این روزها بازار کریپتو تبدیل به یکی از پررونق‌ترین بازارهای مالی شده و دراین‌بین، استفاده از تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال برای پیش‌بینی روند قیمت توکن‌ها کارایی زیادی دارد. تریدرهای زیادی برای تعیین زمان درست خرید یا فروش یک رمزارز از تحلیل تکنیکال در کنار سایر ابزارهای تحلیل و پیش‌بینی قیمت استفاده می‌کنند. کارایی بالای این تکنیک در کسب سود، امری غیرقابل‌انکار است. در ادامه مقاله با تحلیل تکنیکال، ویژگی‌ها و اصول آن آشنا خواهید شد.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چیست؟

تحلیل تکنیکال متدی برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها و شناسایی فرصت‌های معاملاتی است که به‌وسیله تجزیه‌وتحلیل روندهای آماری نظیر حرکت روند حرکت قیمت و حجم انجام می‌شود. برخلاف تحلیل بنیادین یا فاندامنتال که ارزش دارایی‌ها را بر اساس میزان فروش و درآمد شرکت می‌سنجد، تمرکز تحلیل تکنیکال بر قیمت و حجم دارایی است. تحلیل تکنیکال حرکت قیمت و تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال عوامل مؤثر بر این حرکت‌ها را بررسی می‌کند.

از تحلیل تکنیکال برای بررسی تأثیر عرضه‌و‌تقاضای یک دارایی بر قیمت، حجم و نوسانات آن استفاده می‌شود. این تحلیل فرض می‌کند معاملات گذشته و تغییرات قیمت دارایی شاخص‌هایی برای نشان دادن حرکت آتی قیمت هستند. برای تولید سیگنال معاملات کوتاه‌مدت از چارت‌ها استفاده می‌شود اما می‌توان از آن‌ها برای ارزیابی قدرت یا ضعف یک دارایی در بازار نیز استفاده کرد. این اطلاعات به تحلیلگران کمک می‌کند تا ارزش کلی یک دارایی را متوجه شوند. یکی از اصول ترید ارز دیجیتال تسلط تریدر به تحلیل تکنیکال است. از انواع اشتباه رایج در ترید ارز دیجیتال که کاربران انجام می‌دهند، ورود به دنیای ارز دیجیتال بدون تسلط به تحلیل تکنیکال است.

تحلیل تکنیکالی که هم‌اکنون استفاده می‌شود توسط چارلز داو (Charles Dow)، پدر علم تحلیل تکنیکال، در اواخر 1980 معرفی گردید و محققان دیگری نیز به توسعه آن کمک کردند. امروز تحلیل تکنیکال کاملاً توسعه‌یافته و صدها الگو و سیگنال را در برمی‌گیرد.

تحلیل تکنیکال را می‌توان برای هر دارایی نظیر سهام، قراردادهای آتی، کالا، ارز، فارکس و ارزهای دیجیتال انجام داد. تنها نیاز به اطلاعات تاریخی روند قیمت آن داریم چراکه تحلیل تکنیکال بر میزان عرضه و تقاضا مبتنی است و حتی برخی تحلیل گران، تحلیل تکنیکال را صرفاً بررسی نیروی عرضه و تقاضا و بازتاب آن بر حرکت قیمت‌ها در بازار می‌دانند. بااین‌حال برخی تحلیل گران به‌جز تغییرات قیمت، حجم معاملات یا میزان ارقام بهره باز توجه دارند.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

تحلیل تکنیکال دربرگیرنده متدهای تحلیل چارت و شاخص است. در ادامه مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم.

مزایای تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال مزایای مختلفی برای سرمایه گذاران دارد که در ادامه مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.

1- سادگی

چارت‌های روند قیمت، ارتباط متغیرها و نتایج آن‌ها را به‌وضوح نشان می‌دهد و باعث ساده‌تر شدن تفسیر روندهای پیچیده بازار می‌شود. رسم، نمایش و خواندن چارت‌ها با کامپیوتر بسیار ساده و با نرم‌افزارهای مختلف امکان‌پذیر است.

