نرخ بهره فدرال رزرو، متوسط نرخ بهره‌ای است که بانک‌ها برای سپرده‌گذاری پول در بازار وجوه فدرال می‌پردازند و می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد و همچنین تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال را هم شامل می‌شود.

فدرال رزرو از ابزارهای خاصی برای تنظیم این نرخ استفاده می‌کند، زیرا بر سایر نرخ‌های بهره نیز تأثیرگذار است، مانند نرخ‌هایی که برای دریافت کارت‌های اعتباری، وام مسکن، و وام‌های بانکی می‌پردازید. همچنین بر ارزش دلار آمریکا و سایر دارایی‌ها تأثیر می‌گذارد و همان‌طور که گفتیم تاثیر نرخ بهره آمریکا بر ارز دیجیتال را هم در همین چند ماه گذشته شاهد بودیم. بنابراین می‌توان گفت که نرخ بهره فدرال رزرو، مهم‌ترین نرخ بهره در جهان است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال با ما همراه باشید.

نرخ بهره یعنی چی؟

نرخ بهره مبلغی است که وام‌دهنده از وام‌گیرنده دریافت می‌کند و درصدی از اصل وام است. نرخ بهره وام معمولا به صورت سالانه مشخص می‌شود که به آن نرخ درصد سالانه (APR) می‌گویند.

نرخ بهره همچنین می‌تواند به ازای مبلغی که در حساب پس‌انداز یا سپرده یک بانک یا موسسه اعتباری قرار دارد، اعمال شود. بازده درصدی سالانه (APY) به سود کسب‌شده در این حساب‌های سپرده اشاره دارد.

به عبارت ساده‌تر، بانک‌ها از شما پول را به شکل سپرده قرض می‌گیرند و سود چیزی است که برای استفاده از این سپرده، به شما می‌پردازند. بانک‌ها از پول سپرده‌ها برای تامین وام استفاده می‌کنند.

بانک‌ها از وام‌گیرندگان، نرخ بهره بالاتری نسبت به بهره‌ای که به سپرده‌گذاران می‌پردازند، دریافت می‌کنند. از آنجایی که بانک‌ها هم برای سپرده‌گذاران و هم برای وام‌گیرندگان با یکدیگر رقابت می‌کنند، نرخ‌های بهره در محدوده باریکی از یکدیگر باقی می‌مانند. اما سوال این است که تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال چیست؟

انواع نرخ بهره کدامند؟

برای آن که متوجه تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال شوید، بهتر است تا با انواع نرخ بهره آشنایی پیدا کنید. نرخ بهره برای سپرده‌ها و وام‌ها متفاوت است و انواع مختلفی دارد، که با چند مورد از آنها در ادامه آشنا می‌شوید:

تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال

نرخ بهره ثابت

نرخ بهره ثابت رایج ترین نوع نرخ بهره است که به طور معمول توسط وام‌دهندگان از وام‌گیرنده دریافت می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیداست، نرخ بهره در طول دوره بازپرداخت وام ثابت است و معمولا بر اساس توافق بین وام‌دهنده و وام‌گیرنده در زمان اعطای وام تصمیم‌گیری می‌شود.

نرخ بهره متغیر

نرخ بهره متغیر درست برعکس نرخ بهره ثابت است. در اینجا نرخ بهره با گذشت زمان در نوسان است. اگر وام بر اساس نرخ بهره متغیر انتخاب شده باشد، وام‌گیرندگان در سمت برنده قرار می‌گیرند و نرخ وام اولیه کاهش می‌یابد.

نرخ درصد سالانه

نرخ درصد سالانه در شرکت‌های کارت اعتباری و روش‌های پرداخت اعتباری بسیار رایج است. در اینجا نرخ بهره سالانه به عنوان مبلغ کل سود معلق محاسبه می‌شود که بر روی هزینه کل وام بیان می‌شود.

نرخ بهره اولیه

نرخ اولیه نرخی است که اغلب توسط بانک‌ها به مشتریان مورد علاقه خود یا مشتریانی با سابقه اعتباری بسیار خوب، داده می‌شود. این نرخ به طور کلی کمتر از نرخ معمول وام است.

نرخ بهره با تخفیف

وام با این نرخ بهره برای عموم مردم قابل دریافت نیست. نرخ بهره با تخفیف به طور کلی برای بانک‌های فدرال در ازای وام دادن پول به سایر موسسات مالی اعمال می‌شود.

نرخ بهره ساده

نرخ بهره‌ای است که یک بانک برای شارژ مشتریان خود انجام می‌دهد. محاسبه آن بسیار ابتدایی است و به طور کلی به صورت ضرب اصل وام، نرخ بهره و تعداد دوره‌ها بیان می‌شود.

