مونرو با نماد XMR یکی از ارزهای دیجیتال معتبر است. این رمز ارز در واقع توکن بومی شبکه مونرو (Monero) است. این شبکه با هدف حفظ حریم خصوصی سرمایه‌گذاران و غیر قابل ردیابی بودن تراکنش کاربران ایجاد شد. خرید و فروش ارز دیجیتال مونرو در سال 2023 بخش قابل توجهی از معاملات رمز ارز در ایران را تشکیل داده است. گفتنی است که واژۀ مونرو در زبان اسپرانتو به معنی پول است. در این مقاله، همۀ اطلاعات لازم و ضروری دربارۀ رمز ارز مونرو به صورت دقیق گردآوری شده‌اند. پس از مرور این موارد می‌توانید با اطمینان کامل برای معامله مونرو اقدام نمایید.

 

شبکه مونرو

مونرو (Monero) یک شبکه بلاکچینی مبتنی بر قراردادهای هوشمند است. بلاکچین مونرو در آوریل ۲۰۱۴ به عنوان فورکی از بایت‌کوین (Bytecoin) راه‌اندازی شد. بایت‌کوین شبکه دیگری بود که در سال 2012 آغاز به کار کرده بود و هدف آن رفع برخی اشکالات بیت‌کوین بود. شبکه مونرو از پروتکل کریپتونوت (‌CryptoNote) و الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) برای بهبود حریم شخصی کاربران استفاده می‌کند.

مونرو (Monero) یک شبکه بلاکچینی مبتنی بر قراردادهای هوشمند است.
مونرو (Monero) یک شبکه بلاکچینی مبتنی بر قراردادهای هوشمند است.

سرمایه‌گذاران در حوزه کریپتوکارنسی علاقه بسیار زیادی به ویژگی‌هایی نظیر حفظ حریم خصوصی، قابل ردگیری نبودن و مقاومت در برابر سانسور دارند. دلیل اصلی حضور ارز مونرو (XMR) در سبدهای سرمایه‌گذاری نیز امنیت و پایداری کل این شبکه است. مونرو هم برای ردیابی مسیر دارایی‌ها از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند اما با شیوه‌های رمزنگاری اختصاصی می‌تواند مبلغ تراکنش‌ها و مشخصات فرستنده و گیرنده را مخفی نماید. به طور کلی می‌توان گفت شبکه مونرو زیرساختی پیشرفته و محرمانه برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال فراهم آورده است.

 

ارز مونرو

توکن بومی شبکه مونرو با نماد XMR یکی از رمز ارزهای محبوب برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 محسوب می‌شود. اشخاص با داشتن این ارز دیجیتال می‌توانند در تصمیم‌گیری دربارۀ آینده این اکوسیستم نقش داشته باشند. توسعه‌دهندگان مونرو اکوسیستم خود را «امن، غیرمتمرکز و محرمانه» توصیف می‌کنند. این ادعا تا حد زیادی نیز درست است، زیرا زبان قرارداد هوشمند مونرو از دقت بسیار زیادی برخوردار است و ارزش بسیار فراوانی برای کاربران خود ایجاد کرده است. مونرو در زبان اسپرانتو به معنی پول است و این رمز ارز می‌تواند امور مالی شما را محرمانه و ایمن نگه دارد.

بلاکچین مونرو در آوریل ۲۰۱۴ به عنوان فورکی از بایت‌کوین (Bytecoin) راه‌اندازی شد.
بلاکچین مونرو در آوریل ۲۰۱۴ به عنوان فورکی از بایت‌کوین (Bytecoin) راه‌اندازی شد.