2- عینی بودن

در تحلیل فاندامنتال گاهی پیش‌بینی روند قیمت بر اساس احساسات شخصی انجام می‌شود؛ مثلاً، وقتی در حال خرید هستند، فاکتورهای مطلوب را در نظر می‌گیرند. حتی گاهی فاکتورهای نامطلوب را خوب فرض می‌کنند؛ اما تحلیل تکنیکال متفاوت است و مهم نیست چارت، سیگنال خرید می‌دهد یا فروش، اطلاعات آن عینی است و به تمایل تریدرها وابسته نیست.

3- قطعیت

در چارت‌ها الگوهای دوتایی و الگوی سروشانه به‌وضوح مشخص هستند. شکل‌گیری آن‌ها نشانه‌ای از احتمال تغییر روند حرکت قیمت و علامتی برای آمادگی تریدر برای معامله است. پدیدار شدن سطوح حمایتی یا میانگین‌ها به معنی فرصت یا تهدیدهای بزرگ است. این موارد در تحلیل تکنیکال واضح هستند؛ اما همیشه دقیق نیستند.

4- انعطاف

تحلیل تکنیکال را می‌توان برای هر دارایی در هر مقیاس زمانی اعمال کرد. با داشتن نمودار روند قیمت هر محصول می‌توان اطلاعات آن را به دست آورد.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالمعایب تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکل معایبی هم دارد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم:

1- برای روندهای بلندمدت نامعتبر است

تحلیل تکنیکال تنها در روندهای کوتاه‌مدت می‌تواند نتایج خوبی دهد چراکه در بلندمدت روند حرکت قیمت‌ها متأثر از عوامل سیاسی، اقتصادی، بازار سرمایه و غیره است.

2- عدم قطعیت در سیگنال‌های خریدوفروش

در تحلیل تکنیکال، معمولاً بین سیگنال خریدوفروش با بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت یا حتی روند معکوس آن فاصله هست. لازم است به دلیل عدم قطعیت سیگنال خریدوفروش، معامله گران عجله نکنند چون ممکن است به‌اشتباه بینجامد.

3- زمان و قیمت غیرقطعی

تحلیل تکنیکال فقط روند کلی قیمت را در یک بازه زمانی در آینده پیش‌بینی می‌کند. تعیین دقیق بالاترین قیمت یا پایین‌ترین قیمت در یک بازه زمانی غیرممکن خواهد بود.

عوامل مؤثر بر تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال کدامند؟

همان‌طور که گفتیم تحلیل تکنیکال سعی می‌کند با جستجوی الگوها و روندها، حرکت بازار را پیش‌بینی کند. در ابتدا برای تحلیل تکنیکال دو فرض اساسی در نظر گرفته می‌شد. اول، مشخص بودن عوامل تاثیرگذار بر قیمت و دوم، حرکت روند قیمت در قالب الگوهای تکراری. امروزه نیز تحلیل تکنیکال بر اساس نظریات داو استوار است اما برای آن سه فرض کلی در نظر گرفته می‌شود:

  • بازار همه‌چیز را تخفیف می‌دهد به این معنی که همه موارد فاندامنتال، فاکتورهای گسترده بازار و روانشناسی آن در قیمت سهام مشخص است. حرکت قیمت نیز در تحلیل تکنیکال نشان‌دهنده عرضه‌وتقاضای سهم در بازار است.
  • قیمت بر اساس روندهای مشخصی حرکت می‌کند. تحلیل تکنیکال انتظار دارد که قیمت‌ها حتی درحرکت‌های تصادفی نیز صرف‌نظر از بازه زمانی‌شان، نشان‌دهنده روندها باشند. به‌عبارت‌دیگر احتمال اینکه قیمت یک سهم بر اساس روند گذشته‌اش حرکت کند بیش از حرکت نامنظم است. بیشتر تحلیل‌های تکنیکال بر این فرضیه استوار هستند.
  • روندهای تاریخی خودشان را تکرار می‌کنند. معمولاً این ماهیت تکراری روندها را به روانشناسی بازار و شکل‌گیری روندها بر اساس احساساتی مثل ترس و هیجان نسبت می‌دهند. تحلیل تکنیکال برای تحلیل این احساسات و بررسی حرکت آتی بازار از الگوها استفاده می‌کند.

