ارز دیجیتال دوج کوین در روز سه‌شنبه، 20 آوریل 2020، ارزش خود را به 1 دلار افزایش داد و این روز را به نام «روز دوج» نام‌گذاری کرد. دوج کوین در دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان یک شوخی شروع شد، اما اکنون تبدیل به ستاره آینده دنیای کریپتو شده است. افرادی که در مورد ارز دوج کوین می‌دانند مشتاق هستند به‌روزرسانی‌های آن را دنبال کنند و افرادی کنجکاو می‌خواهند بدانند که دوج کوین چیست. شخصیت‌های معروف مانند ایلان ماسک و اسنوپ داگ و شرکت‌هایی مانند اسنیکرز، به این رمز ارز علاقه نشان دادند.

در این راهنما، به ویژگی‌های دوج کوین نگاهی خواهیم انداخت، آن را بررسی می‌کنیم و به سوالات پیرامون این ارز دیجیتال پاسخ می‌دهیم.

ارز دیجیتال دوج کوین

ارز دیجیتال دوج کوین چیست؟

ارز دوج کوین یکی از هزاران ارز دیجیتالی است که به‌تازگی خلق شده‌اند. اما برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر که برای حل یک مشکل ایجاد شدند، رمز ارز دوج کوین به معنای واقعی کلمه برای مسخره کردن بیت کوین و دارایی‌های دیجیتالی که توسط هیچ دارایی یا جریان نقدی پشتیبانی نمی‌شوند، ایجاد شد. اما حالا اوضاع تغییر کرده و Dogecoin ارزش پول را دارد.

همه چیز در مورد منشا این رمز ارز به ماهیت شوخی آن اشاره دارد؛ دوج توسط مهندسان نرم افزار، جکسون پالمر و بیلی مارکوس در سال 2013 به دنبال افزایش سریع قیمت بیت کوین ایجاد شد. این دو نفر دوج را در سال 2013 ظرف مدت دو ساعت طراحی کردند. همچنین هیچ محدودیتی برای تعداد سکه‌هایی که می‌توان ضرب کرد وجود ندارد، که نشان‌دهنده پوچ بودن دارایی‌های دیجیتال «کمیاب» است.

ارز دوج کوین چطور به وجود آمد؟

تاریخچه ارز دوج کوین با یک شوخی گره خورده است. بیت کوین، ارز دیجیتال اصلی، یک نوآوری فنی چشمگیر بود که به هر کسی اجازه می‌داد پول دیجیتال را با کارمزد پایین و بدون نیاز به درخواست اجازه از کسی مبادله کند. اما بیت کوین نیز منبع باز بود، به این معنی که همه می‌توانستند آن را کپی کنند، و در یک نقطه، همه این کار را انجام می‌دادند، با کلون‌هایی مانند لایت کوین و پیرکوین در همه جا ظاهر می‌شد.

بررسی تاریخچه ارز دوج کوین پاسخی خنده‌دار به این روند را نشان می‌دهد. این نسخه که در دسامبر 2013 توسط مهندسان نرم افزار بیلی مارکوس و جکسون پالمر ساخته شد، یک کپی از بیت کوین (به‌طور دقیق‌تر، لایت کوین، که خود تا حدودی به بیت کوین شباهت دارد) است.

پس از آن، ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس، برجسته‌ترین پیرو دوج‌کوین، شروع به توئیت‌هایی درباره جلد مجلات «دوج» ساختگی کرد که منجر به افزایش قیمت این ارز دیجیتال میم شد. به دنبال آن، افراد مشهور دیگری مانند اسنوپ داگ و جین سیمونز نیز شروع به توییت کردن و تبلیغ رمز ارز دوج کوین در رسانه‌های اجتماعی کردند.

در آوریل 2020، ایلان ماسک توییت کرد: «دوج در ماه پارس می‌کند» که باعث شد ارزش این ارز دیجیتال بیش از 600 درصد افزایش پیدا کند. در نتیجه این اقدامات، امروزه ارزش فعلی دوج، با وجود ریزش بازار کریپتو، به بیش از 11 میلیارد دلار (در تاریخ 30 می 2022) رسیده است.