در ایران، به دلیل دسترسی نداشتن اشخاص به حساب‌های بانکی بین‌المللی، ارزهای دیجیتال گزینه‌ای بسیار عالی برای انجام معاملات بین‌المللی محسوب می‌شوند. بسیاری از تاجران و فعالان اقتصادی برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی خود از ارزهایی نظیر مونرو (XMR) بهره می‌برند. در واقع، فناوری بلاکچین تبادلات مالی بدون محدودیت‌های مرسوم بانکی را امکان‌پذیر کرده است. گفتنی است افراد پس از خرید ارز مونرو می‌توانند به آسانی و با کمترین کارمزد هر ارز دیجیتال دیگری را که تمایل دارند تهیه کنند. همچنین هر زمان که بخواهند می‌توانند بلافاصله توکن مونرو خود را به ریال تبدیل نمایند. سایت مونرو مرجع رسمی اطلاعات جدید در مورد تغییرات این شبکه است.

 

خرید مونرو

خرید مونرو راهی عالی برای ورود به بازار مبادلات رمز ارز است. این ارز دیجیتال نوسان قیمت کمی دارد و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. هنگام خرید رمز ارز مونرو (XMR) باید به این نکته توجه داشت که این ارز دیجیتال از الگوریتم اثبات کار پیروی می‌کند و قابلیت استخراج دارد. همچنین مونرو جزو ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز دسته‌بندی می‌شود. برخلاف شایعاتی که در مورد محبوبیت این رمز ارز در فضای دارک‌وب وجود دارد، استفاده قانونی از آن برای مقاصد روزمره رو به افزایش است. به طور کلی، امنیت و سرعت بالا و کارمزد اندک تراکنش‌ها موجب شده است که مونرو به یکی از محبوب‌ترین رمز ارزها در بازار جهانی تبدیل شود.

 

نحوه خرید مونرو

برای خرید ارز مونرو کافی است به حساب کاربری خود در صرافی مورد اعتمادتان وارد شوید. قیمت لحظه‌ای مونرو به تومان را مشاهده نمایید و به میزان دلخواه خود از این رمز ارز سفارش دهید. توصیه می‌شود پیش از ثبت سفارش، تحلیل‌ها و چرخه‌های بازار را نیز با دقت بررسی نمایید. در نظر داشته باشید که کارمزد خرید مونرو به نسبت دیگر ارزهای دیجیتال بسیار پایین محسوب می‌شود. گفتنی است که خرید توکن مونرو (XMR) بدون احراز هویت در حال حاضر در هیچ یک از صرافی‌های مجاز و معتبر ممکن نیست. برای خرید مونرو بدون احراز هویت باید به صرافی‌های غیرمتمرکزی که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند مراجعه نمایید.

 

فروش مونرو

فروش ارز مونرو در ایران بسیار آسان و سریع است. تمامی صرافی‌های معتبر امکان فروش فوری این رمز ارز را دارند. همچنین فروش مونرو در ترکیه و کانادا نیز به آسانی انجام‌پذیر است. این ارز دیجیتال، به دلیل سرعت بالا و هزینه پایین انجام شدن تراکنش‌ها در شبکه، جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی دارد. از سوی دیگر، تبدیل مونرو به دیگر رمز ارزها نیز به راحتی و با کمترین کارمزد انجام می‌گیرد. بنابراین خرید و فروش توکن مونرو بدون نگرانی در هر زمان و مکانی امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین امکان تبدیل مونرو (XMR) به دلار در صرافی‌های سراسر دنیا فراهم است. گفتنی است که دبی تمامی ارزهای دیجیتال حریم خصوصی نظیر مونرو را ممنوع اعلام کرده است.

 

نحوه فروش مونرو

برای فروش ارز مونرو کافی است به حساب کاربری خود در یک صرافی ارز دیجیتال وارد شوید. قیمت لحظه‌ای مونرو (XMR) به ریال را مشاهده نمایید و میزان رمز ارز مورد نظر خود برای فروش و قیمت مدنظرتان را وارد کنید. مقدار دقیق کارمزد مبادله و مبلغ خالص دریافتی شما در صورت فروش رفتن نیز به صورت شفاف به شما اعلام می‌شود. سپس خریداران آنلاین پیشنهاد فروش شما را بررسی می‌کنند و در صورت قبول معامله، تراکنش انجام می‌گیرد. گفتنی است که فروش توکن مونرو بدون احراز هویت در حال حاضر در هیچ یک از صرافی‌های مجاز و معتبر ممکن نیست. برای این منظور باید به صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتالی که از مونرو پشتیبانی می‌کنند رجوع نمایید.