ابزارهای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال کدامند؟

در تحلیل تکنیکال از 9 ابزار شاخص استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ایم:

اندیکاتور حجم تعاملی (OBV)

از این اندیکاتور برای بررسی جریان مثبت و منفی حجم برای مدت کوتاه استفاده می‌شود. این شاخص، جریان حرکت حجم مثبت و منفی را می‌سنجد. وقتی حجم، بدون تغییر زیادی در قیمت سهم، به‌شدت افزایش می‌یابد، قیمت هم بالا می‌رود و وقتی حجم، بدون تغییر زیادی در قیمت سهم، ناگهان کاهش می‌یابد، قیمت هم به پایین جهش می‌کند.

افزایش OBV به معنی افزایش حججم و افزایش قیمت است. کاهش OBV نیز نشان‌دهنده کاهش حجم و کاهش قیمت است. OBV پیش از قیمت حرکت می‌کند. اگر OBV در حال افزایش و قیمت‌ها ثابت باشند به‌زودی قیمت‌ها هم افزایش می‌یابند و برعکس، در صورت کاهش OBV به‌زودی شاهد کاهش قیمت نیز هستیم.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالبا توجه به تصویر فوق، می‌بینیم قیمت بالا رفته اما OBV پایین آمده. درنهایت قیمت هم کاهش‌یافته است.

اندیکاتور تراکم/توزیع (A/D)

انباشت و توزیع از رایج‌ترین شاخص‌های تحلیل تکنیکال برای بررسی جریان پول در داخل و خارج است. این اندیکاتور برای بررسی جریان تجمعی پول در داخل و خارج یک سهم بکار می‌رود و قبلاً جریان پول تجمعی نامیده می‌شد. هدف این اندیکاتور بررسی میزان عرضه و تقاضا بر اساس وضعیت خرید (انباشت) یا فروش (توزیع) است.

تفسیر

این شاخص نشان‌دهنده نحوه تأثیرگذاری عرضه و تقاضا بر قیمت است. تراکم/توزیع هم‌جهت با قیمت حرکت کرده یا ممکن است شیب معکوس داشته باشند. اگر قیمت‌ها نزولی باشند درحالی‌که اندیکاتور تراکم/توزیع در جهت صعودی باشد شاخص‌ها نشان می‌دهد ممکن است فشار خرید وجود داشته و قیمت‌ها معکوس شوند. مشابه آن، اگر قیمت اوراق بهادار در یک روند صعودی باشد و اندیکاتور تراکم/توزیع در روند نزولی قرار بگیرد، فشار فروش بالاست و ممکن است قیمت‌ها نزولی شوند.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالاز چارت روزانه بالا می‌بینیم که قیمت در حال بالا رفتن است درحالی‌که اندیکاتور تراکم و توزیع، به سمت پایین شیب دارد و نشان‌دهنده فشار فروش است. قیمت‌ها معکوس شده و روند خرسی می‌شود.

اندیکاتور میانگین جهت‌دار (ADX)

اندیکاتور میانگین جهت‌دار (ADX) یک اندیکاتور روند برای سنجش قدرت و حرکت یک روند است. ترید کردن در جهت یک روند ریسک را کاهش داده و پتانسیل سود را بالا می‌برد. ترید کردن در جهت روند، ریسک را کاهش داده و پتانسیل سود را افزایش می‌دهد.

شاخص میانگین جهت‌دار (ADX) برای ارزیابی زمانی که قیمت به‌شدت در حال حرکت در جهتی خاص است استفاده می‌شود. محاسبه آن مبتنی بر متوسط حرکت طیف قیمتی در یک دوره زمانی است. مقدار پیش‌فرض نیز 14 است.

مقادیر، برای تمایز قائل شدن بین شرایط روند و غیر روند مهم هستند. ADX بالای 25 نشان می‌دهد که ترند به‌اندازه کافی برای استراتژی‌های تریدینگ قوی است. مشابه آن ADX زیر 25 نشان‌دهنده اجتناب از استراتژی‌های تریدینگ است.

مقدار ADX قدرت ترند
0 تا 25 نبود روند یا روند ضعیف
25 تا 50 روند قوی
50 تا 75 روند خیلی قوی
75 تا 100 روند بسیار قوی

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالبا توجه به تصویر می‌بینیم که قیمت در روند نزولی است و ADX نشان‌دهنده یک روند نزولی قوی است.

اندیکاتور آرون (Aroon)

اندیکاتور آرون یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که برای سنجش روند دار بودن قیمت یک دارایی به کار می‌رود. از آن برای تشخص زمان احتمالی تغییر جهت روند استفاده می‌شود. این اندیکاتور مدت زمانی که طول می‌کشد تا قیمت به بالاترین یا پایین‌ترین نقاط یک بازه زمانی خاص برسد را نشان می‌دهد.

