متاورس را آیندۀ اینترنت قلمداد می‌کنند. پیشبینی می‌شود بخش گسترده‌ای از روابط اجتماعی و تجاری بشر در آینده‌ای نزدیک بر بستر آن شکل بگیرد. متاورس ترکیبی از چند فناوری جدید است. فناوری‌های واقعیت مجازی امکان ورود به آن را فراهم می‌آورند و ارزهای دیجیتال متاورس داد و ستد در آن را امکان‌پذیر می‌کنند. با پیشرفت پروژه‌های متاورس، ارزش سهام و قیمت رمز ارزهای این پلتفرم‌ها نیز در حال رشد هستند. در این مقاله، به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال و سهام‌های متاورس برای سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

 

فهرست مطالب:

بهترین ارزهای دیجیتال متاورس

کریپتوکارنسی نقشی کلیدی در شکل‌دهی متاورس دارد. ارزهای دیجیتال امکان خرید و فروش و معامله را در متاورس به وجود آورده‌اند. برخی پلتفرم‌ها از رمز ارزهای رایج نظیر اتریوم برای معاملات خود استفاده می‌کنند. برخی پلتفرم‌های متاورسی نیز سکه‌های خود را ضرب کرده‌اند و ارز دیجیتال مخصوص به خود را دارند. اخیراً مجلۀ فوربس نیز به معرفی برترین سکه‌های متاورس در سال 2023 پرداخته است که در ویرایش جدید این مقاله از تحلیل آنها نیز بهره برده‌ایم. در ادامه، لیستی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس را با توضیحی کوتاه در مورد هر یک از آنها آورده‌ایم.

 

ارز دیجیتال مانا (MANA) | دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند یکی از قدرتمندترین و شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های متاورس است. ارز دیجیتال مانا که رمز ارز اصلی این پلتفرم است رشد بسیار خوبی در مدت اخیر داشته است و پیشبینی می‌شود روند صعودی قیمت آن همچنان ادامه داشته باشد. از نظر مارکت‌کپ نیز رمز ارز مانا جزو بهترین ارزهای دیجیتال متاورس محسوب می‌شود.

دیسنترالند از بهترین ارزهای دیجیتال
دیسنترالند از بهترین ارزهای دیجیتال

دنیای متاورسی دیسنترالند جامعه‌ای مجازی است که برای ایجاد آن از فناوری بلاکچین استفاده شده است. این پروژه از بستر اتریوم برای ارائۀ ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کند. در واقع ارز دیجیتال مانا یک توکن با استاندارد ERC20 است که برای کاربران دیسنترالند امکان خرید و فروش را فراهم می‌آورد. نباید فراموش کرد که برای ان‌اف‌تی‌ها به طور منحصربه‌فرد از استاندارد ERC721 استفاده می‌شود و ساختاری متفاوت با ارزهای دیجیتال دارند. گفتنی است که داد و ستد دارایی‌های دیجیتال در متاورس از طریق ارزهای دیجیتال و در قالب ان‌اف‌تی‌ها امکان‌پذیر است.

دیسنترالند به صورت سازمانی مستقل و غیرمتمرکز عمل می‌کند و ادارۀ آن بر عهدۀ کاربرانش است. در نتیجه، تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده آن در اختیار کاربران است. هر چقدر یک کاربر مقدار بیشتری ارز دیجیتال مانا در دیسنترالند داشته باشد، نقش مهم‌تر و قدرت بیشتری در تصمیم‌گیری در مورد آیندۀ این دنیای متاورسی خواهد داشت.

مانا یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتالی است. افرادی که در متاورس دیسنترالند حضور دارند و از ارز دیجیتال مانا برای معاملات خود استفاده می‌کنند، «دیسنترالندر» نامیده می‌شوند. خرید و فروش زمین، خانه، فروشگاه، اشیای گوناگون و انواع آیتم‌های دیجیتال در دیسنترالند با ارز دیجیتال مانا انجام می‌گیرد.

 

ارز دیجیتال سند (SAND) | سندباکس (The Sandbox)

بازی متاورس سندباکس ابتدا به عنوان یک بازی موبایل ساده عرضه شد. اما پس از گذشت چند سال، رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و به استفاده از فناوری بلاکچین روی آورد. در حال حاضر، سندباکس یکی از موفق‌ترین پروژه‌های متاورس است و ارز دیجیتال سند نیز محصول همین پیشرفت است. این پروژه شباهت زیادی به دیسنترالند دارد و بازیکنان می‌توانند زمین و انواع آیتم‌های دیجیتالی را خرید و فروش نمایند.

سندباکس sandbox از ارزهای دیجیتال متاورس
سندباکس sandbox از ارزهای دیجیتال متاورس

ارز دیجیتال سند برای تسهیل تراکنش‌های گوناگون در دنیای متاورسی سندباکس ایجاد شده است. بیشترین کاربرد این رمز ارز در بخش بازی این پلتفرم است. با وجود این، بازیکنان سندباکس با ارز دیجیتال سند می‌توانند زمین‌های دیجیتال (Land) در این متاورس خریداری کنند. سپس می‌توانند در آنها تغییراتی ایجاد کنند و آنها را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. همچنین کاربران با تولید محتوا و استیکینگ از این پروژه حمایت می‌کنند و از این طریق در ادارۀ این سازمان غیرمتمرکز خودگردان سهیم می‌شوند.

