ارز دیجیتال پولکادات به سرعت به یکی از محبوب‌ترین رمز ارزهای در میان بزرگترین بلاک چین‌های ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. اگر به دنبال ورود به دنیای کریپتو هستید، پولکادات یک گزینه عالی است. رمز ارز پولکادات هنوز در بازار تا حدودی جدید است، بنابراین فرصت‌های زیادی برای رشد دارد.
به نظر می‌رسد که تبلیغات درباره پولکادات در حال قوی‌تر شدن است، بنابراین در این راهنمای جامع، پولکادات را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم و صفر تا صد این ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

ارز دیجیتال پولکادات، مانند بسیاری از ارزهای دیجیتالِ پس از بیت کوین ، رمز ارزی است که می‌توان آن را از طریق صرافی‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز خرید و فروش کرد.

پروتکل این ارز دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده که به بلاک چین‌های نامرتبط اجازه می‌دهد تا به طور ایمن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب ارزش یا داده‌ها می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای بین بلاک چین‌های اتریوم و بیت کوین جریان داشته باشند. همچنین از بسیاری از بلاک چین‌های موازی یا پاراچین‌ها که سریع و مقیاس‌پذیر طراحی شده‌اند، استفاده می‌کند تا بخش عمده‌ای از تقاضای پردازش را از بلاک‌چین اصلی حذف کند.

توکن بومی پولکادات، DOT نام دارد و سه عملکرد کلیدی را در بلاک چین پولکادات انجام می‌دهد:

  • برای اداره شبکه استفاده شود.
  • برای پاداش‌دهی در استیکینگ مورد استفاده است.
  • برای اتصال یک بلاک چین جدید، به نام پاراچین، به پولکادات لینک می‌شود.

یکی از ویژگی های پولکادات این است که محدودیت سختی در عرضه کل خود ندارد. در عوض، توکن‌های DOT جدید به طور مداوم با نرخ تورم سالانه از پیش تعیین‌شده 10 درصد آزاد می‌شوند.

پولکادات چطور به وجود آمد؟

گاوین وود (Gavin Wood)، یکی از بنیانگذاران اتریوم، ایده پولکادات را مطرح و وایت پیپر آن را در سال 2016 منتشر کرد و این چنین تاریخچه پولکادات آغاز شد. سال بعد، وود و پیتر زابان (Peter Czaban) یک سازمان غیرانتفاعی به نام بنیادWeb3  را تأسیس کردند که به توسعه پولکادات اختصاص داشت. رابرت هابرمایر (Robert Habermeier)، که سابقه تحقیق و توسعه در بلاک چین را دارد، همچنین یکی از بنیانگذاران و اعضای تیم پولکادات است.

در اکتبر 2017، بنیاد Web3 با فروش توکن‌های DOT، 145 میلیون دلار در قالب اتریوم جمع‌آوری کرد. با این حال، کیف پولی که توکن‌های اتر را ذخیره می‌کرد هک و حدود 90 میلیون دلار وجوه مسدود شد. برای جبران ضرر، این بنیاد در سال 2019 یک فروش توکن خصوصی برگزار کرد.

رمز ارز پولکادات در چند مرحله عرضه شد. راه‌اندازی نسخه اولیه این شبکه در 26 می 2020 بود. زمانی که پنج پاراچین اول آن در 17 دسامبر 2021 پخش شد، تیم پولکادات راه‌اندازی را تکمیل کردند.

پولکادات چطور به وجود آمد؟

هدف و کاربرد ارز پولکادات چیست؟

پولکادات در سال 2016 زمانی که یکی از بنیانگذاران آن به ضرورت وجود یک زنجیره رله (Relay Chain) برای اتصال شبکه‌های بلاک چین که به طور مستقل عمل می‌کنند پی برد، مفهوم‌سازی شد. کاربرد و هدف پولکادات تلاش برای حل سه مشکل اصلی است:

قابلیت همکاری: با تکامل فضای نوپای کریپتو در ده سال گذشته، هزاران بلاک چین پدید آمده‌اند. در حال حاضر، شبکه‌های بلاک چین مانند بیت‌کوین یا اتریوم به ‌طور مستقل وجود دارند و بدون ارتباط یا قابلیت تعامل بین یکدیگر عمل می‌کنند. برای اینکه یک اکوسیستم توسعه یابد و موفق شود، این قطع ارتباط باید حل شود. بلاک چین پولکادات به گونه‌ای طراحی شده که قراردادهای هوشمند در یک بلاک چین را قادر می‌سازد تا به راحتی با داده‌ها و دارایی‌های سایر بلاک چین‌ها تعامل داشته باشند.

