سی ای ایکس (CEX) یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال است. این پلتفرم در میان علاقه‌مندان به خرید و فروش بیت‌کوین بسیار محبوب است. همین موضوع موجب شده است که کاربران ایرانی نیز علی‌رغم محدودیت‌هایی که این صرافی برای آنها ایجاد کرده است، همچنان از این پلتفرم برای انجام معاملات خود استفاده نمایند. سی ای ایکس تا کنون امکان مبادله بیش از صد توکن گوناگون و جفت معاملاتی را با کارمزد پایین و امنیت بالا برای کاربران خود فراهم آورده است. در این مقاله، به معرفی صرافی ارز دیجیتال سی ای ایکس و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

صرافی سی ای ایکس

پلتفرم سی ای ایکس در سال 2013 آغاز به کار کرد. دفتر مرکزی صرافی ارز دیجیتال سی ای ایکس (CEX.io) در لندن است. نام این صرافی در فارسی به شکل «سی ای ایکس دات آیو» نیز نوشته می‌شود. این پلتفرم تا کنون امکان مبادله بیش از صد نوع ارز دیجیتال و جفت معاملاتی را به صورت سریع و ارزان برای کاربران خود فراهم آورده است.

دفتر مرکزی صرافی ارز دیجیتال سی ای ایکس (CEX.io) در لندن است.
دفتر مرکزی صرافی ارز دیجیتال سی ای ایکس (CEX.io) در لندن است.

همچنین لیست رمز ارزهایی که در این صرافی از آنها پشتیبانی می‌شود به مرور زمان در حال گسترش است. سی ای ایکس علاوه بر امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به کاربران خود امکان می‌دهد با استیک کردن بخشی از دارایی خود درآمد کسب کنند. همچنین انواع گزینه‌های معاملاتی فیوچرز، اسپات و مارجین را در اختیار تریدرهای حرفه‌ای قرار می‌دهد.

ویژگی‌های صرافی سی ای ایکس

مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال سی ای ایکس (CEX) عبارتند از:

+ کاربران زیاد و نقدینگی بالا

+ خدمات سپرده‌گذاری (Staking)

+ بازار معاملات فیوچرز (Futures)

+ بازار معاملاتی مارجین (Margin)

+ خدمات بازار اسپات (Spot)

+ روش‌های پرداخت متنوع

+ پشتیبانی بسیار خوب

+ امنیت بالا

+ کارمزد پایین تراکنش‌ها

+ اپلیکیشن موبایل (اندروید و آی‌اواس)

توسعه‌دهندگان سی ای ایکس

صرافی ارز دیجیتال سی ای ایکس در سال 2013 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. الکساندر لاتسکویچ (Oleksandr Lutskevych) بنیانگذار سی ای ایکس و مدیرعامل فعلی این شرکت است. این مجموعه یکی از پیشگامان حوزه کریپتو است که توانست طی حدود یک دهه فعالیت حرفه‌ای، نقدینگی زیادی را جذب کند و حجم معاملات خود را به میزان بسیار زیادی گسترش دهد.

صرافی ارز دیجیتال سی ای ایکس در سال 2013 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
صرافی ارز دیجیتال سی ای ایکس در سال 2013 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

تیم توسعه‌دهنده سی ای ایکس همچنین گامی بلند برای استفاده از قابلیت‌های بلاکچین برداشته‌اند و خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. در حال حاضر، صرافی سی ای ایکس انواع گزینه‌های معاملاتی نظیر فیوچرز، مارجین و اسپات را با حجم بالایی از نقدینگی به کاربران خود ارائه می‌دهد.

جدیدترین به‌روزرسانی سی ای ایکس

سی ای ایکس تبادل فوری توکن‌های متعددی را برای معامله‌گران حرفه‌ای ارز دیجیتال فراهم آورده است. حجم معاملات این صرافی در سال 2023 به طور متوسط بیش از پنج میلیون دلار در روز بوده است. کارمزد این صرافی نیز با رشد زیرساخت‌ها و افزایش حجم معاملات رو به کاهش است.

