همان‌طور که برای محافظت از پول نقد و کارت‌های اعتباری خود به یک کیف پول نیاز دارید، باید بدانید که برای نگهداری از رمز ارزها نیز به یک کیف پول ارز دیجیتال احتیاج خواهید داشت.

هنگامی که ارز دیجیتال را از یک پلتفرم معاملاتی یا صرافی خریداری می‌کنید، رمز ارزهای شما در حساب صرافی ذخیره می‌شوند. اما می‌توانید آنها را از پلتفرم صرافی به یک کیف پول دیجیتال شخصی منتقل کنید، که ممکن است نرم‌افزار متصل به اینترنت یا یک دستگاه سخت‌افزاری باشد.

در این مقاله آنچه را که باید در مورد والت ارز دیجیتال بدانید و همچنین نحوه تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام یک بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای شماست، بررسی خواهیم کرد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین قرار دارد، توضیح ذخیره‌سازی رمز ارزها در یک «کیف پول» کمی دشوار است. کیف پول رمزارز در واقع جایی است که شما مدرک مالکیت خود را ذخیره و ایمن می‌کنید، به این معنا که دارایی دیجیتال شما در کیف پول ذخیره نمی‌شود، بلکه تنها آدرس آن رمز ارز بر روی بلاکچین، در کیف پول دیجیتال ذخیره خواهد شد. این کار با استفاده از جفت کلیدهای عمومی و خصوصی که فقط شما به آن دسترسی دارید، انجام می‌شود. در ادامه درباره کلیدهای عمومی و خصوصی بیشتر می‌خوانیم.

درست مانند سرمایه‌گذاری‌های دیگر، که برای انجام تراکنش‌ها به حساب بانکی یا کارگزاری و رمز عبور نیاز است، برای خرید، فروش، تراکنش و ایمن نگه داشتن رمزارزها نیز به کیف پول احتیاج داریم. برای این ذخیره‌سازی می‌توانید از یک دستگاه فیزیکی و یا نرم‌افزاری که روی رایانه یا تلفن شما قرار دارد استفاده کنید.

حالا ممکن است این پرسش برای شما پیش آید که کیف پول ارز دیجیتال چطور کار می‌کند؟ در ادامه به این سوال، پاسخ خواهیم داد و نحوه کار کیف پول‌های دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

 

کیف پول رمزارز

 

کیف پول ارز دیجیتال چطور کار می‌کند؟

کیف پول رمزارز یک جفت کلید عمومی و خصوصی تولید می‌کند که به شما امکان ارسال و دریافت و مدیریت دارایی دیجیتال را می‌دهد.

یک کلید عمومی را می‌توان به صورت عمومی به اشتراک گذاشت تا دیگران بتوانند ارزهای دیجیتال را به کیف پول شما ارسال کنند. در واقع، یک آدرس کیف پول، یک نسخه هش‌شده (کوتاه شده و فشرده شده) از یک کلید عمومی است. کلید خصوصی یک رشته رمزنگاری‌شده از اعداد و حروف است که از نظر ریاضی با یک کلید عمومی ارتباط دارد. کلیدهای خصوصی و عمومی جفت هستند، چون کلید عمومی از کلید خصوصی مشتق شده است.

این روزها بیشتر کیف پول‌ها انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را در خود جای می‌دهند، اما نه همه آنها را، بنابراین قبل از خرید یا ارسال ارز دیجیتال باید بررسی کنید که آیا کیف پول شما از رمز ارز مورد نظر پشتیبانی می‌کند یا خیر.

 

آدرس کیف پول رمزارز (کلید خصوصی و عمومی) چیست؟

آدرس‌های عمومی و کلیدهای خصوصی برای مشاهده دارایی‌ها، ارسال و دریافت رمزارز استفاده می‌شوند.

یک کیف پول دیجیتال آدرس‌های عمومی زیادی دارد. هر کسی می‌تواند ارز دیجیتال را به یک آدرس عمومی واریز یا ارسال کند، اما برای گرفتن وجوه به یک کلید خصوصی نیاز است.

