ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال فرآیندی است که برای تولید سکه‌های جدید و تأیید تراکنش‌های جدید استفاده می‌شود. ماینینگ شامل شبکه‌های گسترده و غیرمتمرکز کامپیوترهایی در سراسر جهان است که بلاک چین‌ها را تأیید و ایمن می‌کنند. در ازای به اشتراک گذاشتن قدرت پردازشی، کامپیوترهای موجود در شبکه با سکه‌های جدید پاداش می‌گیرند.

برای ماینینگ ارز دیجیتال به تجهیزات مخصوصی نیاز هست، همچنین به چند روش می‌توان این کار را انجام داد. در ادامه توضیحی کامل‌تر درباره استخراج رمز ارز و نحوه کار آن ارائه می‌دهیم و چند ارز دیجیتال مناسب برای استخراج را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال، فرآیند ایجاد رمز ارز جدید به کمک حل معادلات پیچیده ریاضی است. هنگامی که شخصی در یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند، جزئیات سرمایه‌گذاری در یک دفترکل توزیع‌شده به نام بلاک چین وارد می‌شود. اما این فرآیند تنها زمانی کامل خواهد شد که یک «ماینر» تراکنش را تأیید کند. پس از انجام این کار، تراکنش در بلاک چین، تکمیل و قفل می‌شود.

این فرآیند تأیید، به ماینرها نیاز دارد تا معادلات پیچیده را حل کنند. آنها برای حل مسائل ریاضی با یکدیگر در رقابت هستند. کسانی که موفق به انجام این کار شوند، بخشی از کارمزد تراکنش به آنها پرداخت می‌شود. هر تراکنش موفق منجر به ورود سکه‌های جدید به گردش می‌شود.

با این حال، ماینینگ رمز ارز بسیار پرهزینه است و به کامپیوترهایی با عملکرد بالا، زمان و انرژی الکتریکی زیادی نیاز دارد.

ماینر کیست؟

یکی از اصطلاحات رایج در استخراج ارزهای دیجیتال، کلمه ماینر است. ماینر به شخصی گفته می‌شود که عملیات ماینینگ را انجام می‌دهد. برای انجام ماینینگ به پردازنده‌های قدرتمند (CPU) که توانایی حل معادله‌های پیچیده ریاضی را داشته باشند، نیاز است.

همچنین به دستگاه‌های مخصوص انجام عملیات استخراج، ماینر گفته می‌شود که انواع مختلفی دارد. مصرف انرژی دستگاه‌های ماینینگ می‌تواند بسیار زیاد باشد. بنابراین قبل از تهیه تجهیزات لازم برای استخراج، بهتر است درباره میزان انرژی مصرفی آنها تحقیق کنید.

 

ماینینگ رمز ارز

استخراج ارز دیجیتال چطور انجام می‌شود؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، کامپیوتر مورد نیاز برای ماینینگ باید قدرت پردازش زیادی داشته باشد. استخراج بیت کوین به سرعت نیاز دارد، هرچه قدرت پردازشی بیشتر باشد، ماینرها می‌توانند رمز ارز بیشتری استخراج کنند و در نتیجه درآمد خود را افزایش دهند. اگر سرعت کامپیوتر پایین باشد، ممکن است شخص ضرر کند. روش‌های مختلفی برای ماینینگ رمز ارز وجود دارد مانند:

استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر و CPU

این فرآیند از پردازنده‌های کامپیوتری برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کند. می‌توانید از هر کامپیوتر شخصی و چند برنامه اضافی، استخراج را انجام دهید. اما ممکن است این روش مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش نباشد، چون به قدرت زیاد پردازشی و خنک‌کننده مناسب نیاز دارد.

استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک (GPU)

این روش از گرافیک یک کامپیوتر بازی برای ماینینگ ارز دیجیتال استفاده می‌کند. دستگاه‌های ویژه‌ای با نام ریگ ماینینگ برای این منظور ساخته می‌شوند که شامل پردازنده، مادربرد، سیستم خنک‌کننده، فریم ریگ و چندین کارت گرافیک هستند. این یک روش استخراج، کارآمد و مقرون‌به‌صرفه‌تر از استخراج CPU است.

