ارز دیجیتال ریپل یک شبکه انتقال پول است که برای پاسخگویی به نیازهای صنعت خدمات مالی طراحی شده است. XRP ارز دیجیتال بومی در شبکه ریپل است که اغلب به آن ارز دیجیتال ریپل می‌گویند و در بین 10 ارز دیجیتال برتر بر اساس ارزش بازار قرار دارد.
اما ریپل (XRP) چیست؟ برای چه کاری طراحی شده است؟ و پیشبینی قیمت ریپل چگونه است؟ ما در این راهنما با جزئیات این ارز دیجیتال آشنا می‌شویم و به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

ارز دیجیتال ریپل چیست و چه تفاوتی با ارز دیجیتال XRP دارد؟

یک تصور غلط رایج وجود دارد که ریپل یک ارز دیجیتال است. ریپل خود یک ارز دیجیتال نیست، اما یک ارز دیجیتال بومی به نام XRP دارد. ریپل در واقع نام شرکتی است که خدمات پرداخت را ارائه می‌دهد، اما وقتی که از عبارت «ارز دیجیتال ریپل» استفاده می‌کنیم، منظور همان رمز ارز بومی این شرکت، یعنی XRP است.
ریپل یک پروتکل پرداخت است که از فناوری بلاک چین برای پردازش نقل و انتقالات پول بین‌المللی استفاده می‌کند. این پروتکل کارمزد تراکنش‌های پایین و زمان پردازش بسیار سریعی را ارائه می‌دهد و با صدها موسسه مالی که از فناوری آن استفاده می‌کنند، شریک شده است.

ریپل چطور به وجود آمد؟

تاریخچه ارز دیجیتال ریپل به سال 2004 برمی‌گردد. رایان فوگر (Ryan Fugger)، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، اولین نسخه ریپل را زمانی که ریپل‌پی (RipplePay) در سال 2004 تاسیس شد، ارائه کرد. ریپل به یک پروژه کریپتو کمیاب تبدیل شد که به شکلی قبل از بیت کوین وجود داشت، اگرچه در آن زمان ریپل یک ارز دیجیتال نبود. خالق ناشناس بیت کوین با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، حتی یک بار در ایمیلی به ریپل اشاره کرد.
جد مک کالب (Jed McCaleb) برنامه نویس، توسعه ارز دیجیتال و بلاک چین XRP را در سال 2011 آغاز کرد و در مورد استفاده از شبکه ریپل‌پی، در سال 2012 به فوگر نزدیک شد. فوگر موافقت کرد که کنترل ریپل‌پی را واگذار کند.

ارز دیجیتال ریپل

آنها شرکت ریپل، تیم ریپل و ارز دیجیتال XRP را در سال 2012 راه‌اندازی کردند. این شرکت در ابتدا نیوکوین (NewCoin) نام داشت و سپس به اُپن‌کوین (OpenCoin) و در نهایت به ریپل تغییر نام داد.

ارز دیجیتال ریپل به ایجاد مشارکت با موسسات مالی ادامه داد. در سال 2019، اعلام کرد که بیش از 300 موسسه مالی در بیش از 45 کشور از شبکه پرداخت ریپل‌نت (RippleNet) استفاده می‌کنند.

با وجود اینکه ریپل پتانسیل بالایی دارد، اما مشکلات مهمی نیز داشته است. مهم‌تر از همه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در پایان سال 2020 علیه آن به دلیل فروش 1.3 میلیارد دلار اوراق بهادار ثبت نشده از طریق ارز دیجیتال XRP شکایت کرد. گرچه ریپل این ادعا را رد کرده است.

