دنیای ارزهای دیجیتال، دنیای بسیار بزرگی است که در آن معاملات گاه بسیار متفاوت از دنیای واقعی انجام می‌گیرد. برای مثال کیف پول در دنیای ارز دیجیتال، همان بانک در دنیای واقعی است. والت‌های ارز دیجیتال به دو گروه تقسیم می‌شود، کیف پول گرم (Hot wallet) و کیف پول سرد (cold wallet). این دو از نظر ظاهری و همچنین نحوه کارکرد کاملاً با هم متفاوت هستند. در ادامه بیشتر با تفاوت کیف پول سرد و گرم آشنا خواهیم شد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

همان‌طور که در معاملات دنیا واقعی مبالغ در سیستم بانکی جابجا می‌شود، در دنیای مجازی هم معاملات ارز دیجیتال در قالب نرم‌افزارهایی به نام کیف پول ارز دیجیتال انجام می‌شود. والت ارز دیجیتال کلید عمومی و خصوصی ارزهای دیجیتال شما را در خود ذخیره می‌کند. خرید، فروش، معامله و در بعضی مدل‌ها بررسی بازار از طریق این نرم‌افزارها انجام می‌گیرد.

کیف پول‌ها در واقع نرم‌افزارهایی هستند و روی سیستم کامپیوتری یا گوشی تلفن همراه نصب می‌شوند که به آن‌ها هات والت (کیف پول) گفته می شود و امکاناتی نظیر خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما مدل‌هایی نیز در قالب ابزارهای فیزیکی وجود دارند که می‌توانید آن را به همراه خود داشته باشید و در هر سیستم یا لپ‌تاپی که تمایل دارید، از امکان خرید و فروش ارز دیجیتال بهره ببرید که به آن‌ها کلد والت گفته می‌شود.

آن ها از نظر امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، از نظر تعداد ارزهایی که پشتیبانی می‌کنند و از نظر نحوه اتصال به اینترنت با هم تفاوت دارند. این معامله‌گران هستند که با توجه به صلاح‌دید خود یکی را انتخاب و از آن استفاده می‌نمایند.

 

کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول سرد چیست؟

کیف پول سرد یا کلد ولت به صورت آفلاین و بدون نیاز به اتصال به اینترنت ارزهای دیجیتال شما را مدیریت می‌کند و همین نکته باعث افزایش امنیت آن نسب به والت‌های گرم می‌شود. این مدل دارای انواع مختلفی است:

·        کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی، برگه کاغذ است که رمز خصوصی و عمومی ارز شما روی آن چاپ شده باشد. این روش یکی از بهترین روش‌های نگهداری از ارزهای دیجیتال است زیرا به اینترنت نیاز نداشته و احتمال هک شدن در آن صفر است. اما باید با دقت بیشتری از ارز نگهداری کنید؛ چرا که کاغذ بسیار حساس است و امکان پاره شدن و سرقت رفتن آن بسیار بالاتر از دیگر روش‌ها است.

·        کیف پول سخت‌افزاری

امروزه والت‌هایی شبیه به فلش مموری و کارت بانکی طراحی شده‌اند که می‌توانید آن را همیشه همراه خود داشته باشید. تمهیدات بسیار پیشرفته‌ای برای محافظت از ارزهای دیجیتال در برابر سرقت و گم شدن این کلد والت اندیشه شده است. به راحتی می‌توان آن را به سیستم کامپیوتری ایمن متصل کرده و نقل و انتقالات را انجام دهید. با توجه به تفاوت کیف پول سرد و گرم، والت سخت‌افزاری یکی از بهترین روش‌های نگهداری ارز دیجیتال است.

·        کیف پول ذهنی

امروزه این امکان وجود دارد که به جای عدد کاملا تصادفی که به عنوان کلید خصوصی ارز دیجیتال مطرح است، کاربر یک رمز را خود انتخاب و به عنوان کلید خصوصی معرفی کند. این روش بسیار ناامن است چرا که تمام پسوردهایی که کاربران انتخاب می‌کنند، توسط هکرها قابل پیش‌بینی هستند.

