بلاک‌چین کاردانو در سال 2017 معرفی و رمزارز آدا به بازار عرضه شد. در سال‌های گذشته مزایا و معایب کاردانو تا حدود زیادی برای جامعه کریپتو شفاف شده است. کاردانو برای رفع کاستی‌های اتریوم ایجاد شد و به آن قاتل اتریوم می‌گویند. این رمزارز با سرعت بالا و هزینه پایین تراکنش‌ها توانسته با اتریوم رقابت کند و این یکی از مزایای کاردانو است؛ اما برای تصمیم‌گیری درباره اینکه ارز دیجیتال کاردانو بخریم یا نه و اینکه با کدام استراتژی عمل کنیم نیاز به شناخت بیشتر توکن آدا و مزایا و معایب کاردانو داریم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

سرگذشت رمز ارز کاردانو

کاردانو یک بلاک‌چین عمومی مبتنی بر اثبات کار (PoS) است که با عنوان نسل سوم بلاک‌چین‌ها شناخته می‌شود و هدف آن حل مسئله مقیاس‌پذیری در بلاک‌چین‌های نسل دوم مثل اتریوم و کاهش هزینه تراکنش‌هاست. توکن بومی این بلاک‌چین آدا (ADA) نام دارد. توسعه کاردانو با یک پشتوانه علمی دقیق و تحقیقات دانشگاهی زیاد انجام شد.

پروتکل اجماع بلاک‌چین کاردانو با نام Ouroboros طوری طراحی شده که هزینه عملکرد شبکه را تا حد زیادی کاهش دهد و درعین‌حال امنیت شبکه به خطر نیفتند. راهکار دولایه کاردانو با نام هیدرا شناخته می‌شود و از نظر تئوریک طوری طراحی شده که با اضافه شدن هر گره جدید به شبکه مقیاس‌پذیری و توان عملیاتی آن بیشتر شود.

کاردانو همچنین ویژگی منحصربه‌فرد دیگری به نام ترکیب‌کننده هاردفورک (Hard Fork Combinator) دارد که به شبکه امکان ایجاد هاردفورک بدون وقفه در کار بلاک‌چین را می‌دهد. این مورد در به‌روزرسانی‌های فاز دوم پروژه مورد آزمایش قرار گرفته و بی هیچ مشکلی کار کرد.

مزایا و معایب کاردانو

فازهای توسعه کاردانو

این پروژه روی‌هم‌رفته پنج فاز توسعه دارد:

  • فاز اول، Byron: شبکه با عملکرد پایه (نقل‌وانتقال توکن آدا) راه‌اندازی می‌شود.
  • فاز دوم، Shelley: به سمت غیرمتمرکز سازی با کمک گره‌هایی از جامعه حرکت می‌کند.
  • فاز سوم، Goguen: قراردادهای هوشمند روی شبکه اجرا می‌شوند.
  • فاز چهارم، Basho: زنجیره‌های جانبی معرفی شده، مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری متقابل افزایش می یابد.
  • فاز پنجم، Voltaire: حاکمیت و سپرده‌گذاری باعث می‌شود توکن آدا کاملاً غیرمتمرکز شود.

با تکمیل همه فازها، شبکه به‌طور کامل غیرمتمرکز می‌شود و دارندگان توکن آدا آن را اداره می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی‌های کاردانو

یکی از مواردی که باعث منحصربه‌فرد شدن کاردانو شده است استفاده از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) است که انرژی بسیار کمتری در مقایسه با (PoW) مصرف می‌کند. اتریوم نیز در حال حرکت به سمت اثبات کار است بااین‌حال این حرکت سرعت پایینی دارد و ممکن است در مسیر با مشکلاتی مواجه شود؛ اما کاردانو درحال‌حاضر از اثبات سهام استفاده می‌کند.

توسعه‌دهندگان کاردانو به این مسئله که همه مراحل توسعه آن تحت بررسی‌های آکادمیک و دانشگاهی بوده افتخار می‌کنند. این سطح از دقت باعث انعطاف‌پذیری و پایداری کاردانو شده و جلوی ایجاد بسیاری از مسائل را در آینده گرفته است.

همچنین کاردانو از توکن بومی خود برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده می‌کند. دارندگان آدا می‌توانند توکن‌های خود را برای کسب پاداش در استخرها سپرده‌گذاری کنند و در آینده نیز می‌توانند از سپرده خود برای رای‌دهی به تغییرات شبکه و شرکت در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند.

