ارز دیجیتال کاردانو یکی از محبوب‌ترین رمز ارزهاست که در سال 2015 ایجاد شد و در اکتبر 2017 تجارت عمومی را با قیمت چند سنت برای هر کوین آغاز کرد.

رمز ارز کاردانو با نماد توکن ADA به یکی از دارایی‌های بلاک چین با سریع‌ترین رشد در کل صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شد. ADA از زمان انتشار، یکی از 10 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار بوده و تبلیغات قابل توجهی به دست آورده است. فناوری آن با سرعتی سریع در حال پیشرفت است و به نظر می‌رسد در ساخت یک اکوسیستم بلاک چین عظیم، با اتریوم رقابت می‌کند.

کاردانو با استفاده از مکانیسم اجماع و معماری چندلایه منحصربه‌فرد، خود را از سایر بلاک چین‌های رقیب متمایز می‌کند. با تیمی که در ایجاد اتریوم نقش داشته است، بسیاری متقاعد شده‌اند که ارز دیجیتال کاردانو نسل بعدی راه حل‌های ارزهای دیجیتال است.

ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

کاردانو یک پلتفرم بلاک چین منبع باز، غیرمتمرکز با روش اجماع اثبات سهام (PoS) است که به منظور جایگزینی کارآمدتر و سازگار با پلتفرم‌های اثبات کار (PoW) مانند اتریوم و بیت کوین طراحی شده است. به همین دلیل کاردانو را رقیب اتریوم می‌دانند.

توکن بومی در بلاکچین کاردانو، ADA است که از نام آدا لاولیس (Ada Lovelace)، ریاضیدان قرن نوزدهم گرفته شده است. بلاکچین کاردانو هم به افتخار جرولامو کاردانو (Gerolamo Cardano)، دانشمند و ریاضیدان قرن شانزدهم نامگذاری شد.

کاردانو هفتمین ارز دیجیتال بزرگ است (در زمان نگارش مقاله) و به عنوان پلتفرمی برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) و قابلیت‌های قرارداد هوشمند ایجاد شد. پروتکل اثبات سهام ارز دیجیتال کاردانو که اوروبوروس (Ouroboros) نامیده می‌شود، یک مکانیسم اجماع است و به گونه‌ای طراحی شده که از امنیت بالایی برخوردار باشد و از حداقل انرژی استفاده کند. همچنین افرادی که ارز دیجیتال ADA دارند، می‌توانند در تأیید تراکنش‌ها و حاکمیت پلتفرم، مشارکت داشته باشد.

کاردانو چطور به وجود آمد؟

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از بنیانگذاران اتریوم، تاریخچه کاردانو را با توسعه آن در سال 2015 با جرمی وود (Jeremy Wood) آغاز کرد. آنها کاردانو را در سال 2017 راه اندازی کردند. کاردانو خود را به عنوان نسخه به‌روزشده اتریوم و یک پلتفرم نسل سوم در مقابل وضعیت نسل دوم اتریوم تعریف می‌کند.

امروزه ارز دیجیتال کاردانو توسط سه سازمان مجزا نگهداری می‌شود:

  • بنیاد کاردانو: یک سازمان غیرانتفاعی که مسئول نظارت بر توسعه بلاکچین کاردانو را بر عهده دارد.
  • IOHK: Ouroboros را طراحی کرد و از الگوریتم اثبات سهام کاردانو برای راه‌اندازی شبکه خود استفاده می‌کند.
  • Emurgo: شرکتی که مسئول کمک به تشویق شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگتر به پذیرش فناوری کاردانو است.

ارز دیجیتال کاردانو

کاردانو چطور کار می‌کند؟

کاردانو با وایت ‌پیپری که چشم‌انداز تجاری خود را مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد، در سال 2017 تأسیس شد تا دقت علمی را به چارچوب، پروتکل‌ها و محصولات خود بیاورد. هدف کاردانو ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز بررسی‌شده بود که بتواند تراکنش‌ها را به روشی مقیاس‌پذیر و ایمن تأیید و راه را برای dApps و قراردادهای هوشمند هموار کند. همچنین در عین حال اطمینان حاصل شود که پلتفرم ارز دیجیتال کاردانو تا حد امکان در مصرف انرژی، بهینه عمل خواهد کرد.