ویژگی‌ها و هدف ارز دیجیتال ریپل چیست؟

هدف ریپل فراهم کردن سریع، ارزان و راحت تراکنش‌های برون مرزی برای بانک‌ها است. این امر ریپل را به جایگزینی برای سوئیفت، سیستم پرداخت بین‌المللی فعلی، تبدیل می‌کنند. از جمله ویژگی های ریپل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویژگی‌ها و هدف ریپل چیست

  • میانگین پردازش تراکنش، پنج ثانیه است.
  • کارمزد تراکنش 0.00001 XRP است که حتی در بالاترین قیمت توکن، بسیار کمتر از کسری از سنت می‌شود.
  • رمز ارز ریپل را می‌توان به عنوان یک ارز پُل استفاده کرد. این امر به مؤسسات مالی راه ارزان‌تری برای تجارت ارزها می‌دهد. آنها می‌توانند XRP را به جای انواع مختلف پول فیات نگه دارند.

ارز دیجیتال ریپل چطور کار می‌کند؟

در مورد ریپل و XRP دو فناوری اصلی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود؛ دفتر کل XRP به اختصار  XRPL و الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA). در ادامه نحوه کار آنها را بررسی می‌کنیم.

دفتر کل XRP

ریپل‌نت بر روی پایگاه داده دفتر کل توزیع‌شده خود XRP Ledger (XRPL) که مانند بلاک چین ریپل است، ساخته شده و که اطلاعات حسابداری شرکت‌کنندگان در شبکه را ذخیره می‌کند و همچنین مبادلات را بین چندین جفت ارز مطابقت می‌دهد. دفتر کل تراکنش توسط مجموعه‌ای از اعتبارسنج‌ها نگهداری می‌شود که مانند ماینرها و اپراتورهای شبکه عمل می‌کنند تا در سه تا پنج ثانیه به اجماع برسند. از آنجایی که هیچ ماینری برای تایید تراکنش‌ها و دریافت پاداش بلوک در بلاک چین ریپل رقابت نمی‌کند، اعتبارسنج‌ها تراکنش‌ها را بدون پاداش پولی تأیید می‌کنند.

هر کسی می‌تواند به اعتبارسنج XRP تبدیل شود، اما برای جلب اعتماد و استفاده توسط دیگران در شبکه، اعتبارسنج‌ها باید فهرست گره‌های مورد اعتماد و منحصربه‌فرد ریپل (UNL) را ایجاد کنند. این اعتبارسنج‌های متمرکز برای جلوگیری از هزینه مضاعف و سانسور تراکنش‌ها الزامی هستند. تنها 35 اعتبارسنج XRP فعال در بلاک چین ریپل وجود دارد.

ارز دیجیتال ریپل چطور کار می‌کند

الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA)

ارز دیجیتال XRP از یک پروتکل اجماع برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. اعتبارسنج‌ها تراکنش‌های پیشنهادی را با جدیدترین نسخه دفتر کل مقایسه می‌کنند و تراکنش‌های قانونی را می‌پذیرند. برای اینکه یک تراکنش تأیید شود، اکثریت تأییدکنندگان باید آن را بپذیرند.

طراحی XRP بر سرعت و هزینه تمرکز دارد. برخلاف انواع مختلف ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم که بر روی بلاک چین ساخته شده‌اند و توسط ماینرها از طریق مکانیسم اجماع اثبات کار تایید می‌شوند، ریپل تراکنش‌ها را از طریق مکانیسم اجماع خود، الگوریتم اجماع پروتکل ریپل (RPCA) تایید می‌کند. با اجتناب از استخراج پرمصرف اثبات کار، تراکنش‌های ریپل به انرژی کمتری نسبت به بیت‌کوین یا اتریوم نیاز دارند، سریع‌تر تایید می‌شوند و هزینه کمتری دارند.