مزایای کاردانو چیست؟

از مهم‌ترین مواردی که قبل از سرمایه‌گذاری باید بررسی شوند مزایا و معایب کاردانو هستند. کاردانو در مقایسه با سایر رمزارزها از مزایایی برخوردار است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  1. سازگاری بیشتر با محیط‌زیست

همه درباره مصرف برق بیت‌کوین به دلیل استفاده از اجماع اثبات کار می‌دانیم. الگوریتم اثبات سهام کاردانو یکی از سازگارترین سیستم‌های بلاک‌چین با محیط‌زیست است. درحقیقت مجله فوربس با چارلز هاسکینسون (بنیان‌گذار کاردانو) در سال 2021 مصاحبه کرد و او ادعا داشت که کاردانو 1.6 میلیون بار کمتر از بیت‌کوین انرژی مصرف می‌کند.

مزایا و معایب کاردانو

 

  1. تراکنش‌های سریع و ارزان

مهم‌ترین مزایای کاردانو این است که در هر ثانیه بیش از 250 تراکنش را پردازش می‌کند و انتظار می‌رود با توسعه و به‌روزرسانی‌های بیشتر این بلاک‌چین، این عدد نیز افزایش یابند. کاردانو در مقایسه با بیت‌کوین و اتریوم که تعداد تراکنش‌های خیلی کمتری را در هر ثانیه پردازش می‌کنند بسیار سریع‌تر است. تراکنش‌های کاردانو ارزان هم هستند و هزینه‌ای کمتر از 1 دلار دارند. این درحالیست که پردازش هر تراکنش در اتریوم به‌طور متوسط 10 دلار کارمزد دارد. این باعث شده کاردانو مقیاس‌پذیرتر باشد البته تا زمانی که اتریوم ارتقای شاردینگ خود را به پایان ببرد و مقیاس‌پذیری خود را بهبود دهد.

  1. شبکه داوری همتا (Peer-reviewed)

تیم کاردانو با دانشگاهیان همکاری می‌کند تا تحقیقات شبکه داوری همتا را برای توسعه بلاک‌چین انجام دهد. گبینگ (Gebbing) یکی از همکاران چارلز هاسکینسون، مدیرعامل کاردانو، می‌گوید: «ماهیت آن به‌عنوان یک بلاک‌چین متن‌باز و دارای داوری همتا، به تضمین بقا و تکامل آن کمک می‌کند».

  1. میزان عدم تمرکز بالاتر

به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع Ouroboros که در آن هر گره‌ای می‌تواند کار اعتبارسنجی شبکه را انجام دهد، میزان عدم تمرکز در کاردانو بالا می‌رود. درحال‌حاضر بیش از 1500 اعتبارسنج در این شبکه مشغول فعالیت هستند.

  1. درآمد غیرفعال

یکی از قابل‌توجه‌ترین مزایای کاردانو امکان داشتن درآمد غیرفعال است. هر دارنده کاردانو این فرصت را دارد که با سپرده‌گذاری توکن‌های آدای خود درآمد غیرفعال داشته باشد. این کار به‌سادگی، با قرار دادن توکن‌ها و قفل کردن آن‌ها در کیف پولی مثل کیف پول یورویی (Yoroi) امکان‌پذیر است.

برای اطلاعات بیشتر با کیف پول کاردانو بیشتر آشنا شوید.

معایب کاردانو چیست؟

بلاک‌چین کاردانو در کنار مزایای بسیار خوبی که دارد با محدودیت‌هایی نیز روبروست.

  1. هنوز تحت توسعه است

یکی از معایب کاردانو این است که بلاک‌چین آن هنوز تحت توسعه است. بسیاری از ویژگی‌های مهم نظیر مقیاس‌پذیری هنوز تحت توسعه هستند اگرچه پیشرفت‌هایی در آن‌ها بوده است. اتریوم نیز در حال بهبود مقیاس‌پذیری خود است و این یکی از فاکتورهای رقابت جدی کاردانو با اتریوم است.

  1. عدم علاقه‌مندی توسعه‌دهندگان

براساس گزارشات الکتریک کپیتال، کاردانو یکی از اکوسیستم‌ها با کندترین میزان توسعه است که در مقایسه با سایر اکوسیستم‌ها نظیر سولانا رشد 90 درصدی داشته و آن‌ها باوجود ارزش بازار کمتر حدود 4 برابر کاردانو رشد کرده‌اند. این عدم علاقه‌مندی توسعه‌دهندگان می‌تواند به‌خاطر زبان برنامه‌نویسی پیچیده هاسکل (Haskell) باشد که باعث شده راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) روی آن به تأخیر بیفتد.