مقیاس‌پذیری: در حال حاضر، بیشتر تراکنش‌های بلاک چین به صورت متوالی در گره‌های شبکه (کامپیوترهای متصل به شبکه) پردازش می‌شوند که سرعت تراکنش را محدود می‌کند. پولکادات برای حذف این مشکلات چند پاراچین را به طور همزمان اجرا می‌کند و هر پاراچین چندین تراکنش را به صورت موازی پردازش می‌کند. اگر ده‌ها بلاک چین بتوانند به صورت موازی اجرا شوند، مقیاس‌پذیری آن سیستم حدود صد برابر بیشتر از سیستم اثبات سهام فعلی خواهد بود.

امنیت: در شبک‌های بلاک چین فعلی، زنجیره‌ها بر سر منابع امنیتی با یکدیگر رقابت می‌کنند. برعکس، هدف پولکادات این است که امنیت را در شبکه جمع کند و به زنجیره‌های فردی اجازه دهد تا از امنیت جمعی از قبل موجود استفاده کنند. این بلاک چین‌های مستقل کمک می‌کند تا نقاط ضعف فردی خود را با تجمیع منابع امنیتی و تفویض آنها به ریلی‌چین پولکادات تقویت کنند.

پولکادات چطور کار می‌کند؟

هزاران ارز دیجیتال در سراسر این صنعت وجود دارد که بیشتر آنها نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، کاربران نمی‌توانند دوج کوین خود را از طریق بلاکچینِ چین‌لینک ارسال کنند یا برعکس. هدف پولکادات رفع این مشکل با ساخت چارچوبی است که بلاک چین‌ها را به هم متصل می‌کند، حتی اگر هر زنجیره عملکردهای متفاوتی با یکدیگر داشته باشند.

پولکادات چطور کار می‌کند؟

در مرکز پولکادات، «ریلی‌چین» قرار دارد، یک بلاک چین مرکزی که همه بلاک چین‌های مشارکت‌کننده دیگر را به هم متصل می‌کند. ریلی‌چین تمام تراکنش‌هایی را که در اکوسیستم به طور همزمان انجام می‌شود، با هدف بهبود مقیاس‌پذیری پردازش می‌کند.

بلاک چین‌های ایجادشده توسط کاربر که به ریلی‌چین متصل هستند، به عنوان «پاراچین» شناخته می‌شوند. با اجازه دادن به بلاک چین‌ها برای ارتباط با پلتفرم پولکادات، بسیاری از بلاک چین‌ها می‌توانند به روشی که قبلاً ممکن نبود، به هم متصل شوند.

بلاک چین پولکادات بر اثبات سهام کاندید شده (NPoS) متکی است، روشی برای اعتبارسنجی تراکنش‌های رمز ارزها بر اساس تعداد سکه‌هایی که هر شرکت‌کننده به عنوان وثیقه گذاشته است. NPoS با چهار نقش طراحی شده است:

اعتبارسنجها: کسانی که با قرار دادن توکن‌های خود و تایید تراکنش‌ها، شبکه را ایمن می‌کنند.

جمع‌کننده‌ها: کاربرانی که کل تاریخچه ریلی‌چین و گره‌های پاراچین خاص خود را حفظ می‌کنند، که برای پیام‌های زنجیره‌ای متقابل حیاتی است.

فیشرمن‌ها: افرادی که گره‌های کامل پاراچین را دارند، اما تراکنش‌های نامعتبر را گزارش می‌دهند.

کاندیدها: کسانی که DOT فعال دارند، اما مسئولیت نقش‌های دیگر را نمی‌خواهند و فقط انتخاب می‌کنند که توکن‌های خود را به اشتراک بگذارند.

