ایردراپ (Airdrop) یکی از اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال است و سرمایه‌گذاران علاقۀ ویژه‌ای به آن دارند. علت این علاقه نیز درآمد رایگانی است که می‌‌توان از طریق ایردراپ کسب کرد. ایردراپ به معنی اهدا کردن تعدادی از واحدهای یک دارایی مشخص (توکن یا کوین) به صورت رایگان یا به قیمتی ارزان‌تر از قیمت بازار است. البته با تغییراتی که در حوزه کریپتوکارنسی به وجود آمده است، روش اجرای ایردراپ در پروژه‌های گوناگون در حال تغییر است. در سال گذشته شاهد توزیع رایگان توکن‌های گوناگون به ارزش هزاران دلار در میان کاربران بودیم. پیشبینی می‌شود این رقم در سال 2023 افزایش چشمگیری داشته باشد و سود بیشتری نصیب افراد کند. در این مقاله می‌کوشیم معتبرترین ایردراپ‌های سال 2023 را معرفی کنیم و این فهرست را به‌روز نگه داریم.

 

انواع ایردراپ در سال 2023

ایردراپ (Airdrop) یکی از شیوه‌های کسب درآمد در حوزه ارزهای دیجیتال است. شیوۀ اجرای ایردراپ‌ها در گذشته معمولاً به این صورت بود که از کاربران خواسته می‌شد کارهایی ساده مانند فالو کردن شبکه‌های اجتماعی یا معرفی ارز دیجیتال به دوستان خود را انجام دهند. افراد زیادی این فعالیت‌ها را تکمیل می‌کردند و در نهایت توکن‌های رایگان به صورت رندم بین برخی از آنها توزیع می‌شد. مبلغ این ایردراپ‌ها نیز معمولاً ناچیز بود. بنابراین بسیاری از افراد به مرور از این فرایند دلسرد می‌شدند و تلاش بیشتری برای یافتن و مشارکت در ایردراپ‌ها نمی‌کردند.

اما گذر زمان و محبوبیت ارزهای دیجیتال، رویکرد توسعه‌دهندگان را به ایردراپ تغییر داد. در شیوه جدید ایردراپ، توسعه‌دهندگان پروژه‌های بزرگ بلاکچین اقدام به توزیع رایگان توکن‌ها در میان مشارکت‌کنندگان اولیه می‌کنند. در نتیجه، تمام افرادی که فعالیتی در راستای اهداف این پروژه‌ها انجام داده باشند، توکن رایگان دریافت می‌کنند. معادل دلاری ایردراپ‌ها نیز از سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و به میزانی کاملاً قابل قبول رسیده است.

معادل دلاری ایردراپ‌ها نیز از سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است
معادل دلاری ایردراپ‌ها نیز از سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است

شیوه جدید ایردراپ «رترودراپ» (Retroactive Airdrop) نامیده شده که معنی تحت‌اللفظی آن «ایردراپِ عطف‌به‌ماسبق» است. پُرسود بودن این ایردراپ‌ها نیز موجب شده است که بسیاری از سایت‌های معتبر حوزه کریپتو بخشی را با عنوان ایردراپ‌های احتمالی (Potential Airdrop) ایجاد کنند و در آن فهرستی به‌روز از ایردراپ‌ها در سال 2023 را ارائه دهند.

در این مدل جدید، معمولاً اعلامی رسمی برای ایردراپ وجود ندارد. در نتیجه، نه زمانی برای این کار مشخص می‌شود و نه کاری مشخص از کاربران درخواست می‌شود. با وجود این، برخی از فعالان این حوزه با استناد به منابع گوناگون از جمله وایت‌پیپر و توکنومیکس پروژه‌ها از احتمال ایردراپ آنها خبر می‌دهند. به طور کلی، با دو نوع رترودراپ مواجه خواهیم شد:

پروژه‌هایی که در مرحله آزمایش هستند: برخی پروژه‌ها پیش از لانچ شبکه اصلی (Mainnet) نیاز دارند تا تعدادی کاربر از خدمات و محصولات آنها در شبکه آزمایشی (Testnet) استفاده نمایند. توسعه‌دهندگان این پروژه‌ها نیز برای قدردانی از تلاش مشارکت‌کنندگان اولیه، هنگام راه‌اندازی شبکه اصلی، تعداد از توکن‌های پروژه را رایگان میان آنها توزیع می‌کنند.