مزایا و معایب کاردانو

  1. پرداخت تکراری

یکی دیگر از مشکلاتی و بزرگ‌ترین معایب کاردانو که پتانسیل آن وجود دارد احتمال پرداخت تکراری یا حمله 51 درصدی است چراکه این خطر هست که تأییدکنندگان ورودی مجموعه‌ای از تراکنش‌ها را از دو رهبر اسلات مختلف تأیید کنند.

  1. رقبای زیاد

کاردانو در فضایی شلوغ از بلاک‌چین‌های چندمنظوره، قرارداد هوشمند و اثبات سهام مثل اتریوم، سولانا، آوالانچ، تزوس، کاسموس، پولکادات و بسیاری دیگر در حال رقابت است.

  1. قیمت بالای آدا

ممکن است آدا در مقایسه با توکن‌های سایر بلاک‌چین‌ها و با توجه به کاربرد محدودی که دارد قیمت بالایی داشته باشد. این درحالیست که سایر بلاک‌چین‌های رقیب به‌سرعت در حال توسعه هستند. اگرچه کاردانو سال‌ها فاز تحقیق و بازاریابی را پشت سر گذاشته اما هنوز در مراحل اولیه توسعه است و ممکن است ارزش‌گذاری فعلی آدا براساس پتانسیل آینده آن باشد.

بالاخره کاردانو بخریم یا نه؟

کاردانو به دلیل نوسانات قیمت زیادی که بخصوص در سال 2021 تجربه کرده است می‌تواند گزینه مناسبی برای کسب درآمد از طریق ترید کردن یا سرمایه‌گذاری باشد؛ اما برای کسب سود از این توکن نیاز به شناخت مفهوم تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال و داشتن یک استراتژی تریدینگ دارید.

قیمت کاردانو تحت تأثیر دارایی‌های واقعی نیست بنابراین بیشتر در اثر تغییر احساسات بازار حرکت می‌کند. اگر تریدرها شروع به خرید کنند، با بیشتر شدن تقاضا قیمت هم بالا می‌رود و اگر احساسات بازار بدبینانه باشد قیمت آن کاهش می یابد. احساسات بازار نیز تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی از جمله اخبار، مقررات، چشم‌انداز فنی، ثبات شبکه و سایر فاکتورهاست.

در مورد کاردانو به‌روزرسانی‌هایی که در اواخر 2020 و اوایل 2021 انجام شد باعث افزایش قیمت توکن آدا شد. تحولات جدید و وارد شدن قراردادهای هوشمند به شبکه می‌تواند باعث بیشتر شدن تقاضا و افزایش قیمت کوین‌ها شود.

با توجه به ویژگی‌ها، مزایا و معایب کاردانو و مسیری که این رمزارز تا به امروز پیموده است می‌توان گفت اگر نسبت به آینده ارز دیجیتال کاردانو آن خوش‌بین هستید و از نظر شما این رمزارز در آینده رشد قیمت مناسبی خواهد داشت می‌توانید روی آن سرمایه‌گذاری بلندمدت و چند‌ساله داشته باشید.

با‌این‌حال کاردانو یکی از رمزارزهای پرنوسان بازار است و می‌توانید از این نوسانات برای کسب سود از طریق ترید کردن استفاده کنید. کافی است برای خودتان حد سود و ضرر خاص و روش معاملاتی مشخصی را تعیین کنید و با توجه به تغییرات بازار در کوتاه‌مدت، از طریق خرید و فروش توکن‌ها سود بدست آورید.

تصمیم‌گیری درباره نحوه کسب سود از کاردانو به دیدگاه شما نسبت به این رمزارز و دانشی که از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دارید بستگی دارد. به‌همین‌دلیل نمی‌توان برای همه، یک روش مشخص را پیشنهاد کرد. این مسئله‌ایست که بهتر است سرمایه‌گذار درباره آن تصمیم بگیرد.

در یک نگاه

کاردانو بلاک‌چین نسبتاً نوپا با ویژگی‌های منحصربه‌فرد نظیر سرعت بالا، کارمزد کم، جامعه توسعه‌دهندگان عالی و امکان ایجاد درآمد غیرفعال برای کاربران خود است. مزایای کاردانو در مقایسه با سایر بلاک‌چین‌ها چشمگیر هستند بااین‌حال معایبی هم دارد. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری درباره اینکه کاردانو بخریم یا نه استراتژی‌های معاملاتی و هدف خود را مشخص کنیم و سپس دست به عمل بزنیم.