مزایا و معایب ریپل چیست؟

مزایا و همچنین معایب ریپل را می‌توان این چنین دسته‌بندی کرد:

مزایا

  • تسویه و تایید تراکنش‌ها فوق‌العاده سریع هستند. معمولاً چهار تا پنج ثانیه طول می‌کشد، در مقایسه با روزهایی که ممکن است بانک‌ها برای تکمیل یک حواله بانکی بین‌المللی دقیقه‌ها یا ساعت‌ها برای تأیید تراکنش‌های زمان نیاز داشته باشند، بسیار سریع است.
  • هزینه‌های تکمیل تراکنش در شبکه ریپل بسیار پایین و فقط 0.00001 XRP است که کسری کوچک از یک سنت در مقایسه با نرخ‌های فعلی است.
  • شبکه ریپل علاوه بر اینکه تراکنش‌ها را با استفاده از XRP پردازش می‌کند، می‌توان از آن برای سایر ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال هم استفاده کرد.
  • ریپل توسط مؤسسات مالی بزرگ استفاده می‌شود. شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند از ریپل به عنوان پلتفرم تراکنش استفاده کنند. Santander و Bank of America از جمله شرکت‌هایی هستند که از این شبکه استفاده می‌کنند.

معایب ریپل

  • ریپل تا حدودی متمرکز است. یکی از دلایلی که رمزارزها محبوب شدند غیرمتمرکز بودن آنها است و کنترل را از بانک‌ها و دولت‌های بزرگ سلب کردند. سیستم ریپل به دلیل فهرست پیش‌فرض اعتبار‌سنج‌ها، که برخلاف این فلسفه است، می‌تواند تا حدودی متمرکز باشد.
  • منبع XRP از پیش استخراج شده است. اگرچه بیشتر عرضه ریپل که در گردش نیست در امان نگه‌داری می‌شود، اما ممکن است مقادیر زیادی در زمان‌های نامناسب معرفی شوند که می‌تواند بر ارزش XRP تأثیر بگذارد.
  • بورس اوراق بهادار آمریکا در دسامبر 2020 شکایتی علیه ریپل تنظیم کرد و گفت که از آنجایی که می‌تواند تصمیم بگیرد که چه زمانی XRP را منتشر کند، شرکت باید آن را به عنوان یک اوراق بهادار ثبت می‌کرد. اما شرکت ریپل این ادعا را رد کرده است.

آیا امکان استخراج ارز دیجیتال ریپل وجود دارد؟

یک دفتر کل کریپتو مشابه فناوری بلاک چین برای تولید ریپل (XRP) استفاده می‌شود، اما اجماع ریپل مانند دیگر ارزهای دیجیتال که از اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند، نیست.

آیا امکان استخراج ریپل وجود دارد

درست است که ماینرها نمی‌توانند استخراج ریپل (XRP) را انجام دهند، اما از نظر فنی انجام این کار با کمک سایر ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر است. به عنوان مثال، می‌توان ارزهای دیجیتال دیگری مانند بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) را استخراج کرد و سپس رمزارز استخراج‌شده را با ریپل (XRP) از طریق صرافی‌ها تعویض کرد، که یکی از واقعی‌ترین رویکردها برای استخراج ریپل است.

بهترین صرافی ارز دیجیتال ریپل کدام است؟

ارز دیجیتال ریپل به اندازه ارزهای دیگر مانند بیت کوین و اتر ارزشمند نیست، اما ارزش بازار آن بالاست و این رمز ارز را در بین 10 ارز دیجیتال برتر قرار می‌دهد. بنابراین می‌توان ریپل را در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال پیدا کرد.

اگر می‌پرسید چگونه و از کجا XRP بخریم، فهرستی از صرافی‌های خارجی برتر را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

  • صرافی بیت استمپ (Bitstamp)
  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی کراکن (Kraken)
  • صرافی هوبی (Huobi)
  • صرافی داخلی اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • صرافی داخلی فری والت (Freewallet)
  • صرافی بیت فینکس (Bitfinex)
  • صرافی ای‌تورو (eToro)
  • صرافی پنکیک سواپ (Pancakeswap)

چطور کیف پول ریپل را انتخاب کنیم؟

یکی از مزایای ارزهای دیجیتال، ذخیره‌سازی به دور از واسطه‌ها و اشخاص ثالث است. کریپتو به طور کلی به دارندگان این امکان را می‌دهند که دارایی‌های خود را به کیف پول‌های آنلاین یا آفلاین سازگار ارسال کنند و آزادی بیشتری نسبت به دارایی‌ها فراهم کنند. با این حال، این آزادی، مسئولیت بیشتری را بر عهده صاحب دارایی کریپتو می‌گذارد تا از دارایی‌های خود مراقبت کند و اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهد.