با توجه به رشد آیتم‌های دیجیتال درون این متاورس نظیر انواع آواتارها پیشبینی می‌شود که ارزش رمز ارز سند نیز رشدی متناسب با آن داشته باشد. خرید و فروش انواع ان‌اف‌تی نیز با ارز دیجیتال سند رونق دارد و در این مورد نیز سند (SAND) جزو ارزهای دیجیتال موفق در متاورس محسوب می‌شود.

 

ارز دیجیتال اکس (AXS) | اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)

اکسی اینفینیتی یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های متاورس است. ارز دیجیتال اکس نیز به دلیل تعداد زیاد کاربران و میزان سرمایۀ در گردش آنها بسیار با ارزش است. این بازی مبارزه‌ای بر بستر بلاکچین ساخته شده است. بازیکنان باید موجوداتی به نام اکسی را پرورش دهند تا در نهایت در نبرد با اکسیِ سایر شرکت‌کنندگان از آنها استفاده کنند. البته انواع اکسی نیز در بازار این متاورس موجود است که می‌توان با ارز دیجیتال اکس آنها را تهیه کرد. قیمت این آیتم‌های دیجیتال بسته به سلامت، روحیه، مهارت و سرعت آن اکسی تعیین می‌شود. در واقع هر اکسی یک ان‌اف‌تی با مشخصاتی ویژه است.

ارز دیجیتال اکس (AXS)
ارز دیجیتال اکس (AXS)

ارز دیجیتال اکس با نماد AXS مخفف Axie Infinity Shards است. این رمز ارز نقشی تعیین‌کننده در مشارکت افراد در تصمیم‌گیری‌های این دنیای متاورسی دارد و در واقع توکن حاکمیتی این پلتفرم محسوب می‌شود. ارز دیجیتال اس‌ال‌پی با نماد SLP نیز در این پلتفرم وجود دارد که با بازی کردن کسب می‌شود و برای پرورش اکسی‌های جدید به کار می‌رود. هر دوی این ارزهای دیجیتال بر بستر اتریوم و با استاندارد ERC20 ارائه می‌شوند.

از آنجایی که اکسی اینفینیتی یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های بازی برای کسب درآمد (Play To Earn) است، پیشبینی می‌شود ارزش ارزهای دیجیتال آن نیز روندی رو به رشد داشته باشند. بنابراین می‌توان گفت که اکسی یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورس برای سرمایه‌گذاری است.

 

ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ) | انجین (Enjin)

پروژۀ متاورس انجین در اصل اکوسیستمی از محصولات مرتبط با بازی بر بستر بلاکچین است. این پلتفرم اجتماعی به کاربران خود امکان بازی کردن، ساخت کلن و راه‌اندازی فروشگاه اقلام مجازی را می‌دهد. ارز دیجیتال انجین کوین با نماد ENJ توکن اختصاصی این پلتفرم است که بر بستر اتریوم و با استاندارد ERC20 ارائه شده است.

ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ)
ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ)

انجین کوین به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد آیتم‌های دیجیتال خود را بر بستر اتریوم ایجاد کنند. کاربران می‌توانند خانۀ خود در دیسنترالند یا موجود مبارز خود در اکسی اینفینیتی را با استفاده از این رمز ارز به توکن‌هایی قابل خرید و فروش تبدیل کنند. به طور کلی، انجین یکی از کارآمدترین بسترهای ایجاد دارایی‌های دیجیتال در متاورس است. این پلتفرم از بازی‌های سه‌بعدی متعددی پشتیبانی می‌کند که فهرست کامل آنها در وب‌سایت رسمی پلتفرم انجین موجود است.

با توجه به پتانسیل بسیار بالای انجین برای میزبانی از پروژه‌های متاورسی، پیشبینی می‌شود که قیمت ارز دیجیتال انجین کوین نیز روندی صعودی داشته باشد. می‌توان گفت انجین یکی از بهترین ارزهای متاورسی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

 

ارز دیجیتال ILV | ایلوویوم (Illuvium)

ایلوویوم یک از جذاب‌ترین بازی‌های مبتنی بر بلاکچین است. در این بازی ماجراجویی و مبارزه‌ای، شما بازماندۀ سفینه‌ای فضایی در سفری بین‌منظومه‌ای هستید. تمام اقلام دیجیتالی که در این بازی وجود دارند در قالب ان‌اف‌تی طراحی شده‌اند و قابل مبادله و خرید و فروش هستند. داد و ستد در این پلتفرم با توکن بومی ایلوویوم با نماد ILV انجام می‌گیرد که بر بستر اتریوم عرضه شده است. این ارز دیجیتال در سال 2022 رشدی فزاینده داشت و در فهرست بهترین ارزهای متاورسی در حال رشد در سال 2023 قرار دارد.

ایلوویوم (Illuvium)
ایلوویوم (Illuvium)

گفتنی است که این رمز ارز در مرحلۀ توسعه قرار دارد. با وجود این، با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بازی به نظر می‌رسد این ارز متاورسی جلوتر از رقبای خود حرکت می‌کند. در حال حاضر، بیشتر صرافی‌های معتبر ارزهای دیجیتال از ایلوویوم پشتیبانی می‌کنند.