استخراج ابری

در طول این فرآیند استخراج رمز ارز، شما به یک شرکت پول پرداخت می‌کنید و در عوض ریگ ماینینگ آن‌ها و همچنین خود فرآیند استخراج را اجاره خواهید کرد. تمام درآمدها، به‌جز هزینه‌های لازم برای استخراج، به کیف پول رمزنگاری شما منتقل می‌شود.

استخراج با  دستگاه‌های ASIC

دستگاه‌های اسیک، مدارهای مجمع با کاربرد خاص هستند که برای استخراج رمز ارز سفارشی شده‌اند. در مقایسه با سایر روش‌های ماینینگ، این روش می‌تواند چندین ارز دیجیتال تولید کند و بهترین راه برای ماینینگ رمز ارز است.

 

استخر ماینینگ چیست؟

استخر ماینینگ یک گروه مشترک از ماینرهای ارزهای دیجیتال است که منابع محاسباتی خود را روی یک شبکه ترکیب می‌کنند تا احتمال یافتن یک بلاک یا استخراج موفقیت‌آمیز برای ارز دیجیتال را تقویت کنند. اگر استخر ماینینگ موفق باشد و جایزه دریافت کند، آن پاداش بین شرکت‌کنندگان در استخر تقسیم می‌شود.

شرکت کنندگان در یک استخر استخراج، قدرت پردازش خود را در تلاش برای یافتن یک بلاک به اشتراک می‌گذارند. همان‌طور که گفتیم، جوایز اغلب بین ماینرها بر اساس شرایط توافق شده و بر اساس میزان مشارکت آنها در استخراج، تقسیم می‌شود.

 

استخر ماینینگ

برای ماینینگ به چه چیزهایی نیاز داریم؟

در استخراج ارز دیجیتال به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری نیاز داریم. نرم‌افزار استخراج، وظایف سخت‌افزار را تکمیل و آن را به شبکه بلاکچین ارسال می‌کند. در واقع زمانی که سخت افزار، ماینینگ را انجام می‌دهد، نرم‌افزار، رمز ارز استخراج‌شده را بر روی شبکه بلاکچین قرار خواهد داد. تجهیزاتی که برای ماینینگ رمز ارز به آنها احتیاج است عبارتند از:

تجهیزات سخت‌افزاری

با توجه به رمز ارزی که استخراج می‌کنید به سخت‌افزار ویژه‌ای نیاز دارید. به‌عنوان مثال، بعضی از دستگاه‌های ماینینگ، تنها برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند. در مقابل برای استخراج بعضی از رمز ارزها مانند اتریوم به سخت‌افزار مخصوص نیازی نیست. بنابراین بسته به نوع رمز ارز، ممکن است به تجیهزات سخت افزاری مانند CPU، GPU، اسیک ماینر و یا دستگاه‌های دیگر نیاز داشته باشید.

استخر استخراج

در رابطه با استخرهای استخراج توضیح دادیم. برای یک استخراج موفق بهتر است به استخرها بپیوندید و قدرت پردازشی سخت افزار خود را به اشتراک بگذارید.

انرژی برق

یکی دیگر از تجهیزاتی که برای استخراج ارزهای دیجیتال نیاز داریم، نیروی برق کافی است. می‌دانیم که برای استفاده از تجهیزات الکترونیکی، دسترسی به منبع نیروی الکتریسیته ضروری است. علاوه بر این، برای خنک کردن دستگاه‌ها به خنک‌کننده نیاز داریم که آن هم با نیروی برق کار می‌کند.

اینترنت

بدون اتصال مداوم به اینترنت، ماینینگ ارز دیجیتال ممکن نخواهد بود. در نتیجه اینترنت پرسرعت و بدون قطعی برای برقراری ارتباط با شبکه بلاکچین، مورد نیاز است.

