ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) نه تنها اولین، بلکه شناخته‌شده‌ترین رمز ارز در بین بیش از 19000 ارز دیجیتال موجود امروزی است. رسانه‌های مالی مشتاقانه هر کاهش و افزایش قیمت را پوشش می‌دهند و بیت کوین را به بخشی اجتناب‌ناپذیر از چشم‌انداز بازار کریپتو تبدیل می‌کنند.

در حالی که نوسانات بسیار زیاد ممکن است فرصت‌های خوبی ایجاد کند، اما سرمایه‌گذاران تازه‌کار باید مراقب ریسک این نوسانات باشند. درک تمامی جنبه‌ها می‌تواند دشوار باشد، پس بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه عملکرد بیت کوین بیندازیم.

ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

بیت کوین که اغلب به عنوان یک ارز دیجیتال یا ارز رمزنگاری‌شده توصیف می‌شود که نوعی پول کاملا مجازی است.

این مانند یک نسخه آنلاین پول نقد است. شما می توانید از آن برای خرید محصولات و خدمات استفاده کنید، اما بسیاری از فروشگاه‌ها هنوز بیت کوین را به عنوان روش پرداخت نمی‌پذیرند و برخی کشورها آن را به طور کلی ممنوع کرده‌اند.

با این حال، برخی از شرکت‌ها از آن استقبال می‌کنند. به عنوان مثال، در اکتبر سال گذشته، سرویس پرداخت آنلاین پی‌پال (PayPal)، اعلام کرد که به مشتریان خود اجازه خرید و فروش بیت کوین را می‌دهد.

بیت کوین‌های فیزیکی که در عکس‌ها می‌بینید تازگی دارند. این سکه‌های فیزیکی، بدون کدهای خصوصی چاپ‌شده در داخل آنها بی‌ارزش خواهند بود.

بیت کوین چطور به وجود آمد؟

تاریخچه بیت کوین از آنجا آغاز شد که در سال 2008 وایت پیپری با عنوان «ارز دیجیتال بیت کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» بر روی اینترنت آپلود شد. این تئوری و طراحی، سیستمی را برای یک ارز دیجیتال بدون کنترل سازمان یا دولت ارائه کرد.

نویسنده این وایت پیپر، با نام ساتوشی ناکاموتو، می‌گوید: «مشکل ریشه‌ای ارزهای معمولی تمام اعتمادی است که برای کارکرد آن لازم است. باید به بانک مرکزی اعتماد کرد، اما تاریخچه ارزهای فیات پر از نقض این اعتماد است.»

سال بعد، نرم افزاری که در مقاله توضیح داده شد، تکمیل و به صورت عمومی منتشر شد و شبکه بیت کوین را در 9 ژانویه 2009 راه‌اندازی کرد.

ناکاموتو تا سال 2010 به کار روی پروژه با توسعه‌دهندگان مختلف ادامه داد تا اینکه از پروژه کنار رفت و آن را به حال خود رها کرد. هویت واقعی ناکاموتو هرگز فاش نشده است.

اکنون این نرم افزار منبع باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند کد را به صورت رایگان مشاهده، استفاده یا در آن مشارکت کند. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، از جمله MIT، برای بهبود این نرم افزار کار می‌کنند.

بیت کوین چطور کار می‌کند؟

ارز دیجیتال بیت کوین بر روی یک دفتر کل توزیع‌شده به نام بلاکچین اجرا می‌شوند. بلاکچین بیت کوین رکوردی از تمام تراکنش‌های انجام‌شده توسط دارندگان رمز ارز است.

برای تایید تراکنش‌ها و اتصال آنها به بلاک‌های بلاکچین، از روش اجماعی به نام اثبات کار استفاده می‌شود. در نتیجه واحدهای ارز دیجیتال از طریق فرآیندی به نام ماینینگ یا استخراج تایید خواهند شد که شامل استفاده از نیروی کامپیوتر برای حل مسائل پیچیده ریاضی است که سکه تولید می‌کند.

کاربران همچنین می‌توانند ارزها را از صرافی‌ها خریداری کنند، سپس آنها را با استفاده از کیف پول‌های دیجیتال ذخیره و یا خرج کنند.

اگر صاحب ارز دیجیتال هستید، بدانید که هیچ چیز ملموسی را در اختیار ندارید. آنچه شما مالک آن هستید، کلیدی است که به شما امکان می‌دهد رکورد یا رمز ارزی را بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد، از یک فرد به فرد دیگر منتقل کنید. این حذف شخص ثالث، در واقع یکی از ویژگی های بیت کوین محسوب می‌شود.