 

ارز دیجیتال بلاک (BLOK) | بلاکتوپیا (Bloktopia)

بلاکتوپیا یکی از جدیدترین پروژه‌های موفق متاورس در سال‌های اخیر است. این پلتفرم با گرافیک بسیار جذاب خود به سرعت در حال رشد است. ارز دیجیتال بلاکتوپیا با نماد BLOK بر بستر پالیگان عرضه شده است و برای معامله در این پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشبینی می‌شود ارز دیجیتال بلاکتوپیا نیز همگام با این پلتفرم رشد کند. بنابراین بلاکتوپیا یکی از آینده‌دارترین ارزهای متاورس محسوب می‌شود.

بلاکتوپیا (Bloktopia)
بلاکتوپیا (Bloktopia)

دارندگان توکن بلاک در این پلتفرم با نام بلاکتوپیان شناخته می‌شوند. این کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را در این دنیای متاورسی گسترش دهند و با خرید و فروش آنها درآمد کسب کنند. تا کنون شرکت‌های متعددی دفتر مجازی خود را در بلاکتوپیا تأسیس کرده‌اند و صرافی‌های متعددی از جمله کوکوین در آن مشغول به فعالیت مجازی هستند.

بلاکتوپیا با بهره گرفتن از موتورهای پیشرفتۀ ساخت بازی‌های ویدئویی سه‌بعدی توانسته است محیط مجازی فوق‌العاده‌ای برای کاربران خود ایجاد کند و تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای آنها فراهم آورد. با این حال، باید به این نکتۀ مهم اشاره کرد که رمز ارز بلاکتوپیا هنوز در صرافی بایننس لیست نشده است.

 

ارز دیجیتال اطلس (ATLAS) | استار اطلس (Star Atlas)

استار اطلس یکی دیگر از پلتفرم‌های متاورسی موفق است. این بازی آنلاین در یک متاورس عظیم انجام می‌گیرد و کیفیت گرافیکی آن بسیار بالا است. ارز دیجیتال استار اطلس با نماد ATLAS بر بستر سولانا عرضه شده است. مهم‌ترین کاربرد ارز دیجیتال اطلس خرید و فروش ان‌اف‌تی در همین پلتفرم است. این بازی علمی‌تخیلی در سال 2620 اتفاق می‌افتد، زمانی که انسان‌ها، ربات‌ها و موجودات فضایی در نبرد با یکدیگر هستند. گرافیک این بازی در برخی سفرهای اکتشافی درون بازی شبیه به شبیه‌سازی‌های پرواز است و تجربه‌ای خارق‌العاده برای بازیکنان به همراه دارد.

استار اطلس (Star Atlas)
استار اطلس (Star Atlas)

لیست کامل ارزهای متاورس

لیست ارزهای متاورس در سال 2023 بسیار پربارتر از گذشته است. ارزهای دیجیتال متاورسی جدیدی ظهور کرده‌اند و رمز ارزهای متاورسی قدیمی نیز تحولات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. به این ترتیب به نظر می‌رسد آینده سرمایه‌گذاری در متاورس برای فعالان اقتصادی روشن‌تر از پیش شده است. در ادامۀ این مقاله، فهرستی از آینده‌دارترین ارزهای متاورس را با توضیح مختصری در مورد هر یک از آنها آورده‌ایم. توصیه می‌شود برای خرید این رمز ارزها از طریق صرافی‌های مجازی مانند صرفینو اقدام نمایید. همچنین پیش از تصمیم برای سرمایه‌گذاری، در مورد روند قیمت این ارزهای متاورسی تحقیق کنید.

 

ارز ایپ کوین (ApeCoin) | ایپ (APE)

ایپ کوین با نماد APE توکن کاربردی در پروژۀ متاورسی ایپ است. «کلوپ میمون‌های بی‌حوصله» اولین مجموعه از ان‌اف‌تی‌های پرطرفداری بود که در این پلتفرم و با این رمز ارز به طور گسترده معامله شد. ارز دیجیتال APE با استاندارد ERC20 بر روی بلاکچین اتریوم عرضه شده است و شبکۀ هوشمند بایننس نیز از آن پشتیبانی می‌کند. عرضۀ کل آن یک میلیارد توکن است که کنترل آن به دست خود جامعۀ دارندگان آن است. در واقع ایپ به همۀ دارندگان ارزهای خود اجازه می‌دهد تا در مورد تصمیمات مربوط به این توکن حق رأی داشته باشند. قیمت این سکه رو به رشد است و با توجه به محبوبیت فوق‌العادۀ آن در میان کاربران به نظر می‌رسد این روند ادامه داشته باشد.