برای این منظور، بلاکچین کاردانو بر الگوریتم اثبات سهام به نام Ouroboros متکی است. به جای استفاده از شبکه‌ای از ماینرها که برای حل معماهایی مانند سیستم‌های اثبات کار مسابقه می‌دهند، اثبات سهام کاردانو از شبکه‌ای از شرکت‌کنندگان استفاده می‌کند که ارز دیجیتال ADA خود را به اشتراک می‌گذارند. استخرهای استیکینگ گره‌های (کامپیوترهای اجراکننده بلاکچین) تعیین‌شده‌ای هستند که پروتکل را اجرا می‌کنند، ADA اعضا را نگه می‌دارند و تراکنش‌ها را تأیید و بلاک‌های جدید تولید می‌کنند. اعتبارسنج‌ها بر اساس میزان سهام خود پاداش می‌گیرند.

کاردانو به دو لایه تقسیم می‌شود:

  • لایه تسویه حساب که شامل دفتر کل حساب‌ها است و تراکنش‌ها در آن اعتبارسنجی می‌شوند.
  • لایه محاسباتی که در آن عملیات قرارداد هوشمند عملکرد برنامه‌ها را در بلاک چین امکان‌پذیر می‌کند.

این طراحی دو لایه برای افزایش کارایی و توانمندسازی شبکه برای پردازش تا یک میلیون تراکنش در ثانیه تنظیم شده است.

ارز دیجیتال کاردانو

هدف و کاربرد کاردانو چیست؟

هدف ارز دیجیتال کاردانو این است که برای پردازش تراکنش‌های بیشتر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر نسبت به سایر بلاک چین‌ها، یک پلتفرم و بلاک چین جدید باشد. بنابراین توسعه‌دهندگان کاردانو تصمیم گرفتند که طراحی جدیدی از کدنویسی اختصاصی بلاک چین داشته باشند و از کدهای بلاک چین‌های دیگر کپی‌برداری نکنند.

ارز دیجیتال ADA می‌تواند به عنوان انتقال ارزش مورد استفاده قرار بگیرد درست مانند روشی مشابه که در حال حاضر از پول نقد استفاده می‌شود. در این زمینه، کاردانو چندان با رمز ارزهای دیگر مانند اتریوم و بیت کوین تفاوت ندارد، اما کاردانو کاربردهای دیگری نیز دارد.

یکی از تفاوت‌های اصلی کاردانو با دیگر بلاک چین‌ها، پروتکل اجماع اثبات سهام (PoS)  آن است. کسانی که رمز ارزهای کاردانو خود را در بلاک چین استیک می‌کنند، در ازای سپرده‌گذاری کوین‌های خود، پاداشی در قالب ADA دریافت می‌کنند. سیستم استیکینگ به بلاک چین کمک می‌کند تا ایمن بماند.

بلاکچین ارز دیجیتال کاردانو سیستمی حاکمیتی دارد که برای مدیریت آن از رای گیری استفاده می‌شود. در کاردانو، برخلاف بلاک چین‌های دیگر، ماینرها در رای‌گیری شرکت ندارند و درباره تغییر پروتکل تصمیم نمی‌گیرند، بلکه دارندگان رمز ارز ADA این وظیفه را برعهده دارند. بنابراین، زمانی که شبکه کاردانو می‌خواهد طرح جدیدی را در بلاکچین اجرا کند، از دارندگان ADA درخواست می‌‌شود تا از کوین‌های خود برای رای دادن استفاده کنند.

یکی دیگر از کاربردهای کاردانو تامین قدرت قرارداد هوشمند در بلاک چین کاردانو است. توسعه‌دهندگان از رمز ارز کاردانو برای ایجاد قراردادهای هوشمند و همچنین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) استفاده می‌کنند که با بلاکچین امن و غیرمتمرکز کاردانو اجرا می‌شوند. اگر کاردانو رمز ارز بومی نداشته باشد، هیچ راهی برای اجرای قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌ها وجود ندارد.

مزایا و معایب ارز دیجیتال کاردانو چیست؟

به همان اندازه که کاردانو نوآورانه است، هنگام تصمیم‌گیری برای خرید آن باید نکات مثبت و منفی را در نظر گرفت.

مزایای کاردانو

سازگارتر با محیط زیست: کاردانو یکی از سازگارترین سیستم‌های بلاک چینی است که با محیط زیست سازگار است. هاسکینسون در مصاحبه‌ای با فوربس در سال 2021 ادعا کرد که کاردانو 1.6 میلیون برابر بیشتر از بیت کوین از نظر انرژی کارآمدتر است.

