دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. این پلتفرم با استفاده از راهکارهای لایه دوم اتریوم امکان انجام معاملات را با کارمزد پایین و سرعت بالا فراهم می‌آورد. وام‌گیری، وام‌دهی و سپرده‌گذاری در کنار معاملات مارجین، اسپات و قراردادهای دائمی از دیگر امکاناتی است که این پلتفرم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. برای ثبت نام در صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس نیازی به احراز هویت نیست. بنابراین تمام افراد از سراسر جهان می‌توانند به راحتی وارد این صرافی شوند و پس از اتصال کیف پول خود به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. در این مقاله، به معرفی صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال دی‌وای‌دی‌ایکس و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 

صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس

صرافی ارز دیجیتال دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) در آگوست 2021 به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این صرافی با به کار گیری راهکارهای لایه دوم اتریوم امکان مبادله توکن‌های گوناگون را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت برای کاربران خود فراهم آورد. این پلتفرم توانست با استفاده از انواع استخرهای نقدینگی، مشکل بسیاری از صرافی‌های قدیمی را حل نماید. افراد در این استخرها سرمایه‌گذاری می‌کنند و نقدینگی لازم برای انجام معاملات را فراهم می‌آورند. دی‌وای‌دی‌ایکس نیز در مقابل به آنها پاداش می‌دهد و آنها را در کارمزد معاملات انجام‌گرفته شریک می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) در آگوست 2021 به صورت رسمی آغاز به کار کرد.
صرافی ارز دیجیتال دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) در آگوست 2021 به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

به طور کلی، مشکلاتی نظیر هک شدن و اشتباهات مدیریتی اشخاص در صرافی‌های غیرمتمرکز کمتر مطرح هستند. زیرا این پلتفرم‌ها بدون نیاز به شخص ثالث عمل می‌کنند. دی‌وای‌دی‌ایکس نیز یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) محسوب می‌شود که ورود به آن نیازی به احراز هویت ندارد و ارزش ارزهای دیجیتال در آن به صورت خودکار تنظیم و تعدیل می‌شود. گفتنی است که در حال حاضر معاملات اسپات، معاملات مارجین، وام‌گیری و وام‌دهی در دی‌وای‌دی‌ایکس بر بستر لایه اول اتریوم انجام می‌شوند، اما این پلتفرم در جست‌وجوی راه‌هایی برای انتقال آنها به لایه دوم است.

 

نحوه عملکرد دی‌وای‌دی‌ایکس

صرافی غیرمتمرکز دی‌وای‌دی‌ایکس یک بازارساز خودکار (AMM) محسوب می‌شود. بازارسازان دارایی‌ها را در استخرهایی واریز می‌کنند که تریدرها می‌توانند با آن معامله کنند. قیمت نیز با الگوریتمی بر اساس نسبت دو دارایی مورد معامله تعیین می‌شود. در واقع هر جفت ارز دیجیتال در صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx)، استخر نقدینگی مخصوص خود را دارد. بنابراین هر کسی می‌تواند با واریز معادل هر دو توکن در این استخر نقدینگی، به یک تأمین‌کنندۀ نقدینگی تبدیل شود. همچنین هر زمان که بخواهد می‌تواند ضمن برداشت توکن‌های اصلی خود، سود حاصل از این مشارکت را نیز دریافت نماید. پروتکل قدرتمند دی‌وای‌دی‌ایکس نیاز به واسطه‌ها را از بین برده و امنیت بالایی را برای کاربران خود فراهم آورده است.

 

توسعه‌دهندگان دی‌وای‌دی‌ایکس

آنتونیو جولیانو (Antonio Juliano) مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران صرافی غیرمتمرکز دی‌وای‌دی‌ایکس است. او به عنوان یکی از برنامه‌نویسان باتجربه در حوزه بلاکچین شناخته شده است. لوکاس وُتِن (Lucas Wotton) و دیوید گُگِل (David Gogel) از دیگر بنیانگذاران این پلتفرم غیرمتمرکز هستند. تیم توسعه‌دهنده دی‌وای‌دی‌ایکس گامی بلند به سمت ایده بازارسازهای خودکار و استفاده از پتانسیل‌های شبکه اتریوم برداشت.

