تورنادوکش (Tornado Cash) ابزاری برای مخفی کردن تراکنش ارزهای دیجیتال است. دستگاه‌های نظارتی دولتی عموماً علاقه‌ای به رمز ارزها ندارند، زیرا این دارایی‌ها از کنترل آنها خارج هستند. با وجود این، به دلیل محبوبیت و گستردگی این ارزها، ناچار به پذیرش آنها شده‌اند و می‌کوشند تا جایی که می‌توانند پروژه‌های کریپتوکارنسی را زیر نظر داشته باشند. پروتکل تورنادوکش و ارز دیجیتال تورن با نماد TORN با هدف بهبود حریم خصوصی اشخاص در شبکه اتریوم ایجاد شدند. تا پیش از مسدود شدن سایت اصلی این پلتفرم، بخش قابل توجهی از معاملات رمز ارز در ایران تحت پروتکل تورنادوکش انجام می‌گرفت. همچنین خرید تورن و فروش تورن در میان تریدرهای ایرانی همچنان رایج است. در این مقاله، همۀ اطلاعات لازم و ضروری دربارۀ تورنادوکش در سال 2023 را گردآوری کرده‌ایم.

 

پروتکل تورنادوکش

پروتکل تورنادوکش از سال 2019 بر بستر اتریوم راه‌اندازی شد. این پروتکل برای حفظ حریم خصوصی اشخاص طراحی شده است. تورنادوکش با قطع پیوندها در تراکنش‌های زنجیره‌ای موجب تقویت امنیت آدرس برداشت و سپرده می‌شود. کارشناسان حوزۀ کریپتوکارنسی، این پروتکل را راه‌حلی غیرمتمرکز برای حفظ حریم خصوصی اشخاص می‌دانند.

پروتکل تورنادوکش از سال 2019 بر بستر اتریوم راه‌اندازی شد
پروتکل تورنادوکش از سال 2019 بر بستر اتریوم راه‌اندازی شد

تورنادوکش در واقع ابزاری برای ناشناس ماندن تراکنش‌ها است. به این ترتیب که از قراردادهای هوشمند برای واریز رمز ارز به چند آدرس مختلف استفاده می‌کند. این واریزها همگی از مخازن نقدینگی تورنادوکش انجام می‌گیرند و به این ترتیب، شناخت هویت فرستنده بسیار دشوار می‌شود.

هنگام واریز ارز دیجیتال، تورنادوکش یک هش مخفی ایجاد می‌کند. سپس هنگام برداشت، کاربران با وارد کردن آن هش مخفی می‌توانند مالکیت خود را اثبات نمایند و ارز دیجیتال را دریافت کنند. در نتیجه، هویت فرد در شبکه مخفی باقی می‌ماند. تورنادوکش پروتکلی کاملاً غیرمتمرکز محسوب می‌شود که مبتنی بر کاربران خود است.

 

نحوه کار پروتکل تورنادوکش

استفاده از پروتکل تورنادوکش به معنی ایجاد حریم خصوصی در شبکه‌ای عمومی است. به طور مثال، اتریوم یک شبکه عمومی محسوب می‌شود و برای پنهان ماندن هویت خود باید از پروتکل‌های حفظ حریم خصوصی نظیر تورنادوکش استفاده کنید. آموزش استفاده از تورنادوکش بسیار ساده است. با دنبال کردن دستورالعمل زیر می‌توانید حریم خصوصی خود را در دنیای ارزهای دیجیتال بهبود بدهید.

  1. به سایت تورنادوکش بروید. توصیه می‌شود برای امنیت بیشتر همیشه از وی‌پی‌ان نیز استفاده نمایید.
  2. کیف پول ارز دیجیتال خود را متصل نمایید.
  3. معامله خود را تکمیل نمایید و امضا کنید.
  4. مدتی صبر نمایید تا دارایی‌های دیجیتال شما از چند آدرس گوناگون برداشت یا واریز شوند.

گفتنی است که در پی تحریم تورنادوکش توسط دولت آمریکا، تمامی سرورهایی که به این پلتفرم خدمات ارائه می‌دادند مسدود شده‌اند. بنابراین در حال حاضر امکان استفاده از تورنادوکش وجود ندارد. همچنین به دلیل نقشی که این نوع پلتفرم‌ها در پولشویی دارند، استفاده از بسیاری از پلتفرم‌های مشابه تورنادوکش نیز در سال 2023 با محدودیت و ممنوعیت همراه خواهد بود.

