیتروم

کارمزد بالای تراکنش‌ها در شبکه اتریوم یکی از مهم‌ترین موانع رشد تصاعدی این بلاکچین است. مهم‌ترین دلیل افزایش کارمزدها این است که تعداد کاربران شبکه افزایش پیدا می‌کنند و تراکنش‌های بیشتری باید در شبکه تأیید شوند. پروژه آربیتروم بهترین و مهم‌ترین راه‌حل برای مشکل مقیاس‌پذیری و هزینه بالای تراکنش‌ها در شبکه اتریوم است.

پروژه آربیتروم در واقع یک راه‌حل لایه دوم برای شبکه اتریوم است که از رول‌آپ‌ها برای افزایش مقیاس‌پذیری و در نتیجه کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کند. لایه دوم در اصل بلاکچین جدیدی است که بدون اینکه لایه اول را درگیر کند تمام مراحل فروش و خرید ارزهای دیجیتال را انجام می‌دهد و در نهایت فقط تاریخچه این تراکنش‌ها را در لایه اول ذخیره می‌کند.

پروژه آربیتروم در واقع یک راه‌حل لایه دوم برای شبکه اتریوم است
پروژه آربیتروم در واقع یک راه‌حل لایه دوم برای شبکه اتریوم است

رول‌آپ (Roll up) روشی برای جمع‌بندی اطلاعات در قالب یک گروه داده است که در نهایت برای تأیید به بلاکچین اصلی فرستاده می‌شود. رول‌آپ‌ها در واقع تراکنش‌ها را در لایه دوم اجرا می‌کنند و فقط خروجی آن را در زنجیره اصلی به ثبت می‌رسانند. این امر موجب می‌شود که کاربران با پرداخت کمترین هزینه و با بیشترین سرعت تراکنش‌های خود را از طریق آربیتروم به انجام برسانند.

به طور خلاصه، «آربیتروم» با انتقال ترافیک شبکه اتریوم به لایه‌ای دیگر توانسته است زمان تراکنش‌ها و در نتیجه هزینه تراکنش‌ها را به میزان زیادی کاهش دهد. بلاکچین اتریوم در حالت عادی در هر ثانیه از چهارده تراکنش پشتیبانی می‌کند. این عدد با استفاده از آربیتروم به چهل هزار تراکنش در ثانیه رسیده است. علاوه بر کاهش سرعت انجام تراکنش، کارمزد انجام تراکنش نیز از این طریق بسیار کاهش پیدا کرده است. یک تراکنش معمول در شبکه اتریوم چند دلار هزینه دارد، در حالی که انجام این تراکنش با آربیتروم فقط چند سنت هزینه در بر خواهد داشت.

 

بلاکچین آربیتروم

بلاکچین‌های متعددی برای حل مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم ایجاد شده‌اند. ایاس (EOS) و کاردانو (Cardano) نمونه‌هایی از این شبکه‌ها هستند که به عنوان بلاکچین لایه اول به حل این مشکل پرداخته‌اند. با وجود این، به دلیل وجود زیرساخت‌های گسترده‌ای که برای فعالیت‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم وجود دارد، پروژه‌های لایه دوم گزینه‌های مناسب‌تری برای مقیاس‌پذیر کردن اتریوم محسوب می‌شوند.

آربیتروم در اصل لایه‌ای مجزا از شبکه اتریوم است
آربیتروم در اصل لایه‌ای مجزا از شبکه اتریوم است

آربیتروم در اصل لایه‌ای مجزا از شبکه اتریوم است که با استفاده از رول‌آپ می‌تواند تراکنش‌ها را به صورت مستقل و بدون نیاز به شبکه اصلی انجام دهد. همچنین آربیتروم از طریق ارسال خروجی تراکنش‌ها به لایه اول، امنیت تراکنش‌ها را در خود شبکه اتریوم تضمین می‌کند. سازگاری کامل آربیتروم با ماشین مجازی اتریوم (EVM) ویژگی مهم دیگری است که امکان اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) روی آربیتروم را بدون نیاز به بازنویسی آنها امکان‌پذیر کرده است.

 

آخرین به‌روزرسانی آربیتروم

«آربیتروم نوا» (Arbitrum Nova) زنجیره جدیدی است که با فناوری اِنی‌تراست (AnyTrust) ساخته شده است. این زنجیره برای کاهش زمان و هزینه تراکنش‌ها طراحی شده و عملکرد بهتری را برای آربیتروم فراهم آورده است.