نرخ بهره مرکب

این محاسبه اغلب توسط بانک‌ها برای محاسبه نرخ‌های بانکی استفاده می‌شود. معمولا بر اساس دو عنصر کلیدی ساخته شده است که عبارتند از سود وام و مبلغ اصلی. در این روش بانک‌ها ابتدا مبلغ بهره را روی مانده وام اعمال می‌کنند و هر مبلغی که باقی ماند، از همان مبلغ برای محاسبه سود سال بعد استفاده می‌شود.

نرخ بهره فدرال رزرو چیست؟

نرخ بهره‌ای که بر بازار سهام تأثیر می‌گذارد، نرخ بهره فدرال است. نرخ بهره فدرال نرخ بهره‌ای است که موسسات سپرده‌گذاری، بانک‌ها و موسسات اعتباری، در ازای سپرده‌گذاری به افراد پرداخت می‌کنند.

فدرال رزرو آمریکا، همراه با سایر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، از نرخ بهره به عنوان ابزار سیاست پولی استفاده می‌کند. با افزایش هزینه استقراض در بین بانک‌های تجاری، بانک مرکزی می‌تواند بر بسیاری از نرخ‌های بهره دیگر مانند وام‌های شخصی، وام‌های تجاری و وام‌های مسکن تأثیر بگذارد، همچنین تاثیر نرخ بهره فدرال رزرو بر ارز دیجیتال را هم نباید نادیده گرفت. افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به طور کلی وام گرفتن را گران‌تر می‌کند، تقاضا برای پول را کاهش می‌دهد و اقتصاد داغ را از رونق می‌اندازد. از سوی دیگر، کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، وام گرفتن را آسان‌تر، و هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری را تحریک می‌کند.

تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال

فدرال رزرو برای کنترل تورم، بر نرخ بهره فدرال تأثیر می‌گذارد. با افزایش و تغییر نرخ بهره آمریکا، این بانک در تلاش است تا عرضه پول موجود را برای خرید کاهش دهد.

این موضوع به نوبه خود باعث می‌شود که پول گران‌تر شود. برعکس، وقتی فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش می‌دهد، عرضه پول افزایش پیدا می‌کند. این امر با ساده‌تر کردن وام‌گیری، افراد را به خرج کردن پول تشویق می‌کند. بانک‌های مرکزی سایر کشورها نیز از الگوهای مشابهی پیروی می‌کنند.

تغییر نرخ بهره فدرال رزرو چه تاثیری در بازار ارز دیجیتال دارد؟

تاثیر نرخ بهره فدرال رزرو بر ارز دیجیتال، موضوعی است که گریبان بازار کریپتو را هم گرفته است. افزایش شدید نرخ‌ها برای قیمت کریپتوها مثبت نیست و کارشناسان می‌گویند که این ناهمواری احتمالا در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت.

دارایی‌های پرریسکی مانند سهام و ارز دیجیتال از ابتدای سال 2022 وابستگی بسیار زیادی به یکدیگر داشتند. این دو بازار به طور هماهنگ با هم حرکت می‌کنند و در سال جاری برای رشد و حفظ سرمایه‌گذاران تلاش کرده‌اند. زیرا سرمایه‌گذاران به افزایش نرخ‌های بهره، تورم روزافزون و رکود اقتصادی واکنش نشان می‌دهند و از بازار خارج می‌شوند. اگر بازار سهام به دلیل افزایش نرخ بهره فدرال رزرو نزولی شود، بازار کریپتو نیز سقوط خواهد کرد. برعکس این موضوع نیز صحیح است.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه ژوئن یکی از عواملی بود که به ویژه بازار ارزهای دیجیتال را تکان داد، بازاری که در حال حاضر در زمستان خود به سر می‌برد و قیمت‌ها به طور کلی کاهش یافته‌اند. بیت کوین و اتریوم در ماه ژوئن از زمان اوج روند صعودی سال گذشته، بیش از 70 درصد سقوط کردند. بنابراین تاثیر نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا بر ارز دیجیتال به صورت معکوس عمل می‌کند.

تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال

چه عواملی روی نرخ بهره تاثیر می‌گذارند؟

علاوه بر نرخ بازپرداخت، چند عامل موثر بر نرخ بهره در اقتصاد نیز وجود دارد، همچنین تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال هم ناشی از این عوامل تاثیرگذار بر نرخ بهره است که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

تقاضا برای پول

به طور معمول، در یک اقتصاد در حال رشد، پول در تقاضا است. شرکت‌ها و صنایع بخش تولیدی باید برای تامین نیازهای خود و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی وام بگیرند. شهروندان هم برای خرید خانه، ماشین و سایر نیازهای خود وام می‌گیرند.

