برای یک ترید موفق ارز دیجیتال می‌بایست دانش خودتان را روزبه‌روز افزایش دهید وکاملا با اخبار و تکنولوژی روز جهان آشنا باشید. مشاهده و تطبیق خود با شرایط لحظه ‌به ‌لحظه‌ بازار و اتخاذ استراتژی متناسب با شرایط بازار از امور ضروری ‌است. در این مقاله به بررسی مهم ترین نکات ترید ارز دیجیتال می‌پردازیم.

7 نکته مهم برای ترید موفق ارز دیجیتال

بازار کریپتو هم مانند هر سرمایه گذاری دیگری یک سری اصول دارد که پایبندی به آنها می‌تواند احتمال موفقیت شما را بالا ببرد. در ادامه به 7 نکته مهم برای انجام یک ترید موفق پرداخته‌ایم.

1.شناخت ارز خوب

شناخت ارز خوب یکی از نکات مهم ترید ارز دیجیتال است. شاید اینطور به نظر برسد که شناخت ارز خوب فقط برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت مورد نیاز است؛ اما این تصور غلط است. ارزهای بی‌پشتوانه چیزی جز حباب نیستند و حتی اگر در مقطعی خرید آن‌ها منجر به سوددهی شود، این سودها شانسی و بی‌حساب و کتاب هستند.

حتی اگر این ارزها حرکت منظمی را روی چارت از خود نشان بدهند، باز هم هیچ کس نمی‌تواند مشخص کند که این حباب چه موقع می‌ترکد. وقتی هم که این حباب بترکد دیگر چارت یا هیچ استراتژی منطقی‌ مانع فروپاشی و از دور خارج شدن آن ارز نمی‌شود.

چگونه یک ارز خوب را  بشناسیم

دانش ابتدایی که همه باید به آن مسلط باشند، اطلاعات راجع به ارزهای اصلی و شناخت ارزهای لایه‌های اول و دوم است، مخصوصاً لایه دوم. شناخت این ارزهای بزرگ به شناخت ارزهای کوچک در حال توسعه کمک می‌کنند. چرا که خیلی از پروژه‌های بزرگتر برای پیشرفت خود فضاهای جدیدی را برای سرمایه گذاری بر روی ارزها و پروژه های کوچکتر ایجاد می‌کنند. خواندن وایت پیپر یا همان مقاله موجود در سایت هر ارز راه اصلی برای شناخت ارز هاست.

چگونه یک ارز خوب را بشناسیم

نکته مهم در خواندن مقاله ها این است که متوجه بشویم شرکت پشت این ارز چقدر به تعهداتش نسبت به طرفداران و سرمایه گذارانش پایبند است. از طرفی باید دید آیا میزان آزادسازی ارزهای خارج از چرخه معاملات سیستماتیک است و قاعده‌ی مشخصی دارد یا خیر. آزاد سازی حساب شده این ارزها  با استفاده از نرم افزارهای مشخص و همینطور از پیش مطلع بودن سرمایه گذاران، نوعی احترام به سرمایه‌‌ سرمایه‌گذار است و در این صورت سرمایه‌گذار می‌تواند به آینده‌ی این ارز امیدوار باشد.

2.دقت به سطوح مقاومت و پرهیز از فومو

در توضیح ساده می‌توان گفت فومو وقتی است که خریدی را تحت تأثیر قله‌های یک ارز و وضعیت خوب کنونی آن ارز، بدون توجه به چارت و شرایط پیشین آن انجام دهیم. همواره باید ارزی که شناسایی کردیم را زیر نظر داشته باشیم و سطوح مقاومت و حمایت آن را مشخص کنیم. در استراتژی ترید دارای رنج مشخص، پیدا کردن کانال حرکتی هر ارز برای پیدا کردن نقطه ی ورود و خروج لازم است.

3.پایین خریدن و بالا فروختن و توجه به حرکت ارزهای لایه ی اول

احتمالا خیلی واضح است که برای سود کردن باید پایین یا اصطلاحا در کف خرید و در سقف‌ها و قله‌ها فروخت. با این وجود اگر در عمل به این سادگی بود دیگر هرگز ضرر نمی‌دادیم. تسلط به ذهن و روان در انجام معامله بسیار مؤثر است. قبل از انجام هرکاری چه خرید و چه فروش باید تمام بررسی‌های مورد نیاز را انجام دهیم.