«آربیتروم نوا» (Arbitrum Nova) زنجیره جدیدی است که با فناوری اِنی‌تراست
«آربیتروم نوا» (Arbitrum Nova) زنجیره جدیدی است که با فناوری اِنی‌تراست

در این به‌روزرسانی، آربیتروم تمامی تراکنش‌ها را به کمیته‌ای از اعتبارسنج‌ها می‌سپرد. نسخه جدید آربیتروم برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز و بازی‌های متاورسی نیز بسیار مناسب است.

 

ارز دیجیتال آربیتروم

رمز ارز آربیتروم (Arbitrum) با نماد ARB یکی از ارزهای دیجیتال نوظهور است. این ارز دیجیتال در اصل توکن حاکمیتی شبکه آربیتروم است. ارز دیجیتال آربیتروم در تاریخ 23 مارس 2023 به بازار عرضه شد.

ارز دیجیتال آربیتروم در تاریخ 23 مارس 2023 به بازار عرضه شد
ارز دیجیتال آربیتروم در تاریخ 23 مارس 2023 به بازار عرضه شد

سرعت تراکنش بالا و کارمزد پایین مهم‌ترین ویژگی‌های این رمز ارز محسوب می‌شوند. خرید و فروش آربیتروم در مدت زمان کوتاهی رونق گرفت و در حال حاضر بخش قابل توجهی از معاملات بازار کریپتوکارنسی را تشکیل می‌دهد.

 

ایردراپ آربیتروم

آربیتروم در زمان عرضه توکن حاکمیتی خود، 11.62% از کل موجودی ارزی خود را به طرفداران خود هدیه کرد. این ایردراپ یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ایردراپ‌های سال 2023 بود. همچنین آربیتروم 1.13% از کل موجودی‌اش را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های خود در نظر گرفته است.

این ایردراپ یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ایردراپ‌های سال 2023 بود
این ایردراپ یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ایردراپ‌های سال 2023 بود

دریافت توکن آربیتروم شرایط ویژه‌ای نداشت و بیشتر افرادی که به مدت چند ماه در این شبکه فعال بودند و با قراردادهای هوشمند آن تعامل داشتند مشمول ایردراپ آربیتروم شدند. حداقل ایردراپ آربیتروم 625 توکن و حداکثر ایردراپ آربیتروم 10250 توکن بود.

 

خرید و فروش آربیتروم

خرید آربیتروم راهی عالی برای ورود به بازار مبادلات رمز ارز است. این ارز دیجیتال نوسان قیمت کمی دارد و از امنیت و سرعت بالایی برخوردار است. برای خرید آربیتروم کافی است به حساب کاربری خود در صرافی مورد اعتمادتان وارد شوید. قیمت لحظه‌ای آن را مشاهده نمایید و به میزان دلخواه خود از این رمز ارز سفارش دهید.

خرید آربیتروم راهی عالی برای ورود به بازار مبادلات رمز ارز است
خرید آربیتروم راهی عالی برای ورود به بازار مبادلات رمز ارز است

در نظر داشته باشید که کارمزد خرید آربیتروم به نسبت دیگر ارزهای دیجیتال بسیار پایین محسوب می‌شود. فروش آربیتروم نیز در تمام صرافی‌های معتبر امکان‌پذیر است. همچنین تبدیل آربیتروم به دیگر رمز ارزها به راحتی و با کمترین کارمزد انجام می‌گیرد.

 

نگهداری از ارز آربیتروم

ارز آربیتروم را می‌توان در تمام کیف پول‌های مبتنی بر شبکه اتریوم که از رول‌آپ آربیتروم پشتیبانی می‌کنند نگهداری کرد. این ارز دیجیتال سازگاری کاملی با کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شناخته‌شده‌ای مانند متامسک، تراست‌والت و لجر دارد. گفتنی است که با استفاده از صرافی‌هایی نظیر بایننس، هیوبی، کوکوین، بایبیت و اوایکس می‌توان توکن‌های گوناگون را از شبکه آربیتروم برداشت کرد و هزینه بریج کردن را کاهش داد.