اما زمانی که یک اقتصاد چندان خوب عمل نکند و اگر تقاضا برای محصولاتشان کم باشد، شرکت‌ها از وام گرفتن اجتناب می‌کنند. مصرف کنندگان نیز کمتر هزینه می‌کنند زیرا یک اقتصاد بد می‌تواند منجر به از دست دادن شغل شود. درنتیجه تقاضا برای پول بالاتر می‌رود و نرخ بهره افزایش می‌یابد.

عرضه پول

مانند هر کالای دیگری، اگر عرضه پول افزایش پیدا کند، نرخ بهره کاهش می‌یابد. در دوران رکود، نرخ بهره تمایل به کاهش دارد.

با افزایش نرخ بهره، عموم مردم اسکناس‌های ارزی را به حساب‌های بانکی واریز می‌کنند، بانک‌ها مملو از پول می‌شوند، اما نمی‌توانند این همه پول را قرض دهند، بنابراین آنها سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر را انتخاب می‌کنند و این منجر به کاهش بازده این بازارها خواهد شد.

کسری مالی و استقراض دولت

کسری مالی نتیجه مخارج دولت بیش از درآمد دولت است. برای تامین این کسری، دولت به قرض گرفتن متوسل می‌شود. به عنوان بزرگترین وام‌گیرنده در اقتصاد، مقدار استقراض دولت بر تقاضای پول تأثیر می‌گذارد و به نوبه خود نرخ بهره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال هم به همین دلیل است. هرچه کسری مالی بیشتر شود، دولت وام بیشتری نیاز دارد، در نتیجه نرخ بهره بالاتر می‌رود.

تاثیر نرخ بهره بر ارز دیجیتال

تورم

قیمت تمام کالاها با در نظر گرفتن افزایش عمومی قیمت و تورم تعیین می‌شود. نرخ بهره که قیمت پول است نیز از این قاعده مستثنی نمی‌شود. با افزایش نرخ بهره و دریافت نرخ بازده واقعی مثبت، سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شرکت خواهند کرد. نرخ بازده واقعی با کسر عدد تورم از نرخ بازده اسمی ارائه‌شده در اوراق قرضه و سپرده‌ها به دست می‌آید. در واقع در دوره تورم بالا، نرخ‌های بهره تمایل به بالا ماندن دارند و بالعکس.

نرخ بهره جهانی و نرخ ارز خارجی

نرخ‌های بهره در اقتصاد باید مطابق با روندهای جهانی نرخ بهره تعیین‌شود. اگر نرخ بهره در سطح جهانی افزایش یابد، باید نرخ بهره در همه کشورها افزایش پیدا کند. در مواردی که بحران مالی وجود دارد، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان تصمیم به کاهش نرخ بهره برای خروج اقتصاد جهانی از رکود می‌گیرند.

بانک مرکزی

بانک مرکزی کشورها در هنگام تهیه سیاست پولی خود، بر اهداف مختلفی تمرکز می‌کند. در مرحله رونق، بانک مرکزی ممکن است بر مهار تورم تمرکز کند و از این رو ممکن است نرخ بهره را افزایش دهد. این امر مصرف و سرمایه‌گذاری ناشی از پول قرض گرفته‌شده را کاهش می‌دهد. در یک دوره رکود، بانک مرکزی ممکن است بخواهد با کاهش نرخ بهره، با تشویق به مصرف و سرمایه‌گذاری، رشد را القا کند. بنابراین اهداف سیاست پولی بانک مرکزی بر نرخ بهره تأثیر می‌گذارد.

در یک نگاه

نرخ بهره، نرخی است که بانک‌ها به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند. بانک‌های مرکزی در زمان رکود اقتصادی با افزایش نرخ بهره، سعی در جمع‌آوری سرمایه سرمایه‌گذاران و تامین بودجه کشور دارد. همچنین در زمانی که اوضاع اقتصادی کشورها مناسب باشد، با کاهش بهره بانکی، سرمایه در صنعت به گردش در می‌آید و باعث رونق اقتصادی خواهد شد.

تغییر نرخ بهره بر بازارهای مالی تاثیرگذار است. با افزایش نرخ بهره، سرمایه از بازارهای مالی خارج شده و به بانک‌ها سرازیر می‌شود. برعکس، زمانی که نرخ بهره کاهش پیدا کند، سرمایه در بازارهای مالی به گردش در می‌آید.

بازار کریپتو هم با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، دستخوش تغییر شده است و تاثیر نرخ بهره بر قیمت ارز دیجیتال را هم شاهد بودیم.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم حتما برای اطلاعات بیشتر از دنیای ارز دیجیتال و کریپتو، با تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال و تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال نیز آشنا شوید.