 

ارز دیجیتال تورن

تورن با نماد TORN یکی از ارزهای دیجیتال معتبر است. این رمز ارز در صرافی‌های ایرانی با نام تورنادوکش نیز شناخته می‌شود. ارز تورن در واقع توکن بومی تورنادوکش است.

تورن با نماد TORN یکی از ارزهای دیجیتال معتبر است.
تورن با نماد TORN یکی از ارزهای دیجیتال معتبر است.

این توکن با استاندارد ERC-20 عرضه شده است. دارندگان ارز دیجیتال تورن می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به پروتکل تورنادوکش مشارکت داشته باشند. امنیت بالا مهم‌ترین ویژگی ارز دیجیتال تورن محسوب می‌شود.

 

قیمت تورن

تورن حدود 0.0006 درصد از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. بیشترین قیمت تورن معادل 437.28 دلار بود که در فوریه 2021 معامله شد.

بیشترین قیمت تورن معادل 437.28 دلار بود که در فوریه 2021 معامله شد.
بیشترین قیمت تورن معادل 437.28 دلار بود که در فوریه 2021 معامله شد.

قیمت تورنادوکش چند ماه بعد سقوط کرد و در سال 2023 به کمترین میزان خود رسید. همچنین با توجه به مشکلاتی که برای پلتفرم تورنادوکش به وجود آمده است، سرمایه‌گذاران نگاه مثبتی به آن ندارند. البته شرایطی فراهم شده است که تبدیل تورن به ارزهای دیجیتال دیگر بسیار آسان باشد.

 

نگهداری تورن

ارز تورن را می‌توان در تمامی کیف پول‌هایی که از استاندارد ERC20 در شبکه اتریوم و استاندارد BEP-20 در شبکه بایننس اسمارت‌چین پشتیبانی می‌کنند نگهداری کرد. این ارز دیجیتال سازگاری کاملی با کیف پول‌های نرم‌افزاری شناخته‌شده‌ای مانند متامسک و تراست‌والت دارد. از سوی دیگر، فروش و خرید آنلاین تورن از طریق بسیاری از صرافی‌ها امکان‌پذیر است. صرافی‌های متمرکز و نامتمرکزی نظیر بایننس امکان مبادله تورن را فراهم آورده‌اند.

 

تاریخچه تورنادوکش و تورن

رومن سمنوف (Roman Semenov) یکی از بنیان‌گذاران تورنادوکش است که تحصیلات دانشگاهی خود را در مسکو به انجام رسانده است. او سال‌ها در حوزۀ تجارت الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی کار کرد و از سال 2017 به حوزۀ ارزهای دیجیتال قدم گذاشت. انتشار اولیۀ تورنادوکش در سال 2019 و انتشار پایدار آن در سال 2021 رقم خورد.

پلتفرم تورنادوکش به صورت متن‌باز طراحی شد
پلتفرم تورنادوکش به صورت متن‌باز طراحی شد

رومن استورم (Roman Storm) یکی دیگر از بنیان‌گذاران تورنادوکش است. او در شرکت‌های بزرگی مثل آمازون به عنوان مهندس کامپیوتر در شاخۀ نرم‌افزار فعالیت کرد. او پیش از پیوستن به پروژۀ تورنادوکش، مدتی روی پلتفرم‌های مبتنی بر اتریوم کار کرده بود. الکسی پرتسف (Alexey Pertsev) دیگر بنیان‌گذار تورنادوکش بود که در سال 2022 به ظن دست داشتن در استفاده‌های غیرقانونی از تورنادوکش و پولشویی از طریق آن در هلند دستگیر شده است.

پلتفرم تورنادوکش به صورت متن‌باز طراحی شد و در آغاز از استانداردهای اتریوم استفاده کرد. ارز تورن نیز از زمان آغاز به کار پروتکل تورنادوکش در فرایندهای حاکمیتی استفاده شد. این پروتکل در ازای استیک کردن توکن به کاربران خود پاداش می‌داد. با توجه به تحریم شدن میکسر تورنادوکش و مسدود شدن صفحه اصلی این پلتفرم، در سال 2023 برنامۀ مشخصی برای ادامۀ این پروژه و توسعۀ آن اعلام نشده است.

