یکی از کارهایی که باید قبل از سرمایه‌گذاری روی توکن XRP انجام دهیم مطالعه مزایا و معایب ریپل است. ارز دیجیتال ریپل با هدف جایگزین شدن سیستم کنونی تراکنش‌های مالی بانک‌ها برای داشتن تراکنش‌های سریع و ارزان ایجاد شد.

شبکه ریپل در سال‌های گذشته عملکرد مناسبی داشته و توکن آن XRP یکی از برترین توکن‌های بازار از نظر میزان ارزش است. بنابراین سرمایه‌گذاران زیادی دارد. در ادامه به معرفی این پلتفرم، مزایا و معایب ریپل می‌پردازیم و با توجه به همه این‌ها بررسی می‌کنیم که درنهایت آیا ریپل بخریم یا نه.

تاریخچه ارز ریپل

ریپل یا XRP یک توکن ارز دیجیتال است که برای انتقال تراکنش‌ها از پایگاه داده‌های تحت کنترل مؤسسات مالی به زیرساخت‌های بازتر و کاهش هزینه‌های نقل‌وانتقال سرمایه ایجاد شده است. تراکنش‌های ریپل، فوری و ارزان هستند و برای انتقالات بین مرزی مناسب‌اند.

این پلتفرم در سال 2012 ایجاد شد و هدف آن یکی از جاه‌طلبانه‌ترین اهداف در حوزه ارزهای دیجیتال بود. نرم‌افزار XRP Ledger که ریپل از آن استفاده می‌کند روش جدیدی برای عملکرد بلاک‌چین‌ها ارائه کرده که طرفداران آن ادعا می‌کنند برای تراکنش‌ها مناسب‌تر است.

برخلاف ارزهای دیجیتالی مثل بیت‌کوین که همه می‌توانند در اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تأمین امنیت شبکه مشارکت کنند XRP Ledger فقط به برخی شرکت‌کنندگان امکان اعتبارسنجی تراکنش و ایمن‌سازی شبکه را می‌دهد. بیش از 150 نفر از این شرکت‌کنندگان در شبکه به‌عنوان لیست گره‌های منحصربه‌فرد شناخته می‌شوند و کار تائید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند.

در زمان عرضه اولیه، 100 میلیارد توکن ریپل از قبل استخراج شده و به صورت هدیه بین افراد حقیقی و حقوقی و نیز عامه مردم توزیع شد. در آن زمان این حرکت موجب نگرانی‌هایی درباره عدم تمرکز ریپل گردید.

ازدیگرسو حضور ریپل در بازار متکی به شرکت غیرانتفاعی ریپل است که تا امروز نقش اصلی را در اکوسیستم آن داشته است. شرکت ریپل که مالک حجم قابل‌توجهی از توکن‌های XRP است به حفظ XRP Ledger کمک کرده و نقش اساسی در توسعه آن ایفا می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر حتما با کیف پول ریپل نیز آشنا شوید.

مزایا و معایب ریپل

رپل چطور کار می‌کند؟

همان‌طور که اشاره کردیم هدف RippleNet انجام تراکنش‌های بین مرزی به شکل سریع، ارزان و راحت برای بانک‌هاست. به‌این‌ترتیب این شبکه می‌تواند جایگزینی شبکه SWIFT شود که درحال‌حاضر به‌عنوان سیستم تراکنش‌های بین‌المللی به کار می‌رود و اکثر بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند. همچنین یک پل ارزی است به این معنی که شرکت‌های مالی می‌توانند از ریپل به‌جای ارز فیات استفاده کنند.

ریپل برای تائید تراکنش‌ها از یک سیستم اجماع شامل چندین سرور تحت مالکیت بانک استفاده می‌کند. اعتبارسنج‌ها با مقایسه تراکنش‌های ورودی با جدیدترین نسخه XRP Ledger آن‌ها را تائید می‌کنند. یک تراکنش باید توسط اکثر اعتبارسنج‌ها پذیرفته شود تا تائید گردد.

RippleNet بسیاری از راه‌حل‌های پرداخت بین‌المللی را برای مشاغل و مؤسسات مالی ارائه می‌دهد. این شامل موارد زیر است:

xCurrent: یک سیستم پردازش پرداخت برای بانک‌هاست

xRapid:  این بخش به مؤسسات مالی امکان کاهش هزینه‌های نقدینگی به وسیله استفاده از XRP به‌عنوان پلی بین ارزهای فیات را می‌دهد.

xVia: به مؤسسات مالی امکان به حداقل رساندن هزینه‌های نقدینگی، با استفاده از XRP به‌عنوان پلی بین ارزهای فیات را می‌دهد (کسب‌وکارها می‌توانند پرداخت‌های خود را با RippleNet انجام دهند).

درک تفاوت ریپل و XRP

ریپل و XRP یکسان نیستند. XRP یک ارز دیجیتال و ریپل یک شرکت غیرانتفاعی برای ترویج و توسعه XRP، نرم‌افزار آن (XRPLedger) و پروژه‌های متمرکز و تراکنش‌های مالی است.

ریپل، XRP را با عنوان سریع‌تر، کم‌هزینه‌تر و مقیاس‌پذیرتر از هر ارز دیجیتال دیگری توصیف می‌کند و برای ایجاد فناوری نوآورانه در فضای پرداخت، XRP Ledger را به کار می‌برد. شرکت ریپل نحوه استفاده از XRP را این‌طور شرح می‌دهد:

«ریپل روی ساخت فناوری برای کمک به راه‌اندازی امکانات جدید برای XRP و تبدیل پرداخت‌های جهانی تمرکز دارد. اشخاص ثالث همچنین نیز از XRP استفاده می‌کنند».