ارز دیجیتال دوج کوین

دوج کوین چطور کار می‌کند؟

رمز ارز دوج کوین بر روی یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوترها مشغول به کار است که از یک دفتر کل توزیع‌شده به نام بلاک چین استفاده می‌کند. به یک بلاک چین مانند یک رسید طولانی‌مدت تراکنش‌های ارزی فکر کنید. شبکه کامپیوتری تراکنش‌ها را تأیید می‌کند و از صحت داده‌ها مطمئن می‌شود و سپس آن داده‌ها را (تقریبا) به صورت پاک‌نشدنی در بلاک چین ثبت خواهد کرد.

ارز دیجیتال Doge مانند بسیاری از سکه‌های دیگر، بر روی بلاک چین اختصاصی خود اجرا می‌شود. دفتر کل دیجیتال دوج کوین به طور مداوم با تمام تراکنش‌های جدید به‌روز می‌شود و شبکه از رمزنگاری برای ایمن نگه داشتن تمام تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

مکانیزم اجماع بلاکچین دوج کوین اثبات کار (PoW) است، جایی که ماینرها از کامپیوترها برای حل معادلات پیچیده ریاضی برای پردازش تراکنش‌ها و ثبت آنها در بلاک چین استفاده می‌کنند. در ازای حمایت از بلاک چین، ماینرها دوج کوین اضافی به دست می‌آورند که سپس می‌توانند آن را نگه دارند یا در بازار کریپتو بفروشند.

ممکن است رمز ارز دوج کوین برای پرداخت‌ها و خریدها استفاده شود، اما ذخیره ارزش چندان موثری نیست. به این دلیل که هیچ سقف مشخصی برای تعداد دوج کوین‌هایی که ممکن است با استخراج ایجاد شوند وجود ندارد، به این معنی که این ارز دیجیتال از نظر طراحی بسیار تورم خواهد داشت. این یکی از ویژگی های دوج کوین است.

بلاکچین دوج کوین با ایجاد میلیون‌ها سکه جدید هر روز به استخراج‌کنندگان برای کارشان پاداش می‌دهد، که باعث می‌شود افزایش قیمت سوداگرانه در Dogecoin در طول زمان بسیار چالش‌برانگیز باشد.

هدف و کاربرد ارز دوج کوین چیست؟

سازندگان ارز دیجیتال دوج کوین را به عنوان یک رمز ارز ساده تصور می‌کردند که قصد دارد جذابیت بیشتری فراتر از مخاطبان اصلی بیت کوین داشته باشد.

در سال 2013، دوج در اصل یک بنیاد غیرانتفاعی بود که توسط اعضای تیم دوج کوین برای ارائه پشتیبانی، حفاظت از برندهای تجاری و مدیریت پروژه ارزهای دیجیتال تشکیل شد.

مانند سایر ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، کاربرد ارز دوج کوین این است که به عنوان راهی برای انتقال پول بین افراد عمل کند، یا به عنوان پرداخت برای کالا یا خدمات یا تنها برای ارسال پول نقد استفاده شود. کاربران همچنین می‌توانند تا حدودی به صورت ناشناس تراکنش‌ها را انجام دهند، حتی اگر یک رکورد به صورت عمومی در بلاک چین در دسترس باشد. آنها می‌توانند این کار را بدون مراجعه به یک واسطه سنتی مانند بانک انجام دهند.

ارز دیجیتال دوج کوین

زمان بلوک دوج یک دقیقه است و برخلاف بیت کوین، میزان عرضه کل این میم کوین بدون سقف است و محدودیت ندارد. زمان بلاک سایز، زمان تولید یک بلوک جدید در شبکه بلاک چین است. به عنوان مثال، اگر در حال استخراج دوج کوین هستید، زمان اعتبارسنجی سکه‌های جدید فرا رسیده است.