 

تحریم تورنادوکش

توسعه‌دهندگان تورنادوکش در می 2020 کلیدهای خصوصی خود را از بین بردند. با این کار، خود آنها نیز دیگر توانایی دیدن تراکنش‌ها یا ایجاد تغییر در آنها را نداشتند. استدلال آنها برای این کار، حفظ حریم خصوصی کاربرانی بود که از پروتکل تورنادوکش استفاده می‌کردند. با این حال، این موضوع سبب به وجود آمدن فضایی برای پولشویی شد که به تحریم دولت آمریکا انجامید. ناشناس ماندن کاربران در این پلتفرم بستری برای فرار اشخاص از تحریم‌ها را به وجود آورد. هکرها نیز فرصتی یافتند برای ذخیره و جابه‌جایی مبالغی که دزدیده بودند.

در آگوست 2022، دولت ایالات متحده آمریکا به صورت رسمی تورنادوکش را تحریم کرد.
در آگوست 2022، دولت ایالات متحده آمریکا به صورت رسمی تورنادوکش را تحریم کرد.

در آگوست 2022، دولت ایالات متحده آمریکا به صورت رسمی تورنادوکش را تحریم کرد. اتهام اصلی آنها به کار رفتن این ابزار برای مخفی کردن تراکنش‌ها به قصد پولشویی بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تورنادوکش به هکرهایی از کره شمالی کمک کرده است تا میلیاردها دلار پولشویی کنند. میکسر تورنادوکش از زمان راه‌اندازی در سال 2019 بیش از 7 میلیارد دلار رمز ارز را شست‌وشو کرده است. از این میان، حداقل 1.3 میلیارد دلار وجوهی بودند که از طریق هک، کلاهبرداری، باج‌افزار و روش‌های غیرقانونی دیگر به دست آمده بودند.

 

ممنوعیت استفاده از تورنادوکش

وزارت خزانه‌داری آمریکا تورنادوکش را به دلیل انجام ندادن اقدامات لازم و کافی برای جلوگیری از استفادۀ هکرها به قصد پولشویی مقصر دانسته است. به این ترتیب، تورنادوکش به عنوان ابزاری برای مخفی‌سازی تراکنش‌های ارز دیجیتال که به مجرمان در پولشویی کمک می‌کند تحریم شد.

این تحریم‌ها همچنین با بازداشت چند تن از توسعه‌دهندگان این پلتفرم همراه شد.
این تحریم‌ها همچنین با بازداشت چند تن از توسعه‌دهندگان این پلتفرم همراه شد.

بر اساس این تحریم، آمریکایی‌ها از استفاده از این میکسر منع شده‌اند و در صورت استفاده از آن، دارایی آنها مسدود خواهد شد. این تحریم‌ها همچنین با بازداشت چند تن از توسعه‌دهندگان این پلتفرم همراه شد.

 

تورنادوکش در سال 2023

پروژۀ تورنادوکش برای محافظت از هویت کاربران در بلاکچین به وجود آمد. این پروژه ابتدا بر بستر اتریوم راه‌اندازی شد، اما برنامۀ گسترده‌ای برای توسعۀ خود در دیگر شبکه‌ها داشت. این میکسر با شکستن پیوندهای زنجیره‌ای، دارایی کاربران را به آدرس‌های جدید منتقل می‌کرد. در واقع، تورنادوکش به کاربران خود اجازه می‌داد تا تراکنش‌های مبتنی بر بلاکچین را مخفی سازند. وزارت خزانه‌داری آمریکا تخمین زده است که از زمان راه‌اندازی این پروژه، بیش از هفت میلیارد دلار ارز دیجیتال در این پلتفرم پولشویی شده است. همچنین گروه‌های هکری متعددی مبالغ هنگفتی را از این طریق جابه‌جا کرده‌اند. گروه هکری لازاروس که تحت حمایت کره شمالی است یکی از این نمونه‌ها است که تخمین زده می‌شود حداقل 455 میلیون دلار از طریق تورنادوکش پولشویی کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تورنادوکش را تحریم کرده است
وزارت خزانه‌داری آمریکا تورنادوکش را تحریم کرده است