پروژه‌هایی که لانچ شده‌اند اما هنوز توکن ندارند: این پروژه‌ها عموماً لانچ شده‌اند، در حال ارائه خدمات هستند و حتی اکوسیستم هم تشکیل داده‌اند اما هنوز توکن آنها به بهره‌برداری نرسیده است. توسعه‌دهندگان این پروژه‌ها معمولاً در آغاز برنامه‌ای برای داشتن توکن نداشته‌اند اما بعداً به فکر راه‌اندازی یک توکن کاربردی افتاده‌اند. گاهی نیز تصمیم آنها بر این است که بعد از دست یافتن به ثبات و رسیدن به تعداد مشخصی کاربر، توکن خود را لانچ کنند. این پروژه‌ها نیز عمدتاً در رویداد تولید و توزیع توکن (Token Generation Event)، تعدادی توکن را به طور رایگان میان کاربران اولیه خود توزیع می‌کنند.

به طور کلی، رترودراپ به توسعه‌دهندگان پروژه کمک می‌کند تا باگ‌ها و ارورهای احتمالی را زیر فشار استفاده کاربران پیدا کنند. همچنین باعث جذب کاربران بیشتر و گسترده‌تر به پروژه می‌شود. در واقع می‌توان گفت ایردراپ‌ها هم به دلایل فنی و هم به دلایل مارکتینگی انجام می‌شوند. فعالان این حوزه همواره به کاربران توصیه می‌کنند که به دنبال پروژه‌های بزرگ و معتبر باشند که سرمایه‌ای کلان پشت آنها است. از این طریق، می‌توانند اطمینان داشته باشند که هم این پروژه‌ها به نتایج مطلوبی می‌رسند و هم توکن‌هایی باارزش در این فرایند نصیب آنها می‌شود.

 

نحوه پیدا کردن ایردراپ‌های معتبر

اخبار ضدونقیضی در مورد پروژه‌های بزرگ و ایردراپ احتمالی آنها منتشر می‌شود که معمولاً بیشتر آنها معتبر نیستند. بیشتر ایردراپ‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های غیرتخصصی منتشر می‌شوند معمولاً معتبر نیستند یا دست‌کم سود زیادی را نصیب کاربران نمی‌کنند. بهترین راه برای پیدا کردن ایردراپ‌های معتبر مراجعه به سایت‌های CoinMarketCap و Airdrops.io است. این سایت‌ها مرجع معتبری برای آگاهی یافتن از ایردراپ‌های آینده هستند. در فهرست‌هایی که در این دو سایت ارائه شده است، می‌توانید اطلاعات مربوط به هر پروژه و نحوه مشارکت در آن را ببینید.

در برخی موارد کاربران باید در پروژه‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند اما هنوز توکن ندارند، مقدار کمی کارمزد نیز بپردازند.
در برخی موارد کاربران باید در پروژه‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند اما هنوز توکن ندارند، مقدار کمی کارمزد نیز بپردازند.

گفتنی است که تیم صرفینو با به روز نگه داشتن این مقاله می‌کوشد فهرستی کوتاه از پُرسودترین ایردراپ‌های سال 2023 را در همین مقاله به مخاطبان خود ارائه دهد. باید یادآوری کرد که در شیوه‌های جدید ایردراپ، کاربران باید کارهای بیشتر و پیچیده‌تری را انجام دهند و در نتیجه زمان بیشتری را صرف دریافت کوین‌ها یا توکن‌های رایگان کنند. حتی در برخی موارد کاربران باید در پروژه‌هایی که راه‌اندازی شده‌اند اما هنوز توکن ندارند، مقدار کمی کارمزد نیز بپردازند. با وجود این، تجربه نشان داده است که صرف این زمان و هزینه، ارزش سودی را که در پایان نصیب آنها می‌شود دارد.

 

بهترین ایردراپ‌های سال 2023

فهرست ایردراپ‌های احتمالی در سال 2023 بسیار طولانی است. در این مقاله کوشیده‌ایم لیستی از معتبرترین ایردراپ‌های سال جدید را تهیه نماییم و آن را به‌روز نگه داریم. اخبار مربوط به این پروژه‌ها سرشار از گمانه‌زنی‌های گوناگون است اما نظر کارشناسان صرفینو به طور کلی در مورد آنها مثبت است. برخی ایردراپ‌ها مربوط به افرادی است که مایلند به عنوان نود در شبکه‌های در حال تست نقش داشته باشند.