 

قیمت مونرو

مونرو (XMR) حدود 0.22 درصد از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. بیشترین قیمت ارز مونرو معادل 513.51 دلار بود که در می 2021 معامله شد. قیمت مونرو در سال 2023 کمی کاهش یافته است، اما با توجه به رشد محبوبیت این رمز ارز پیشبینی می‌شود قیمت آن روندی صعودی داشته باشد. بررسی نمودار قیمت مونرو و تاریخچه آن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نگاه مثبتی به آن دارند. همچنین شرایطی فراهم شده است که تبدیل مونرو به ارزهای دیجیتال دیگر بسیار آسان باشد.

همچنین امکان تبدیل مونرو (XMR) به دلار در صرافی‌های سراسر دنیا فراهم است.
همچنین امکان تبدیل مونرو (XMR) به دلار در صرافی‌های سراسر دنیا فراهم است.

قیمت مونرو در ایران به دلیل نوسان قیمت دلار به صورت روزانه تغییر می‌کند. در نتیجه، قیمت لحظه‌ای آن متغیر است و پیش‌بینی قیمت مونرو نیز تابع دلار است. این موضوع در مورد نسبت قیمت توکن مونرو به لیر، یورو، پوند و دلار کانادا نیز صادق است. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که نمودارها و تحلیل‌ها به دقت بررسی شوند. البته باید توجه داشت که قیمت خرید و قیمت فروش این رمز ارز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. همچنین کارمزد مونرو هنگام خرید، فروش، واریز، برداشت و انتقال کمی پایین‌تر از ارزهای دیجیتال دیگر است.

 

نگهداری توکن مونرو

توکن مونرو را می‌توان در بیشتر کیف پول‌های معتبر ارز دیجیتال نگهداری کرد. این رمز ارز سازگاری کاملی با بسیاری از کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شناخته‌شده دارد. مونرو کیف پول اختصاصی خود را نیز راه‌اندازی کرده است. از سوی دیگر، فروش و خرید مونرو (XMR) از طریق بسیاری از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز امکان‌پذیر است. در حال حاضر، صرافی‌های بایننس و بیسکیو امکان مبادله ارز مونرو را فراهم آورده‌اند. گفتنی است که توکن مونرو را می‌توان از طریق ماینینگ استخراج کرد.

 

استخراج مونرو

ارز دیجیتال مونرو به صورت از پیش اعلام‌شده و منصفانه راه‌اندازی شد. به این معنی که در هنگام راه‌اندازی، هیچ پیش‌استخراجی برای آن انجام نشده بود. همچنین از ابتدا بخشی از پاداش استخراج برای توسعه اکوسیستم در نظر گرفته شد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مونرو با بلاکچین‌های پیش از خود استفاده از پروتکل متن‌باز کریپتونوت بود که علاوه بر رعایت حریم خصوص افراد، نیاز به دستگاه‌های اسیک (Asic) را برای استخراج از میان برداشت. افراد هم می‌توانند به تنهایی به ماینینگ مونرو بپردازند و هم می‌توانند به استخرهای استخراج مونرو بپیوندند. نحوه استخراج مونرو بسیار ساده است. برای این منظور، داشتن یک سیستم کامپیوتری با سخت‌افزار رایج و سی‌پی‌یو و کارت گرافیک معمول کافی خواهد بود. همچنین استخراج این ارز دیجیتال با تمامی سیستم‌عامل‌ها رایج نظیر ویندوز و لینوکس و مک امکان‌پذیر است.

استخراج این ارز دیجیتال با تمامی سیستم‌عامل‌ها رایج نظیر ویندوز و لینوکس و مک امکان‌پذیر است.
استخراج این ارز دیجیتال با تمامی سیستم‌عامل‌ها رایج نظیر ویندوز و لینوکس و مک امکان‌پذیر است.