ارز ایپ کوین (ApeCoin)
ارز ایپ کوین (ApeCoin)

ارز دیجیتال تتا (Theta)

پروژۀ تتا ترکیبی از پلتفرم‌های پخش ویدئو و بلاکچین است. در واقع تتا امکان ترکیب شدن صنعت استریم ویدئو را با فناوری بلاکچین فراهم آورده است. ارز دیجیتال تتا با نماد THETA توکن مورد استفاده در این پروژه است. این رمز ارز ابتدا بر پایۀ اتریوم بود ولی پس از اجرای کامل شبکۀ اصلی تتا، به شبکۀ بومی خود وارد شدند. پیچیده بودن این سیستم برای افراد ناآشنا به حوزۀ استریم ویدئو و ارزهای دیجیتال و استفاده نکردن این شبکه از سکه‌هایی با قیمت پایدار برای تضمین سرمایۀ کاربران از معایب این پروژه است. از سوی دیگر، هزینۀ پایین خدمات و داشتن تیمی بسیار خلاق برای توسعه و امکان کسب درآمد با اشتراک‌گذاری منابع از مهم‌ترین مزایای آن محسوب می‌شوند. پیشبینی می‌شود قیمت این ارز دیجیتال رشد پایداری داشته باشد.

Theta
Theta

 

ارز آی‌ام‌ایکس (IMX) | ایم‌میوتبل ایکس (Immutable X)

بزرگ‌ترین دستاورد پروژۀ متاورس ایم‌میوتبل ایکس ایجاد مقیاس‌پذیری بالا برای کاربران بوده است. به زبان ساده، این پلتفرم توانسته است امکان انجام تراکنش‌ها را با سرعت بسیار زیاد فراهم آورد. داد و ستد با ارز دیجیتال آی‌ام‌ایکس با سرعتی بالا انجام می‌گیرد و با شتاب زیادی در حال رشد است. کارمزد بسیار پایین و سازگاری فوق‌العادۀ آن با محیط زیست از دیگر ویژگی‌های مهم این رمز ارز است.

ارز آی‌ام‌ایکس (IMX)
ارز آی‌ام‌ایکس (IMX)

پیشبینی می‌شود این پلتفرم به زودی تبدیل به یکی از مراکز مهم خرید و فروش ان‌اف‌تی در متاورس شود. متن‌باز بودن این پروژه نیز موجب شده است که توسعه‌دهندگان بتوانند گیم‌ها، بازارها و حتی ارزهای دیجیتال خود را بر این بستر ایجاد نمایند. گفتنی است که ارز ایمیوچبل اکس یا همان ایم‌میوتبل ایکس بر بستر اتریوم راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، بیشترین حجم معاملات آن در صرافی بایننس انجام می‌گیرد.

 

ارز دیجیتال گالا (GALA) | گالا گیمز (Gala Games)

گالا گیمز یکی از پیشروترین پروژه‌های متاورسی در زمینۀ بازی‌های آنلاین است. بازیکنان معمولاً زمان و هزینۀ زیادی را صرف به دست آوردن دارایی‌های دیجیتالی می‌کنند که هیچ کنترلی بر آنها ندارند. این پلتفرم با قرار دادن کامل بازی‌ها بر بستر بلاکچین، مالکیت تمام آیتم‌های دیجیتال درون بازی‌ها را به مخاطبان خود می‌سپارد. ارز گالا با نماد GALA مهم‌ترین توکن این پلتفرم است که روی شبکه اتریوم و در زنجیره هوشمند بایننس عرضه می‌شود.

ارز دیجیتال گالا (GALA)
ارز دیجیتال گالا (GALA)

ارز دیجیتال تریلیوم (TLM) | ایلین ورلدز (Alien Worlds)

بازی ایلین ورلدز یا دنیای بیگانه یکی دیگر از پروژه‌های متاورسی رو به رشد است. منابع کم‌یاب ارز دیجیتال این پلتفرم با نام تریلیوم (Trilium) و نشان TLM در حوزۀ کریپتوکارنسی بسیار ارزشمند هستند. بازیکنان ایلین ورلدز که کاوشگر نامیده می‌شوند، برای به دست آوردن ارز دیجیتال تی‌ال‌ام باید در اقتصادی با محوریت جهان‌های سیاره‌ای به رقابت با یکدیگر بپردازند. توکن ایلین ورلدز را می‌توان یکی از بهترین ارزهای متاورسی قلمداد کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های این رمز ارز عبارت است از: 1. استفاده از سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز. 2. جمع‌آوری ان‌اف‌تی‌های منحصربه‌فرد در بازی. 3. امکان سهام‌گذاری یا استیکینگ. 4. امکان جابه‌جایی توکن‌ها در میان بلاکچین‌های گوناگون مانند اتریوم، وکس و بایننس اسمارت‌چین.

ایلین ورلدز (Alien Worlds)
ایلین ورلدز (Alien Worlds)

اینفینیتی توکن (EFI)

اینفینیتی توکن (Efinity Token) یکی دیگر از ارزهای دیجیتال در پلتفرم انجین است. این توکن ضدتورمی مقایس‌پذیری فوق‌العاده‌ای دارد و کاملاً با محیط‌زیست سازگار است. ارز دیجیتال اینفینیتی توکن روی شبکه پولکادات عرضه شده و با سرعت زیادی در حال توسعه است. مهم‌ترین ویژگی‌های ای‌اف‌آی عبارت است از: 1. امکان تفویض پرداخت کارمزد تراکنش‌ها. 2. پشتیبانی از چندامضایی بومی. 3. لانچ‌پد ان‌اف‌تی. 4. تأیید سریع تراکنش‌ها در کمتر از شش ثانیه. 5. پردازش حدود هزار تراکنش در هر ثانیه.