فهرست ایردراپ‌های احتمالی در سال 2023 بسیار طولانی است
فهرست ایردراپ‌های احتمالی در سال 2023 بسیار طولانی است

از آنجایی که این مدل ایردراپ نیازمند پیش‌نیازهای سخت‌افزاری و دانش گسترده است، در این مقاله از آنها صرف‌نظر کرده‌ایم. البته اگر تمایل به مشارکت در این پروژه‌ها را دارید حتماً جست‌وجوی بیشتری کنید تا ایردراپ‌های معتبر در این حوزه را شناسایی کنید. مهم‌ترین ایردراپ‌های 2023 عبارتند از:

 

ایردراپ احتمالی متامسک در سال 2023

متامسک (MetaMask) یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است. کاربران متامسک علاوه بر ذخیرۀ رمز ارزهای خود می‌توانند از این کیف پول برای تعامل با صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. در سال 2021 اخباری مبنی بر ایردراپ و عرضه توکن متامسک منتشر شد. این موضوع حتی به صورت ضمنی توسط تیم توسعه‌دهندۀ متامسک نیز تأیید شد. با این حال، هیچ زمان مشخصی برای آن اعلام نشد. بحث در این مورد در سال 2022 نیز ادامه یافت و موضوع کمی جدی‌تر از قبل شد.

متامسک یکی از معتبرترین و امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است
متامسک یکی از معتبرترین و امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است

بسیاری از کارشناسان پیشبینی می‌کنند ایردراپ بزرگ متامسک سرانجام در سال 2023 اتفاق بیفتد. از آنجایی که متامسک یکی از معتبرترین و امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال است، احتمالاً شاهد یکی از بزرگ‌ترین ایردراپ‌های تاریخ کریپتوکارنسی باشیم. استفاده از ولت متامسک و برنامه‌های در دسترس از طریق آن شانس افراد را برای دریافت توکن‌های رایگان متامسک افزایش خواهد داد.

 

ایردراپ اوپن‌سی در سال 2023

اوپن‌سی (OpenSea) بزرگ‌ترین پلتفرم خرید و فروش ان‌اف‌تی (NFT) در جهان است. مشهورترین و محبوب‌ترین کالکشن‌های ان‌اف‌تی نظیر میمون‌های کسل در این پلتفرم عرضه شده‌اند. در حال حاضر رقیب‌های بسیار قدرتمندی برای این مارکت‌پلیس پا به عرصه گذاشته‌اند. همین موضوع موجب شده است که توسعه‌دهندگان این پلتفرم به فکر ایردراپ به عنوان یک ابزار قوی تبلیغاتی برای حفظ جایگاه خود در بازار بیفتند.

با توجه به رشد پایدار اوپن‌سی به احتمال زیاد شاهد توکن‌هایی ارزشمند خواهیم بود
با توجه به رشد پایدار اوپن‌سی به احتمال زیاد شاهد توکن‌هایی ارزشمند خواهیم بود

گفتنی است که رقبای اوپن‌سی پیش‌تر توکن‌های خود را توزیع کرده‌اند و به نظر می‌رسد این کمپانی برای جا نماندن از رقیبان خود، احتمالاً در سال 2023 توکن خود را لانچ خواهد کرد. با توجه به رشد پایدار اوپن‌سی به احتمال زیاد شاهد توکن‌هایی ارزشمند خواهیم بود. بنابراین توصیه می‌شود برای دریافت این ایردراپ احتمالی، بخشی از دارایی‌های دیجیتال خود را در این پلتفرم معامله نمایید.

 

ایردراپ SUI در سال 2023

اواخر سال 2022 خبر جذب سرمایۀ دو پروژۀ بلاکچینی آپتوس و سویی به صورت گسترده در رسانه‌ها مطرح شد. توسعه‌دهندگان این دو پروژه مشترک بودند و همگی پیش‌تر از اعضای متا (فیسبوک) بودند. در اواخر سال 2022 ایردراپ آپتوس پس از راه‌اندازی مین‌نت آن اتفاق افتاد و کاربران زیادی از توکن‌های رایگان این پروژه بهره‌مند شدند. با آغاز سال 2023 کاربران انتظار ایردراپ بزرگ سویی را می‌کشند.