گفتنی است که مونرو از یک الگوریتم گواه اثبات کار مقاوم در برابر استیک و دوست‌دار سی‌پی‌یو به نام رندوم‌ایکس (Randomx) استفاده می‌کند. این الگوریتم را جامعه مونرو طراحی کرده است تا استفاده از سخت‌افزارهای ویژه برای استخراج مونرو ناممکن شود. هدف از این کار، جلوگیری از تسلط استخرهای استخراجی است که دارای سخت‌افزارهای تخصصی و پیشرفته استخراج هستند. این کار سبب عادلانه شده فرایند استخراج توکن مونرو شده است. پاداش بلاک مونرو هرگز به صفر نمی‌رسد اما به طور آهسته کم می‌شود. در حال حاضر، پاداش استخراج هر بلوک XMR معادل 0.6 مونرو است و پیشبینی می‌شود این مبلغ تا پایان سال 2023 روی همین عدد ثابت بماند.

 

توسعه‌دهندگان مونرو

شبکه مونرو (Monero) و ارز دیجیتال مونرو (XMR) در سال 2014 فعالیت رسمی خود را آغاز کردند. این پروژه با هدف حفظ حریم شخصی کاربران راه‌اندازی شد. توسعه‌دهندگان مونرو نیز به منظور تقویت این ایده، هویت خود را تا کنون محرمانه نگه داشته‌اند و ناشناس مانده‌اند. با وجود این، ریکاردو اسپاگنی (Riccardo Spagni) که با نام Fluffypony نیز شناخته می‌شود در برخی منابع به عنوان بنیانگذار مونرو و سرپرست این پروژه معرفی شده است. همچنین در برخی منابع دیگر، نام دیوید لاتاپی (David Latapie) نیز در میان توسعه‌دهندگان مونرو به چشم می‌خورد.

 

آینده ارز مونرو

هدف اصلی شبکه مونرو حفظ حریم شخصی کاربران است. تمرکز مونرو نیز بر بالا بردن امنیت تراکنش‌ها است تا از این طریق بتواند خدمات غیرمتمرکز و ناشناس خود را با بالاترین کیفیت به مخاطبان خود عرضه کند. آدرس‌های پنهان (Stealth Addresses)، امضاهای حلقوی (Ring Signatures) و تراکنش‌های محرمانه حلقوی ‌(RingCT) از جمله فناوری‌های مهمی است که مونرو برای حفظ محرمانگی تراکنش‌ها از آنها بهره می‌برد. بر این اساس، ردیابی تراکنش‌ها و مرتبط کردن آن با شخصی خاص تقریباً ناممکن است. با وجود این، برای جلوگیری از استفاده‌های غیرقانونی از این رمزارز، این امکان نیز در نظر گرفته شده است که کاربران انتخاب کنند چه کسانی می‌توانند تراکنش‌های آنها را مشاهده نمایند. استفاده از راهکارهای لایه‌دوم برای مقیاس‌پذیری بیشتر و به‌کارگیری پروتکل‌های نسل جدید برای آدرس‌دهی از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرای این شبکه هستند. آینده شبکه مونرو و توکن مونرو به موفقیت در رسیدن به این اهداف گره خورده است.

شبکه مونرو (Monero) و ارز دیجیتال مونرو (XMR) در سال 2014 فعالیت رسمی خود را آغاز کردند.
شبکه مونرو (Monero) و ارز دیجیتال مونرو (XMR) در سال 2014 فعالیت رسمی خود را آغاز کردند.