می‌توان ارز دیجیتال دوج کوین را در سیستم‌های ویندوز، مک یا لینوکس استخراج کرد. کاربر می‌تواند به صورت انفرادی یا با همکاری دیگر ماینرها در یک استخر استخراج، دوج کوین استخراج کند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال دوج کوین

بعضیی از مزایا و معایب شبکه بلاکچین دوج کوین عبارتند از:

مزایا:

  • زمان تایید برای تراکنش‌های تکمیل‌شده سریع‌تر است.
  • کارمزد تراکنش برای دوج کوین ناچیز است.
  • شبکه دوج جامعه‌ای فداکار و دوستانه از سازندگان و دنبال‌کنندگان دارد.
  • قیمت نسبتا پایین ارز دوج کوین به بسیاری از پلتفرم‌های اجتماعی کمک می‌کند تا به سازندگان محتوای خود، پاداش پرداخت کنند و همچنین می‌تواند به عنوان یک ارز در بازی‌ها استفاده شود.
  • به طور گسترده پذیرفته شده است.

معایب:

  • استخراج ارز دیجیتال Doge سودآور نیست، چون ارزش آن تا حدودی پایین است و میزان سکه‌های درگردش آن، بسیار زیاد است.
  • دوج کوین یک ارز تورمی است که پتانسیل این سکه را به عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری محدود می‌کند.
  • عملکرد و کارایی محدودی دارد
  • پلتفرم‌های خرید دوج کوین کم هستند. بعضی از صرافی‌ها از دوج پشتیبانی نمی‌کند.
  • در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال برتر، امنیت کمتری دارد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال دوج کوین کدام است؟

اگرچه خرید دوج کوین به‌تازگی محبوبیت بیشتری پیدا کرده اما نمی‌توان این رمز ارز را در همه صرافی‌ها خرید و فروش کرد. بنابراین باید یک صرافی ارز دیجیتال دوج کوین ایرانی یا خارجی معتبر که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کند و امنیت بالایی دارد، انتخاب کنید.

ارز دیجیتال دوج کوین

برای سرمایه گذاری در دوج کوین می‌توان آن را در بیشتر صرافی‌های برتر مثل کوین‌بیس و بایننس پس از خرید از طریق صرافی، مانند مالکیت هر ارز دیجیتال دیگری دریافت کرد. در صرافی‌های خارجی زیر، می‌توان دوج را معامله کرد:

  • Binance
  • Coinbase
  • Gemini Crypto
  • eToro
  • Robinhood
  • Upbit
  • OKEx

چطور کیف پول دوج کوین را انتخاب کنیم؟

هنگام تحقیق در مورد کیف پول دوج کوین خود، مطمئن شوید که دارای ویژگی‌های زیر است:

  • امنیت و حریم خصوصی
  • هزینه‌های کم یا سفارشی تراکنش DOGE
  • احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA)
  • حداقل مبلغ خرید
  • امکان قفل و باز کردن برداشت‌ها به دلخواه
  • قابلیت‌های کامل تبادل کریپتو
  • پشتیبانی مشتری
  • پشتیبانی از چند زنجیره
  • امضای چندگانه
  • ویژگی‌های پاداش مانند حساب‌های پس‌انداز، ابزارهای معاملاتی و وام.

روند قیمت دوج کوین چگونه بوده است؟

دوج کوین با نماد DOGE یک ارز دیجیتال با ارزش بازار حدود 11.4 میلیارد دلار (در زمان نگارش مقاله) است و در رتبه دهم بازار قرار دارد.

دوج کوین در سال 2013 با قیمت 0.00020 دلار شروع به کار کرد و تا سال 2021 نوسان چندانی نداشت. اما قیمت دوج کوین در سال 2022 موفق شد سقف تاریخی خود را ثبت کند و به 0.7 دلار هم برسد. پس از آن با نزول همراه بود. قیمت دوج کوین در حال حاضر 0.08 دلار است.

ارز دیجیتال دوج کوین

آینده رمز ارز دوج کوین چطور پیش بینی می‌شود؟

اغلب طرفدارانی را می‌بینید که می‌گویند دوج کوین باید در مقطعی به 1 دلار برسد. اگر این اتفاق بیفتد، ارزش بازار حدود 126 میلیارد دلار خواهد بود. همه چیز ممکن است، اما شما باید دید که این شوخی تا کجا می‌تواند پیش برود!