اینفینیتی توکن (EFI)
اینفینیتی توکن (EFI)

ارز دیجیتال آوه گوچی (GHST)

آوه گوچی (Aavegotchi) همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است بر روی پروتکل مشهور وام‌دهی آوه (Aave) اجرا می‌شود. این پلتفرم در مقایسه با دیگر پروژه‌های متاورس گرافیک ضعیف‌تری دارد، اما ارز دیجیتال آن با نماد GHST رشد قابل توجهی داشته است. علت این طراحی ساده نیز الهام گرفتن از عنوان اصلی آن است که در زبان فنلاندی معنای روح را می‌دهد. در نتیجه کاراکترهای آوه گوچی ظاهری شبیه به شبح دارند. مهم‌ترین ویژگی ان‌اف‌تی‌های این پلتفرم، ساده و خاص بودن آنها است. رمز ارز GHST بر بستر اتریوم عرضه شده است و یکی از کمیاب‌ترین ارزهای متاورس محسوب می‌شود.

ارز دیجیتال آوه گوچی (GHST)
ارز دیجیتال آوه گوچی (GHST)

ارز دیجیتال دی‌جی (DG) | دیسنترال گیمز (Decentral Games)

دیسنترال گیمز یک پلتفرم بازی کارتی مبتنی بر بلاکچین است. نماد این ارز متاورس DG است و بازیکنان با شرکت در بازی‌هایی نظیر رولت و بلک‌جک جوایز مالی دریافت می‌کنند. امکان کسب درآمد مستقیم از بازی ویژگی مهمی است که این پلتفرم و ارز دیجیتال آن را متمایز می‌کند. گفتنی است که خزانه دیسنترال گیمز امکان تراکنش با دیگر ارزهای دیجیتال را نیز برای مشارکت‌کنندگان فراهم آورده است. همچنین آواتار و ایجاد سازه‌های گوناگون نیز در این پلتفرم مهیا شده است.

Decentral Games
Decentral Games

ارز دیجیتال کیوب (CUBE) | سومنیوم اسپیس (Somnium Space)

سومنیوم اسپیس یکی از در حال توسعه‌ترین پلتفرم‌های متاورسی مبتنی بر بلاکچین است. امکانات فراوانی نظیر کار و زندگی و سرگرمی و ترید از ویژگی‌های مهم آن است. چشم‌انداز این پروژه نیز ایجاد امکان ارتباط مردم در سراسر دنیا و فضایی برای تجربه‌های جدید متاورسی است. گرچه این پروژه برای تبدیل شدن به یک واقعیت مجازی تمام‌عیار راهی طولانی در پیش دارد. توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال کیوب با نماد CUBE نیز با بهره بردن از تجربیات دیگر رمز ارزهای متاورسی در حال توسعۀ فناوری‌های ویژۀ خود هستند. به نظر می‌رسد کاربرد این رمز ارز در حوزه‌های خاص و کسب‌وکارهای جدید گسترش یابد. بنابراین یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورسی برای سرمایه‌گذاری تخصصی محسوب می‌شود.

سومنیوم اسپیس (Somnium Space)
سومنیوم اسپیس (Somnium Space)

ارز دیجیتال های (HIGH) | های‌استریت (Highstreet)

متاورس های‌استریت با تمرکز بر درآمدزایی از طریق بازی فعالیت دارد. بازیکنان می‌توانند در فعالیت‌های متنوعی نظیر انواع رویدادهای اجتماعی شرکت کنند و به خرید و فروش مستقیم ان‌اف‌تی بپردازند. ارز دیجیتال های با نماد HIGH توکن رایج در این دنیای متاورسی است. های‌استریت امکان تجربۀ یک دنیای سه‌بعدی مجازی را با بالاترین استانداردهای متاورس برای مخاطبان خود فراهم آورده است. این پروژه بسیار فراتر از سرگرمی محض است و فعالیت‌های تجاری متنوعی در آن انجام می‌گیرد. بر اساس وایت‌پیپر این پلتفرم می‌توان پیشبینی کرد که های‌استریت تبدیل به یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های متاورس شود.

های‌استریت (Highstreet)
های‌استریت (Highstreet)

ارز دیجیتال چی (CHI) | زایا (Xaya)

پلتفرم زایا با همکاری بلاکچین پالیگان توانسته است یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال متاورسی را عرضه کند. رمز ارز چی با نماد CHI هنوز در حال توسعه است اما زیرساخت‌هایی که توسعه‌دهندگان آن به آن اشاره می‌کنند بسیار جالب توجه است. این پلتفرم توانایی تعامل به سیستم‌های گوناگون را دارد و به افراد اجازه می‌دهد بدون شناخت یکدیگر تعهداتی را نسبت به یکدیگر بر عهده بگیرند. ارز دیجیتال CHI را می‌توان به عنوان یکی از آینده‌دارترین ارزهای متاورسی معرفی کرد. گرچه این پلتفرم راهی طولانی را در پیش دارد و باید منتظر ماند و عملکرد واقعی آن را زیر نظر داشت.

