عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال همواره نقش مهمی را در بازار کریپتو ایفا می‌کنند. هنگامی که قیمت بیت کوین در اواخر سال 2017 افزایش یافت، علاقه عموم مردم هم به ارزهای دیجیتال بیشتر شد. جستجوهای اینترنتی برای بیت کوین، ارزهای دیجیتال و قیمت کریپتو به شدت بالا رفت. بسیاری از مردم نمی‌توانستند در برابر ترس جا ماندن از بازار از دست دادن موقعیت‌های کسب سود مقاومت کنند، چون قیمت رمز ارزها به سرعت افزایش پیدا می‌کرد.

هنگامی که اصلاح اجتناب‌ناپذیر رخ داد و قیمت ارزهای دیجیتال کاهش یافت، کسانی که در پایان دوره صعودی خرید کردند بلافاصله ارزش دارایی‌های‌شان از دست رفت. ناامیدی و ناراحتی به دنبال این کاهش قیمت‌ها پیش آمد، اما شور و شوق جامعه ارزهای دیجیتال هنوز از بین نرفته است.

افزایش شدید و کاهش غیرمنتظره قیمت ارزهای دیجیتال، چیزی که از آن به عنوان نوسانات شدید این بازار یاد می‌کنیم، بسیار رایج است.

در این مقاله، عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم تا با شناخت آنها بتوانید بهترین تصمیم‌گیری‌ها را در معاملات خود انجام دهید. اگر دوست دارید که با عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال آشنا شوید، با ما همراه شوید.

شناخت عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال چه فایده‌ای دارد؟

اگر عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال را بشناسیم، درک درستی از شرایط رمز ارزها و بازار کریپتو خواهیم داشت. بنابراین لازم است تا رمز ارزها را از پایه بررسی کنیم و عوامل موثر بر بازار ارز دیجیتال و شرایط قیمت‌گذاری آنها را بشناسیم. شرایط ارزهای دیجیتال متفاوت است و روند حرکت قیمت آنها اصول مشخصی دارد.

تجزیه و تحلیل قیمت ارز دیجیتال مستلزم آن است که شناخت کافی نسبت به آنها داشته باشید، سپس در این بازار سرمایه‌گذاری کنید. در اینجا شناخت عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال اهمیت پیدا می‌کند و به کمک آن می‌توانید تغییرات قیمت رمز ارزها را درک کنید و تحلیل درستی از بازار داشته باشید، درنتیجه سرمایه‌گذاری موفق‌تری خواهید داشت.

عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال

10 عامل فوق العاده تاثیرگذار بر قیمت ارز دیجیتال

قیمت کریپتو به عوامل مختلفی بستگی دارد. در هر زمان، قیمت ارزهای دیجیتال تحت تأثیر چندین عنصر بازاری و غیر بازاری قرار می‌گیرد. این عوامل ممکن است از عرضه و تقاضا گرفته تا فناوری پروژه و الگوریتم اجماع و کاربردهای آن مثل ابزار تبادل، سکه حریم خصوصی و حتی جنون اخیر رسانه‌های اجتماعی را شامل شود. در این بخش برخی از عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال را بیان کرده ایم:

1- عرضه و تقاضا

کسانی که با علم اقتصاد آشنایی دارند از قانون عرضه و تقاضا آگاه هستند. با این حال، اگر با این مفهوم آشنا نیستید، اجازه دهید به شما در درک آن کمک کنیم. طبق این قانون، نیروهای عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت بازار و مقدار یک کالای خاص با یکدیگر همکاری می‌کنند. به عنوان مثال، تقاضا برای یک کالای اقتصادی با افزایش قیمت آن کالا، کاهش می‌یابد و یا برعکس.

عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتالرویدادی به نام هاوینگ بیت کوین که هر چهار سال اتفاق می‌افتد، بر قیمت این رمز ارز تأثیر می‌گذارد، مانند وضعیتی که در آن عرضه بیت کوین کاهش پیدا می‌کند، در حالی که تقاضا برای بیت کوین افزایش می‌یابد. در نتیجه تقاضای بسیار، قیمت بیت کوین به سمت بالا حرکت خواهد کرد. گرچه هاوینگ یا نصف شدن پاداش بلوک ممکن است بر قیمت بیت کوین در همان لحظه تأثیری نداشته باشد. علاوه بر این، ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را با سقف 21 میلیون سکه ایجاد کرد. با این حال، ماینرها پس از رسیدن به سقف، دیگر بیت کوین جدیدی را برای تایید تراکنش دریافت نخواهند کرد.

این کاهش عرضه، تقاضا برای رمز ارز و در نتیجه قیمت آن را افزایش می‌دهد.

2- مسائل امنیت ارز دیجیتال

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال مسائل امنیت ارز دیجیتال است. هیچ کس به دنبال خرید ارزهای دیجیتال ناامنی نیست که بارها مورد هک و کلاهبرداری قرار گرفته‌اند و شبکه‌ای با امنیت پایین دارند. این خطرات می‌تواند باعث کاهش ارزش رمز ارزها و حتی صفر شدن ارزش آن شود. بنابراین اطلاع از امنیت شبکه رمز ارزها می‌تواند به عنوان یکی از عوامل موثر بر بازار ارز دیجیتال به حساب آید.

3- قوانین و محدودیت‌های دولتی

هنگامی که مقررات محدودکننده بر بازارهای ارزهای دیجیتال موج می‌زند، همواره افت شدیدی رخ می‌دهد. کشورهای چین و ایالات متحده قوانین سخت‌گیرانه‌ای بر بازار ارزهای دیجیتال وضع کرده‌اند. اگر سرمایه‌گذار هستید، همیشه باید این آمادگی را داشته باشید که وضع قوانین و محدودیت‌های دولتی، می‌تواند رشدی را که ماه‌ها طول کشیده است، یک روزه از بین ببرد. بنابراین یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال قوانین و محدودیت‌های دولتی محسوب می‌شود.

4- رسانه‌ها و اخبار

رسانه‌ها و اخبار از دیگر عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال هستند. چندین رسانه آنلاین خبری وجود دارد که به پوشش همه تحولات ارزهای دیجیتال در کنار انجمن‌های فعال اجتماعی اختصاص داده شده است و همه ویژگی‌های هر پروژه را تشریح می‌کنند. توسعه‌دهندگان در سراسر این پروژه‌ها از تأثیری که رسانه‌ها می‌توانند بر درک ارزش یک ارز دیجیتال داشته باشند، آگاه هستند.

اغلب، آنها با این رسانه‌ها هماهنگ هستند و تنها هدفشان این است که مردم را در مورد پروژه‌های خود هیجان‌زده کنند تا ارز دیجیتال بیشتری را به آنها بفروشند و باعث افزایش قیمت شوند.

5- سلبریتی‌ها و افراد تاثیرگذار اجتماعی

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال سلبریتی‌ها و افراد مشهور اجتماعی هستند. تاثیر سلبریتی‌ها و افراد مشهور جامعه را نباید بر قیمت ارزهای دیجیتال نادیده گرفت. هنگامی که کاربران شبکه اجتماعی ردیت r/WallStreetBets سهام GME را تا 30 برابر قیمت افتتاحیه آن افزایش دادند، تاریخ‌ساز شدند. بازار کریپتو نیز از این روند مستثنی نیست، مانند حساب توییتر CryptoTwitter که فعالیت‌هایی مشابه دارد. همچنین توییت‌های ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا و اسپیس ایکس، توانستند دوج کوین را تا 11000 درصد از ارزش اولیه‌اش بالا ببرد.

راه‌های زیادی وجود دارد که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به تعیین قیمت یک پروژه کریپتو کمک کنند. در میان این همه هرج و مرج، اطلاعاتی برای یافتن وجود دارد. از دنبال کردن سلبریتی‌ها و بررسی احساسات اجتماعی، می‌توان برای سنجش قدرت جامعه پروژه استفاده کرد.

عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال

6- پامپ و دامپ و نقش نهنگ‌ها

پامپ و دامپ و نقش نهنگ‌ها یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال است. در نتیجه رابطه بین عرضه و تقاضا، قیمت یک ارز دیجیتال می‌تواند تا حدی دستکاری شود. تلاش هماهنگ برای مطابقت با تمام سفارش‌های باز در یک رمزارز خاص در چندین صرافی، کمبود غیرواقعی ایجاد می‌کند و  باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وقتی بازار تعدیل می‌شود، قیمت بالا می‌رود. دارندگان بزرگ آن ارز دیجیتال که به آنها نهنگ گفته می‌شود، می‌توانند با فروش سکه‌های خود، سود حاصله را نقد کنند و سپس قیمت را پایین بیاورند. اگرچه صرافی‌ها در مورد این روش‌ها آگاهی دارند، اما می‌داند که متوقف کردن نهنگ‌ها به این سادگی نیست.

7- حجم معاملات و ارزش بازار

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال حجم معاملات است. با بررسی حجم معاملات در سایت www.Coinmarketcap.com می‌توانید اطلاعات لازم را به دست آورید.

ارزش بازار هم در تعیین قیمت ارزهای دیجیتال نقش دارد. ارزش بازار یا همان مارکت کپ، ساده‌ترین شاخص ارزش یک رمز ارز در بازار است. ارزش بازار با ضرب مجموع عرضه سکه در قیمت هر سکه محاسبه می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت که شاخص مارکت کپ، تکنیک بهتری برای نشان دادن قیمت یا ارزش واقعی یک ارز دیجیتال است.

عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال

8- فناوری و کاربردها

فناوری پشت یک پروژه و کاربردهای آن از دیگر عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال هستند که باید در نظر گرفته شوند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا یک رمز ارز ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر، این سوال را بپرسید: پروژه و رمز اصلی آن چه مشکلی را در دنیای واقعی حل می‌کند؟ اگر کوین یا توکن فناوری محکمی را به عنوان داشته باشد، می‌تواند مردم را برای خرید جذب ‌کند و در نتیجه تقاضا و به دنبال آن قیمت را افزایش می‌دهد.

9- شرایط استخراج و پاداش

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال سختی استخراج است. ماینینگ فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن آنها به بلاک چین است. به عنوان مثال فرآیند استخراج بیت کوین را در نظر بگیرید. در این مقطع زمانی استخراج بیت کوین بسیار دشوار است، همچنین ممکن است مانند گذشته سودآور نباشد. به این دلیل که در حال حاضر چندین استخر ماینینگ وجود دارد که به استخراج بیت کوین باقی‌مانده اختصاص داده شده‌اند و هر چه تعداد ماینرهای بیشتری وجود داشته باشد، استخراج به صورت فردی دشوارتر است و در نتیجه قیمت بیت کوین بالاتر می‌رود.

10- نوسانات بیت کوین

بازار ارزهای دیجیتال جدید است و بسیاری از مردم هنوز با این صنعت آشنا نیستند. بازارهای جدید ویژگی‌هایی دارند که آنها را نوسانی می‌کند. بیت کوین چون اولین ارز دیجیتال بازار بود، می‌تواند روند این بازار را در کنترل خود داشته باشد. با تغییر قیمت این ارز دیجیتال، دیگر رمز ارزها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند، بنابراین بیت کوین می‌تواند از عوامل تاثیر گذار بر قیمت ارز دیجیتال باشد.

عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال

در یک نگاه

ما در این راهنما سعی کردیم مرتبط‌ترین عوامل موثر در قیمت ارز دیجیتال را فهرست کنیم، اما این لیست با توسعه بازار در این صنعت پرسرعت، بیشتر خواهد شد. بهتر است قبل از شروع به سرمایه‌گذاری و یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال، رمز ارزهای مورد نظر خود و همچنین عوامل موثر بر بازار ارز دیجیتال را بررسی کنید تا بتوانید تصمیم‌گیری بهتری در این زمینه داشته باشید و زمان مناسبی را برای معامله انتخاب کنید.