شاید خیلی از افراد فکر کنند که کاربرد ارز دیجیتال تنها به سرمایه‌گذاری و کسب درآمد محدود می‌شود. درست است که خیلی از رمزارزها برای سرمایه و انتقال دارایی تولید شده‌اند، اما واقعیت این است که کاربرد رمزارزها فراتر از تصور است. ارزهای دیجیتال با اهداف خاص و مشخص به وجود آمده‌اند که سرمایه‌گذاری تنها یکی از کاربردهای ارز دیجیتال است. برای آشنایی بیشتر با ۸ کاربرد رمزارز در زندگی انسان‌ها با ما همراه باشید.

8 کاربرد جذاب ارز دیجیتال در زندگی

ارزهای دیجیتال شفاف، تغییرناپذیر و غیرمتمرکز هستند. به این معنا که در اختیار هیچ نهاد و دولتی نیستند و اداره دارایی‌ها تنها به دست صاحبان آن‌ها است و تمامی تراکنش‌ها به صورت شفاف انجام می‌شود. تمام این خصوصیت‌ها باعث شده است که کاربرد ارزهای دیجیتال روز به روز در زندگی ما افزایش پیدا کند و چه بسا روزی برسد که تمامی تراکنش‌های مالی با استفاده از رمزارزها انجام شود و پول کاغذی به طور کامل از اعتبار بیفتد.

 

8 کاربرد جذاب ارز دیجیتال در زندگی

۱. کسب درآمد از طریق رمزارزها

در سال‌های اخیر رمزارزهای بسیاری وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند و روز به روز نیز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. بازار رمزارزها به یکی از جذاب‌ترین بازارهای مالی تبدیل شده است و بهترین فرصت برای افراد حتی با سرمایه کم است تا بتوانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و سود کسب کنند. افراد می‌توانند از طریق استخراج رمزارز درآمد کسب کنند با اینکه دارایی‌های دیجیتال خود را در شبکه‌های بلاک چینی استیک کنند و از این طریق پاداش دریافت کنند.

۲. دور زدن تحریم‌ها با استفاده از رمزارزها

یکی از بهترین کاربردهای ارز دیجیتال به خصوص برای کشورهای دائم التحریم دور زدن تحریم‌ها است. شما به راحتی در هر کجای دنیا که ساکن باشید، می‌توانید با استفاده از رمزارزها پرداخت‌های خود را انجام دهید و روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کنید. بدون اینکه نگران تحریم‌ها باشید. ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند که هیچ دولت و نهادی صاحب آن‌ها نیست و هیچ کس نمی‌تواند هیچ شخصی را برای استفاده از رمزارزها محدود کند. هر کاربر بدون اینکه نقطه مبدأ و مقصد مشخص باشد، می‌تواند به سراسر جهان رمزارز ارسال کند و یا از هر نقطه از جهان رمزارز دریافت کند.

۳. انجام معاملات سنگین و نامحدود

انجام معاملات سنگین با پول فیزیکی سخت است و جابه‌جایی مبالغ سنگین نیز تا حدود زیادی خطرناک است. یکی از کاربردهای ارز دیجیتال این است که شما می‌توانید معاملات سنگین را بدون هیچ‌گونه محدودیتی انجام دهید و نگران هیچ مشکلی نباشید. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشید که معاملات شما با استفاده از ارزهای دیجیتال با کمترین کارمزد انجام می‌شود. در حالی که برای انجام معاملات سنگین باید هزینه بالای تراکنش‌ها را نیز تقبل کنید.