 

پیشبینی قیمت ارز دیجیتال آربیتروم

در حال حاضر، آربیتروم حدود 0.14% از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. بیشترین قیمت ارز دیجیتال آربیتروم معادل 9.88 دلار بود که در مارس 2023 معامله شد. قیمت آربیتروم پس از ایردراپ گسترده آن کمی کاهش یافته است، اما با توجه به رشد محبوبیت این رمز ارز پیشبینی می‌شود قیمت آن روندی صعودی داشته باشد. بررسی نمودار قیمت آربیتروم و تاریخچه آن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نگاه مثبتی به آن دارند. به طور کلی، آینده ارز آربیتروم به عوامل گوناگونی نظیر سرعت رشد این پروژه و شرایط بازار کریپتوکارنسی وابسته است.

آربیتروم حدود 0.14% از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد
آربیتروم حدود 0.14% از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد

قیمت آربیتروم در ایران به دلیل نوسان قیمت دلار به صورت روزانه تغییر می‌کند. در نتیجه، قیمت لحظه‌ای آربیتروم متغیر است و پیش‌بینی قیمت آن نیز تابع دلار است. این موضوع در مورد نسبت قیمت آربیتروم به لیر، یورو، پوند و دلار کانادا نیز صادق است. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که نمودارها و تحلیل‌ها به دقت بررسی شوند. البته باید توجه داشت که قیمت خرید و قیمت فروش این رمز ارز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. همچنین کارمزد آربیتروم هنگام خرید، فروش، واریز، برداشت و انتقال بسیار پایین‌تر از ارزهای دیجیتال دیگر است.

 

اکوسیستم آربیتروم

منظور از اکوسیستم آربیتروم تمام بخش‌های فعال در این شبکه است که شامل مدیران، سهامداران، توسعه‌دهندگان و اعتبارسنج‌ها می‌شود. در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم از شبکه آربیتروم نیز پشتیبانی می‌کنند. همچنین سرمایه قفل‌شده در این پروژه یکی از بیشترین سرمایه‌ها در میان لایه دوم‌های اتریوم است.

در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم از شبکه آربیتروم نیز پشتیبانی می‌کنند.
در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شبکه اتریوم از شبکه آربیتروم نیز پشتیبانی می‌کنند.

سایت آربیتروم مرجع رسمی اطلاعات جدید در مورد تغییرات این شبکه است. آربیتروم می‌کوشد مجموعه‌ای از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری را برای رسیدن به سرعت بیشتر و هزینه پایین‌تر در شبکه اتریوم بدون کاستن از سطح امنیت آن ارائه دهد.

 

توسعه‌دهندگان آربیتروم

شبکه آربیتروم را شرکت آف‌چِین لبز (Offchain Labs) طراحی کرده است. تیم متخصص این شرکت طی دو سال توانستند این پروژه را به نتیجه برسانند. اعضای اصلی این پروژه عبارت بودند از: اِد فلتن (Ed Felten)، هری کالونر (Harry Kalodner) و استیون گُلدفدِر (Steven Goldfeder). این سه نفر تصمیم گرفتند با استفاده از فناوری رول‌آپ، شبکه‌ای را احداث کنند که از طریق آن بتوانند مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم را حل نمایند. آنها علاوه بر راه‌اندازی کامل آربیتروم، توکن بومی این شبکه را نیز توسعه دادند. گفتنی است که تمام اعضای این گروه از استادان و دانشجویان رشته علوم کامپیوتر دانشگاه پرینستون بودند و ایده اولیه آربیتروم از دل تحقیقات آکادمیک آنها متولد شده بود.

شبکه آربیتروم را شرکت آف‌چِین لبز (Offchain Labs) طراحی کرده است.
شبکه آربیتروم را شرکت آف‌چِین لبز (Offchain Labs) طراحی کرده است.

علاوه بر این تیم متخصص، سرمایه‌گذاران بسیار مهمی نیز از این پروژه حمایت کردند. شرکت لایت‌اسپید ونچر (Lightspeed Venture) یکی از مهم‌ترین حامیان این پروژه بود. همچنین شرکت کوین‌بِیس ونچرز (Coinbase Ventures) سرمایه اولیه توسعۀ ارز دیجیتال آربیتروم را در اختیار آف‌چِین لبز قرار داد. حضور این شرکت‌ها در انجام گرفتن این پروژه برای بسیاری از فعالان حوزه کریپتوکارنسی موضوعی بسیار مهم بود. زیرا اعتبار این سرمایه‌گذاران، آینده‌ای روشن برای این پروژه ترسیم می‌کرد.