مزایا و معایب پولکادات چیست؟

بعضی از مزایای توکن DOT عبارتند از:

  • دارندگان ارز دیجیتال پولکادات می‌توانند آن را به اشتراک بگذارند تا DOT بیشتری کسب کنند.
  • کاربران می‌توانند در اداره شبکه پولکادات نقش داشته باشند.
  • دارایی‌های کریپتو که باعث تقویت بلاک چین‌های قابل تعامل می‌شود، ارائه می‌دهد.
  • کاربران به جای اینکه گره‌های اعتبارسنجی کامل باشند، می‌توانند جمع‌کننده یا فیشرمن نیز باشند. این نقش‌ها به تخصص فنی کمتری نیاز دارند. جمع‌کننده‌ها تراکنش‌های پاراچین معتبر را پیگیری می‌کنند، در حالی که فیشرمن‌ها رفتار بد را در شبکه گزارش می‌دهند.
  • توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند از ویژگی‌های پولکادات و توکن DOT ​​برای ایجاد و راه‌اندازی انواع جدیدی از بلاک چین استفاده کنند.

از معایب DOT  هم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مکانیسم اجماع NPoS جدید است و آینده پولکادات را نامشخص می‌کند.
  • زمانی که رقیب جدیدی ظاهر می‌شود یا سرمایه‌گذاران علاقه خود را از دست می‌دهند، آلت کوین‌ها ممکن است دچار کاهش شدید قیمت شوند.
  • مشارکت مستقیم در فعالیت‌های شبکه مانند سهام‌داری یا حاکمیت، به مقادیر زیادی ارز دیجیتال پولکادات نیاز دارد.
  • تبدیل شدن به یک اعتبارسنجی مستلزم دانش فنی قابل توجه و تعهد زمانی است، بنابراین گره‌ها می‌توانند توسط تعداد کمی از افراد کنترل شوند.

مزایا و معایب پولکادات چیست؟

آیا امکان استخراج پولکادات وجود دارد؟

خیر، استخراج پولکادات شدنی نیست. شما فقط می‌توانید ارز دیجیتال پولکادات را از صرافی‌ها خریداری و یا با دیگر رمز ارزها مبادله کنید. همچنین می‌توانید با استیکینگ پولکادات، درآمد غیرفعال داشته باشید. استیکینگ فرآیندی است که از طریق آن می‌توانید توکن‌های DOT را در تلاشی برای اعتبارسنجی و دریافت پاداش سپرده‌گذاری کنید.

ارز دیجیتال پولکادات مانند بیت کوین استخراج نمی‌شود. در عوض، از طریق یک سیستم «اثبات سهام کاندید شده» ایجاد می‌شود که تحت مجموعه‌ای از قوانین متفاوت با بیت کوین کار می‌کند. به جای «ماینر»، «کاندید» و «اعتبارسنج» دارد.

مانند بسیاری دیگر از بلاک چین‌های اثبات سهام، پولکادات برای تایید تراکنش‌ها به گره‌ها نیاز دارد. هرچه تعداد گره‌های موجود بیشتر باشد، شبکه غیرمتمرکزتر است و شانس حملات موفقیت‌آمیز به بلاک چین را محدود می‌کند.

بهترین صرافی ارز دیجیتال پولکادات کدام است؟

هنگام انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال پولکادات، مطمئن شوید که چه کارمزدهایی اعمال می‌شود و صرافی کدام روش‌های پرداخت را پشتیبانی می‌کند. امنیت نیز باید یک اولویت اصلی باشد، بنابراین در حالت ایده‌آل، پلتفرم انتخابی شما یک صرافی معتبر خواهد بود.

اگر هنوز مطمئن نیستید که ارز دیجیتال پولکادات را از کجا بخرید، بهتر است نگاهی به صرافی‌های معتبر و بررسی شده زیر بیندازید.

  • صرافی آپ‌هولد (Uphold)
  • صرافی کراکن (Kraken)
  • صرافی ای‌تورو (eToro)
  • صرافی کوین‌بیس (Coinbase)

چطور کیف پول پولکادات را انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه توکن‌های DOT خود را نگهداری کنید که هم امنیت خوبی داشته باشد و هم از نگهداشتن آنها به سود غیرفعال برسید، باید کیف پولی داشته باشید که قابلیت استیکینگ را برای شما فراهم کند. البته می‌توانید فقط رمز ارزهای خود را ذخیره کنید و در فرآیند استیکینگ مشارکت نداشته باشید.