حجم معاملات این صرافی در سال 2023 به طور متوسط بیش از پنج میلیون دلار در روز بوده است.
حجم معاملات این صرافی در سال 2023 به طور متوسط بیش از پنج میلیون دلار در روز بوده است.

بنابراین استفاده از این پلتفرم موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان کاربران می‌شود. همچنین پاداش‌های این صرافی برای سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان نقدینگی دائماً افزایش یافته است. انتظار می‌رود این پروژه روندِ رو به رشد خود را ادامه دهد و تا اوایل سال 2024 شاهد تنوع بیشتر رمز ارزهای قابل معامله و به‌روزرسانی‌های مبتکرانه آن باشیم.

ارزهای صرافی سی ای ایکس

لیست ارزهای صرافی سی ای ایکس نسبتاً بلند است و بیش از صد ارز دیجیتال را در بر می‌گیرد. فهرست توکن‌هایی که در این صرافی از آنها پشتیبانی می‌شود دائماً در حال گسترده شدن است. بیت‌کوین کماکان بیشترین حجم مبادلاتی را در این صرافی دارد. پس از آن، سولانا، اتریوم، تتر، یواس‌دی‌سی، استلار، دوج‌کوین، پولکادات، ریپل و کاردانو بیشترین حجم معاملاتی را در این صرافی به خود اختصاص داده‌اند.

آینده سی ای ایکس

برنامه سی ای ایکس برای آینده بیشتر روی توسعه خدمات معاملاتی‌اش متمرکز است تا امکان سفارشات متنوعی را به کاربران خود بدهد. نقشه راه سی ای ایکس اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی این مجموعه نمی‌دهد.

لیست ارزهای صرافی سی ای ایکس نسبتاً بلند است و بیش از صد ارز دیجیتال را در بر می‌گیرد.
لیست ارزهای صرافی سی ای ایکس نسبتاً بلند است و بیش از صد ارز دیجیتال را در بر می‌گیرد.

اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده سی ای ایکس را بسیار روشن دانست. سایت سی ای ایکس مرجع رسمی اطلاعات جدید در مورد تغییرات این صرافی است. دانلود اپلیکیشن، ثبت نام و ورود به صرافی سی ای ایکس نیز از طریق همین سایت انجام می‌شود.

سوالات متداول صرافی سی ای ایکس (CEX)

ثبت نام در سی ای ایکس به چه ترتیب است؟

برای ثبت نام در صرافی سی ای ایکس و دانلود اپلیکیشن آن باید از طریق سایت رسمی آن اقدام نمایید. آدرس صرافی سی ای ایکس https://cex.ioاست.

مهم‌ترین ویژگی صرافی سی ای ایکس چیست؟

امنیت بالا و امکان انجام انواع معاملات نقدی، مارجین، اسپات و فیوچرز مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی سی ای ایکس هستند که آن را از رقبایش متمایز می‌کنند.

چه ارزهایی را می‌توان در سی ای ایکس معامله کرد؟

سی ای ایکس از حدود صد رمز ارز پشتیبانی می‌کند که این فهرست دائماً در حال گسترده شدن است. در حال حاضر ، بیت کوین، ، سولانا، اتریوم، تتر، یواس‌دی‌سی، استلار، دوج‌کوین، پولکادات، ریپل و کاردانو بیشترین حجم معاملاتی را در این صرافی دارند.

دسترسی به صرافی سی ای ایکس برای ایرانیان چگونه است؟

صرافی متمرکز ارز دیجیتال سی ای ایکس (CEX) نیز همانند دیگر صرافی‌های بین‌المللی محدودیت‌هایی را در دسترسی به سایت با آی‌پی ایران و انجام احراز هویت ایجاد کرده است.