زایا (Xaya)
زایا (Xaya)

 

ارز دیجیتال او وی آر (OVR) | او وی آر (OVR)

پروژه متاورس او وی آر با وجود پتانسیل بالایی که برای رشد آن تصور می‌شد هنوز رشد قابل توجهی نداشته است. ارز دیجیتال او وی آر با نماد OVR بر بستر اتریوم عرضه شده است و ان‌اف‌تی‌های آن نیز قابلیت اتصال به موقعیت‌های جغرافیایی جهانی را دارند. به کار گیری گستردۀ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در این پلتفرم یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. در نتیجه، امکاناتی نظیر آواتارهای متنوع، فروشگاه‌های مجازی متعدد، رویدادهای گوناگون و گردشگری در این دنیای متاورسی در نظر گرفته شده‌اند. در صورت اجرایی شدن کامل این پروژه، احتمال رشد این رمز ارز متاورسی بسیار زیاد خواهد بود.

ارز دیجیتال او وی آر (OVR)
ارز دیجیتال او وی آر (OVR)

ارز دیجیتال یوفو (UFO) | یوفو گیمینگ (UFO Gaming)

یوفو گیمینگ یا یو اف او گیمینگ یک بازی اجتماعی بین‌کهکشانی است. محیط این متاورس برای تعامل گستردۀ کاربران طراحی شده است. اگر این پلتفرم عملکرد موفق خود را ادامه دهد، قیمت رمز ارز یوفو با نماد UFO رشد چشمگیری در آینده خواهد داشت. تعداد بازی‌های توسعه‌یافته بر بستر این بلاکچین کمتر از دیگر پلتفرم‌های گیمینگ بوده است، با این حال کیفیت خدمات ارائه‌شده موجب شده است که پتانسیل زیادی برای رشد آن مشاهده شود. یکی از موفق‌ترین محصولات ایجادشده در یوفو گیمینگ بازی سوپر گالاکتیک یا ابرکهکشانی است. مشارکت‌کنندگان در این بازی فضایی می‌توانند شخصیت دلخواه خود را با استفاده از ارز دیجیتال یوفو خلق کنند و اهداف متفاوتی را در اقصی‌نقاط این کهکشان دنبال نمایند.

ارز دیجیتال یوفو (UFO)
ارز دیجیتال یوفو (UFO)

ارز دیجیتال اتورس (ETHV)

پروژۀ متاورس اتورس (Ethverse) بر بستر بلاکچین اتریوم و موتور بازی‌سازی ماینکرفت ایجاد شده است. تجربه‌ای همه‌جانبه و فراگیر و امکان لمس دارایی‌ها از مشخصات دارایی‌های دیجیتال این پلتفرم است. در این پلتفرم، افراد می‌توانند زمین بخرند، درون آن ساخت‌وساز کنند و برای آنها سند بگیرند. تمام معاملات در این دنیای متاورسی با استفاده از ارز دیجیتال اتورس با نماد ETHV انجام می‌گیرد. استقبال از این رمز ارز به دلیل امکانات گستردۀ این پلتفرم در حوزۀ املاک و مستغلات بسیار خوب بوده است. پیشبینی می‌شود این ارز متاورسی با رونق گرفتن ساخت‌وسازها رشد بیشتری بکند. شهروندان این متاورس با ورود و سرمایه‌گذاری در این دنیای مجازی، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز آن غافلگیر خواهند شد.

ارز دیجیتال اتورس (ETHV)
ارز دیجیتال اتورس (ETHV)

بهترین سهام‌های متاورس

خرید سهام شرکت‌های متاورسی یکی از راه‌های مطمئن برای سرمایه‌گذاری در دنیای متاورس است. در این روش، شما نیازی به داشتن کیف پول دیجیتال و خرید ارزهای دیجیتال نخواهید داشت. بسیاری از پلتفرم‌هایی که در این مقاله معرفی شدند، سهام خود را نیز جداگانه به بازار بورس عرضه کرده‌اند. علاوه بر آنها، شرکت‌های دیگری نیز هستند که لزوماً ارزهای دیجیتال مخصوص به خود را ندارند اما جزو کمپانی‌های فعال در حوزۀ متاورس محسوب می‌شوند. در ادامه، فهرستی از بهترین سهام‌های متاورس برای سرمایه‌گذاری را معرفی می‌کنیم.

 

سهام متا

شرکت متا (Meta Platforms) یکی از معتبرترین کمپانی‌های فعال در حوزۀ متاورس است. مارک زاکربرگ هنگامی که نام کمپانی خود را از فیس‌بوک به متا تغییر می‌داد، اعلام کرد که تمرکز اصلی این مجموعه از آن پس بر متاورس خواهد بود. متاورس از دیدگاه او دنیایی است که در آن افراد می‌توانند دور هم جمع شوند، کار کنند، آموزش ببینند، بازی کنند، به خرید بروند و تمامی تجربه‌هایی را که پیش از این با کامپیوتر یا موبایل امکان‌پذیر نبود از نزدیک حس کنند. قطعاً سهام متا یکی از بهترین سهام‌های متاورس برای سرمایه‌گذاری است. پیشینۀ فعالیت‌های این شرکت و پیشبینی‌هایی که در مورد آیندۀ آن می‌شود حکایت از روند رو به رشد این سهام متاورس دارد.

