حجم معاملات ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تصمیم‌گیری درباره خریدوفروش یک کوین است. حجم معاملات رمزارزها می‌تواند نشان‌دهنده اعتبار یک رمزارز و نیز اعتبار صرافی ارز دیجیتال باشد. بنابراین باید در مورد حجم معاملات ارزهای دیجیتال جعلی نیز آگاه باشیم تا اطلاعات غلطی که برخی منابع منتشر می‌کنند بر تصمیم‌گیری ما اثر نگذارد. در ادامه به بررسی جزییات بیشتر می‌پردازیم.

حجم معاملات ارزهای دیجیتال یعنی چی؟

حجم معاملات رمزارزها به میزان معاملات یک ارز دیجیتال خاص در یک بازه زمانی مشخص اشاره دارد. سرمایه‌گذاران حجم معاملات را با توجه به میزان معاملات انجام شده در یک صرافی خاص یا ترکیبی از همه صرافی‌ها می‌سنجند.

رایج‌ترین تایم فریم برای بررسی حجم معاملات، 24 ساعت است و رایج‌ترین فرمت برای نشان دادن این معیار، چارت نواری است. معمولاً حجم بالای معاملات کریپتو به معنی افزایش قیمت و حجم کم به معنی کاهش قیمت است.

چرا حجم معاملات ارزهای دیجیتال مهم است؟

حجم معاملات ارزهای دیجیتال شاخص مفیدی برای تعیین قدرت یک کوین خاص است. حجم زیاد نشان‌دهنده علاقه به یک کوین خاص است و اینکه به‌صورت مداوم و فعال معامله می‌شود. حجم کم می‌تواند نشان‌دهنده بی‌علاقگی مردم به آن کوین و عدم معامله آن باشد.

تقاضای بالا با تعداد آدرس‌های منحصربه‌فردی که برای معامله یک کوین یا توکن به‌کاررفته اندازه‌گیری می‌شود. طبق اندیکاتور حجم معاملات در ارز دیجیتال اگر تعداد شرکت‌کنندگان در بازار کم باشد و نهنگ‌ها مسلط شده باشند نشانه خوبی نیست. همچنین اگر یک ارز دیجیتال کوچک حجم بالایی داشته باشد اما تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد کمی برای این معاملات ثبت شده باشد ممکن است یک کلاه‌برداری باشد.

بعلاوه، حجم میزان نقدینگی را نشان می‌دهد که شاخصی برای آسانی خریدوفروش یک کوین است. در بازاری با نقدینگی بالا خریدوفروش کوین آسان است و تفاوت قیمت بین صرافی‌ها نیست یا تفاوت کمی دارد.

حجم معاملات ارزهای دیجیتال

فرض کنید تریدری می‌خواهید یک‌میلیون توکن SHIB بفروشد. اما صرافی او این حجم از SHIB را ندارد. لازم است برای فروش 1 میلیون توکن ده‌ها سفارش خرید بگذارد که هرکدام قیمتشان کمی پایین‌تر از قبلی باشد.

این باعث می‌شود تریدر هنگام ترید ارز دیجیتال در مقابل کوین‌های خود، نسبت به زمانی که از یک صرافی با حجم معاملات بالا استفاده می‌کرد پول کمتری دریافت کند. در بسیاری موارد، ممکن است اصلاً سفارش خریدی در کار نباشد و تریدر در فروش توکن‌های خود به مشکل بخورد.

مشابه همین اگر شخصی بخواهد کوینی با حجم پایین بخرد، نسبت به زمانی که حجم بالاتر است باید پول بیشتری بپردازد.

حجم بالاتر باعث پایداری بیشتر قیمت و نوسان کمتر می‌شود. مطمئناً، وقتی ترس و طمع در بازار شدید شود می‌تواند باعث افزایش حجم و حرکت‌های بزرگ قیمتی در بازار گردد. اما به‌طورکلی کوین یا دارایی‌هایی که به‌طور مداوم حجم بیشتری دارند نوسانات کمتری خواهند داشت.

چطور از حجم معاملات در ترید کردن استفاده کنیم؟

 برای تحلیل حجم معاملات رمزارزها راهکارهایی برای تعیین قوت و ضعف حرکت وجود دارد. معمولاً تریدرها می‌خواهند به حرکت‌های قوی بپیوندند و از حرکت‌های ضعیف جدا شوند. حتی ممکن است دنبال محل ورودی مناسبی در جهت مخالف یک حرکت ضعیف باشند.

مواردی که در ادامه آمده‌اند در هر شرایطی درست نیستند اما راهنمای کلی برای تصمیمات تریدینگ هستند.