 

برنامه‌های آربیتروم در سال 2023

پس از ایردراپ موفق و گسترده آربیتروم در 23 مارس 2023، دارندگان توکن ARB به فرایندهای نظارتی این شبکه وارد شدند. در واقع با عرضه ارز دیجیتال ARB آربیتروم به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) تبدیل شد. نقشه راه آربیتروم نیز از پیشرفت فنی این پروژه از طریق آپدیت شبکه آربیتروم نیترو حکایت دارد. همچنین بهینه‌سازی و افزایش توانایی پردازش‌ها در شبکه در دستور کار این پروژه قرار دارد.

با عرضه ارز دیجیتال ARB آربیتروم به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) تبدیل شد
با عرضه ارز دیجیتال ARB آربیتروم به یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) تبدیل شد

شبکه‌های مبتنی بر اِنی‌تراست بسیار سهل‌گیرانه‌تر اداره می‌شوند و به این ترتیب عملکرد کلی سیستم بهبود بیشتری خواهد یافت. در حال حاضر کمیته‌ای متشکل از حداقل بیست نود می‌توانند کارها را به پیش ببرند. البته اگر به هر دلیلی نودها از کار بیفتند، مکانیزمی طراحی شده تا این شبکه‌ها به حالت رول‌آپ بازگردند. در نتیجه هر کسی می‌تواند با مشاهدۀ داده‌های ثبت‌شده در لایه اول، صحت تراکنش‌ها را بررسی نماید.

 

مهم‌ترین اهداف آربیتروم

هدف اصلی شبکه آربیتروم حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است. بلاکچین‌ها به دنبال رسیدن به سه ویژگی امنیت، غیرمتمرکز بودن و مقیاس‌پذیری هستند. پروژه‌های گوناگون ارزهای دیجیتال در یک دهه اخیر نشان داده است که امکان رسیدن به هر سه این ویژگی‌ها به صورت همزمان وجود ندارد. بنابراین هر یک از پروژه‌های مطرح این حوزه به حل یکی از این موارد پرداخته‌اند. آربیتروم از طریق رول‌آپ‌ها توانسته است تا حد زیادی مسئلۀ مقیاس‌پذیری را حل کند. مهم‌ترین دستاورد آربیتروم افزایش سرعت تراکنش‌ها و پایین آوردن هزینه (گس) در شبکه اتریوم است.

مهم‌ترین اهدافی که پروژه آربیتروم آنها را دنبال می‌کند عبارت است از:

مقیاس‌پذیری: انتقال فرایند تراکنش‌ها به خارج از زنجیره اصلی اتریوم، امکان انجام شدن سریع‌تر تراکنش‌ها را فراهم می‌آورد. آربیتروم از این طریق توانسته است سرعت تراکنش‌ها را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد.

امنیت: شبکه اتریوم یکی از امن‌ترین شبکه‌های بلاکچینی است. آربیتروم توانسته است با وابسته کردن امنیت خود به اتریوم، مشکلات امنیتی شبکه‌های مشابه خود را برطرف نماید.

کاهش هزینه‌ها: محاسبۀ هزینه تراکنش‌ها ارتباط مستقیمی با ترافیک شبکه دارد. آربیتروم با استفاده از راهکار لایه دوم خود توانسته است از ترافیک شبکه اتریوم بکاهد و در نتیجه هزینه‌ها را نیز به میزان زیادی کاهش دهد.

تطبیق با اتریوم: آربیتروم می‌تواند قراردادهای هوشمند و تراکنش‌ها را بدون هیچ گونه تغییری با شبکه اتریوم اجرا کند. این امر از طریق تطبیق کامل این شبکه با ماشین مجازی اتریوم حاصل شده است.