ریپل در سال 2012 و یک سال پس از کار روی XRP Ledger با نام اوپن‌کوین تاسیس شد. در سال 2013 اوپن کوین نام برند خود را به Ripple Labs تغییر داد و درنهایت در سال 2015 نام آن را ریپل گذاشت. XRP Ledger نیز در ابتدا سیستم پرداخت باز ریپل (Ripple Open Payments System) نامیده می‌شد که قبل از تبدیل شدن به XRP Ledger ، نام Ripple Consensus Ledger را داشت.

XRP در ابتدا نمادی برای ripples یا Ripple credits بود اما به مرور زمان نام آن به XRP تغییر کرد تا جلوی سردرگمی افراد را بگیرد.

مزایا و معایب ریپل

مزایای ریپل چیست؟

در مدتی که از معرفی و به‌کارگیری XRP در دنیا گذشته مزایا و معایب ریپل برای همه سرمایه‌گذاران آشکار شده است. از مهم‌ترین مزایای ریپل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسویه سریع) تائید تراکنش‌ها سریع هستند. معمولاً چهار تا پنج ثانیه طول می‌کشد و این در مقایسه با بانک‌ها که ممکن است برای انجام یک تراکنش ساعت‌ها وقت صرف کنند عالیست.
  • کارمزد بسیار کم) هزینه تکمیل تراکنش روی شبکه ریپل فقط 0.00001 XRP است که کسر کوچکی از پنی می‌شود.
  • شبکه گسترده صرافی‌ها) شبکه ریپل نه‌تنها تراکنش‌ها را با XRP پردازش می‌کند بلکه می‌تواند برای سایر ارزهای دیجیتال و فیات بکار رود.
  • به‌کارگیری توسط مؤسسات مالی بزرگ) سازمان‌های بزرگ نیز می‌توانند از ریپل به‌عنوان پلتفرم تراکنش‌های خود استفاده کنند. Santander و Bank of America در حال استفاده از این شبکه هستند و این نشان می‌دهد میزان پذیرش آن در بازار می‌تواند گسترش بیشتری پیدا کند.
  • امکان استفاده توسط کسب و کارهای کوچک) کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانند از ریپل برای انتقال امن پول استفاده کنند.

معایب ریپل چیست؟ (3 یا 4 مورد)

بد نیست در کنار مزایا به معایب ریپل نیز اشاره کنیم. این پلتفرم گرچه می‌تواند بار زیادی را از شانه سیستم بانکداری کم کند اما معایبی نیز به همراه دارد.

  • تا حدودی متمرکز است) یکی از دلایل محبوبیت رمزارزها غیرمتمرکز بودن آن‌ها و سلب کنترل از بانک‌ها و دولت‌های بزرگ است. اما سیستم ریپل به دلیل اینکه اعتبارسنج‌های از پیش تعیین‌شده‌ای دارد می‌تواند تا حدودی متمرکز باشد. مهم‌ترین معایب ریپل می‌تواند همین مورد باشد.
  • حجم زیادی از XRP از پیش استخراج شده) هرچند اکثر ذخیره ریپلی که در حال گردش نیست جدا نگهداری می‌شود اما این احتمال وجود دارد که حجم زیادی از آن‌ها در زمان نامناسبی معرفی شده و بر ارزش ریپل اثر بگذارند.
  • اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات‌متحده علیه ریپل) در دسامبر 2020، SEC شکایتی علیه ریپل تنظیم کرد و گفت ازآنجایی‌که می‌تواند درباره زمان انتشار XRP تصمیم بگیرد، این شرکت باید آن را به‌عنوان یک اوراق بهادار ثبت کند و شرکت نیز این ادعا را رد کرد.
  • عدم بکارگیری XRP) بسیاری از شرکای بانکی ریپل فقط از شبکه RippleNet استفاده می‌کنند و ارز دیجیتال XRP را به کار نمی‌برند.

مزایا و معایب ریپل

بالاخره ریپل بخریم یا نه؟

ریپل به خاطر شکایت سازمان ملی بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات‌متحده یک بازی مخاطره‌آمیز است چراکه این شکایت باعث شد چندین صرافی ارز دیجیتال بزرگ XRP را کنار بگذارند و انتقاداتی روانه این رمزارز گردد.

بااین‌حال ریپل این پتانسیل را دارد که به‌راحتی جایگزین سیستم مالی قدیمی بانک‌ها شود. همکاری او با بانک‌ها امیدوارکننده است و هرگونه تحول در وضعیت حقوقی آن می‌تواند باعث افزایش قیمت شود.

به‌طورکلی قبل از تصمیم‌گیری درباره اینکه بلاخره ریپل بخریم یا نه باید بدانیم ارزهای دیجیتال، سرمایه‌های بی‌ثباتی هستند و XRP نیز موقعیت پیچیده‌ای دارد. ممکن است هر تغییری در پلتفرم یا هر خبر مهم بین‌المللی به‌شدت روی آن‌ها اثر بگذارد. اگر فکر می‌کنید ریپل در آینده رشد می‌کند پس روی آن سرمایه‌گذاری کنید. در صورت موفقیت، بازده قابل‌توجهی دریافت خواهید کرد.

جمع بندی

XRP یکی از رمزارزهای پرطرفدار بازار است. این رمزارز و شبکه آن، ریپل تا حدودی در هدف خود یعنی وارد شدن به سیستم پرداخت‌ها بانکی و تسریع و ارزان‌تر کردن آن موفق بوده است. با این حال بحث‌هایی درباره تمایل بیشتر آن به سمت متمرکز بودن وجود دارد و این مسئله مورد سوال افراد زیادیست. اما با حمایت بانک‌ها از این سیستم، می‌توان به آینده آن امیدوار بود.