تا کنون ۳۳۶ میلیون دلار برای این پروژه سرمایه جذب شده است
تا کنون ۳۳۶ میلیون دلار برای این پروژه سرمایه جذب شده است

شرکت Mysten Labs توسعه‌دهندۀ سویی (Sui) است و تا کنون ۳۳۶ میلیون دلار برای این پروژه سرمایه جذب کرده است. فعالان حوزه کریپتوکارنسی احتمال ایردراپ سویی را بسیار بالا می‌دانند و تخمین می‌زنند که میزان آن نیز زیاد باشد. برای دریافت توکن رایگان در این ایردراپ، کافی است کمی زمان برای تعامل با برنامه‌های این اکوسیستم اختصاص دهید. برای این منظور، توصیه می‌شود وارد شبکه تستی سویی شوید و ان‌اف‌تی خود را آنجا مینت کنید. گفتنی است که پیش‌نیاز این کار نصب و ساختن کیف پول Sui Wallet است.

 

ایردراپ ZkSync در سال 2023

زی کی سینک یا زد کی سینک (ZkSync) پروژه‌ای برای افزایش مقیاس‌پذیری در شبکه اتریوم است. مقیاس‌پذیری یکی از بحث‌های مهم در پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین و ارزهای دیجیتال است. در شبکه‌ای مانند اتریوم که برنامه‌های غیرمتمرکز زیادی روی آن کار می‌کنند،‌ نیاز به مقیاس‌پذیری به ظهور و رشد راهکارهای لایه دوم منجر شد.

هنوز زمان لانچ توکن ZKS مشخص نیست
هنوز زمان لانچ توکن ZKS مشخص نیست

طبق اطلاعات مندرج در سایت ZkSync، این شرکت تا کنون حدود ۴۵۸ میلیون دلار سرمایه برای انجام این پروژه جذب کرده است. این موضوع احتمال ایردراپ احتمالی آن را بسیار افزایش می‌دهد. هنوز زمان لانچ توکن ZKS مشخص نیست، اما فعالیت در این اکوسیستم شانس دریافت توکن‌های رایگان را افزایش می‌دهد. همچنین بسیاری از پروژه‌هایی که از ZkSync استفاده می‌کنند ممکن است اقدام به ایردراپ کنند.

 

ایردراپ Layerzero در سال 2023

لیرزیرو (Layerzero) پروژۀ بزرگی است که برای حل معضل قابلیت همکاری (Interoperability) در بلاکچین آغاز به فعالیت کرده است. لیرزیرو در اصل پروتکلی برای ارسال و دریافت پیام میان شبکه‌های بلاکچینی است و تا کنون از بیش از نوزده زنجیره مختلف پشتیبانی کرده است. اتریوم،،‌ آوالانچ، فانتوم، آپتیمیزم، بی‌ان‌بی (BNB Chain) و آربیتروم مهم‌ترین آنها هستند.

لیرزیرو حدود ۲۱۳ میلیون دلار از شرکت‌های بزرگ سرمایه جذب کرده است
لیرزیرو حدود ۲۱۳ میلیون دلار از شرکت‌های بزرگ سرمایه جذب کرده است

همچنین اپلیکیشن‌های گوناگون نظیر صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توانند از این پروتکل برای ارسال پیام استفاده نمایند. لیرزیرو حدود ۲۱۳ میلیون دلار از شرکت‌های بزرگ سرمایه جذب کرده است و چندین پروژه به صورت همزمان در حال استفاده از آن هستند. بنابراین تعامل با هر یک از این پروژه‌ها شانس دریافت ایردراپ را افزایش می‌دهد.

 

ایردراپ بزرگ آربیتروم در سال 2023

آربیتروم (Arbitrum) یکی از بزرگ‌ترین راه‌حل‌های لایه دوم اتریوم است. هدف این پروژه افزایش مقیاس‌پذیری شبکه، ارتقای سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها بر بستر بلاکچین اتریوم است. این شرکت برای انجام این پروژه تا کنون 120 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

هدف این پروژه افزایش مقیاس‌پذیری شبکه، ارتقای سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها بر بستر بلاکچین اتریوم است
هدف این پروژه افزایش مقیاس‌پذیری شبکه، ارتقای سرعت و کاهش هزینه تراکنش‌ها بر بستر بلاکچین اتریوم است

در سال 2022 این شرکت یکی از بزرگ‌ترین ایردراپ‌های خود را انجام داد. به این ترتیب که به مدت هشت هفته از کاربران خود خواست که از این اکوسیستم استفاده کنند و در ازای آن یک ان‌اف‌تی دریافت نمایند. کاربرانی که در این بازۀ زمانی بیش از چهارده توکن دریافت کرده بودند، در پایان پروژه یک ان‌اف‌تی ویژه نیز دریافت کردند. بعد از این تجربه موفق، پیشبینی می‌شود که آربیتروم ایردراپ جدیدی را نیز برای سال 2023 در نظر داشته باشد. کارشناسان به کاربران علاقه‌مند به دریافت ان‌اف‌تی رایگان توصیه می‌کنند که به تعامل خود با برنامه‌های این اکوسیستم ادامه دهند.