با کیف پول XRP، کاربران می‌توانند به وجوه خود دسترسی داشته باشند و با استفاده از ترکیبی از کلیدهای خصوصی و عمومی، تراکنش‌ها را امضا کنند. برای انتخاب بهترین کیف پول ریپل، باید نکاتی مانند امنیت، تعداد ارزهایی که کیف پول پشتیبانی می‌کند، محل نگهداری کلیدهای عمومی و خصوصی، پشتیبان‌گیری از کلیدها و موارد دیگر توجه کرد.

چطور کیف پول ریپل را انتخاب کنیم

لیست بهترین کیف پول‌ های ریپل را در زیر می‌بینید.

  • تراست والت (Trust Wallet)
  • اکسدوس (Exodus)
  • ابرا والت (Abra Wallet)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • کریپتریوم والت (Crypterium Wallet)
  • فری والت (FreeWallet)
  • اج والت (Edge Wallet)
  • بیت‌هامپ (Bithomp)
  • گیت هاب (Gate Hub)
  • لجر (Ledger)

روند قیمت ریپل چگونه بوده است؟

در زمان عرضه ریپل، بیت کوین در حدود 12 یا 13 دلار معامله می‌شد. با توجه به این واقعیت که تعداد زیادی سکه XRP وجود دارد (100 میلیارد، در مقایسه با حداکثر عرضه بیت کوین 21 میلیون)، قابل درک است که قیمت ریپل بسیار کمتر از بیت کوین باشد. مانند سایر دارایی‌های دیجیتال، قیمت ریپل در اوایل سال 2018 به بالاترین حد خود، حدود 3.84 دلار رسید.

از آن زمان تاکنون، ارزش XRP به کاهش خود ادامه داده است. به عنوان مثال، در 18 جولای 2022، حدود 0.36 دلار در نوسان بود.

کاهش مداوم ارزش تا حدی می‌تواند به اقدامات ریپل نسبت داده شود. این شرکت بیش از نیمی از عرضه XRP را در اختیار دارد و هرازگاهی برخی از این توکن‌ها را منتشر می‌کند.

در زمان نگارش این راهنما، قیمت ریپل حدود 0.37 دلار است و با مارکت کپ 18.5 میلیارد دلاری، در جایگاه هفتم سایت کوین مارکت کپ قرار دارد.

روند قیمت ریپل چگونه بوده است

آینده رمزارز ریپل چطور پیش بینی می‌شود؟

مهمترین نکته‌ای که در مورد ارز دیجیتال ریپل باید به آن توجه کرد این است که آینده ریپل بستگی زیادی به این دارد که آیا دادگاه ایالات متحده از SEC به دلیل ادعاهایی که نشان می‌دهد یک اوراق بهادار ثبت نشده است یا خیر، حمایت می‌کند. پرونده دادگاه مدت‌هاست که موضوعی است و در نهایت قیمت ریپل را پایین نگه داشته است، زیرا سرمایه‌گذاران بالقوه چیزی را انتخاب می‌کنند که احتمال شکست تحمیلی کمتری داشته باشد.

به بیان ساده، اگر ریپل برنده این پرونده باشد، می‌توان انتظار داشت که قیمت آن افزایش یابد، اگرچه نمی‌دانیم چقدر است. اگر ببازد، منطقی به نظر می‌رسد که XRP تبدیل به یک سکه بی‌ارزش شود.