این اندیکاتور شامل خطوط آرون آپ و آرون دان است. خط آرون آپ قدرت ترند رو به بالا و آرون دان قدرت ترند روبه پایین را می‌سنجد.

محاسبات

که N نشان‌دهنده تعداد بازه‌های زمانی به‌کاررفته برای اندیکاتور است. در حالت پیش‌فرض، تریدرهای زیادی از شاخص آرون روی 14 بازه استفاده می‌کنند.

تفسیر

تشخیص سیگنال روند صعودی با سه استراتژی انجام می‌شود:

اول اینکه خطوط آرون متقاطع باشند. سیگنال رو به بالا زمانی است که آرون آپ بالای آرون دان باشد. این نشان می‌دهد که نقاط اوج جدید، جدیدتر از نقاط کف جدید هستند.

دوم اینکه خطوط آرون بالا یا زیر 50 هستند.

سوم، یکی از خطوط به 100 میر سد. آرون آپ به 100 می‌رسد و آرون دان در سطح کمی باقی می‌ماند.

برعکس این موارد برای سیگنال روند نزولی درست است.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالاندیکاتور همگرایی – واگرایی میانگین متحرک MACD

این اندیکاتور، اندیکاتور پیروی از روند و اندیکاتور حرکت روند است که ارتباط بین دو میانگین قیمت دارایی را نشان می‌دهد.

محاسبات

گام 1: میانگین متحرک نمایی 12 دوره‌ای قیمت نهایی را محاسبه کنید.

گام 2: میانگین متحرک نمایی 26 دوره‌ای قیمت نهایی را محاسبه کنید.

گام 3: میانگین متحرک 26 دوره‌ای را از میانگین متحرک 12 دوره کم کنید. این خط MACD سریع است.

گام 4: میانگین متحرک نمایی 9 دوره‌ای MACD سریع محاسبه‌شده در بالا را محاسبه کنید. این خط خط MACD سیگنال یا آهسته است.

تفسیر

همان‌طور که در چارت زیر نشان داده‌شده، وقتی MACD بین خط سیگنال قرار می‌گیرد، یک سیگنال خرسی است و وقتی بالای خط سیگنال قرار می‌گیرد، اندیکاتور سیگنال گاوی می‌دهد.

تقاطع‌ها زمانی قابل‌اعتمادترند که با روند فعلی تطابق داشته باشند. اگر MACD از بالای خط سیگنال قطع شود آنگاه حالت صعودی تائید می‌گردد.

اندیکاتور قدرت نصبی (RSI)

این یک شاخص حرکتی است که میزان تغییرات قیمت فعلی را نشان می‌دهد تا تعیین کند که آیا سهم بیش از ارزش واقعی آن یا کمتر از ارزش واقعی آن قیمت‌گذاری شده است.

تفسیر

RSI درزمانی که بالای 70 باشد بیش‌ازحد خرید و در زیر 30 اشباع در نظر گرفته می‌شود.

وقتی اندیکاتور از زیر با بالایی خط فروش بیش‌ازحد می‌رود، به موقعیت لانگ (خرید) بروید.

وقتی اندیکاتور از بالا به زیر خط خرید بیش‌ازحد می‌رود، به موقعیت شورت (فروش) بروید.

نکته مهم این است که جهت تقاطع مهم است، اندیکاتور باید ابتدا از خطوط بیش‌ازحد خرید/فروش بیش‌ازحد عبور کند و سپس از آن‌ها عبور کند.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالاندیکاتور نوسانگیر تصادفی

نوسانگیر تصادفی اندیکاتوری است که قیمت فعلی را نسبت به محدوده قیمت در چند بازه زمانی می‌سنجد و برای مقایسه محل بسته شدن قیمت در یک دوره بکار می‌رود. این اندیکاتور معمولاً از 14 دوره استفاده می‌کند.

تفسیر

این اندیکاتور بین صفر و صد قرار می‌گیرد. درحالت کلی، مقدار بالای 80 را ناحیه خرید بیش‌ازحد و زیر 20 را ناحیه فروش بیش‌ازحد در نظر می‌گیرند.

فرد باید از موقعیت‌های خرید سود بگیرد و از موقعیت‌های خرید جدید در ناحیه خرید بیش‌ازحد اجتناب کند.