معاملات سریعتر: کاردانو همچنین در پردازش تراکنش‌ها بسیار سریعتر از بیت کوین یا اتریوم 1.0 است که گاهی اوقات از آن به عنوان اتریوم کلاسیک یاد می‌شود. کاردانو می‌تواند بیش از 250 تراکنش در ثانیه را پردازش کند، در حالی که این مقدار برای بیت کوین 4.6 و برای اتریوم 1.0 بین 15 تا 45 تراکنش در ثانیه است. این باعث می شود شبکه ارز دیجیتال کاردانو بسیار مقیاس‌پذیر باشد.

شبکه بررسی‌شده: تیم کاردانو با دانشگاهیان همکاری نزدیکی دارد تا تحقیقات مورد بررسی را برای هدایت توسعه بلاک چین ایجاد کند.

معایب کاردانو

رقبای معتبر: کاردانو در تلاش است تا نسخه بهتری از بلاک چین ایجاد کند، اما رقبایی مانند اتریوم از مزیت سابقه استفاده طولانی‌تر و جذب بیشتر توسط توسعه‌دهندگان برخوردار هستند. در واقع، یکی از به‌روزرسانی‌های اتریوم 2.0 شامل رویکرد اثبات سهام است که می‌تواند مزیت اصلی کاردانو را نفی کند.

ممکن است در جلب توجه مشکل داشته باشد: بازار ارزهای دیجیتال شلوغ‌تر است و جلب توجه آسان نیست. به عنوان مثال، دوج کوین نشان داد که یک رمزارز تا چه حد می‌تواند بر اساس یک الگوی رفتاری محبوب، رونق بگیرد.

آیا امکان استخراج کاردانو وجود دارد؟

استخراج ارز دیجیتال کاردانو با ارز دیجیتالی مانند بیت کوین که از اثبات کار استفاده می‌کند متفاوت است. کاردانو از مکانیسم اجماع اثبات سهام برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و پاداش دادن به اعضای جامعه بهره می‌برد. می‌توانید دارایی‌های ADA خود را در یک صرافی یا در یک کیف پول دیجیتال که از استیکینگ کاردانو (سپرده‌گذاری رمز ارزها) پشتیبانی می‌کند، به اشتراک بگذارید. با استیکینگ، می‌توانید پاداش بگیرید که در حال حاضر حدود 4.6 درصد از کل سهام استیک شده است. در واقع می‌توانید با استیکینگ کاردانو درآمدی غیرفعال داشته باشید.

دو راه برای انجام این کار وجود دارد. ساده ترین گزینه استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال است که استیکینگ کریپتو را ارائه می‌دهد. پس از خرید توکن‌های ADA، می‌توانید آنها را به‌طور مستقیم از حساب خود به اشتراک بگذارید. Kraken، eToro و Crypto.com صرافی‌هایی هستند که از استیکینگ ارز دیجیتال کاردانو پشتیبانی می‌کنند.

ارز دیجیتال کاردانو

گزینه دیگر این است که کاردانو را خودتان از طریق کیف پول بلاک چین خود به اشتراک بگذارید. این روش کمی به کار بیشتر نیاز دارد، اما احتمالاً بازدهی بهتری برای شما به همراه خواهد داشت. برای انجام این کار، باید توکن‌های خود را به کیف پولی منتقل کنید که از استیکینگ کاردانو پشتیبانی می‌کند. دو گزینه محبوب، کیف پول‌های Daedalus وYoroi  هستند. سپس می‌توانید استخری را انتخاب کنید و ارز دیجیتال کاردانو خود را به اشتراک بگذارید.

به یاد داشته باشید که درآمد غیرفعالی که به دست خواهید آورد به صورت توکن‌های ADA است نه پول نقد. این بدان معناست که ارزش درآمد شما به قیمت کاردانو بستگی دارد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال کاردانو کدام است؟

در این بخش 10 صرافی ارز دیجیتال کاردانو را معرفی می‌کنیم که گزینه خرید کاردانو (ADA) با کارت بانکی و یا بیت کوین را ارائه می‌دهند. برای مبالغ بزرگتر نیز می‌توانید حواله‌های بانکی بین‌المللی استفاده کنید.