آدرس عمومی کیف پول شما همان چیزی است که وقتی می‌خواهید از کسی ارز دیجیتال بگیرید، به او می‌دهید. با وجود اینکه آدرس عمومی تنها رشته‌ای از اعداد و حروف است و همه می‌توانند آن را ببینند، اما هویت دارنده آن ناشناس است مگر اینکه کسی بداند این آدرس متعلق به شماست. این شفافیت همراه با ناشناس بودن جذابیت ارزهای دیجیتال را بیشتر می‌کند.

شما هرگز نباید آدرس خصوصی خود را منتشر کنید یا به کسی بدهید. کلید خصوصی مانند رمز عبور ایمیل شما عمل می‌کند. کلید خصوصی همان چیزی است که برای امضای تراکنش‌ها از آن استفاده می‌شود و اگر شخصی به کلیدهای عمومی و خصوصی شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند دارایی‌های شما را کنترل کند.

ده‌ها صرافی آنلاین وجود دارد که می‌توانید ارزهای دیجیتال را در آنها معامله کنید. بسیاری از این صرافی‌ها به شما این امکان را می‌دهند که حساب بانکی خود را به حساب صرافی متصل کرده تا بتوانید به راحتی با پول فیات، ارز دیجیتال مورد نظر را بخرید.

همچنین می‌توانید به‌طور مستقیم با استفاده از برنامه‌های کیف پول، معاملات خود را انجام دهید. کدهای QR اغلب به‌عنوان راهی سریع برای فروش یا ارسال ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، یا می‌توانید آدرس عمومی خود را به شخص فرستنده، ارسال کنید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

بسته به اینکه قصد دارید با ارز دیجیتال چه کاری انجام دهید، گزینه‌های مختلف ذخیره‌سازی، می‌توانند اهداف مختلفی داشته باشند. بنابراین با دانستن تفاوت کیف پول سرد و گرم می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید. برای مثال، سرمایه‌گذاران بلندمدت بیت‌کوین که قصد دارند آن را برای مدتی به‌عنوان ذخیره ارزش نگهداری کنند، ممکن است امنیت کیف پول ذخیره‌سازی سرد آفلاین را بخواهند. از سوی دیگر، کسانی که تراکنش‌های بیشتری را انجام می‌دهند، راحتی و سرعتی که یک کیف پول گرم آنلاین می‌تواند ارائه دهد، برایشان مهم است.

کیف پول سرد یا آفلاین

کیف پول سرد به سادگی یک دستگاه سخت افزاری است، مانند یک فلش مموری USB، که می‌توانید کلیدهای خصوصی خود را در آن ذخیره کنید. کیف پول سرد به اینترنت متصل نیست. می‌توان آن را با استفاده از کابل یا از طریق بلوتوث به رایانه خود متصل کرد.

کیف پول‌های سخت‌افزاری کمتر در برابر ویروس‌ها یا هکرها آسیب‌پذیر هستند و سرقت رمزارز از کیف‌پول‌های سرد به ندرت اتفاق می‌افتد. این دستگاه‌ها معمولا بین 50 تا 200 دلار قیمت دارند.

کیف پول گرم یا آنلاین

اصطلاح «گرم» به این واقعیت اشاره دارد که کلیدهای خصوصی همیشه به صورت آنلاین نگه داشته می‌شوند. برای استفاده از این کیف پول‌ها باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. این اتصال می تواند کیف پول ارز دیجیتال را به‌طور بالقوه آسیب‌پذیر کند. کیف پول‌های آنلاین می‌تواند شامل کیف پول دسکتاپ و موبایل باشد.

کیف پول‌های وب، سرویس‌های آنلاینی هستند که تقریبا از هر دستگاهی می‌توانید با آنها تعامل داشته باشید؛ مشابه روشی که به ایمیل خود دسترسی دارید. این کیف والت‌ها می‌توانند در برابر هک و سرقت سایبری آسیب‌پذیرتر باشند.