اگرچه بیت کوین از سال 2009 وجود داشته است، ارزهای دیجیتال و کاربردهای فناوری بلاک چین هنوز از نظر مالی در حال ظهور هستند و انتظار می‌رود در آینده استفاده‌های بیشتری شود. معاملات از جمله اوراق قرضه، سهام و سایر دارایی‌های مالی را می‌توان در نهایت با استفاده از این فناوری معامله کرد.

هدف و کاربرد ارز دیجیتال بیت کوین چیست؟

یکی از انواع کاربرد بیت کوین این است که به عنوان راهی برای ارسال پول از طریق اینترنت و با کمترین کارمزد باشد. هدف بیت کوین ارائه یک سیستم پرداخت جایگزین است که بدون کنترل یک بانک، دولت و یا سازمان مرکزی عمل می‌کند، اما در غیر این صورت درست مانند ارزهای سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ارز دیجیتال بیت کوین

مزایا و معایب بیت کوین چیست؟

مزایای بیت کوین را به طور خلاصه می‌توان این چنین عنوان کرد:

  • محافظت در برابر تقلب در پرداخت: ارزهای دیجیتال از یک الگوریتم و پروتکل‌های رمزنگاری استفاده می‌کند، بنابراین جعل آنها غیرممکن است.
  • کاهش احتمال سرقت هویت: تراکنش‌های ارز دیجیتال بیت کوین ناشناسند و به اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساسی از طرف فرستنده یا گیرنده نیاز ندارند. این موضوع به جلوگیری از سرقت هویت کمک می‌کند.
  • تسویه حساب فوری: بیت کوین شخص ثالثی را برای تسهیل تراکنش‌ها درگیر نمی‌کند و وجوه بلافاصله تسویه می‌شوند.
  • انتقال مستقیم: معاملات به طور مستقیم بین کاربرانی که فرستنده و گیرنده هستند، و بدون حضور شخص ثالث انجام می‌شود.
  • معاملات بین‌المللی: بیت کوین ساده‌ترین روش برای انجام یک تراکنش بین‌المللی است و هیچ هزینه اضافی دریافت نمی‌کند.
  • مستقل: هیچ مرجع سیاسی یا حاکمیتی بیت کوین را تنظیم نمی‌کند. نه دولت و نه هیچ مقامی نمی‌توانند آن را مسدود یا تصرف کنند.
  • امنیت: بیت کوین امنیت بسیار قوی دارد و تقلب در شبکه پرداخت بیت کوین غیرممکن است.
  • بلاک چین: تراکنش‌های بیت کوین به لطف بلاک چین، دستکاری نشده باقی می‌مانند.

از طرفی معایب بیت کوین را نیز داریم:

  • کلاهبرداری: ارز دیجیتال بیت کوین از نظر فنی دشوار است و درک آن برای یک شهروند عادی آسان نیست. به نام سرمایه‌گذاری در بیت کوین و سایر فعالیت‌های مرتبط با آن، وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی بیت کوین می‌فروشند و از افراد کلاهبرداری می‌کنند.
  • فعالیت بازار سیاه: بیت کوین در بازار سیاه و جنایتکاران محبوب است. با توجه به ویژگی ناشناس کامل، بیت کوین در هک سایبری، پولشویی، معاملات مواد مخدر و معاملات تسلیحاتی در بازار سیاه استفاده می‌شود.
  • نوسان قیمت: نوسان قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاری در این بازار را دشوار می‌کند.
  • بدون استرداد: بیت کوین به طور مستقیم بین کاربران و بدون واسطه انجام می‌شود، بنابراین قابل برگشت نیست.
  • هک سایبری: به دلیل ماهیت ناشناس بیت کوین و غیرقابل ردیابی بودن آن، هکرها و باج افزارهای غیرقانونی از بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت برای اخاذی از قربانیان استفاده می‌کنند.

استخراج بیت کوین چطور انجام می‌شود؟

برای اینکه سیستم بیت کوین کار کند، کاربران آن می‌توانند تراکنش‌های کامپیوتری کاربران شبکه را انجام دهند. کامپیوترها برای کاربردهای بسیار دشوار ساخته شده‌اند. گاهی اوقات آنها یک بیت کوین پاداش می‌گیرند.

ارز دیجیتال بیت کوین

کاربران کامپیوترهای قدرتمندی را راه‌اندازی می‌کنند تا تراکنش‌های کاربران شبکه را تایید کنند و بیت کوین پاداش بگیرند. به این کار ماینینگ یا استخراج بیت کوین می‌گویند.