بنابراین، اگر برای ذخیره و استیکینگ DOT به کیف پول نیاز دارید، باید یک کیف پول پولکادات برای خود تهیه کنید. به یاد داشته باشید که همیشه کلیدهای خصوصی خود را در مکانی امن نگه دارید.

چطور کیف پول پولکادات را انتخاب کنیم؟

کیف پول‌های بسیاری این ویژگی های پولکادات را به شما ارائه می‌دهند که اگر به دنبال بهترین کیف پول پولکادات هستید، کیف پول‌های زیر را انتخاب کنید.

  • الیپال تایتان (Ellipal Titan)
  • کول ولت پرو (CoolWallet Pro)
  • سیف پل (Safepal)
  • پریتی ساینر (Parity Signer)
  • پولکا والت (Polka Wallet)
  • تراست والت (Trust Wallet)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • مث والت (Math Wallet)
  • اکسدوس (Exodus)
  • گواردا والت (Guarda)

روند قیمت پولکادات چگونه بوده است؟

پولکادات که در اکتبر 2017 به بازار عرضه شد و 10 میلیون توکن DOT را از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) به گردش درآورد. ارزش این عرضه اولیه 485،331 اتر بود که در آن زمان حدود 145 میلیون دلار ارزش داشت.

58.4 درصد از توکن‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد، که 50 درصد آن در فروش توکن اصلی منتشر شده است، پس از آن فروش 5 درصد از کل عرضه در سال 2019 و فروش دیگری در سال بعد که 3.4 درصد از کل عرضه را تشکیل می‌دهد، قرار دارد.

بنیاد Web 3، حدود 11.6 درصد از توکن‌ها را در اختیار دارد و 30 درصد در اختیار مؤسسان و بنیاد است.

قیمت پولکادات مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی آن در ماه می ۲۰۲۰ به اوج خود یعنی ۶.۳۰ دلار رسید، سپس بین ۴ تا ۵ دلار برای ادامه سال ۲۰۲۰ در نوسان بود. در می ۲۰۲۱، قیمت DOT به بالاترین حد خود یعنی ۴۹.۸۰ دلار رسید. در طول دوره صعودی سه ماهه چهارم سال 2021، قیمت پولکادات در ماه اکتبر قیمت 44.41 دلار را تجربه کرد.

در نوامبر سال 2022 ارز دیجیتال پولکادات سقف تاریخی خود خود را رقم زد و قیمت آن به بیش از 53 دلار رسید.

در زمان نگارش مقاله، این ارز دیجیتال در جایگاه یازدهم بازار از نظر مارکت کپ قرار دارد و قیمت پولکادات 8.7 دلار است.

روند قیمت پولکادات چگونه بوده است؟

آینده ارز پولکادات چطور پیش بینی می‌شود؟

با در نظر گرفتن مزایای کلی برای کارآفرینان، توسعه‌دهندگان، کاربران و سرمایه‌گذاران، به نظر می‌رسد تکامل آینده پولکادات جالب باشد.

DOT به عنوان توکن حاکمیتی پروتکل و برای ایمن‌سازی شبکه یا پیوند زنجیره‌های جدید، نشانه روشنی است و هدف پروژه ایجاد انگیزه استفاده از طریق پاداش دادن به شرکت‌کنندگان است. در واقع، به اشتراک گذاشتن ارز دیجیتال پولکادات با بازدهی سالانه حدود 10 درصد، به یکی از با ارزش‌ترین مشوق‌ها در فضای کریپتو تبدیل شده است.

شبکه پایدار و قابل اعتماد این پلتفرم به همراه پایبندی به نقشه راه آن به اجرای سناریوی امیدوارکننده‌ای برای پروژه و آینده پولکادات کمک می‌کند. از دیدگاه فناوری و ارزش اقتصادی، پولکادات یکی از مبتکرانه‌ترین نوآوری‌های صنعت بلاک چین است و چند ماه آینده برای برآورد قابلیت‌های واقعی شبکه بسیار مهم خواهد بود.

