بیش از یک دهه از معرفی بیت‌کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال می‌گذرد و کاربرد بیت کوین در زندگی روزمره در حال افزایش است. بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی است که روی شبکه همتابه‌همتا (بدون واسطه) و غیرمتمرکزی کار می‌کند که توسط کاربران اداره می‌شود. شبکه پرداخت همتابه‌همتا که با عنوان بلاک‌چین شناخته می‌شود در نوع خود اولین است و همان‌طور که از نامش پیداست، بدون مرجع مرکزی کار می‌کند.

هدف اصلی این شبکه، فراهم کردن امکان انتقال امن، کارآمد و سریع پول دیجیتال بر بستر اینترنت است. ویژگی اصلی شبکه بلاک‌چین این است که اطلاعات شفاف هستند اما تراکنش‌ها امن و ناشناس باقی می‌مانند.

روی‌هم‌رفته، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، جایگزینی برای ارز فیات و سیستم پرداخت سنتی هستند و توسط هیچ مقام مرکزی کنترل نمی‌شوند. بعلاوه، بسیاری از مشاغل در بخش‌های مختلف به دنبال استفاده از فناوری بلاک‌چین برای افزایش شفافیت فرآیندها، جلوگیری از تقلب و موارد دیگر هستند. در ادامه به پنج مورد از مهم‌ترین کاربردهای بیت کوین در زندگی روزمره اشاره می‌کنیم.

5 کاربرد بیت کوین در زندگی روزمره

بیت‌کوین به‌عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا که سرمایه‌گذاران زیادی دارد، وارد زندگی واقعی ما شده و در جنبه‌های مختلف زندگی روزمره کاربرد دارد.

کاربرد بیت کوین

1- وسیله معامله

مهم‌ترین هدف و کاربرد بیت کوین، استفاده از آن به‌عنوان پول دیجیتال است. مطمئنا شما می‌توانید خدمات و سرویس‌ها را به‌صورت آفلاین خریداری کنید اما استفاده از بیت‌کوین برای خرید راحت است؛ زیرا نیاز به کارت اعتباری یا کیف پول فیزیکی ندارد. کاربران برای پرداخت هزینه محصولات و خدمات مختلف فقط نیاز به تلفن همراه و کیف پول بیت‌کوین دارند.

خرده‌فروشان مختلفی BTC را پذیرفته‌اند. در سال 2018، KFC باکت بیت‌کوین خود را معرفی کرد، غذایی که هزینه آن تنها با بزرگ‌ترین ارز دیجیتال قابل پرداخت بود. در سال 2020 بیش از 15000 کسب‌وکار هستند که پرداخت با بیت‌کوین را پذیرفته‌اند و این تعداد، امروز بیشتر است. برخی از برندهایی که از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند شامل اپ مکس (APMEX)، ساب وی (Subway)، KFC و اتسی (Etsy) هستند. با اینحال کالاهایی که در هر منطقه می‌توان با پرداخت بیت‌کوین خرید، متفاوت هستند.

AT&T شرکت بزرگی در آمریکاست که پرداخت‌های بیتکوینی را برای خدمات خود با BitPay قبول می‌کند. Overstock یک خرده‌فروش آنلاین معرف است که اقلام گران‌قیمت خود را با کمترین قیمت می‌فروشد و استفاده از بیت‌کوین را شروع کرده. این شرکت به مشتریان خود امکان استفاده از کریپتو را هم می‌دهد.

به‌جز اجناس فیزیکی، شما می‌توانید اجناس و خدمات دیجیتال مثل عضویت آنلاین، بازی‌های ویدئویی، دوره‌های آموزشی آنلاین، اشتراک خبرنامه آنلاین، رزرو پرواز، هاستینگ وب و غیره را با استفاده از بیت‌کوین سفارش دهید. نمونه‌ای از این کسب‌وکارها شامل بلومبرگ، مایکروسافت، چیپ ایر، Treehouse، OK Cupid، Namecheap، Twitch هستند که چنین خدماتی را ارائه می‌کنند.

بعلاوه می‌توانید بیت‌کوین هدیه دهید و از طیفی وسیع از سازمان‌های خیریه حمایت کنید. درحقیقت WikiLeaks یکی از اولین سازمان‌های غیرانتفاعی بود که دریافت کمک در قالب بیت‌کوین را پذیرفت. امروزه طیف وسیعی از سازمان‌های غیرانتفاعی مثل یونیسف، ویکی‌پدیا، واتسی و غیره در این حوزه فعال هستند.