دوم اینکه XRP یکی از ارزهای دیجیتال بزرگ است، بنابراین چیزهای بیشتری خارج از دادگاه وجود دارد که می‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد، چون افراد بیشتری احتمالاً می‌خواهند آن را بخرند یا بفروشند.

سوم، در حالی که امیدی برای آینده ریپل وجود دارد که بتواند به استاندارد جدیدی برای انتقال پول بین‌المللی تبدیل شود، اما امکان دارد که تنها امیدی خوش‌بینانه باشد. یکی از ویژگی‌های عجیب دنیای کریپتو این است که برخی از طرفداران با صحبت‌های بی‌وقفه خود در مورد یک انقلاب صنعتی جدید، در واقع ممکن است خارجی‌ها را از سرمایه‌گذاری منصرف کنند، چون نسبت به اظهارات عجیب‌تر بدبین می‌شوند.

آینده رمزارز ریپل چطور پیش بینی می‌شود؟

ارزهای دیجیتال بی‌ثبات هستند و ارز دیجیتال ریپل هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر معتقدید که رشد XRP ادامه خواهد داشت، سرمایه گذاری در ریپل ممکن است ارزشمند باشد. با این حال، به اندازه سرمایه گذاری در سهام امن نیست، اما اگر ریپل موفق شود، می‌توانید پول زیادی به دست آورید.

در عین حال، پتانسیل ارز دیجیتال ریپل قابل مشاهده است. به طور بالقوه می‌تواند جایگزین یک سیستم انتقال پول بین‌المللی ناکارآمد و منسوخ شود. این واقعیت که کشورها دارای روابط بانکی هستند، دلگرم کننده است. همچنین هر گونه تغییر مطلوب در موقعیت قانونی آن می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود و سودی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند. بنابراین، قبل از اقدام برای خرید و سرمایه گذاری در ریپل، تحقیقات خود را انجام دهید.

آیا ارز دیجیتال ریپل انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است؟

در یک نگاه

ارز دیجیتال ریپل یک سیستم پرداخت دیجیتال جهانی است که تمرکززدایی را قربانی عملکرد می‌کند. این شبکه و فناوری متعلق به آن، توسط شرکت خصوصی ریپل که زیرساخت‌های اساسی، عرضه و برخی از اعتبارسنجی‌های شبکه محدود را کنترل می‌کند، اداره می‌شود. در حالی که ریپل از مدل غیرمتمرکز مرسوم مانند ارزهای دیجیتال پیشرو بیت کوین و اتریوم الگو گرفته، اما زیرساخت‌های آن تا حدود بسیار زیادی متمرکز است.

اگرچه هدف اصلی ریپل ارائه یک درگاه پرداخت بدون مرز و تبادل ارز برای موسسات مالی است، ارز دیجیتال شده بومی آن یعنی XRP به طور فعال توسط سرمایه‌گذاران معامله و تجزیه و تحلیل می‌شود. برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که ارز دیجیتال ریپل رقیب قدرتمندی برای بلاک چین‌های بزرگ ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم است. برعکس، تمرکز رمز ارز ریپل یک نگرانی عمده فلسفی و امنیتی برای دیگران از جمله نهادهای نظارتی ایالات متحده به دنبال دارد.

چطور ریپل بخریم؟

نحوه خرید ریپل مانند دیگر ارزهای دیجیتال است. برای شروع سرمایه گذاری در ریپل، ابتدا باید یک صرافی ارز دیجیتال انتخاب و یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید. ثبت نام برای یک حساب کاربری بسته به صرافی می‌تواند شامل فرآیندهای تأیید متفاوتی باشد. پس از ثبت نام، آماده معامله یا خرید XRP هستید. می‌توانید ارز دیجیتال ریپل فعلی خود را معامله کنید، یا یک ارز دیجیتال اصلی مانند بیت‌کوین یا اتریوم بخرید و سپس از آن برای خرید ریپل استفاده کنید.