فرد باید از موقعیت‌های فروش سود بگیرد و از موقعیت‌های فروش جدید در ناحیه فروش بیش‌ازحد اجتناب کند.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالاندیکاتور بازگشتی فیبوناتچی

این اندیکاتور به بررسی مناطق حمایت و مقاومت می‌پردازد و از خطوط افقی برای نشان دادن آن‌ها در سطوح کلیدی فیبوناتچی در ادامه روند استفاده می‌کند. این سطوح با رسم خط روند بین بالا و پایین و تقسیم فاصله عمودی بر نسبت‌های کلیدی فیبوناچی 23.6٪، 38.2٪، 50٪، 61.8٪ و 100٪ تشخیص داده می‌شوند.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالبا توجه به چارت فوق، می‌بینید که در سطح 645 یک حمایت وجود دارد که نرخ فیبوناتچی آن 23.6 درصد تشخیص داده‌شده است.

اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic SAR)

پارابولیک سار یکی از بهترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال است که برای تعیین جهت قیمت و نیز وقتی‌که جهت قیمت تغییر می‌کند استفاده می‌شود. این همچنین با عنوان سیستم توقف و معکوس شناخته می‌شود.

پارابولیک سار به شکل مجموعه نقاطی در بالا یا پایین قیمت قرار می‌گیرد. در یک روند نزولی، یک نقطه کوچک بالای آن و در صورت صعودی بودن یک نقطه در زیر آن قرار می‌گیرد. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، سیگنال‌های تراکنش زمانی تولید می‌شوند که موقعیت نقطه‌ها معکوس شده و در جهت مخالف قرار گیرند.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالبرای انجام تحلیل تکنیکال باید چه چیزهایی را بدانیم؟

برای اینکه بتوانید تحلیل تکنیکال را در بازار ارزهای دیجیتال انجام دهید باید مفاهیم اصلی این نوع تحلیل را بدانید. در ادامه مهم ترین مواردی که باید  برای انجام تحلیل تکنیکال بدانید را بررسی کرده‌ایم.

حجم معاملات

حجم، نشان‌دهنده میزانی از دارایی است که در یک روز یا یک بازه زمانی خاص معامله می‌شود. حجم اهمیت زیادی دارد چون جهت روند تعیین‌شده قبلی را تائید می‌کند. حجم یک نکته مهم است. وقتی چارت‌های بازار رمزارزها را بررسی می‌کنید، قیمت و حجم را هم‌زمان در نظر بگیرید.

روند

تحلیل تکنیکال بر این فرض استوار است که قیمت‌ها روند دارند. به‌همین‌دلیل از خطوط برای شناسایی و تائید روندها استفاده می‌شود. خط روند خطی است که چند نقطه قیمت را به هم متصل می‌کند و سپس در قالب خط حمایت یا مقاومت به آینده بسط پیدا می‌کند.

الگو

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالالگوها اشکالی هستند که با به دلیل تغییرات قیمت، روی نمودار شکل می‌گیرند. معمولاً اگر بالاترین یا پایین‌ترین قیمت را در اطلاعات قیمتی هرروز نمودار با خط به هم وصل کنیم این الگوها ایجاد می‌شوند. معمولاً این الگوها در بازه‌های زمانی مختلف تکرار می‌شوند و پیدا کردن و حدس زدن آن‌ها روی نمودار قیمت یک دارایی می‌تواند به‌پیش‌بینی جایگاه قیمت آن در آینده کمک کند. الگوها به دودسته اصلی ادامه‌دهنده و بازگشتی تقسیم می‌شوند.

مهم‌ترین الگوهای ادامه‌دهنده، مثلث متقارن، مثلث صعودی، مثلث نزولی، پرچم سه‌گوش و پرچم هستند که در آن‌ها، روند قیمت به مسیر فعلی خود ادامه می‌دهد. رایج‌ترین الگوهای بازگشتی نیز الگوی کف و سقف دوقلو، الگوی کف و سقف سه‌قلو و نیز سر و شانه هستند که در آن‌ها، قیمت بعد از مدتی تغییر می‌کند یعنی اگر صعودی است، نزولی می‌شود و اگر نزولی است، صعودی می‌گردد.