هر جفت ارز دیجیتال در صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx)، استخر نقدینگی مخصوص خود را دارد.
هر جفت ارز دیجیتال در صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx)، استخر نقدینگی مخصوص خود را دارد.

بیشتر پروژه‌هایی که پیش از این روی شبکه اتریوم قرار داشتند، تنها قادر بودند از بخش محدودی از خصوصیات آن استفاده کنند. همچنین بیشتر آنها از نظر امنیتی بسیار ضعیف بودند. دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) با بهره بردن از تمام تجربه‌های پیشین و با خلاقیت توسعه‌دهندگان خود توانسته است خیلی سریع به ابزاری کارآمد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

 

ویژگی‌های صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس

مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) عبارتند از:

+ کارمزد پایین تراکنش‌ها و سرعت بالای انجام معاملات

+ امکان وا‌م‌گیری و وام‌دهی و سپرده‌گذاری (استیکینگ)

+ امکان انجام معاملات اسپات و مارجین و قراردادهای دائمی

+ خرید و فروش ارز دیجیتال بدون انجام احراز هویت

+ طراحی کاربرپسند و دسترسی آسان به تمام امکانات صرافی

+ انجام معاملات به صورت خودکار از طریق قراردادهای هوشمند

+ پاداش‌دهی منصفانه به سرمایه‌گذاران

+ سهولت انجام معاملات خُرد و پردازش سریع سفارش‌ها

+ تعداد کاربران و حجم نقدینگی بسیار بالا

 

تفاوت دی‌وای‌دی‌ایکس با صرافی‌های متمرکز

دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) یک صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (Decentralized Exchange) است. غیرمتمرکز بودن دی‌وای‌دی‌ایکس به کاربران امکان می‌دهد تا بدون واسطه و به طور مستقیم با دیگر کاربران وارد معامله شوند. در نتیجه، قیمت ارزهای دیجیتال در این صرافی ممکن است متفاوت با نرخ بازار باشد. به بیان دیگر، دی‌وای‌دی‌ایکس قیمت‌ها را از بازار نمی‌گیرد، بلکه قیمت رمز ارزها بر اساس توافق کاربران و با تعامل آنها تعیین می‌شود. امکان انجام مستقیم معاملات بدون انتقال دارایی‌های دیجیتال به کیف پول‌های واسط یکی دیگر از تفاوت‌های دی‌وای‌دی‌ایکس با رقبایش است.

 

تفاوت دی‌وای‌دی‌ایکس با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) علاوه داشتن دفتر سفارش (Order Book)، از قراردادهای هوشمند برای تسهیل معاملات استفاده می‌کند. مهم‌ترین تفاوت دی‌وای‌دی‌ایکس با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال نیز در همین انتخاب نهفته است. این پلتفرم با استفاده از پروتکل قدرتمند خود توانسته است تراکنش‌هایی سریع‌تر با کارمزدی بسیار کمتر را برای کاربران خود فراهم آورد.

دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) یک صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (Decentralized Exchange) است.
دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) یک صرافی غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال (Decentralized Exchange) است.

همچنین دی‌وای‌دی‌ایکس رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد که امکان انجام آسان معاملات را فراهم می‌آورد. دی‌وای‌دی‌ایکس به کاربرانی که قصد مبادله ارزهای درون شبکه اتریوم را دارند و حفظ حریم خصوصی برایشان مهم است بسیار توصیه می‌شود.

 

امنیت صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس

یکی از مزیت‌های استفاده از صرافی غیرمتمرکز دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx)، امنیت بالای آن است. صرافی‌های غیرمتمرکز احتمال زیان‌های ناشی از خرابی سرورها را به میزان زیادی کاهش داده‌اند. دی‌وای‌دی‌ایکس نیز با انتقال سرورهای خود به نقاط مختلف جهان توانسته است خطر ناشی از خرابی سرورها را تا حد زیادی کاهش دهد. در واقع در صورت خراب شدن یکی از سرورها، سایر سرورها به کار خود ادامه می‌دهند و اختلالی در عملکرد سیستم به وجود نمی‌آید. همچنین صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر به دارایی کاربران دسترسی ندارند و در نتیجه حتی اگر هکرها بتوانند به این سیستم نفوذ کنند، چیز زیادی نصیب آنها نمی‌شود.