  1. تائید روند

بازار رو به رشد شاهد افزایش حجم خواهد بود. خریداران برای بالا بردن قیمت به افزایش تعداد و نیز افزایش اشتیاق نیاز دارند. افزایش قیمت و کاهش حجم می‌تواند نشان‌دهنده عدم علاقه‌مندی و احتمال برگشت باشد. ممکن است پیچیده به نظر بیاید اما واقعیت ساده این است که کاهش یا افزایش قیمت در حجم کم، یک سیگنال قوی نیست. بلکه اگر این اتفاق در حجم زیادی بیفتد نشان‌دهنده سیگنال قوی‌تر و تغییر اساسی در وضع دارایی است.

  1. حجم و حرکات خیلی شدید

در بازار پرفرازونشیب ممکن است شاهد حرکات شدیدی باشیم. معمولاً حرکات شدید قیمت در ترکیب با افزایش شدید حجم نشان‌دهنده پتانسیل یک روند هستند. مشارکت‌کنندگانی که منتظرند و می‌ترسند حرکات بیشتری را از دست دهند در نقاط اوج بازار جمع می‌شوند و تعداد خریداران کم می‌شود.

در کف بازار، کاهش قیمت‌ها باعث می‌شود تریدرها از بازار خارج شوند و بازار دچار نوسان و افزایش حجم شود. پس از افزایش این شرایط شاهد کاهش حجم خواهیم بود اما چگونگی روند قیمت در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده را می‌توان با سایر ابزارها موردبررسی قرار داد.

  1. علائم بازار صعودی

حجم معاملات ارزهای دیجیتال برای تشخیص نشانه‌های بازار صعودی نیز به کار می‌رود. مثلاً تصور کنید حجم با کاهش قیمت افزایش می‌یابد و سپس قیمت بالاتر می‌رود و به دنبال آن با یک حرکت پایین می‌آید. اگر در این حرکت برگشتی قیمت از پایین‌ترین سطح قبل کمتر نشود و اگر حجم کاهش یابد می‌تواند یک علامت صعودی باشد.

حجم معاملات ارزهای دیجیتال

  1. تغییر حجم و قیمت

تاثیر حجم معاملات بر قیمت ارز دیجیتال به این صورت است که پس از یک حرکت طولانی‌مدت قیمت به بالا یا پایین، اگر تغییرات قیمت کم و تغییر حجم زیاد باشد، می‌تواند نشان‌دهنده حرکت معکوس باشد و قیمت‌ها تغییر جهت خواهند داد.

  1. حجم و شکست در مقابل شکست‌های کاذب

از  اولین شکست در یک طیف یا الگوی چارت دیگر، افزایش حجم نشان‌دهنده قدرت حرکت است. تغییر کمی در حجم یا کاهش حجم در هنگام شکست نشان‌دهنده عدم علاقه و احتمال بیشتر یک شکست کاذب است.

  1. تاریخچه حجم

حجم باید در تاریخچه نسبتاً نزدیک بررسی شود. مقایسه حجم امروز با حجم 50 سال پیش می‌تواند داده‌های نامرتبطی بدهد. هرقدر اطلاعات جدیدتر باشند کاربردی‌تر هستند.

حجم معاملات رمز ارزها را کجا مشاهده کنیم؟

وبسایت‌های زیادی برای مشاهده حجم معاملات ارزهای دیجیتال در بازه زمانی مختلف به‌خصوص 24 ساعت وجود دارند اما بهتر است برای این کار به معتبرترین وبسایت‌ها مراجعه کنید.

یکی از معروف‌ترین وبسایت‌ها برای بررسی حجم معاملات کریپتو وبسایت کوین مارکت کپ است که در همان صفحه نخست سایت رتبه‌بندی کوین‌ها از نظر ارزش بازار به همراه حجم معاملات 24 ساعت گذشته آن‌ها نشان داده شده است.

وبسایت دیگری که می‌توانید مدنظر داشته باشید coingecko  است که با ورود به آن می‌توانید مثل کوین مارکت کپ لیست کوین‌های برتر و حجم معاملات 24 ساعت گذشته را ببینید.

در هردوی این وبسایت‌ها اگر کوین موردنظر شما در صفحه اول سایت درج نشده بود می‌توانید با جستجوی آن و ورود به صفحه اطلاعات آن کوین حجم معاملات را مشاهده نمایید.

برای مشاهده حجم معاملات کلی بازار نیز می‌توانید از وبسایت لیو کوین واچ اقدام کنید و وضعیت کلید حجم معاملات بازار را در بازه‌های زمانی مختلف ببینید.

وبسایت‌ها و مراجع زیادی برای چک کردن میزان حجم  معاملات در بازه‌های زمانی مختلف وجود دارد اما مواردی که معرفی کردیم از معتبرترین وبسایت‌ها هستند. برای مشاهده حجم معامله هر صرافی نیز می‌توانید از وبسایت همان صرافی استفاده کنید. معمولاً صرافی‌های معتبر حجم معاملات روزانه کوین‌های مختلف را در وبسایت خود درج می‌کنند.