سطح حمایت و مقاومت

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالسطوح حمایت و مقاومت درواقع یک نقطه قیمت خاص روی چارت هستند. انتظار می‌رود که این نقاط، نشان‌دهنده فروش یا خرید حداکثری باشند.

قیمت حمایتی در تحلیل تکنیکال قیمتی است که انتظار می‌رود در آن، خریداران بیش از فروشندگان باشند. در بازار تکنیکال، قیمت مقاومت، قیمتی است که در آن، پیش‌بینی می‌شود تعداد فروشندگان از خریداران بیشتر است. این خطوط به شما می‌گویند بخرید یا بفروشید. آن‌ها نوعی راهنما برای تصمیم‌گیری هستند.

نمودار

نمودارها نشان‌دهنده قیمت و حجم معاملات یک دارایی در طول زمان هستند. نمودارها در بعد افقی، قیمت و در بعد عمودی زمان را نشان می‌دهند. نمودارهای حسابی و لگاریتمی و نیز تعدیل‌شده یا نشده نمونه‌ای از نمودارها هستند. پرکاربردترین نمودارها نمودارهای خطی، میله‌ای، کندلی یا شمعی هستند. برای رسم نمودارها قیمت ابتدایی و انتهایی روز و نیز بیشترین و کمترین قیمت دارایی در آن روز اهمیت دارد.

نمودار خطی حاصل اتصال نقاط نشان‌دهنده قیمت پایانی دارایی با خط مستقیم به یکدیگر است. نمودار خطی نمودار ساده ایست که یک گزارش عمومی از بازار می‌دهد.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالنمودار میله‌ای همه چهار قیمت آغازین، پایانی، بالاترین و پایین‌ترین را نشان می‌دهد. اطلاعات قیمتی هرروز شبیه یک میله عمودی است که پایین‌ترین نقطه آن کمترین قیمت و بالاترین نقطه، بالاترین قیمت است، قیمت ابتدایی و پایانی نیز به شکل خطوط کوتاهی در طرفین میله نشان داده می‌شود.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالرنگ میله‌ها نیز به قیمت آغازین و پایانی بستگی دارد. اگر قیمت آغاز از پایان روز بیشتر باشد، رنگ میله قرمز و در غیر این صورت سبز است.

نمودار شمعی از نمودارهای پرکاربرد است که اطلاعات قیمت شروع، پایان، کمترین و بیشترین قیمت روز را به ما می‌دهد اما نمایش آن با نمودار میله‌ای متفاوت است. کندلهای سبز نشان‌دهنده افزایش قیمت یک روز و کندلهای قرمز نشان‌دهنده کاهش قیمت هستند. نمودار شمعی یکی از پرکاربردترین نمودارهاست.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالاندیکاتور

اندیکاتورها سیگنال‌های اکتشافی یا مبتنی بر الگو هستند که با توجه به قیمت، زمان، حجم یا ترکیبی از این موارد با توابع ریاضی رسم می‌شوند. درواقع در اندیکاتورها یک سری روابط ریاضی روی قیمت یا حجم دارایی اعمال می‌شود تا بتوان درباره خرید یا فروش آن تصمیم گرفت؛ مثلاً اندیکاتور میانگین متحرک ساده، متوسط قیمت دارایی را در یک بازه مشخص نشان می‌دهد و هدف آن، تعیین روند صعودی یا نزولی است. روند و حجم نیز جز اندیکاتورها هستند.

در یک نگاه

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، همانند سایر دارایی‌های باارزش، روشی عالی برای پیدا کردن زمان مناسب خرید یک دارایی یا فروش آن است. تحلیل تکنیکال سال‌هاست که استفاده می‌شود. به‌همین‌دلیل چارت‌ها و تکنیک‌های زیادی برای آن وجود دارد که می‌توان گفت تقریباً همه روندهای بازار را پوشش می‌دهند. اصول تحلیل تکنیکال ثابت و بر اساس تکرار رفتار یک‌ روند در بازه‌های زمانی مختلف است. بااینکه این روش تحلیل، مزایایی ازجمله سادگی و انعطاف دارد اما برای دقت بیشتر و به دست آوردن زمان مناسب‌تر اقدام، بهتر است از سایر تحلیل‌ها نظیر تحلیل فاندامنتال نیز استفاده شود.

علاوه بر این، اگر به تازگی وارد عرصه‌ی ارز دیجیتال شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم با مزایا و معایب ارز دیجیتال نیز آشنا شوید.