 

ارزهای صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس

لیست ارزهای صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس بسیار بلند است و توکن‌های بسیار متعددی را در بر می‌گیرد. فهرست ارزهایی که در این صرافی از آنها پشتیبانی می‌شود دائماً در حال گسترده شدن است. در حال حاضر اتریوم (ETH)، بیت‌کوین (BTC)، کاردانو (ADA)،‌ بیت‌کوین‌کش (BCH)، دوج کوین (DOGE)، پولکادات (DOT)، لایت‌کوین (LTC) و دی‌وای‌دی‌ایکس (DYDX) بیشترین حجم مبادلاتی را در این صرافی به خود اختصاص داده‌اند.

 

ارز دیجیتال دی‌وای‌دی‌ایکس

توکن دی‌وای‌دی‌ایکس با نماد DYDX یکی از مهم‌ترین رمز ارزهایی است که در صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس خرید و فروش می‌شود. این رمز ارز در صرافی‌های ایرانی با نام «دی وای دی اکس» نیز شناخته می‌شود. بیشترین قیمت دی‌وای‌دی‌ایکس معادل 26.67 دلار بود که در سپتامبر 2021 معامله شد. قیمت دی‌وای‌دی‌ایکس در سال 2023 کمی کاهش یافته است، اما با توجه به رشد محبوبیت این رمز ارز پیشبینی می‌شود قیمت آن روندی صعودی داشته باشد. این ارز دیجیتال در واقع توکن حاکمیتی این پلتفرم محسوب می‌شود و افراد با داشتن آن می‌توانند در فرایندهای حاکمیتی مشارکت کنند.

لیست ارزهای صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس بسیار بلند است و توکن‌های بسیار متعددی را در بر می‌گیرد.
لیست ارزهای صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس بسیار بلند است و توکن‌های بسیار متعددی را در بر می‌گیرد.

ارز دی‌وای‌دی‌ایکس (DYDX) را می‌توان در تمامی کیف پول‌های مبتنی بر شبکه اتریوم که از استاندارد ERC20 پشتیبانی می‌کنند نگهداری کرد. این ارز دیجیتال سازگاری کاملی با کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شناخته‌شده‌ای مانند متامسک، تراست‌والت، مای‌اتر و لجر دارد. از سوی دیگر، مبادله DYDX از طریق صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس و بسیاری دیگر از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال تسهیل شده است. بنابراین خرید و فروش دی‌وای‌دی‌ایکس بدون نگرانی برای دارندگان این رمز ارز فراهم است.

 

آینده دی‌وای‌دی‌ایکس

برنامه دی‌وای‌دی‌ایکس برای آینده بیشتر روی توسعه صرافی غیرمتمرکز خود متمرکز است. نقشه راه دی‌وای‌دی‌ایکس اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی این مجموعه نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده آن را بسیار روشن دانست. سایت دی‌وای‌دی‌ایکس مرجع رسمی اطلاعات جدید در مورد تغییرات این شبکه است. دانلود اپلیکیشن، ثبت نام و ورود به صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس نیز از طریق همین سایت انجام می‌شود. ویدئوی آموزشی کامل کار با صرافی غیرمتمرکز دی‌وای‌دی‌ایکس نیز در صفحه اصلی همین وب‌سایت در دسترس است.

 

جدیدترین به‌روزرسانی دی‌وای‌دی‌ایکس

این صرافی می‌کوشد تمام فرایندهای معاملاتی از جمله معاملات اسپات، مارجین، وام‌دهی و وام‌گیری را که هم‌اکنون بر بستر لایه اول اتریوم انجام می‌گیرد به لایه دوم منتقل کند. از سوی دیگر، با پروتکل جدید این پلتفرم، توان عملیاتی صرافی بسیار بیشتر شده است و در نتیجه، تسویه حساب‌ها با سرعت بسیار زیادی انجام می‌گیرند. این پروتکل جدید همچنین سازگاری بیشتری با کل اکوسیستم دارد و در نتیجه امنیت بالاتری را نیز برای کاربران به وجود آورده است.