حجم معاملات جعلی یا تقلبی یعنی چی؟

حجم معاملات ارزهای دیجیتال باید نشان‌دهنده میزان واقعی خریدوفروش باشد اما بسیاری از این معاملات تنها از این جیب به آن جیب کردن است و صرافی‌ها این کار را برای بالا بردن آمار نقدینگی خود انجام می‌دهند.

اما چرا صرافی‌ها سعی می‌کنند حجم معاملات خود را بالاتر نشان دهند؟

دو دلیل برای ارائه حجم معاملات ارز دیجیتال جعلی وجود دارد؛ اول، به جلوگیری از تغییرات شدید قیمت کریپتو پس از فروش‌های عمده کمک کرده و به‌این‌ترتیب بازار را تثبیت می‌کنند. دوم، هرچه حجم معاملات بیشتر باشد نشان‌دهنده قابل‌اعتمادتر بودن صرافی است.

به‌این‌ترتیب صرافی‌ها قابل‌اعتمادتر نشان داده می‌شوند و کاربران جدید، تمایل بیشتری به آن‌ها نشان می‌دهند. علاوه بر این آن‌ها می‌توانند از ارزهای دیجیتالی که روی پلتفرم خود لیست کرده‌اند کارمزد بیشتری بگیرند.

چطور بفهمیم حجم معاملات جعلی است؟

سه روش برای تعیین غلط بودن حجم معاملات رمزارزها پیشنهاد می‌شود:

  1. هیستوگرام‌های سایز معاملات

این هیستوگرام‌ها درصد حجم در بخش را نشان (0-0.1 BTC، 0.1-0.2 BTC و غیره) را نشان می‌دهد. آن‌ها الگوی ثابتی دارند که با افزایش سایز معامله، سایز این هیستوگرام کاهش می‌یابد و نقاط اوج قابل‌توجهی در سایز کلی بیت‌کوین دیده می‌شود (1،2،3 و غیره) محور X نشان‌دهنده 0 تا 10 بیت‌کوین است.

الگوی طبیعی این اندیکاتور حجم معاملات در ارز دیجیتال به‌صورت زیر است:

حجم معاملات ارزهای دیجیتال

اما هیستوگرام صرافی‌هایی با حجم معاملات ارز دیجیتال تقلبی ، متفاوت از سایرین به نظر می‌رسد:

حجم معاملات ارزهای دیجیتال

  1. میزان جهش حجم

در یک بازار یکپارچه جهانی مثل بیت‌کوین انتظار می‌رود حجم معاملات ارزهای دیجیتال در همه صرافی‌ها به‌صورت هم‌زمان تغییر کند. بااین‌حال برخی صرافی‌های الگوهای متفاوتی نشان می‌دهند. برخی حجم ثابت خود را حفظ می‌کنند و برخی در زمان‌های مختلف کاهش و افزایش چشمگیری دارند.

حجم معاملات ارزهای دیجیتال

اما برخی صرافی‌ها الگوهای تصادفی یا دارای قطعی نشان می‌دهند. برخی حجم ثابتی را نشان داده و برخی افت‌وخیز زیادی دارند که نشان‌دهنده اطلاعات ساختگی است.

حجم معاملات ارزهای دیجیتال

  1. تحلیل الگوی اسپرد

اسپردهای صرافی‌های معروف الگوی ثابتی دارند و روی صفر یا متغیرهای تصادفی لنگر می‌اندازند، به‌صورت دوره‌ای افزایش می‌یابند تا افزایش لحظه‌ای نوسانات و تغییر دفترچه سفارش را منعکس کنند. اسپردها در معاملات مشکوک الگوی درستی ندارند مثلاً حول یک مقدار ثابت حرکت می‌کنند یا برای مدتی طولانی ثابت می‌مانند.

حجم معاملات ارزهای دیجیتال

اگر اطلاعات غلط باشد شکلی شبیه شکل زیر دارند

حجم معاملات ارزهای دیجیتال

حجم معاملات ارزهای دیجیتالدر یک نگاه

حجم معاملات ارزهای دیجیتال نشان‌دهنده قدرت ارز دیجیتال برای ادامه حیات است و حجم معاملات صرافی‌ها نشان‌دهنده میزان اعتماد مردم به آن صرافی است. بنابراین مهم است که اطلاعات درستی در این زمینه ارائه شود. این روزها سایت‌های مختلفی برای بررسی میزان حجم معاملات رمزارزها وجود دارد که برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط در این مورد ایجادشده‌اند. اطلاعات حجم معاملات ارز دیجیتال جعلی می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه افراد شود و به‌همین‌دلیل دسترسی به اطلاعات درست درباره حجم معاملات اهمیت زیادی دارد.

در ادامه پیشنهاد می‌کنیم حتما با عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال نیز آشنا شوید.