  • بیتستمپ (Bitstamp)
  • کوین بیس (Coinbase)
  • کراکن (Kraken)
  • بایننس (Binance)
  • بیتفینکس (Bitfinex)
  • سوفی (SoFi)
  • ای‌تورو (eToro)
  • وی بول (WeBull)
  • پیبیس (Paybis)
  • بی‌تی‌سی بیت (BTCBIT)

چطور کیف پول کاردانو را انتخاب کنیم؟

برای نگهداری ADA به یک کیف پول کاردانو نیاز دارید؛ پس باید بهترین کیف پول‌های کاردانو را بشناسید. کیف پول کاردانو ابزاری است که به شما امکان می‌دهد با بلاکچین کاردانو تعامل داشته باشید.

به این ترتیب، می‌توانید ارز دیجیتال بومی کاردانو،  ADA را ارسال، دریافت، ذخیره و استیک، اما همچنین توکن‌های کاردانو و NFT را مدیریت کنید و به DAppهای کاردانو (مانند DEX و CNFT) متصل شوید.

با وجود بسیاری از تهدیدات امنیتی در دنیای ارزهای دیجیتال، استفاده از کیف پول کاردانو که ایمن باشد، ضروری است. رها کردن ADA در صرافی‌ها عاقلانه نیست، زیرا آن را در معرض خطر سرقت یا هک قرار می‌دهد و فرصت دریافت جوایز ADA را از طریق استیکینگ از شما می‌گیرد.

ارز دیجیتال کاردانو

لیست بهترین کیف پول ارز دیجیتال کاردانو را در زیر می‌بینید:

  • لجر نانو (Ledger Nano)
  • تروزر (Trezor)
  • الیپال تیتان (Ellipal Titan)
  • پایونکس (Pionex)
  • یورویی (Yoroi)
  • ددالوس (Daedalus)

ارز دیجیتال کاردانو

روند قیمت کاردانو چگونه بوده است؟

ارز دیجیتال کاردانو،ADA  طی چندین سال گذشته در صنعت ارزهای دیجیتال فعالیت خوبی داشته است. در طول بازار صعودی اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018، قیمت ADA از 0.03 دلار به 1.20 دلار افزایش یافت و ارزش پروژه را نزدیک به 32 میلیارد دلار رقم زد. در حالی که سرمایه‌گذاران اولیه بازدهی فوری 3900 درصدی داشتند، اما این روند کوتاه‌مدت بود. همان طور که در نمودار کاردانو مشاهده می‌کنید، قیمت کاردانو طی چند سال آینده مدام کاهش یافت. در حالی که قیمت کاردانو به زیر 1 دلار رسیده، اعتقاد بر این است که اگر پروژه بتواند به روشی که وعده داده است عمل کند، ارزش ADA نباید مشکلی برای افزایش داشته باشد.

اما قیمت کاردانو در فوریه 2021 به طور قابل توجهی شروع به افزایش کرد. در سپتامبر 2021 به بالاترین حد خود در حدود 3 دلار رسید.

علاوه بر قیمت کاردانو، توجه به این نکته مهم است که ADA یک سیاست پولی ثابت دارد، به این معنی که تنها 45 میلیارد ADA ایجاد خواهد شد. پس از رسیدن به این عدد، دیگر کریپتو کاردانو ضرب نخواهد شد. کاردانو 25,927,070,538 ارز دیجیتال ADA را در طول فروش اولیه خود فروخت و حدود 19 میلیارد ADA باقیمانده قرار است از طریق بلاک چین به عنوان پاداش برای بلاک‌های بلاک‌های تولیدشده در بلاک چین کاردانو توزیع شود.

از آنجایی که تنها تعداد معینی از رمز ارز ADA وجود دارد، در تئوری، تقاضای فزاینده‌ای برای سکه شکل خواهد گرفت. انتظار می‌رود این مدل پولی کاهش تورم در آینده برای ADA تقاضا ایجاد کند.

آینده رمزارز کاردانو چطور پیش بینی می‌شود؟

بنیاد کاردانو توسط یک جامعه توسعه‌دهندگان قوی به رهبری هاسکینسون و توسط سرمایه‌گذاران در سراسر جهان حمایت می‌شود. جامعه بر ساخت ابزارهای مالی در دنیای واقعی تمرکز می‌کند که می‌تواند به ADA کمک کند تا افزایش قیمت‌ها را محقق کند.

زنجیره‌های جانبی کاردانو این گزینه را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا برنامه‌هایی را بر اساس چارچوب‌ها و روش اجماع دیگری بسازند که بومی اکوسیستم کاردانو نیستند.