وزارت خزانه‌داری آمریکا تورنادوکش را تحریم کرده است. این وزارتخانه همچنین تورنادوکش را به عنوان یک میکسر مجازی ارزهای دیجیتال معرفی کرده است که در فعالیت‌های هکری و جرائم سایبری نقش مهمی ایفا می‌کند. توسعه‌دهندگان این پلتفرم، علی‌رغم هشدارهای مکرر، نتوانستند کنترل مؤثری بر تراکنش‌ها اعمال کنند یا مانع پولشویی شود. در نتیجه، این وزارتخانه به اقدامات قانونی خود علیه این میکسر و تمام پلتفرم‌های مشابه تورنادوکش که اقدام به پولشویی برای مجرمان کنند ادامه خواهد داد. گفتنی است که یکی از همکاران پروژۀ تورنادوکش نیز در هلند دستگیر شد. سرویس اطلاعات و تحقیقات مالی هلند (FIOD) در بیانیه‌ای اعلام کرده است که فناوری‌های پیشرفته و غیرمتمرکزی که ممکن است فرآیند پولشویی را تسهیل کنند مورد توجه آنها است و احتمال دستگیری‌های بیشتری در این حوزه وجود خواهد داشت. بنابراین به نظر نمی‌رسد تورنادوکش برنامه‌ای برای ادامۀ فعالیت‌های خود در سال 2023 داشته باشد.

 

آینده ارز تورن

ارز دیجیتال تورن (Torn) با اینکه توکن بومی تورنادوکش محسوب می‌شود، امکان خرید و فروش مجزا نیز دارد. بنابراین خرید تورن و فروش تورن علی‌رغم تحریم تورنادوکش همچنان ادامه دارد. با این حال، به دلیل تحریم پلتفرم تورنادوکش و دستگیری برخی از توسعه‌دهندگان آن، به نظر نمی‌رسد ارز تورن آیندۀ روشنی داشته باشد. پیشبینی می‌شود ارز تورن در سال 2023 همچنان به حیات خود ادامه دهد، اما کارشناسان حوزۀ کریپتوکارنسی شانس زیادی برای رشد قیمت آن قائل نیستند. همچنین ممکن است نهادهای نظارتی از برخی افراد در مورد استفاده از ابزارهای مخفی‌سازی تراکنش‌ها نظیر تورنادوکش توضیح بخواهند. البته اگر در فعالیت‌های غیرقانونی نظیر پولشویی شرکت نداشته‌اید، هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

سوالات متداول تورنادوکش در سال 2023 و آینده ارز تورن Torn

برنامه تورنادوکش برای سال 2023 چیست؟

دولت آمریکا تورنادوکش را به دلیل دست داشتن در پولشویی تحریم کرده است. تعدادی از توسعه‌دهندگان تورنادوکش نیز در کشورهای دیگر دستگیر شده‌اند. بنابراین این پلتفرم در حال حاضر امکان فعالیت قانونی و گسترده نخواهد داشت.

آینده ارز تورنادوکش چگونه است؟

خرید و فروش ارز دیجیتال تورن علی‌رغم تحریم تورنادوکش همچنان ادامه خواهد داشت. با این حال، به دلیل تحریم پلتفرم تورنادوکش به نظر نمی‌رسد ارز تورن در سال 2023 آیندۀ روشنی داشته باشد.

تورنادوکش چیست؟

تورنادوکش یک پروتکل غیرمتمرکز است که امکان انجام تراکنش‌ها با حفظ حریم خصوصی را در فضای بلاکچین فراهم می‌کند. قراردادهای هوشمند پروتکل تورنادوکش در شبکه اتریوم پیاده‌سازی شده‌اند و از نوع قراردادهای هوشمند تغییرناپذیر محسوب می‌شوند. بنابراین حتی توسعه‌دهندگان این پروتکل نمی‌توانند این قراردادها را دست‌کاری کنند.

ارز دیجیتال تورن چیست؟

تورن در واقع توکن حاکمیتی پلتفرم تورنادوکش محسوب می‌شود. دارندگان این ارز دیجیتال همانند سهامداران یک شرکت در تصمیم‌گیری‌های مهم این پلتفرم مشارکت دارند. گفتنی است که با تحریم تورنادوکش، این رمز ارز به طور مستقل به حیات خود ادامه داده است.

تورنادوکش چگونه کار می‌کند؟

پروتکل تورنادوکش با حذف زنجیره میان تراکنش‌های مبدأ و مقصد، ردیابی تراکنش‌ها را ناممکن می‌سازد. بنابراین هویت افراد حتی در صورت ردیابی متوالی تراکنش‌ها نیز پنهان خواهد ماند.

آیا استفاده از تورنادوکش قانونی است؟

وزارت خزانه‌داری آمریکا پلتفرم تورنادوکش را غیرقانونی اعلام کرده است. همچنین ممکن است نهادهای نظارتی از برخی افراد در مورد استفاده از ابزارهای مخفی‌سازی تراکنش‌ها نظیر تورنادوکش در گذشته توضیح بخواهند. البته اگر در فعالیت‌های غیرقانونی نظیر پولشویی شرکت نداشته‌اید، هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت.