هاوینگ بیت کوین یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که در بلاک‌چین این رمزارز رخ می‌دهد و نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین همراه است که موجب مهار تورم در این رمزارز و افزایش قیمت آن می‌شود. هاوینگ یکی از مهم‌ترین سیاست‌های بیت‌کوین برای حفظ بقا و ارزش خود در بازار است.

هاوینگ بیت‌ کوین چیست؟

یک بلاک بیت‌کوین، فایلی حاوی یک مگابایت از رکوردهای تراکنش ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) روی بلاک‌چین آن است. ماینرها سعی می‌کنند با حل کردن مسائل ریاضیاتی پیشرفته با استفاده از سخت‌افزارهای خاص که هش‌های 64 کاراکتری تولید می‌کنند، قفل بلاک را باز کرده و آن را به بلاک‌چین وارد کنند. ماینرها با انجام این فرآیند بیت‌کوین پاداش می‌گیرند.

اولین سال‌های معرفی بیت‌کوین، پاداش استخراج آن 50 بیت‌کوین بود. به‌این‌ترتیب کاربران به استخراج بیت‌کوین تشویق می‌شدند. با  استخراج هر 210،000 بلاک یا تقریباً هر 4 سال یک‌بار پاداش استخراج بیت‌کوین‌های جدید کاهش می‌یابد تا به 21 میلیون برسد.

ما تابه‌حال در سالهای2012، 2016 و 2020 سه هاوینگ را پشت سر گذاشته‌ایم. در سال 2012 پاداش استخراج به 25 بیت‌کوین کاهش یافت. در سال 2016 به 12.5 و در سال 2020 به 6.25 بیت‌کوین رسید. زمان هاوینگ بعدی بیت کوین سال 2024 خواهد بود و این سیستم تا سال 2140 ادامه خواهد یافت.

دلیل وجود هالوینگ

الگوریتم استخراج بیت‌کوین طوری طراحی شده که تقریباً هر 10 دقیقه یک‌بار بلاک جدیدی تولید شود. هرچه تعداد ماینرهای شبکه بیشتر شود زمان استخراج کاهش می‌یابد. برای اینکه 10 دقیقه کم نشود، سختی شبکه تقریباً هر دو هفته یک‌بار افزایش می‌یابد. به‌این‌ترتیب حتی با گسترش روزافزون شبکه بیت‌کوین، زمان استخراج بلاک‌ها همان 10 دقیقه باقی می‌ماند.

سیاست نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین هر چهار سال یک‌بار برای حفظ ارزش آن و مقابله با تورم بود. دیوید وایزبرگر مدر عامل پلتفرم معاملاتی CoinRoutes می‌گوید درحال‌حاضر نرخ تورم بیتکوین کمتر از 2 درصد است که در هاوینگ بعدی کاهش خواهد یافت. این میزان در مقایسه با نرخ تورم سالانه 9.1 درصدی شاخص قیمت مصرف کنده (CPI) ماه ژوئن بسیار خوب به نظر می‌رسد.

چرا هاوینگ هر 4 سال یک‌بار اتفاق می‌افتد؟

بلوک‌های تراکنش هر 10 دقیقه یک‌بار به بلاک‌چین اضافه می‌شود و پس از ایجاد هر 210،000 بلاک پاداش استخراج بیت‌کوین نصف می‌شود. استخراج این تعداد بلاک حدود چهار سال زمان می‌برد و سختی استخراج در شبکه بیت‌کوین طوری تنظیم می‌شود که هاوینگ در همین بازه زمانی رخ دهد.

هاوینگ بیت کوین

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت‌کوین چیست؟

معمولاً هاوینگ و نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین باعث تغییر زیاد قیمت آن می‌شود. هاوینگ به معنی کاهش میزان دسترسی به بیت‌کوین است که باعث افزایش ارزش بیت‌کوین‌هایی می‌شود که تابه‌حال استخراج شده‌اند. چنین تغییری فرصتی برای کسب سود است.

در 28 نوامبر 2012 که قیمت بیت‌کوین حدود 2 دلار بود، اولین هاوینگ بیت کوین باعث شد یک سال بعد قیمت آن به 1000 دلار برسد. دومین هاوینگ نیز در جولای 2016 باعث شد قیمت از 670 دلار به 2550 دلار در سال 2017 برسد. سومین هاوینگ نیز قیمت آن را از 8787 دلار در می 2020 به 19700 دلار در دسامبر همان سار رساند.