اما الگوریتم شبکه برای جلوگیری از تولید بیش از حد بیت کوین، روزبه‌روز دشوارتر می‌شود. اگر اکنون ماینینگ را شروع کرده‌اید، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا یک بیت کوین به دست آورید. حتی ممکن است در نهایت بیشتر از ارزش پاداش دریافتی، برای انرژی برق و کامپیوتر خود هزینه کرده باشید.

بهترین صرافی ارز دیجیتال بیت کوین کدام است؟

در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال، می‌توان بیت کوین را معامله کرد، اما در ادامه چند صرافی ارز بیت کوین را به شما معرفی می‌کنیم.

  • کوین بیس (Coinbase): بهترین صرافی ارز دیجیتال برای مبتدیان است، چون رابط کاربری آسان، مطالب آموزشی گسترده در مورد همه چیز، از بلاک چین گرفته تا نوسانات، و ویژگی‌های امنیتی قوی دارد.
  • بایننس (Binance): بایننس یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال و ارز دیجیتال بیت کوین است که کارمزدهای کمی را از کاربران دریافت می‌کند. این صرافی یکی از سخاوتمندانه‌ترین ساختارهای کارمزد را در تمام پلتفرم‌های معاملاتی دارد.
  • کریپتو دات کام (Crypto.com): بهترین صرافی ارز بیت کوین به دلیل داشتن امنیت بالا است. این صرافی چندین لایه محافظتی در برابر کلاهبرداری و حملات سایبری کریپتو دارد.
  • بلاکفای (BlockFi): این صرافی را به عنوان بهترین صرافی رمزنگاری برای کسب سود انتخاب کردیم، چون به کاربران اجازه می‌دهد از رمز ارز خود سود کسب کنند و با استفاده از بیت کوین به عنوان وثیقه، وام بگیرند.
  • بیسکیو (Bisq): بهترین صرافی غیرمتمرکز است، چون با حفظ یک پلتفرم منبع باز که کاملا غیرمتمرکز است بدون محدودیت پشتیبانی ارز، از ویژگی‌های بیت‌کوین به بهترین شکل پیروی می‌کند.

ارز دیجیتال بیت کوین

چطور کیف پول ارز دیجیتال بیت کوین را انتخاب کنیم؟

وقتی که ارز دیجیتال bitcoin را خریداری کردید، باید آن را با خیال راحت ذخیره کنید تا از هک یا سرقت محافظت کنید. اغلب رمز ارزها در کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌شوند که دستگاه‌های فیزیکی یا نرم‌افزار آنلاین هستند و برای ذخیره امن کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما به کار می‌روند. برخی از صرافی‌ها خدمات کیف پول ارائه می‌دهند و ذخیره‌سازی مستقیم از طریق پلتفرم را برای شما آسان می‌کنند. اما می‌توانید ارز دیجیتال بیت کوین را در کیف پول شخصی خود نگهداری کنید.

انواع مختلفی از کیف پول‌ها وجود دارد که بسته به هدف شما، می‌توانید از آنها استفاده کنید.

کیف پول گرم، نرم افزار آنلاینی است برای محافظت از کلیدهای خصوصی دارایی‌های شما، و کیف پول‌های سرد دستگاه‌های سخت افزاری هستند که کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین نگهداری می‌کنند.

ارز دیجیتال بیت کوین

از بهترین انواع کیف پول بیت کوین می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • اکسدوس
  • الکتروم
  • میسیلیوم
  • لجر نانو ایکس
  • ترزور مدل تی
  • لجر نانو اس

روند قیمت بیت کوین چگونه بوده است؟

قیمت ارز دیجیتال بیت کوین فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. ارزش این رمز ارز از زمان پیدایش به‌طور چشمگیری افزایش داشته، اما تاریخچه بیت کوین پر از نوسانات زیاد است.

ارز دیجیتال بیت کوین

در سال 2009، بلاکچین بیت کوین راه اندازی شد. بیت کوین هنوز ارزش پولی نداشت. اولین بلاک در بلاکچین، جنسیس بلاک نام داشت.

در 22 می 2010، اولین معامله اقتصادی بیت کوین انجام شد. دو پیتزای پاپا جان به ارزش 25 دلار با 10،000 بیت کوین خریداری شد. تا اواخر سال 2021، تعداد 10،000 بیت کوین بیش از 600 میلیون دلار ارزش داشت. به لطف این خرید و خریدهای بعدی، بیت کوین می‌تواند شروع به مقایسه با دلار آمریکا کند.