انجام معاملات سنگین و نامحدود

۴. انجام خریدهای اینترنتی

اولین کاربرد رمزارز و یکی از اولین اهداف به وجود آمدن رمزارزها تسهیل در انجام پرداخت‌ها بود. ارزهای دیجیتال را همچون پول‌های فیزیکی می‌توان برای انجام خریدهای اینترنتی و پرداخت‌های مالی مورد استفاده قرار داد. هم اکنون در سراسر جهان بسیاری از اپلیکیشن‌ها، بازارهای اینترنتی و بازی‌ها شرایطی فراهم نموده‌اند تا کاربران پرداخت‌های خود را با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام دهند. در واقع می‌توان گفت مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید که افراد از سراسر جهان پرداخت‌های مالی خود را همچون یورو و دلار با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام دهند.

۵. انجام معاملات در سطح بین‌المللی

در حال حاضر ارزهای دیجیتال به صورت بین‌المللی و توسط کشورهای مختلف پذیرفته شده و با استفاده از رمزارزها به راحتی می‌توانید معاملات بین‌المللی خود را انجام دهید. برای سفر به کشورهای دیگر، نیاز نیست پول‌های خود را چنج کنید. چرا که ارزهای دیجیتال توسط بسیاری از کشورها پذیرفته شده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور شرایط و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از رمزارزها در تمامی بخش‌های زندگی انسان‌ها فراهم خواهد شد.

۶. بالا بردن حریم خصوصی افراد

یک معامله بزرگ در هر نوع بازار مالی می‌تواند غوغای بزرگی به پا کند. یک کاربرد ارز دیجیتال این است که معاملات مالی بزرگ را می‌توانید به صورت کاملاً خصوصی انجام دهید، بدون اینکه نگران نقض شدن حریم خصوصی خود باشید.

بزرگ‌ترین مبالغ مالی با استفاده از رمزارزها قابل جا به جایی است. در حالی که بانک‌ها در سراسر جهان این امکان را دارند که بتوانند به اطلاعات خصوصی مشتریان خود دسترسی داشته باشند. حتی امن‌ترین بانک‌ها هم هیچ تضمینی نمی‌دهند که بتوانند از حریم خصوصی و تراکنش‌های مالی شما محافظت کنند.

 

بالا بردن حریم خصوصی افراد

۷. مهار تورم در کشورهای در حال توسعه

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ارزهای دیجیتال به خصوص برای کشورهای در حال توسعه و دولت‌مردان آن‌ها کنترل تورم است. ارزهای فیات دائماً در حال نوسان و افت و خیز هستند و روز به روز نیز از ارزش آن‌ها کم می‌شود. به عنوان مثال در کشور خودمان هرچه زمان می‌گذرد، ارزش ریال کمتر و تورم روز به روز زیادتر می‌شود.

رمزارزها واحدهای پولی هستند که نه تنها ارزش آن‌ها کم نمی‌شود، بلکه روز به روز با ارزش‌تر می‌شوند. رمزارزها می‌توانند به عنوان یک واحد پولی ثابت و بین‌المللی در سراسر جهان استفاده شوند، بدون اینکه مردم و دولت‌ها نگران کم‌ارزش شدن واحدهای پولی کشور باشند.

۸. با رمزارزها به سراسر جهان سفر کنید

یکی از کاربردهای ارز دیجیتال این است که با استفاده از آن می‌توانید به سراسر جهان سفر کنید. پرداخت‌های مربوط به رزرو بلیط هواپیما، هتل، کرایه تاکسی را می‌توانید با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام دهید. در نهایت دنیا همان مفهوم دهکده جهانی را به خود خواهد گرفت که برای رفتن به هر نقطه از آن هیچ مشکلی بابت انجام پرداخت‌ها نخواهید داشت. گویی به گوشه‌ای از شهر خود سفر کرده‌اید.

کاربردهای ارز دیجیتال در یک نگاه

ارزهای دیجیتال کاربردهای فراوانی دارند و می‌توانند زندگی انسان‌ها را راحت‌تر کنند. البته رمزارزها هنوز آن‌طور که باید در بطن زندگی انسان‌ها رخنه نکرده‌اند؛ اما با گذشت زمان حتماً این اتفاق خواهد افتاد.