 

برای انتخاب بهترین والت ارز دیجیتال به چه نکاتی دقت کنیم؟

اگر قصد دارید ارزهای دیجیتال خود را در کیف پول شخصی نگه دارید، قبل از انتخاب کیف پول، به چند نکته باید توجه کنید.

 

امنیت

اگر کیف پول ارز دیجیتال شما نرم افزاری است، باید مطمئن شوید که گوشی هوشمند شما از امنیت بالایی برخوردار باشد. هر بار که کیف پول خود را باز کنید به طور پیش فرض نیاز است که یک پین وارد کنید. داشتن یک پین ایمن خوب است، اما می‌تواند دست و پا گیر باشد. کیف پول را انتخاب کنید که احراز هویت دو عاملی مانند شناسایی اثر انگشت، تشخیص چهره و یا ارسال کد ورود به شماره همراه داشته باشد.

شهرت

شهرت کیف پول رمرارز هم ضروری است. برخی از کیف پول‌ها دارای آسیب‌پذیری‌هایی هستند که می‌تواند سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شما را در معرض خطر قرار دهد. بنابراین کیف پول معروفی را انتخاب کنید که تا به حال آسیب‌پذیری‌های داخلی عمدی یا تصادفی نداشته است.

دسترسی به کلید خصوصی

کلیدهای خصوصی والت ارز دیجیتال چیزی است که به شما امکان دسترسی به دارایی‌های خود را می‌دهد. بنابراین، در تئوری، اگر کنترل کلیدهای خصوصی خود را نداشته باشید، نمی‌توانید ارزهای دیجیتال خود را کنترل کنید. پس مطمئن شوید که کیف پول، به شما امکان دسترسی به کلیدهای خصوصی را می‌دهد.

 

والت ارز دیجیتال

 

سفارشی‌سازی هزینه‌ها

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال به شما امکان می‌دهند که هزینه‌های انجام تراکنش را تنظیم کنید. کیف پول‌هایی را انتخاب کنید که تنظیماتی مانند آهسته، متوسط ​​یا سریع را ارائه می‌دهند. در چنین مواقعی اگر سرعت را ترجیح می‌دهید کارمزد تراکنش شما بیشتر می‌شود اما سریعتر انجام خواهد شد.

ویژگی‌های پشتیبان‌گیری

کیف پولی را انتخاب کنید که قابلیت مدیریت یا پشتیبان‌گیری از کلیدهای خصوصی شما را داشته باشد. حفظ امنیت کلیدهای خصوصی کیف پول دیجیتال بسیار مهم است.

طراحی رابط و دسترسی

کیف پول‌های ارز دیجیتال مختلف دارای رابط‌هایی هستند که از ساده تا پیچیده را شامل می‌شوند. رابط کاربری کیف پول، عملیات، ویژگی‌ها و سادگی استفاده از آن را مشخص می‌کند.

از یک کیف پول بیش از حد پیچیده اجتناب کنید چون ممکن است در درک ویژگی‌ها و رابط کاربری آن دچار مشکل شوید. انتخاب کیف پول با رابط کاربری ساده برای استفاده بسیار مهم است.

 

بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام‌ها هستند؟

انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال، بستگی به هدف شما از خرید رمز ارز دارد. به‌عنوان مثال اگر قصد دارید دارایی خود را برای مدتی طولانی نگهداری کنید، یک کیف پول سخت افزاری برای شما مناسب است. اگر تعداد معاملات شما زیاد است و یا یک تریدر هستید، کار کردن با کیف پول‌های نرم افزاری ساده‌تر خواهد بود. در ادامه چند مورد از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم.

 

اکسدوس (Exodus)

اکسدوس به‌عنوان یکی از قابل اعتمادترین پلتفرم‌های موجود، یک کیف پول دسکتاپ و موبایل با رابط کاربری بسیار ساده با صرافی داخلی است. یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های این کیف پول، راحتی در مبادله بین تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال است. در واقع جابه‌جایی بین بیش از 100 ارز دیجیتال مختلف را در یک مکان ممکن می‌سازد.