به‌این‌ترتیب می‌بینیم تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین مثبت و محرکی برای صعود بلندمدت ارزش آن بوده است.

همچنین هاوینگ موجب جلوگیری از تورم بیت‌کوین می‌شود. تورم به معنی کاهش قدرت خرید است و هاوینگ جریان ورود بیت‌کوین به بازار را کاهش می‌دهد که موجب کاهش یا افزایش تقاضا و تغییر قیمت آن خواهد شد.  نرخ تورم بیت‌کوین در سال 2011 حدود 50 درصد بود که پس از هاوینگ 2012 به 12 درصد و در سال 2016 به حدود 5 درصد کاهش یافت و این به معنی افزایش ارزش بیت‌کوین پس از هر هاوینگ است. اما این صعود قیمت سریع نخواهد بود.

هاوینگ بیت‌ کوین چه تأثیری بر کار ماینرها دارد؟

ماینرها برای خرید سخت‌افزارهای استخراج بیت‌کوین و نیز تأمین برق موردنیاز دستگاه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. هزینه این تجهیزات از پاداش استخراج تأمین می‌شود اما چون هاوینگ باعث کاهش پاداش‌ها می‌شود، انگیزه ماینرها هم کاهش می‌یابد و بنابراین تعدادشان کم می‌شود.

کم شدن تعداد ماینرهای شبکه می‌تواند باعث مشکلات امنیتی و ورود گره‌های مخرب شود. اما شواهد نشان می‌دهد هاوینگ باعث این مشکل نمی‌شود. وقتی اولین هاوینگ در سال 2012 رخ داد نرخ هش شبکه یعنی تعداد ماینرها از دسامبر 2012 تا اواسط فوریه 2013 کمی کاهش داشت. اما به دنبال آن هم نرخ هش و هم سودآوری افزایش یافت و درنهایت ماینرها کاهش نیافتند. احتمالاً هاوینگ بعدی بیت کوین نیز چنین تأثیری خواهد داشت.

هاوینگ بیت کوین

اما همان‌طور که گفتیم هاوینگ با کاهش تورم بیت‌کوین باعث افزایش قیمت آن می‌شود و ماینرها مدتی پس از هاوینگ سود بیشتری کسب می‌کنند.

اما اگر قیمت بیت‌کوین پس از این رویداد بیشتر نشود کار ماینرها دشوار می‌شود. بنابراین تقاضا برای فناوری‌هایی که نرخ هش بالاتری دارند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند و هزینه سربار را کاهش می‌دهند افزایش می‌یابد.

تاریخ هاوینگ بعدی و آخرین هاوینگ بیت ‌کوین چه زمانی است؟

درحال‌حاضر بیش از 19 میلیون بیت‌کوین استخراج شده که حدود 95 درصد ذخایر بیت‌کوین را تشکیل می‌دهد. تقریباً هر روز 900 بیت‌کوین جدید استخراج و به چرخه وارد می‌شود که می‌تواند بیشتر هم باشد.

هاوینگ تا زمانی که همه 21 میلیون بیت‌کوین استخراج شود ادامه می‌یابد و براساس پیش‌بینی‌ها آخرین بیت‌کوین در سال 2140 استخراج خواهد شد. به‌این‌ترتیب پاداش استخراج نیز هر چهار سال یک‌بار کاهش می‌یابد اما مشخص نیست تاریخ آخرین هاوینگ بیت کوین چه زمانی باشد.

با توجه به اینکه هر ده دقیقه یک بیت‌کوین استخراج می‌شود، هاوینگ بیت کوین بعدی سال 2021 خواهد بود که میزان استخراج به 3.12 بیت‌کوین کاهش خواهد یافت.

جمع‌بندی

هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد. به‌این‌ترتیب زمان هاوینگ بعدی ارز دیجیتال بیت کوین سال 2024 خواهد بود که پاداش استخراج به 3.25 بیت‌کوین برای هر بلاک کاهش خواهد یافت. بااین‌حال تاریخ نشان داده نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین هم موجب کاهش تورم و هم باعث افزایش بلندمدت قیمت بیت‌کوین می‌شود. به‌این‌ترتیب نه‌تنها جذابیت بیت‌کوین کاهش نمی‌یابد بلکه بیشتر هم می‌شود.