 

کیف پول ذهنی

کیف پول گرم چیست؟

در صورتی که والت را در قالب یک نرم‌افزار تحت وب روی سیستم کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه نصب کنید، در واقع شما کیف پول گرم یا هات والت را انتخاب کرده‌اید. اتصال به اینترنت این مزیت را دارد که شما بتوانید در هر لحظه و ساعت به اطلاعات و ارزهای خود دسترسی داشته و معامله کنید. خطر به سرقت رفتن لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه از یک سمت و احتمال هک شدن سیستم از طرف دیگر این گزینه را تهدید می‌کند. این والت هم انواع مختلفی دارد:

·        کیف پول دستکتاپی

این والت‌های در قالب نرم‌افزارهایی هستند که روی محیط‌های ویندوز، لینوکس و … نصب می‌شوند. بهتر است از بهترین آنتی‌ویروس‌ها در سیستم استفاده شود و روی هیچ لینک و سایت مشکوکی کلیک نکنید. تنها خطر احتمالی در این هات والت، خطر حک شدن است.

·        کیف پول موبایلی

همان‌طور که مشخص است والت‌های موبایلی، نرم‌افزاری است که روی گوشی تلفن همراه نصب می‌شود و برای سیستم‌عامل IOS و اندروید طراحی شده است. در صورت استفاده از این والت باید از پسوردهای پیشرفته استفاده کنید تا در صورت به سرقت رفتن گوشی تلفن همراه ارزهای شما غیرقابل دسترسی باشند.

·        کیف پول ترکیبی

بعضی از کیف پول‌های گرم قابلیت نصب روی موبایل و لپ‌تاپ را دارند و از این رو به آن‌ها ترکیبی گفته می‌شود. به همین دلیل تمام مزایا و معایب والت‌های موبایلی و دسکتاپی را شامل می‌شوند.

کیف پول ترکیبی

کیف پول سرد و گرم چه تفاوتی دارند؟

در مقایسه تفاوت کیف پول سرد و گرم، گزینه‌های  بسیار زیادی وجود دارد. نحوه کاربری، میزان امنیت و تعداد کوین‌های پشتیبانی شده از مهم‌ترین آن‌ها است. سعی کردیم در جدول زیر به تفاوت این دو مدل بپردازیم:

ویژگی کیف پول سرد کیف پول گرم
نحوه اتصال به اینترنتی به صورت آفلاین فعالیت دارد. باید حتما آنلاین باشید.
امنیت به اینترنت متصل نیست و امنیت بالایی دارد. به دلیل اتصال به اینترنت چندان امنیت ندارد.
هزینه باید آن را خریداری کنید. اغلب نرم‌افزارهای رایگان هستند.
تعداد کوین‌های قابل پشتیبانی از کوین‌های معروف دنیا پشتیبانی می‌کند. از تمام کوین‌های موجود در دنیا پشتیبانی می‌کند.
نحوه کاربری استفاده از آن کمی پیچیده است. کار با نرم‌افزارها ساده است.

 

کیف پول سرد بهتر است یا گرم؟

با یک مقایسه اجمالی و بررسی تفاوت کیف پول سرد و گرم می‌توان گفت که کلد والت از نظر امنیت در جایگاه بسیار بهتری نسبت به کیف پول گرم قرار دارد، اما از کوین‌های کمتری پشتیبانی می‌کند و باید برای خرید آن مبلغی را در نظر داشته باشید. از این جهت اگر موضوع امنیت برای شما مهم است می‌توان گفت بهترین نوع والت، کیف‌های سخت‌افزاری است. اما اگر به سرمایه‌گذاری در کوین‌های نه چندان معروف علاقه دارید، هات والت گزینه بهتری است؛ اما باید با نصب آنتی‌ویروس، انتخاب پسوردهای پیشرفته، بکاپ گرفتن و … از هک نشدن سیستم خود مطمئن شوید.

تفاوت کیف پول سرد و گرم در یک نگاه

در این مقاله به تفاوت کیف پول سرد و گرم پرداختیم و آنها را با هم مقایسه کردیم. این به دشما بستگی دارد که بر اساس میزان سرمایه گذاری، نوع ارزهای مورد نظر و بودجه‌ای که در اختیار دارید، کدام نوع کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که این کیف پول‌ها، محل نگهداری سرمایه شماست و انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال که امن و معتبر باشد بسیار مهم است.