 

نحوه کار آربیتروم

شبکه آربیتروم به طور مستقل تراکنش‌ها را تأیید می‌کند و سپس نتیجه را در شبکه اصلی اتریوم ذخیره می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از ماشین مجازی آربیتروم، قراردادهای هوشمند را اجرا نمایند. طراحی این ماشین مجازی به این صورت است که گروهی از مدیران باید آن را اجرایی کنند و بر عملکرد آن نظارت داشته باشند. این گروه از مدیران را کاربران از میان اشخاص قابل اعتماد خود انتخاب می‌کنند. در واقع می‌توان گفت برای اعتبارسنجی قراردادها، گروهی خارج از شبکه اصلی اتریوم مأمور انجام این کار می‌شوند. این اشخاص فقط وضعیت هش سیستم را بررسی می‌کنند و از این طریق سرعت تراکنش‌ها به مراتب افزایش می‌یابد. به این فرایند اصطلاحاً رول‌آپ خوش‌بینانه (Optimistic Rollup) گفته می‌شود.

رول‌آپ خوش‌بینانه برای بهبود مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم طراحی شده است. همانند سایر روش‌های لایه دوم، آربیتروم نیز شرایطی را فراهم می‌آورد تا تراکنش‌ها خارج از زنجیره اصلی اتریوم انجام بگیرند و سپس به شبکه اصلی منتقل شوند. رول‌آپ خوش‌بینانه در واقع تکنیکی برای فشرده کردن داده‌های بلاکچین است. در این شرایط، دیگر نیازی به بررسی بلاکچین اصلی برای هر تراکنش وجود ندارد و فقط فرایندهای مرتبط با لایه دوم پردازش می‌شوند. این کار موجب مقیاس‌پذیری شبکه اصلی می‌شود.

شبکه آربیتروم به طور مستقل تراکنش‌ها را تأیید می‌کند
شبکه آربیتروم به طور مستقل تراکنش‌ها را تأیید می‌کند

خوش‌بینانه بودن رول‌آپ نیز به معتبر فرض شدن تراکنش‌های بلاکچین اصلی برمی‌گردد. گفتنی است که در صورت بروز اختلاف، اعتبارسنج‌ها می‌توانند از طریق سازوکار حل اختلاف، این مشکل را برطرف نمایند. این کار مقیاس‌پذیری شبکه را به شکل مناسبی افزایش می‌دهد. دلیل خوش‌بینانه بودن رول‌آپ این است که بلاکچین خوش‌بینانه فرض می‌کند تمام تراکنش‌های موجود در یک مجموعه معتبر هستند. البته که اگر بر سر معتبر بودن یک تراکنش اختلافی به وجود بیاید، اعتبارسنج‌ها می‌توانند با سیستم حل اختلاف، مشکل خود را رفع کنند. به این ترتیب، تراکنش‌ها پس از پردازش در لایه دوم، به بلاکچین اصلی اتریوم منتقل می‌شوند و توسط اتریوم به صورت گروهی تأیید می‌شوند.

سوالات متداول آربیتروم چیست و چه برنامه‌هایی برای سال 2023 دارد

آربیتروم چیست؟

آربیتروم راهکاری لایه دوم برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است. کاهش هزینه تراکنش‌ها و افزایش سرعت تراکنش‌ها مهم‌ترین دستاوردهای پروژه آربیتروم محسوب می‌شوند.

برنامه‌های آربیتروم در سال 2023 چیست؟

پس از عرضه موفق و گسترده ارز دیجیتال آربیتروم در اوایل سال، این مجموعه قصد دارد روی بهبود زیرساخت‌های شبکه خود تمرکز کند. بهینه‌سازی انجام پردازش‌ها مهم‌ترین دستور کار این پروژه در سال 2023 است.

آینده ارز دیجیتال آربیتروم چیست؟

آینده ارز آربیتروم به عوامل گوناگونی نظیر سرعت رشد این پروژه و شرایط بازار کریپتوکارنسی وابسته است. این ارز دیجیتال به دلیل کارمزد اندک و سرعت بالای انجام گرفتن تراکنش‌ها خیلی سریع به یکی از رمز ارزهای معتبر بازار تبدیل شده است.

شبکه آربیتروم چگونه کار می‌کند؟

همانند سایر روش‌های لایه دوم، آربیتروم نیز شرایطی را فراهم می‌آورد تا تراکنش‌ها خارج از زنجیره اصلی اتریوم انجام بگیرند و سپس نتایج آنها به شبکه اصلی منتقل شوند. در این شرایط، دیگر نیازی به بررسی بلاکچین اصلی برای هر تراکنش وجود ندارد و فقط فرایندهای مرتبط با لایه دوم پردازش می‌شوند. این کار موجب مقیاس‌پذیری شبکه اصلی می‌شود.