در نیمه نقشه راه از پیش تعیین‌شده، ADA توانسته است بیشتر ارزهای دیجیتال را از نظر عملکرد قیمت و ارزش بازار تحت تاثیر قرار دهد. ارز دیجیتال کاردانو همچنین قصد دارد از طریق اجرای حکمرانی جامعه محور و یک سیستم خزانه‌داری خودکار برای تامین مالی آینده شبکه، کاملا غیرمتمرکز شود.

آیا کاردانو انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است؟

ADA ارزشمند است، زیرا کاربران برای تسهیل تراکنش‌ها و مشارکت در حاکمیت بلاکچین کاردانو نیاز به خرید ADA دارند. میزان مالکیت سرمایه‌گذاران در سرمایه گذاری روی کاردانو تعیین می‌کند که چه کسی می‌تواند رهبر اسلات یا اعتباربخش باشد و بلاک‌های جدیدی از تراکنش‌ها را اضافه کند، و در نتیجه چه کسی درصدی از کارمزد تراکنش‌ها را دریافت می‌کند.

توکن‌های ADA همچنین برای رأی‌گیری روی نرم‌افزار و سایر سیاست‌ها، مانند نرخ تورم کریپتو، استفاده می‌شوند که به شرکت‌کنندگان انگیزه می‌دهد تا ADA را نگه دارند، سرمایه گذاری در کاردانو را انجام دهند و از ارزش آینده آن اطمینان پیدا کنند.

با انتشار اخیر ارتقاء پلتفرم، کاردانو امکان استیکینگ را فعال کرد. این به دارندگان ADA اجازه می‌دهد تا رای خود را به سایر کاربران اختصاص دهند و در بلاک چین خود جوایزی بر اساس ADA دریافت کنند.

ارز دیجیتال کاردانو

چگونه کاردانو بخریم؟

نحوه خرید کاردانو ساده است. می‌توانید ADA را در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال و برنامه‌های سرمایه‌گذاری خریداری کنید. در اینجا نحوه خرید ارز دیجیتال کاردانو را بررسی می‌کنیم. این روند در بیشتر پلتفرم‌ها یکسان است.

ابتدا باید یک صرافی را انتخاب و حساب خود را در آن باز کنید. با افتتاح حساب و طی کردن روند احزار هویت، می‌توانید در صرافی فعالیت کنید.

بهتر است بررسی کنید که پلتفرم یا صرافی رمز ارزی که می‌خواهید در آن معاملات خود را انجام دهید، از محدوده جغریافیایی شما پشتیبانی می‌کند یا خیر. گاهی اوقات محدودیت‌های جغرافیایی برای انواع خاصی از رمز ارزها وجود دارد.

حالا باید حساب خود را تامین مالی کنید. صرافی‌ها و پلتفرم‌های ایرانی به راحتی با کارت‌های بانکی عضو شتاب، تامین مالی می‌شوند. وقتی که قدرت خرید در حساب شما شارژ شد می‌توانید برای ترید ارزهای دیجیتال و خرید کاردانو استفاده کنید.

پس از طی مراحل بالا، می‌توانید به راحتی از لیست ارزهای دیجیتال، ADA را انتخاب کنید، مبلغ را وارد کنید و تراکنش خود را نهایی کنید. بعضی از صرافی‌ها هم امکان خرید ADA با دیگر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را می‌دهند.

در یک نگاه

ارز دیجیتال کاردانو  (ADA)هفتمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است که در سال 2015 توسعه آن آغاز شد و از سال 2017 در بازار کریپتوکارنسی شروع به کار کرد. کاردانو به عنوان یک پلتفرم بلاک چین منبع باز، غیرمتمرکز و با روش اجماع اثبات سهام (PoS) راه‌اندازی شد. این رمز ارز به گونه‌ای طراحی شده که جایگزین کارآمدتر و سازگار با محیط زیست برای پلتفرم‌های اثبات کار (PoW) مانند اتریوم و بیت کوین است. علاوه بر این، از آنجایی که کاردانو برای همه محصولات خود به تحقیق، آزمایش و بررسی همتایان تکیه دارد، بنابراین هدف آن مبتکر بودن است.

توکن بومی کاردانو، ADA، بر اساس مکانیزم اجماع Ouroboros اجرا می‌شود، که به دارندگان این رمز ارز اجازه می‌دهد به استخرهای استیکینگ در پلتفرم کاردانو بپیوندند و پاداشی در قالب ADA کسب کنند.