در کشور ما یکی از فاکتورهایی که باید هنگام سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو در نظر گرفته شود تاثیر دلار بر ارز دیجیتال است. گرچه عوامل جهانی زیادی بر قیمت کریپتو اثرگذارند اما تورم و  تغییر قیمت دلار نیز یکی از فاکتورهای مهم است. قیمت دلار بر بسیاری از ارزهای دیجیتال مثل ارز دیجیتال بیت کوین و استیبل‌کوین‌ها تاثیر مستقیم دارد و درعین‌حال بر کل بازار کریپتو در کشور ما اثرگذار است. در ادامه به شرح بیشتر رابطه دلار و ارز دیجیتال می‌پردازیم و این مسئله را با جزییات بیشتر شرح می‌دهیم.

قیمت ارزهای دیجیتال چه ارتباطی با قیمت دلار دارد؟

اگر تجربه خرید ارزهای دیجیتال را داشته باشید می‌دانید قیمت رمزارزها بر حسب دلار محاسبه می‌شود و این یعنی تاثیر دلار بر ارز دیجیتال مشهود است و با کاهش یا افزایش قیمت دلار، قیمت ارز دیجیتال نیز تغییر می‌کند. بخصوص در کشور ما که در سال‌های اخیر قیمت دلار به‌شدت متغیر و رو به افزایش بوده، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که قبل از خرید کریپتو باید در نظر داشته باشیم قیمت دلار است.

تاثیر دلار بر ارز دیجیتال

برای درک بیشتر رابطه دلار و ارز دیجیتال تصور کنید شما یک رمزارز به قیمت 10 دلار می‌خرید. قیمت دلار امروز 20 هزار تومان است پس برای خرید آن رمزارز 200 هزار تومان پرداخت می‌کنید. اگر نوسان قیمت کریپتو و کارمزدها را در نظر نگیریم و فرض کنیم بعد از مدتی قیمت دلار به 10 هزار تومان کاهش یابد، ارزش ارز دیجیتال خریداری شده شما به 100 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند!

در مقابل اگر قیمت دلار از 20 هزار تومان بیشتر شود با فروش همان مقدار کریپتو، ریال بیشتری دریافت می‌کنید. به‌این‌ترتیب قیمت دلار بر کاهش یا افزایش کلی ارزش بازار کریپتو در ایران اثرگذار است.

تاثیر دلار بر ارز دیجیتال و خرید و فروش آن

در کشور ما که قیمت دلار به‌شدت متغیر و متاثر از تورم است بهتر است قبل از خرید ارزهای دیجیتال، عوامل مؤثر بر قیمت دلار را هم در نظر داشته باشیم.

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر قیمت دلار اثر دارند مذاکرات هسته‌ای هستند. درصورتی‌که مذاکرات به نتیجه برسد و توافق انجام شود قیمت دلار کاهش می‌یابد. البته به گفته کارشناسان این کاهش قیمت مقطعی و کوتاه‌مدت خواهد بود اما اگر این اتفاق بیفتد زمان مناسبی برای خرید ارز در حجم بالا نیست.

شرایط کلان اقتصادی مثل میزان تورم، رشد اقتصادی، میزان سرمایه‌گذاری از فاکتورهای مهمی هستند که شناخت آنها کمک زیادی به تعیین درست‌ترین زمان برای خرید بیت‌کوین و دیگر رمزارزها می‌کند.

تاثیر دلار بر ارز دیجیتال

یکی دیگر از عوامل، شرایط روانی بازار است. زمانی که بازار با ترس و نگرانی و تورم ریال همراه است مردم سعی می‌کنند سرمایه خود را از ریال به سایر ارزها مثل دلار تبدیل کنند و قیمت دلار به‌خاطر افزایش تقاضا بالا می‌رود. در چنین شرایطی اگر خبری مبنی بر افزایش عرضه دلار توسط بانک مرکزی منتشر شود احتمالاً کاهش قیمت دلار بالا می‌رود.

بنابراین اگر در کشوری چون ایران که میزان تورم و نوسان قیمت دلار بالاست، بخواهیم وارد بازار کریپتو شویم بهتر است عوامل مؤثر بر قیمت دلار در کوتاه‌مدت و بلندمدت را در نظر بگیریم.

در نظر داشتن تغییرات قیمت دلار در کنار سایر عوامل مثل تحلیل تکنیکال و فاندامنتال رمزارز، اخبار جهانی و سایر عوامل می‌تواند کمک کند که سرمایه‌گذاری درست‌تری داشته باشیم.