شرکت متا (Meta Platforms)
شرکت متا (Meta Platforms)

متاورس مایکروسافت

شرکت مایکروسافت (MSFT) یکی از مهم‌ترین شرکت‌های بزرگ فناوری است که در متاورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بخش مهمی از محصولات باکیفیت دنیای متاورس با سرمایه‌گذاری و درواقع خرید سهام آن مجموعه‌ها از طرف مایکروسافت عملی شده است. یکی از این محصولات شناخته‌شده، مایکروسافت هولونز (Microsoft HoloLens) است که به عنوان نسل جدیدی از هدست‌های واقعیت افزوده شناخته می‌شود. این هدست به کاربران خود امکان می‌دهد تا اشیای مجازی را به صورت سه‌بعدی و به عنوان بخشی از محیط حس کنند. از سوی دیگر، نرم‌افزارهای متعددی با حمایت مایکروسافت تولید شده است که همگی نقشی اساسی و زیرساختی در حوزۀ متاورس دارند. همۀ اینها نشان می‌دهد که خرید سهام متاورس مایکروسافت سرمایه‌گذاری مطمئنی محسوب می‌شود و می‌توان به رشد قیمت آن امیدوار بود.

شرکت مایکروسافت (MSFT)
شرکت مایکروسافت (MSFT)

پلتفرم روبلاکس

سرمایه‌گذاری در متاورس روبلاکس (Roblox) یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان است. این پلتفرم محبوب بازی در سال‌های اخیر رشدی چشمگیر در میان کودکان داشته است. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری‌های کلانی که برای تبدیل آن به یک دنیای متاورس بسیار بزرگ صورت گرفته بسیار قابل توجه است. کودکانی که در حال حاضر با این پلتفرم تعامل دارند پابه‌پای رشد این پلتفرم با آن همراه می‌شوند. این شرکت برنامه‌های گسترده‌ای برای حفظ این کاربران اجرا کرده است که بسیاری از آنها موفقیت‌آمیز بوده‌اند. به نظر می‌رسد همان‌طور که خانه‌های درون این متاورس در حال افزایش هستند، سهام آن نیز رشد می‌کند و قیمت آن افزایش می‌یابد.

متاورس روبلاکس (Roblox)
متاورس روبلاکس (Roblox)

سهام شرکت انویدیا

شرکت انویدیا (NVIDIA) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید پردازشگرهای گرافیکی است. این شرکت سخت‌افزارهای مورد نیاز برای بسیاری از پروژه‌های متاورس در سراسر جهان را تأمین می‌کند. خرید سهام این شرکت در واقع سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های متاورس محسوب می‌شود. محصولاتی که این کمپانی به صورت تخصصی برای متاورس به بازار عرضه کرده توسعه‌دهندگان را قادر ساخته است که مدل‌های سه‌بعدی مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت طراحی نمایند. برنامه‌های آیندۀ این شرکت نیز از علاقۀ این مجموعه به دنیای متاورس حکایت می‌کند.

شرکت انویدیا (NVIDIA)
شرکت انویدیا (NVIDIA)

الکترونیک آرتس (EA)

شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و توزیع بازی‌های کامپیوتری در جهان است. این شرکت در سال‌های اخیر همکاری‌های بسیار گسترده‌ای با پروژه‌های متاورس در سرتاسر دنیا داشته است. بسیاری از بازی‌های متاورسی محبوب نیز با پشتیبانی و مشاورۀ استودیوهای قدرتمند این کمپانی وارد بازار شده‌اند. رشد سهام این شرکت در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری در متاورس باشد.

شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)
شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)

شرکت بوئینگ

بوئینگ (Boeing) یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکنندۀ انواع هواپیما، موشک، ماهواره و تجهیزات مخابراتی در جهان است. این شرکت در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حوزۀ متاورس انجام داده است و قصد دارد تمام سیستم طراحی و تولید خود را با تکنولوژی‌های جدید همخوان کند. علاوه بر این، این کمپانی قصد دارد با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی و تجهیز بخش رباتیک خود شبکه‌ای گسترده در مجموعۀ خود ایجاد کند. بنابراین شاید بتوان بوئینگ را نیز به عنوان یکی از بهترین سهام‌های متاورس برای سرمایه‌گذاری معرفی کرد.

بوئینگ (Boeing)
بوئینگ (Boeing)

سهام یونیتی

یونیتی (Unity) یکی از پلتفرم‌های محبوب بازی موتورسواری است. دسترسی به این پلتفرم با انواع مرورگرهای وب و از طریق لپ‌تاپ و گوشی تلفن همراه امکان‌پذیر است. همچنین پشتیبانی بسیار خوبی از انواع هدست‌های واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی دارد. علاوه بر اینها، فعالیت‌های گسترده‌ای با دیگر کمپانی‌ها برای ورود آنها به دنیای متاورس دارد. یکی از مشهورترین نمونه‌های آن، همکاری یونیتی با ای‌بی (eBay) است. طی این مشارکت، کاربران توانستند نمایی 360 درجه و سه‌بعدی از محصولات ببینند و بتوانند تصویری واقعی و ملموس از آنها داشته باشند. با توجه به موفقیت‌آمیز بودن پروژه‌های این شرکت، به نظر می‌رسد سهام یونیتی قابلیت بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزۀ متاورس داشته باشد.