 

بهترین ارز دیجیتال برای استخراج کدام است؟

می‌دانیم که استخراج هر رمز ارز، به‌صرفه و درآمدزا نیست. بنابراین مهم است که بدانیم چه رمز ارزی را متناسب با تجهیزات و هزینه اولیه، انتخاب کنیم. در اینجا ما 4 ارز دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند برای ماینینگ مناسب باشند.

اتریوم

اتریوم با توجه به اینکه در خط مقدم نوآوری در صنعت کریپتو شناخته شده است، به لطف «قراردادهای هوشمند» و «برنامه‌های غیرمتمرکز» خود، ارز دیجیتال بسیار محبوبیست و در حال حاضر می‌توان آن را استخراج کرد.

پاداش استخراج فعلی اتریوم، 2 اتر (ETH) به ازای هر بلاک است. به دلیل استفاده از تابع هش Ethash می‌تواند با دستگاه‌های CPU و GPU آن را استخراج کرد. اگرچه این ارز دیجیتال به اتریوم 2.0 (ETH 2.0) ارتقاء یافته و از الگوریتم اجماع اثبات سهام به جای اثبات کار استفاده می‌کند، اما ماینرها هنوز حداقل چند سال دیگر فرصت دارند تا استخراخ اتریوم را ادامه دهند.

زی کش (ZCash)

سال 2016 شاهد راه اندازی چندین ارز دیجیتال بزرگ از جمله زی کش (ZEC) بودیم. با توجه به اینکه شرکت توسعه‌دهنده ZCash بیش از حد بر حفظ حریم خصوصی متمرکز است، به‌عنوان یک ارز دیجیتال عالی برای استخراج محسوب می‌شود. با این حال، با وجود طراحی مقاوم در برابر ASIC، نمی‌توانید ZEC را به راحتی استخراج کنید.

پاداش استخراج فعلی برای هر بلاک 2.5 ZEC است و حداکثر 21 میلیون سکه را می‌توان استخراج کرد که انتظار می‌رود همه آن تا سال 2032 استخراج شود. استخراج زی کش به دلیل الگوریتم Equihash خود، به رم بالاتری نیاز دارد.

مونرو (XMR)

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال مقاوم در برابر ASIC مونرو است که اهمیت ارزش سهام را در هنگام استخراج رمز ارز ارزیابی می‌کند. مونرو (XMR) یکی از سودآورترین ارزهای دیجیتالی است که می‌توانید به دنبال استخراج آن باشید. ماینینگ مونرو پاداش فعلی 2.15 XMR به ازای هر بلاک را برای ماینرها در نظر دارد و تعداد کل بلاک‌هایی که انتظار می‌رود عرضه شود 2،272،762 است. مونرو از تابع هش CryptoNightR استفاده می‌کند و می‌توانید آن را با دستگاه‌های CPU و GPU استخراج کنید.

دوج کوین

دوج کوین (DOGE) که به عنوان یک شوخی ساده شروع شد، به سرعت محبوبیت پیدا کرد و در کمترین زمان به یکی از موفق‌ترین و پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال تبدیل شد. در ابتدا در دسامبر 2013 به عنوان یکی دیگر از فورک‌های لایت کوین منتشر شد.

دوج کوین در درجه اول برای انعام دادن به سازندگان محتوای شبکه‌های اجتماعی ردیت و توییتر استفاده می‌شود و می‌توانید رمز ارز را با استفاده از دستگاه‌های CPU یا GPU استخراج کنید. این ارز دیجیتال از پروتکل Scrypt استفاده می‌کند و هیچ محدودیتی در کل عرضه ندارد. پاداش استخراج در حال حاضر 10،000 دوج کوین در هر بلاک است.

 

 

پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال چه مشکلاتی دارد؟

ماینینگ ارز دیجیتال، آن‌چنان که به نظر می‌رسد، بدون دردسر نیست. علاوه بر تهیه تجهیزات و هزینه اولیه، چالش‌هایی پیش روی ماینرها قرار می‌گیرد.