در سال 2011، شبکه‌های دیگری مانند اتریوم شروع به بهبود کد بلاک چین بیت کوین کردند.

در آوریل همان سال، بیت کوین دلار ارزش داشت و تا ژوئن 2011 به 32 دلار افزایش یافت.

در سال 2013، بیت کوین با 13.40 دلار معامله شد که تا آوریل به 220 دلار رسید، اما در اواسط آوریل، ارزش آن به 70 دلار کاهش پیدا کرد.

از 25 مارس تا 17 دسامبر 2017، قیمت بیت کوین از 975.70 دلار به 20،089 دلار رسید.

در ژوئن 2019، ارزش از 10،000 دلار گذشت و تا دسامبر به 7112.73 دلار کاهش پیدا کرد.

در نوامبر 2020، بیت کوین با قیمت 18،353 دلار معامله می شد.

در مارس 2021، بیت کوین بیش از 61000 دلار ارزش داشت.

آینده رمزارز بیت کوین چطور پیش بینی می‌شود؟

دیدگاه بیشتر افراد و تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال نسبت به بیت کوین مثبت است و درباره آینده این رمز ارز خوش‌بین هستند. ارز دیجیتال bitcoin در لیست بهترین ارزهای دیجیتال رتبه اول را دارد. اما شاید این سوال را بپرسید که آیا در رشد قیمت بیت کوین محدودیتی وجود دارد یا خیر؟

هیچ‌کس نمی‌تواند قاطعانه درباره ارز دیجیتال بیت کوین و دیگر رمز ارزها نظر بدهد. بعضی از افراد معتقد هستند که بازار بیت کوین یک حباب است و ممکن است در یک لحظه، این حباب نابود شود و قیمت بیت کوین به چند سنت برسد. اما روی دیگر سکه را هم باید دید، بسیاری از طرفداران بیت کوین بر این باورند که روند رشد قیمت این رمز ارز در سال‌های آینده ادامه پیدا می‌کند و حتی ممکن است چندین برابر قیمت امروز خود را تجربه کند.

آیا بیت کوین انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است؟

ارز دیجیتال بیت کوین سابقه سرمایه‌گذاری کوتاهی دارد که پر از قیمت‌های بسیار متغیر است. اینکه آیا این یک سرمایه گذاری در بیت کوین خوب است، بستگی به مشخصات مالی، سبد سرمایه‌گذاری، تحمل ریسک و اهداف سرمایه‌گذاری شما دارد. همیشه باید قبل از سرمایه‌گذاری روی بیت کوین با یک متخصص مالی مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شرایط شما مناسب است. و به یاد داشته باشید بیش از آنچه که توان از دست دادنش را دارید، سرمایه‌گذاری نکنید.

ارز دیجیتال بیت کوین

چگونه بیت کوین بخریم؟

اگر نمی‌خواهید ارز دیجیتال بیت کوین استخراج کنید، می‌توانید آن را با استفاده از صرافی ارز دیجیتال بخرید. اکثر مردم به دلیل قیمت آن نمی‌توانند کل بیت کوین را خریداری کنند، اما می‌توانید بخش‌هایی از بیت کوین را در این صرافی‌ها با ارزهای فیات مانند دلار آمریکا بخرید.

نحوه خرید بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی ساده است. در ابتدا باید یک صرافی مناسب انتخاب و یک حساب کاربری ایجاد کنید. سپس بعد از افتتاح حساب و احراز هویت، می‌توانید به راحتی با کارت‌های بانکی عضو شتاب، بیت کوین بخرید.

در یک نگاه

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در ژانویه 2009 پس از سقوط بازار مسکن ایجاد شد. بیت کوین نوید کارمزد تراکنش‌های کمتری را نسبت به مکانیزم‌های پرداخت آنلاین سنتی ارائه می‌دهد و برخلاف ارزهای دولتی، توسط یک مرجع غیرمتمرکز اداره می‌شود.

هیچ ارز دیجیتال بیت کوین فیزیکی وجود ندارد، موجودی فقط در یک دفتر کل نگهداری می‌شود که همه به آن دسترسی شفاف دارند، این دفتر کل که به آن بلاک چین می‌گوییم، همراه با تمام تراکنش‌های بیت کوین، با مقدار زیادی قدرت محاسباتی تأیید می‌شود. موجودی توکن‌های بیت‌کوین با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند.

بیت کوین را می‌توان از صرافی‌ها خرید و یا آن را استخراج کرد. برای ذخیره و نگهداری آن نیز می‌توانید از کیف پول‌های دیجیتال شخصی استفاده کنید.