 

ایردراپ استارک‌نت در سال 2023

استارک‌نت (Starknet) یکی دیگر از راهکارهای لایه دوم اتریوم است. هدف این پروژه مقیاس‌پذیری اتریوم برای دستیابی به تراکنش‌هایی سریع‌تر و امن‌تر است. این شرکت برای انجام این پروژه کمک‌هزینه‌ای را معادل 12 میلیون دلار مستقیماً از بنیاد اتریوم دریافت کرده است.

استارک‌نت (Starknet) یکی دیگر از راهکارهای لایه دوم اتریوم است
استارک‌نت (Starknet) یکی دیگر از راهکارهای لایه دوم اتریوم است

توسعه‌دهندگان استارک‌نت همچنین ۲۷۳ میلیون دلار از شرکت‌های بزرگ دیگر سرمایه جذب کرده‌اند. فعالان حوزۀ ارز دیجیتال ایردراپ توکن Starknet را در تا پیش از پایان سال 2023 پیشبینی می‌کنند.

 

ایردراپ OKX در سال 2023

اوکی ایکس (OKX) یک صرافی شناخته‌شده برای معاملات ارزهای دیجیتال است. خدمات اصلی این صرافی در حوزه کیف پول ارز دیجیتال و ان‌اف‌تی (NFT) است. همچنین ربات معاملاتی این پلتفرم در میان تریدرها شناخته شده است. صرافی اوکی ایکس با همکاری پلتفرم BeInCrypto قصد دارد یکی از بزرگ‌ترین ایردراپ‌های سال 2023 را انجام دهد. پیشبینی می‌شود مبلغ این ایردراپ تا ده هزار دلار باشد. گفتنی است که هیچ یک از این ایردراپ‌ها قطعی نیستند، اما کارشناسان از آنها به عنوان مهم‌ترین ایردراپ‌های احتمالی در سال 2023 نام می‌برند.

سوالات متداول معتبر ترین ایردراپ های ۲۰۲۳

معتبرترین ایردراپ‌های سال 2023 کدامند؟

آربیتروم، متامسک، اوپن‌سی، سویی (SUI)، زدکی‌سینک (ZkSync)، استارک‌نت (Starknet)، لیرزیرو (Layerzero) و اوکی‌ایکس (OKX) معتبرترین ایردراپ‌های احتمالی در سال 2023 هستند.

چگونه ایردراپ‌های معتبر را پیدا کنیم؟

پروژه‌های بزرگی که در مرحله تست هستند و یا هنوز توکن خود را عرضه نکرده‌اند مهم‌ترین گزینه‌های ایردراپ احتمالی محسوب می‌شوند. تحقیق در مورد اکوسیستم‌هایی که سرمایه‌های کلان جذب کرده‌اند یکی دیگر از راه‌های یافتن ایردراپ‌های بزرگ است. گفتنی است که تیم صرفینو با به روز نگه داشتن این مقاله می‌کوشد فهرستی کوتاه از پُرسودترین ایردراپ‌های سال 2023 را در همین مقاله به مخاطبان خود ارائه دهد.

آیا ارزش دارد برای ایردراپ وقت بگذاریم؟

ایردراپ یکی از هیجان‌انگیزترین و پُرسودترین رخدادها در حوزه ارزهای دیجیتال است. شیوه‌های جدید ایردراپ که توکن‌هایی رایگان را میان مشارکت‌کنندگان اولیه توزیع می‌کنند امکان درآمدهای چند هزار دلاری را برای کاربران به وجود می‌آورد. کار با شبکه‌هایی که هنوز در مرحله تست هستند هیچ هزینه‌ای برای کاربر ندارد. مشارکت در پروژه‌هایی که هنوز توکن ندارند نیز نهایتاً هزینه‌ای اندک به میزان کارمزد شبکه خواهد داشت. تجربه نشان داده است که صرف این زمان و هزینه، ارزش سودی را که در پایان نصیب افراد می‌کند دارد.