هزینه‌های انرژی بالا

برای به حداکثر رساندن شانس استخراج موفقیت‌آمیز، باید صدها ASIC را با هم ترکیب کنید تا یک مساله ریاضی حل شود. در نتیجه، این به توان خروجی بسیار بالایی نیاز است که هزینه‌های بسیار بالای برق را برای شما به همراه خواهد داشت. گزارشات نشان می‌دهد که استخراج بیت کوین بیش از 150 کشور انرژی مصرف می‌کند.

آسیب پذیری در برابر سرقت رمز ارز

تمرکززدایی، علاوه بر ایجاد فضای دموکراتیک، امنیت را تضمین می‌کند. اما هکرها در سرقت منابع حرفه‌ای‌تر می‌شوند. در همین حال، تجمیع انرژی نه تنها مستعد حملات بدافزار است، بلکه سارقان سایبری اکنون تاکتیکی شبیه باج‌افزار را برای استخراج از راه دور ارزهای دیجیتال با استفاده از کامپیوترهای کاربران به کار می‌گیرند.

تمرکز

ASICها ثابت کرده‌اند که فقط در استخراج یک ارز دیجیتال خاص مهارت دارند. آنها به اندازه‌ای قدرتمند هستند که وقتی یک ASIC مخصوص سکه به بازار عرضه می‌شود، گاهی اوقات استخراج بدون آن دشوار خواهد شد.

این موضوع در حالی که یک پیشرفت بزرگ در صنعت کریپتو است، اما یک مشکل نیز محسوب می‌شود، چون بسیاری از ماینرهای ارز دیجیتال بر نحوه ایجاد یا طراحی ASICها تأثیر می‌گذارند. به دلیل کم بودن تعداد تولیدکنندگان ASIC، فضای ماینینگ در نهایت متمرکز خواهد شد. با این حال، دو راه ممکن برای رفع این مشکل وجود دارد: غیرمتمرکز کردن فرآیند تولید ماینرهای ASIC، و اجرای یک الگوریتم هش جدید که به طور موثر تمام ماینرهای ASIC موجود را از بین می‌برد.

 

آیا ماینینگ رمز ارز سودآور است؟

پاسخ این سوال به شرایط بستگی دارد. حتی اگر استخراج‌کنندگان موفق باشند، مشخص نیست که تلاش‌های آن‌ها به دلیل هزینه‌های اولیه بالای تجهیزات و هزینه‌های برق، سودآور باشد. بر اساس گزارشات، برق یک ASIC می‌تواند به اندازه نیم میلیون دستگاه پلی استیشن 3 برق مصرف کند.

یکی از راه‌های به اشتراک گذاشتن برخی از هزینه‌های بالای ماینینگ، پیوستن به یک استخر استخراج است. استخرها به استخراج‌کنندگان اجازه می‌دهند منابع را به اشتراک بگذارند و قابلیت‌های بیشتری اضافه کنند، اما منابع مشترک به معنای پاداش‌های مشترک هم هست. بنابراین هنگام کار از طریق یک استخر، پرداخت بالقوه کمتر  خواهد بود. نوسانات قیمت رمز ارزها همچنین تشخیص دقیق میزان سودآوری استخراج را دشوار می‌کند.

در یک نگاه

استخراج ارزهای دیجیتال جایگزین جالبی برای سیستم‌های متمرکز سنتی است که در حال حاضر در سراسر جهان فعال هستند. با این حال، از نظر هزینه‌های اولیه و تجهیزات و منابع انرژی، سنگین است و در نتیجه برای بسیاری از کاربران امکان‌پذیر نیست.

نه تنها استخراج سکه‌های جدید به دلیل قیمت برق و پردازنده‌های گرافیکی پرهزینه است، بلکه برای محیط زیست نیز مضر است.

به سختی می‌توان گفت که دقیقا چه آینده‌ای در انتظار استخراج ارزهای دیجیتال است. زمان همه چیز را مشخصی می‌کند.