در واقع می‌توان گفت که اگر شما یک تریدر حرفه‌ای یا حداقل یک تریدر با تجربه هستید و می‌دانید چه کاری می‌خواهید انجام دهید، ممکن است از ترید DOGE به درآمد برسید. اما اگر این‌طور نیستید، پس فقط قمار می‌کنید و هرگز نباید با پولی که نمی‌توانید از دست بدهید، وارد معامله شوید.

آینده ارز دوج کوین و دیگر ارزهای دیجیتال مشخص نیست، چون پشتوانه‌ای ندارند و نوسانات بسیار زیادی را تجربه می‌کنند. پس بهتر است دیدگاه کوتاه‌مدت به این ارز دیجیتال داشته باشید.

به کمک تحلیل‌هایی نظیر تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال می‌توانید تا حدی از آینده‌ی این ارز اطلاعاتی کسب کنید.

آیا ارز دوج کوین انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است؟

مانند بسیاری از ارزهای دیجیتال (بدون احتساب استیبل کوین‌ها)، دوج کوین توسط هیچ دارایی یا جریان نقدی پشتیبانی نمی‌شود. این بدان معناست که قیمت دوج تنها با آنچه افراد دیگر مایل به پرداخت آن هستند تعیین می‌شود. این در تضاد شدید با سهام است، که در آن افزایش قیمت طولانی‌مدت، ناشی از عملکرد اساسی کسب‌وکار است.

ارز دیجیتال دوج کوین

به همین دلایل است که بزرگان سرمایه‌گذاری مانند وارن بافت از ارزهای دیجیتال دوری می‌کنند و به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند همین کار را انجام دهند.

هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که شما نمی‌توانید از سرمایه گذاری در دوج کوین درآمد کسب کنید، بلکه بعید است که ارزش پایداری در طول زمان داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از بهترین ارزها و کسب سود بیشتر، با بهترین ارزهای دیجیتال برای ترید روزانه آشنا شوید.

چگونه دوج کوین بخریم؟

ارز دیجیتال دوج کوین را می‌توان در صرافی‌های مختلف ارزهای دیجیتال خریداری کرد. از این رو، اولین قدم در نحوه خرید دوج کوین، باز کردن یک حساب آنلاین در یک صرافی ارز دیجیتال است که از DOGE پشتیبانی می‌کند. این حساب باید از طریق دلار آمریکا یا ارزهای دیجیتال تامین شود.

پس از تامین مالی کیف پول، می‌توانید با سفارش دادن از طریق صرافی خود، شروع به خرید کنید. اگر سفارش با موفقیت اجرا شود، DOGE را در کیف پول خود خواهید دید. در غیر این صورت، سفارش می تواند لغو شود و باید در جلسه معاملاتی بعدی سفارش دیگری را ثبت کنید.

یک گزینه برای امنیت بیشتر، انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال است که مجموعه‌ای از کلیدهای خصوصی را برای ذخیره دوج کوین شما در خارج از حساب صرافی ارائه می‌دهد. استفاده از کیف پول کریپتو امنیت بیشتری را برای سکه‌های شما در صورت هک یا حمله به صرافی به همراه دارد.

در یک نگاه

تریدرها می‌توانند دوج کوین را به طور مستقیم در سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف معامله کنند. اگر تصمیم به خرید ارز دیجیتال دوج کوین یا هر سرمایه‌گذاری دیگری دارید، دانستن ریسک‌ها و فرصت‌ها بسیار مهم است. و با وجود بسیاری از رمزارزها که توسط هیچ چیزی پشتیبانی نمی‌شوند، بنابراین تریدرها در معرض خطر ضرر کلی قرار می‌گیرند. بنابراین کسانی که در بازار کریپتو هستند باید با احتیاط عمل کنند و بیشتر از آنچه که تحمیل از دست دادنش را دارند، سرمایه‌گذاری نکنند.