این کیف پول با سادگی خود برای مبتدیانی که تازه وارد فضای کریپتو می‌شوند، یکی از بهترین گزینه‌هاست. همچنین پشتیبانی عالی دارد، که یک ویژگی ضروری برای مبتدیان است.

 

لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

لجر نانو ایکس ویژگی‌های امنیتی با مشخصات بالایی دارد که آن را به یکی از قابل اعتمادترین پلتفرم‌ها تا به امروز تبدیل کرده است. با داشتن این کیف پول، نیازی نیست نگران حملات هک یا سرقت از هر نوع باشید. از آنجایی که لجر نانو ایکس از تعداد زیادی رمز ارز مختلف پشتیبانی می‌کند، راه‌اندازی یک نسخه از آن برای ایمن کردن سکه‌های شما کافی است. همچنین یک کیف پول سخت افزاری است و به‌عنوان کیف پول سرد نیز شناخته می‌شود، چون ذخیره‌سازی آفلاین را ارائه می‌دهد.

 

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

 

این کیف پول با استفاده از اتصال USB یا بلوتوث به دستگاه شما متصل می‌شود. پس از اتصال، می‌توانید رمزارز خود را در هر زمان و هر مکان، خریداری یا مدیریت کنید.

 

میسلیوم (Mycelium)

میسلیوم کنترل مستقیم و یک به یک کلیدهای خصوصی شما را فراهم می‌کند و پس از یکپارچه شدن، کلیدهای خصوصی فقط بر روی دستگاه شما قرار می‌گیرند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که کیف پول را با یک پین ایمن قفل کنید، مانند یک رمز عبور.

میسلیوم برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند تا چندین حساب کاربری داشته باشند. همچنین مبادله درون برنامه‌ای و معاملات ارزهای دیجیتالی مانند توکن ERC-20 اتریوم و بیت کوین را تسهیل می‌کنند.

 

ترزور (Trezor)

ترزور یک کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری است که با دور ماندن از خطرات اتصال به اینترنت، به خود می‌بالد و می‌تواند بیش از 100 ارز دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره کند. این کیف پول به کاربران اجازه می‌دهد قبل از انتقال تراکنش‌ها، آنها را به صورت آفلاین با استفاده از دکمه‌های روی دستگاه فیزیکی امضا و تأیید کنند.

 

کیف پول ارز دیجیتال

 

ترزور اغلب برای ذخیره مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین استفاده می‌شود. این کیف پول یکی از بهترین کیف پول‌های رمز ارز است، چون به افراد اجازه می‌دهد تا با امنیتی بسیار بالا، پورتفولیوی خود را مدیریت و ارزهای دیجیتال را ارسال و دریافت کنند.

 

لجر نانو اس (Ledger Nano S)

لجر نانو اس کیف پول سخت افزاری و نسخه دیگری از کیف پول لجر است که دارایی‌های شما را به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کند. این کیف پول به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا کلیدهای خصوصی خود را مدیریت کنند.

لجر نانو اس

لجر نانو اس از 23 ارز دیجیتالی بومی و بیش از 1100 ارز رمزنگاری‌شده و توکن، از جمله اتریوم، دوج کوین، لایت کوین و بسیاری دیگر، پشتیبانی می‌کند.

 

در یک نگاه

راه‌اندازی یک کیف پول دیجیتال یک مرحله ضروری برای ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای دیجیتال است. این کیف پول‌ها کلیدهای عمومی و خصوصی را در خود ذخیره می‌کنند که به شما امکان دسترسی به بلاک‌چین را می‌دهند، جایی که تراکنش‌های کریپتو قرار دارند.

خوشبختانه، این روزها گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، از جمله کیف پول‌هایی که به اینترنت متصل هستند و همچنین کیف پول‌های سخت افزاری معروف به کیف پول سرد. بیشتر کیف‌پول‌های سرد و گرم می‌توانند طیفی از انواع مختلف ارزهای دیجیتال را در خود جای دهند و مدیریت آنها را برای کاربران ساده کنند.

شما برای نگهداری از ارزهای دیجیتال خود، از چه کیف پولی استفاده می‌کنید؟