آیا پولکادات انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است؟

سرمایه گذاری در پولکادات یک فرصت جذاب است. این شرکت بزرگترین نوآوری خود، پاراچین‌ها را در دسامبر 2021 راه‌اندازی کرد و به تدریج در حال اضافه کردن جایگاه‌های پاراچین است.

درآمد غیرفعال هم مزیت خوبی برای نگهداری توکن‌های DOT است. در حالی که می‌توانید انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را به اشتراک بگذارید، پولکادات تمایل دارد نرخ‌های پاداش بالاتری را نسبت به بسیاری دیگر ارائه دهد.

رقابت سختی که پولکادات با آن روبه‌رو می‌شود، قابل تامل است. چندین پلتفرم محبوب بلاک چین وجود دارد که اتریوم شناخته‌شده‌ترین آنهاست. کاردانو و سولانا نیز محبوب هستند.

ممکن است بخواهید روی پولکادات و سایر بلاک چین‌های قابل برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری کنید تا ریسک خود را کاهش دهید. راه دیگر برای ایجاد یک سبد ارزهای دیجیتال متنوع، استیکینگ ارزهای دیجیتال است.

اگر تصمیم به سرمایه گذاری در پولکادات دارید، به یاد داشته باشید که در مراحل اولیه توسعه است. این بدان معناست که بهتر است آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر بگیرید و نتیجه را طی سال‌ها ارزیابی کنید. مانند سایر انواع ارزهای دیجیتال، پولکادات نیز بی‌ثبات است، بنابراین باید انتظار داشته باشید که نوسانات قیمت زیادی را مشاهده خواهید کرد.

آیا پولکادات انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است؟

چطور پولکادات بخریم؟

نحوه خرید پولکادات مشابه فرآیند خرید سایر دارایی‌های دیجیتال است. انجام این کار چند مرحله ساده را شامل می‌شود که با هم بررسی می‌کنیم.

  • مرحله 1: ابتدا یک صرافی ارز دیجیتال را انتخاب کنید که از معاملات DOT پشتیبانی می‌کند.
  • مرحله 2: یک حساب کاربری در صرافی مورد نظر خود ایجاد کنید.
  • مرحله 3: حساب خود را تامین مالی کنید. اطمینان حاصل کنید که صرافی از یک جفت ارزی که سپرده‌گذاری می‌کنید، پشتیبانی می‌کند. به عنوان مثال، اگر صرافی فقط از BTC/DOT پشتیبانی می‌کند، باید حساب خود را با بیت کوین تامین مالی کنید. اگر آنها فقط USD/DOT را پشتیبانی می‌کنند، باید دلار آمریکا را واریز کنید.
  • مرحله 4: یک سفارش خرید برای DOT ثبت کنید. این مرحله بسته به صرافی می‌تواند کمی متفاوت عمل کند. صرافی‌های مانند کوین بیس و کراکن به کاربران این امکان را می‌دهند که به سادگی سفارشی را برای مقدار معینی از DOT با قیمت فعلی بازار، ثبت کنند.
  • مرحله 5: به صورت اختیاری، کاربران می‌توانند توکن‌های DOT خریداری شده را از یک صرافی به کیف پول ارزهای دیجیتال خود منتقل کنند.

پس از به دست آوردن مقداری DOT، کاربران می‌توانند آن را نگه دارند و منتظر افزایش احتمالی قیمت در آینده باشند و یا برای کسب سود غیرفعال، دارایی خود را استیک کنند.

در یک نگاه

قابلیت همکاری و مقیاس‌پذیری گام‌های اصلی بعدی در صنعت بلاک چین است. بیت کوین یک تغییر انقلابی در نحوه تفکر مردم در مورد ارزها و تمرکززدایی ایجاد کرد و اتریوم ورود قراردادهای هوشمند را به صنعت رقم زد.

ارز دیجیتال پولکادات یکی از بزرگترین بازیگرانی است که می‌خواهد بلاک چین را به Web 3 وارد کند و این چشم‌انداز بلاک چین را برای همیشه تغییر خواهد داد. قابلیت همکاری قطعه گمشده‌ای است که صنعت بلاکچین به شدت به آن نیاز دارد و قطعاً پروژه‌های جالب و موارد استفاده از شبکه‌ها و ارزهای غیرمتمرکز را به خود جذب خواهد کرد.