در حال حاضر، شبکه مونرو از سرعت بسیار زیادی برخوردار است. خرید و فروش ارز دیجیتال مونرو نیز به دلیل کارمزدهای پایین‌تر و سرعت تراکنش‌های بالاتر در حال افزایش است. می‌توان گفت که شبکه مونرو راه‌حلی برای اصلاح ساختار امنیتی و حریم شخصی بلاکچین‌ها محسوب می‌شود. توکن مونرو (XMR) نیز طبق فهرست‌های گوناگون در سال 2023 جزو ارزهای دیجیتال برتر دنیا قرار دارد. با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده مونرو را بسیار روشن دانست.

سوالات متداول مونرو، رمز ارزی برای حفظ حریم شخصی

ارز مونرو چیست؟

«مونرو» (XMR) ارز دیجیتال معتبری است که در شبکه مونرو عرضه شده است. این رمز ارز در اصل توکن بومی و حاکمیتی بلاکچین مونرو محسوب می‌شود. افراد با داشتن این توکن می‌توانند در تصمیم‌گیری دربارۀ آینده این اکوسیستم نقش داشته باشند.

مهم‌ترین ویژگی شبکه مونرو چیست؟

حفظ حریم شخصی کاربران مهم‌ترین ویژگی شبکه مونرو است. مونرو هم برای ردیابی مسیر تراکنش‌ها از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند، اما با شیوه‌های رمزنگاری مختص به خود می‌تواند مبلغ تراکنش‌ها و مشخصات فرستنده و گیرنده را مخفی نماید.

آیا می‌توان توکن مونرو (XMR) را استخراج کرد؟

بله. ماینرها هم می‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند و هم می‌توانند به استخرهای استخراج بپیوندند. برای این منظور، داشتن یک سیستم کامپیوتری با سخت‌افزار رایج و سی‌پی‌یو و کارت گرافیک معمول کافی خواهد بود.

آینده مونرو چگونه پیشبینی می‌شود؟

آینده شبکه مونرو و توکن مونرو به عوامل گوناگونی نظیر سرعت رشد این پروژه و شرایط بازار کریپتوکارنسی وابسته است. پروژه مونرو با هدف حفظ حریم خصوصی کاربران در حال پیشروی است. بسیاری از فعالان اقتصادی در حوزه کریپتوکارنسی آینده روشنی برای آن متصور هستند.

مطمئن‌ترین راه خرید مونرو چیست؟

ارز دیجیتال مونرو را به راحتی می‌توان از بسیاری از صرافی‌های متمرکز و نامتمرکزی نظیر بایننس و بیسکیو تهیه کرد. این رمز ارز یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.

برای فروش مونرو چگونه اقدام کنیم؟

توکن مونرو (XMR) را می‌توان به آسانی به دیگر شبکه‌ها انتقال داد و آن را با دیگر ارزهای دیجیتال مبادله کرد. همچنین همیشه به راحتی می‌توان رمز ارز مونرو را نقد کرد و معادل ریالی، دلاری، یورویی و… آن را دریافت کرد.

نگهداری رمز ارز مونرو به چه ترتیب است؟

بیشتر کیف پول‌های معتبر و امن ارزهای دیجیتال از مونرو پشتیبانی می‌کنند و می‌توان به راحتی از آنها برای ذخیرۀ این دارایی ارزشمند استفاده کرد. شبکه مونرو کیف پول اختصاصی خود را نیز راه‌اندازی کرده است.

قیمت لحظه‌ای مونرو چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت جهانی مونرو همانند دیگر ارزهای دیجیتال دائماً در نوسان است، با این حال این رمز ارز همواره ثبات خود را در بازار کریپتوکارنسی حفظ کرده است. گفتنی است که قیمت ارز مونرو در ایران به دلیل نوسان قیمت دلار به صورت روزانه تغییر می‌کند. بر همین اساس، قیمت لحظه‌ای آن در سایت‌های گوناگون به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود.

خرید و فروش مونرو در ایران به چه ترتیب است؟

خریداران و فروشندگان و تریدرهای ایرانی برای دسترسی به بهترین قیمت مونرو فقط کافی است در سایت صرافی صرفینو ثبت‌نام کنند و بلافاصله بدون محدودیت خرید و فروش را آغاز نمایند.