یونیتی (Unity)
یونیتی (Unity)

سهام شرکت اتودکس

اتودسک (Autodesk) یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینۀ ساخت و توسعۀ نرم‌افزارهای سه‌بعدی‌ساز و شبیه‌سازهای رایانه‌ای است. حوزۀ فعالیت این کمپانی شامل معماری، مهندسی و سرگرمی می‌شود. بسیاری از پروژه‌های متاورسی بزرگ با به‌کارگیری نرم‌افزارهای این شرکت توانسته‌اند ایده‌های خود را به نتیجه برسانند. به طور مشخص، این شرکت سرمایه‌گذاری فراوانی روی نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی انجام داده است که مستقیماً در متاورس به کار گرفته می‌شوند. بسیاری از سرمایه‌گذاران متاورس با خرید سهام این شرکت، خوشبینی خود را به آیندۀ فناوری‌های جدید نشان می‌دهند. گفتنی است که اتودسک همکاری‌های گسترده‌ای نیز با تولیدکنندگان هدست‌ها و عینک‌های واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی دارد تا از این طریق کاربران بتوانند تعامل نزدیک‌تری با دنیای متاورس داشته باشند.

 

اتودسک (Autodesk)
اتودسک (Autodesk)

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی متاورس

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله در بورس متاورس (ETF) یکی از مطمئن‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در متاورس هستند. ای‌تی‌اف (ETF) در واقع سبدی از دارایی‌ها است که قابلیت معامله در بورس را دارد. در این روش، شما مجموعه‌ای از بهترین سهام‌های متاورس را خریداری می‌کنید که مدیر صندوق مورد نظر شما آنها را انتخاب کرده است. از این طریق افراد می‌توانند به رشد سهام متاورسی خود اطمینان بیشتری داشته باشند و در مجموع سود بیشتری نصیب آنها شود. سهام‌های متاورسی متا، روبلاکس، الکترونیک آرتس و انویدیا معمولاً وجه مشترک این صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

سوالات متداول بهترین ارزهای دیجیتال و سهام های متاورس

بهترین ارز دیجیتال متاورسی برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

ارز دیجیتال مانا (MANA) در دیسنترالند، ارز سند (SAND) در سند باکس و رمز ارز اکس (AXS) در اکسی اینفینیتی بهترین ارزهای دیجیتال متاورسی را ارائه داده‌اند.

بهترین سهام متاورسی برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

صندوق‌های ای‌تی‌اف (ETF) مطمئن‌ترین راه سرمایه‌گذاری در سهام‌های متاورس هستند. بهترین گزینه‌ها در میان صندوق‌های قابل معامله در بورس متاورس معمولاً دربرگیرندۀ سهام‌های متا، روبلاکس و انویدیا هستند.

بهترین ارزهای دیجیتال متاورس برای سرمایه‌گذاری در سال 2023 کدام‌اند؟

تتا، ایپ و اتورس از بهترین ارزهای دیجیتال جدید برای سرمایه‌گذاری در متاورس محسوب می‌شوند.

ارز دیجیتال متاورسی چیست؟

ارزهای دیجیتال متاورس خرید و فروش و معامله در متاورس را امکان‌پذیر می‌کنند. با پیشرفت پروژه‌های متاورس، ارزش این رمز ارزها نیز در حال رشد هستند. برخی پلتفرم‌ها از رمز ارزهای رایج استفاده می‌کنند و برخی دیگر ارز دیجیتال مخصوص به خود را توسعه داده‌اند.

ارزهای دیجیتال متاورسی چه تفاوتی با دیگر رمز ارزها دارند؟

تفاوت ارزهای دیجیتال متاورسی با رمز ارزهای رایج در این است که این ارزها در دنیای متاورس برای داد و ستد استفاده می‌شوند. همچنین بسیاری از پلتفرم‌های متاورسی ارزهای دیجیتال مخصوص به خود را دارند که بر بستر همان شبکه عرضه شده‌اند.

خرید و فروش در متاورس با چه توکن‌هایی انجام می‌شود؟

هر یک از پلتفرم‌های متاورسی ارزهای دیجیتال مخصوص به خود را دارند. برخی از آنها امکان معامله با ارزهای رایجی مانند اتریوم و بیت‌کوین را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند و برخی دیگر صرفاً از توکن‌های اختصاصی شبکۀ خود استفاده می‌کنند.

آینده ارزهای متاورس چیست؟

با پیشرفت پروژه‌های متاورسی به نظر می‌رسد آینده ارزهای متاورس برای سرمایه‌گذاران روشن‌تر از پیش شده است. صرافی صرفینو نیز با توجه به همین موضوع امکان خرید و فروش و معاملۀ انواع ارزهای دیجیتال متاورسی را برای کاربران خود فراهم آورده است.