کاربرد بیت کوین

2- ترید کردن با بیتکوین به‌عنوان ارز پایه

به خاطر رشد سریع ارزش بیت‌کوین، بسیاری از خرده‌فروشان اقدام به ترید ارز دیجیتال بیت‌کوین می‌کنند. این روزها نه‌ تنها می‌توانید با چند کلیک، بیت‌کوین داشته باشید بلکه می‌توانید آن را با سایر ارزهای دیجیتال و ارزهای سنتی مبادله کنید؛ اما در نظر داشته باشید که گزینه‌های پیش روی برای کاربردهای بیت کوین در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است. مثلاً بروکر آنلاین easyMarkets اخیراً به مشتریان اجازه می‌دهد بیت‌کوین را به‌عنوان ارز اصلی حساب خود، برداشت، واریز یا از آن استفاده کنند. اکانت µBTC که توسط easyMarkets ایجاد می‌شود به کاربرانی که در حساب خود بیت‌کوین دارند امکان ترید کردن با طیف وسیعی از ابزارها، بهره‌مندی از امنیت و شفافیت یکسان با سایر کاربران را می‌دهد.

ازآنجایی‌که افراد بیشتری برای حفظ حریم خصوصی و امنیت، وجوه خود را در قالب بیت‌کوین نگه می‌دارند، دسترسی به اکانت‌های تریدینگی که در این رمزارز وجود دارد به این معناست که معامله گران، قبل از سپرده‌گذاری نیازی به تبدیل آن به فیات ندارند.

3- سرمایه‌گذاری

با توجه به اینکه بیت‌کوین توانسته در بلندمدت به رشد خود ادامه دهد به نقطه‌ای رسیده که می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود. پیشرفت‌هایی که در صنعت مالی اتفاق افتاده است، امکان دسترسی و کاربرد بیت کوین بدون خرید آن و از طریق مشتقاتی مثل CFD، آپشنز، قراردهای فیوچرز یا بیتکوین تراست را تسهیل می‌کند.

یکی از چالش‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت بیت‌کوین، نوسانات هستند. سیکل‌های ارز دیجیتال حالت تهاجمی‌تری دارند و ارزش آن‌ها ناگهان بالا و پایین می‌شود. سرمایه‌گذاران باید این نوسانات وحشی را با استفاده از مدیریت ریسک و یک سیستم مبتنی بر قوانین، بدون توجه به سروصدای بازار و روایت‌های رسانه‌ای مدیریت کنند.

4- انتقال وجه

نقل‌وانتقال برون‌مرزی وجوه مالی، به دلیل زمان طولانی پردازش و هزینه بالای انتقال، همچنان یک مسئله بزرگ است. امکان انتقال سریع، ارزان و امن ارزهای رمزنگاری‌شده مثل بیت‌کوین بدون در نظر گرفتن اوضاع کشورها یا موقعیت جغرافیایی آن‌ها به همه جهان وجود دارد.

کاربرد بیت کوین

به خاطر پیشرفت سریع فناوری، ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین می‌توانند تراکنش بیشتری داشته باشند و شرایط برای انتقال آرام از ارزهای فیات به ارزهای دیجیتال آماده شود.

5- ذخیره ارزش برای سایر کریپتوهای جدیدتر

در حال‌ حاضر نقش ذخیره ارزش بودن بیت‌کوین غیرمستقیم است و مردم کاربرد بیت کوین به‌عنوان یک ذخیره ارزش را در زندگی روزمره حس نمی‌کنند؛ اما این رمزارز اکنون بیش از 13 سال است که زنده و فعال است و عملکرد مهمی در سیستم مبادلات جهانی دارد.

تقریباً ورود به همه مبادلات رمزارزها با بیت‌کوین امکان‌پذیر است. بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر به ارزش و قدرت معاملاتی بیت‌کوین وابسته هستند. این امر بیت‌کوین را تبدیل به یک ذخیره ارزش برای سایر ارزهای دیجیتال می‌کند.

بیت‌کوین اولین ارز دیجیتالی است که در صرافی‌ها معامله شده و دارای بیشترین جفت معاملاتی با ارزهای فیات، بیشترین نقدینگی و بیشترین سرمایه بازار کریپتو است. به طور کلی، یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای ترید روزانه است.

در یک نگاه

این روزها تعداد شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی که پرداخت با بیت‌کوین را می‌پذیرند در حال افزایش است. ولی همچنان فضای زیادی برای بهبود کاربردهای بیت کوین وجود دارد تا بیت‌کوین در کسب‌وکارها و کشورهای بیشتری در سراسر جهان قابل‌دسترس شود. یک مثال خوب آن ژاپن است که تقریبا هر چیزی را می‌توانید با بیت‌کوین بخرید.

ازدیگرسو این وظیفه دولت‌هاست که محیط بهتری برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها ایجاد کنند تا بتوانند بیت‌کوین را در سیستم پرداخت کشورشان بپذیرند. درمجموع، دنیای ارزهای دیجیتال روبه رشد است و گزینه‌های زیادی برای کاربران خود فراهم می‌کند.