نقشه راه دی‌وای‌دی‌ایکس اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی این مجموعه نمی‌دهد.
نقشه راه دی‌وای‌دی‌ایکس اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی این مجموعه نمی‌دهد.

دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) تبادل فوری و ارزان توکن‌های متعددی را برای معامله‌گران فراهم آورده است. کارمزد این صرافی با رشد زیرساخت‌های آن و افزایش حجم معاملات در آن به سرعت رو به کاهش است. بنابراین استفاده از این پلتفرم موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه کاربران می‌شود. همچنین پاداش‌های این صرافی برای سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان نقدینگی دائماً افزایش یافته است. انتظار می‌رود این پروژه روندِ رو به رشد خود را ادامه دهد و تا پایان سال 2023 شاهد به‌روزرسانی‌های مبتکرانه آن باشیم.

سوالات متداول دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx)؛ صرافی غیرمتمرکز با کارمزد پایین

دی‌وای‌دی‌ایکس چیست؟

«دی‌وای‌دی‌ایکس» (dydx) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. این صرافی با استفاده از راهکارهای لایه دوم امکان انجام معاملات را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت برای کاربران خود فراهم آورده است.

چه رمز ارزهایی را می‌توان در دی‌وای‌دی‌ایکس معامله کرد؟

این صرافی تبادل فوری و ارزان توکن‌های متعددی را برای معامله‌گران فراهم آورده است. در حال حاضر اتریوم، بیت‌کوین، کاردانو، بیت‌کوین‌کش، دوج‌کوین، پولکادات، لایت‌کوین و دی‌وای‌دی‌ایکس بیشترین حجم معاملاتی را در این صرافی دارند.

ثبت نام در دی‌وای‌دی‌ایکس به چه ترتیب است؟

برای ثبت نام در صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس نیازی به احراز هویت نیست. افراد می‌توانند فقط با اتصال کیف پول خود وارد این صرافی شوند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. آدرس صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس https://dydx.exchange است.

مهم‌ترین ویژگی صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس چیست؟

هزینه پایین انجام تراکنش‌ها مهم‌ترین ویژگی صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس است. امکان وام‌گیری، وام‌دهی، استیکینگ، معاملات اسپات، معاملات مارجین و قراردادهای دائمی از دیگر ویژگی‌های مهم این صرافی هستند.

چگونه می‌توان از دی‌وای‌دی‌ایکس درآمد کسب کرد؟

این صرافی علاوه بر امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به کاربران خود امکان می‌دهد در استخرهای نقدینگی سرمایه‌گذاری کنند و نقدینگی لازم برای انجام معاملات را فراهم آورند. دی‌وای‌دی‌ایکس نیز در مقابل به آنها پاداش می‌دهد و آنها را در کارمزد معاملات انجام‌گرفته شریک می‌کند.

برنامه دی‌وای‌دی‌ایکس برای آینده چیست؟

برنامه دی‌وای‌دی‌ایکس برای آینده بیشتر روی توسعه صرافی غیرمتمرکز خود متمرکز است. رودمَپ دی‌وای‌دی‌ایکس اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی این صرافی نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده آن را بسیار روشن دانست.

ارز دیجیتال دی‌وای‌دی‌ایکس چیست؟

ارز دیجیتال دی‌وای‌دی‌ایکس با نماد DYDX یکی از مهم‌ترین رمز ارزهایی است که در صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس خرید و فروش می‌شود. این ارز دیجیتال در واقع توکن حاکمیتی این پلتفرم است و امکان مشارکت در فرایندهای حاکمیتی را برای کاربران فراهم می‌آورد.

آیا می‌توان ارز دی‌وای‌دی‌ایکس را از صرافی‌های دیگر تهیه کرد؟

بله. بیشترین حجم معاملاتی این رمز ارز در خود صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس انجام می‌گیرد. با وجود این، برای خرید و فروش این توکن می‌توان از طریق دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال نیز اقدام کرد. برای خرید و فروش ارز دیجیتال دی‌وای‌دی‌ایکس در ایران می‌توانید به صرفینو مراجعه نمایید.