پایین خریدن و بالا فروختن و توجه به حرکت ارزهای لایه ی اول

 

تاثیر بیت‌کوین بر قیمت سایر رمز‌ارزها

هرکسی که مدتی در بازار رمز ارزها مشغول بوده و تجربه‌ای از بازار دارد، می‌داند که تسلط ارزهای لایه اول و مخصوصا بیت‌کوین بر روی بازار بسیار زیاد است و اصطلاحاً بیت‌کوین بازارساز است. در خرید ارزها باید به پایین(کف) خود آن ارز و بالای(سقف) خود آن ارز در تاریخچه‌ی چارت آن دقت کنید. پس از آن به شرایط کنونی و آینده احتمالی بیت‌کوین دقت داشت.

پس از در نظر گرفتن این فاکتورها باز هم این مسئله که کف برای ورود و سقف برای خروج کجاست کاملاً مشخص نمی‌شود. واقعیت این است که بزرگترین سرمایه‌گذاران هم نمی‌توانند دقیق این عدد را مشخص کنند و شاید محدوده‌ی فرضی خودشان را که بسیار نزدیک به واقعیت هست بتوانند متصور شوند. اینجاست که نکته‌ی بعدی راهگشای شما در انجام ترید موفق ارز دیجیتال خواهد بود.

4. خرید پله ای یا استفاده از روش مارتینگل

حتی اگر به نقطه ی ورود و خروج خود هیچ شکی هم ندارید، بازهم همواره برای کف‌های پایین‌تر یا حتی سقف‌های بالاتر آماده باشید. همیشه درصدی از سرمایه‌ی مالی (ارز ثابت) خود را در هنگام خرید نگهداری کنید و آماده‌ی کف‌های پایین‌تر برای ورود باشید و همواره در هنگام فروش  بصورت پلکانی در سقف‌های مختلف ارز خود را بفروشید.

خرید پله ای یا استفاده از روش مارتینگل

5.دانش افزایی روز به روز و همراه با بازار

هرچقدر مطلع باشیم باز هم کم است. نمونه‌ ارزهایی که با تکنولوژی جدید رشد کردند، ارزهای متاورس و گیمینگ بودند. تنها افرادی زودتر متوجه آن‌ها شدند که دانششان در حوزه‌ی گیمینگ گسترده بود و به فعالیت‌های این ارزهای جدید توجه داشتند.

6.داشتن استراتژی مشخص و پایبندی به آن

هر استراتژی موفقی که دارید به آن پایبند باشید و در اصطلاح دست به ترکیب برنده نزنید. اگر استراتژی برنده‌ای دارید تا می‌توانید ازآن سود کنید.

داشتن استراتژی مشخص و پایبندی به آن

 

7.نگاه منطقی به بازار

از بازار انتظارهای نامعقول نداشته باشید؛ در عین حال ناامید هم نباشید. لحظه‌ای که به پول‌های نجومی فکر می‌کنید، مراقب تصمیم‌گیری‌های شتابزده باشید. معمولاً تریدرهایی که منطقی به بازار نگاه نمی‌کنند دچار یک پیروزی و سپس یک شکست متوالی یا یک شکست و شکست متوالی دیگر می‌شوند. چرا که به ‌جای مشاهده، دست به قضاوت می‌زنند. این افراد بر این باورند که اگر شکست خوردم حتماً سری بعدی پیروز می‌شوم؛ یا اگر پیروز شدم حتماً نبض بازار در دست من است. این نوع قضاوت‌ها همواره منجر به شکست می‌شوند.  هر کجا که مشاهده، تبدیل به قضاوت شد؛ بدانید بهتر است مدتی مشخص از بازار فاصله بگیرید.

مهم ترین نکات ترید ارز دیجیتال در یک نگاه

به کارگیری همزمان نکات گفته شده منجر به یک ترید موفق در ارز دیجیتال می‌شود. تمام نکات ترید ارز دیجیتال مکمل هم هستند و سهل‌انگاری در هر کدام از آن‌ها ممکن است منجر به ضرر شود. در آخر این نکات برای زمان فعال بازار است. تمام بازارهای سرمایه دوره‌هایی را تحت عنوان اشباع‌شدگی دارند. بازار ارزهای دیجیتال هم از این نکته مستثنا نیست.