تاثیر دلار بر ارز دیجیتال؛ ارتباط قیمت بیت کوین با دلار چیست؟

DXY شاخص قدرت دلار امریکا (USD) در مقابل سایر ارزهای فیات مثل یورو، فرانک، ین و غیره است. نمودارها نشان می‌دهد در سه‌ماهه اول و شروع سه‌ماهه دوم سال 2022، ارزش دلار در برابر سایر ارزها و همین‌طور بیت‌کوین در حال افزایش است.

تاثیر دلار بر ارز دیجیتال

شاخص قدرت دلار یک شاخص کلان اقتصادی از عملکرد اقتصاد جهانی است. در سال اخیر به دلیل درگیری اوکراین، مسئله کووید 19 در سطح جهان و افزایش تورم، سال چندان خوبی برای رشد اقتصادی نبود. در این بین دلار جایگاه بهتری دارد و ارزهای اروپایی به دلیل مشکلاتی که برای تامین انرژی از روسیه و اوکراین ایجاد شده است تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

تاثیر دلار بر ارز دیجیتال بیت‌کوین به این شکل است که بیت‌کوین به دلار قیمت‌گذاری می‌شود وقتی دلار قوی‌تر شود، به دلیل بازدهی سرمایه‌گذاران تقاضا برای آن بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی افراد سرمایه خود را می‌فروشند تا به دلار تبدیل کنند و همین باعث سقوط سهام یا ارز دیجیتالی مثل بیت‌کوین می‌شود. اما در یک اقتصاد قوی، سرمایه‌گذاران شروع به خرید دارایی می‌کنند.

از ابتدای سال 2022 تاثیر دلار بر بیت کوین در جهت معکوس بوده است. تصویر زیر ضریب همبستگی دلار و بیت‌کوین را نشان می‌دهد.

تاثیر دلار بر ارز دیجیتال

تاثیر دلار بر ارز دیجیتال

این نمودارهای رابطه دلار و بیت کوین نشان می‌دهد درحالی‌که قرار بود بیت‌کوین یک پناهگاه و دارایی امن در مقابل بازار مالی سنتی یعنی S&P 500 (500 سهام برتر بازار بورس نیویورک) و Nasdaq 100 (103 اوراق بهادار متعلق به 100 شرکت بزرگ غیرمالی در بازار سهام) باشد اما درواقع بیشتر با نوسانات فعلی همراه است. حجم بسیار زیادی از آلت‌کوین‌ها هم از بیت‌کوین پیروی می‌کنند و کل بازار بی‌ثبات می‌شود. این بی‌ثباتی موجب افزایش ترس در سرمایه‌گذاران می‌گردد.

در ادامه نمودار همبستگی بیت‌کوین با Nasdaq 100 را می‌بینیم که از اواخر 2019 در یک راستا درآمده‌اند.

تاثیر دلار بر ارز دیجیتال

به نظر می‌رسد یکی از دلایل این هم‌راستایی بالا رفتن قیمت بهره‌ها در طول بحران‌های اقتصادی است که در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران سرمایه خود ازجمله بیت‌کوین و سایر رمزارزها را نقد می‌کنند تا متحمل هزینه‌های بیشتری نشوند.

افزایش نرخ بهره باعث افزایش هزینه وام می‌شود. خرید خانه سخت‌تر می‌شود و شرکت‌ها برای رشد، باید هزینه بیشتری بپردازند. به‌این‌ترتیب اقتصاد کند شده و رکود ایجاد می‌شود.

به‌این‌ترتیب می‌بینیم تاثیر دلار بر بیت کوین دارای رابطه معکوس است و بیت‌کوین با دارایی‌هایی که آن‌ها هم در خلاف جهت دلار هستند هم‌راستا شده است.

برای اطلاع بیشتر از این مسئله، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعاتی در رابطه با تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال نیز داشته باشید.

در یک نگاه

بحث قیمت دلار و تاثیر آن بر بیت‌کوین هم در کشور ما و هم در بازار جهانی وجود دارد. نمودارهای جهانی نشان می‌دهند رابطه دلار و ارز دیجیتال رابطه معکوس است چون رابطه دلار و بیتکوین معکوس است و بسیاری از رمزارزها از بیت‌کوین تبعیت می‌کنند. اما در کشور ما که قیمت دلار تغییرات زیادی دارد و بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو روند کوتاه‌مدت و بلندمدت تغییر قیمت دلار و تاثیر دلار بر ارز دیجیتال را بررسی کنیم.