بسیاری از ارزهای دیجیتال مختلف را در بازار کریپتو می‌بینیم، به همین دلیل مهم است که راه‌های شناسایی ریسک و مزایای بالقوه ارزهای دیجیتال مختلف را درک کنیم. یکی از این موارد، ارزش بازار ارز دیجیتال است که در تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک خواهد کرد.

مارکت کپ ارز دیجیتال، ارزش کل دلاری یک توکن، ضرب در تعداد کل توکن‌هایی است که در حال حاضر در گردش هستند. ارزش بازار ارز دیجیتال، ثبات بلندمدت یک دارایی را نشان می‌دهد. به طور کلی، کریپتو با ارزش بازار بزرگ نشان دهنده ثبات بیشتر است و ارزش‌های کوچک‌تر بیشتر در معرض احساسات بازار و نوسان‌ها قرار دارند.

ارزش بازار (Market Cap) یعنی چی؟

ارزش بازار ارز دیجیتال یا به اصطلاح مارکت کپ، به کل ارزش دلاری یک سهم یا رمز ارز گفته می‌شود. وقتی به شرکت‌ها برچسب «با ارزش‌ترین در جهان» داده می‌شود، از نظر ارزش بازار است. این معیاری است که برای بیان نسبی اندازه یک شرکت استفاده می‌شود، که می‌تواند هنگام ایجاد برنامه‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مفید باشد.

برای محاسبه ارزش بازار یک رمز ارز، شما می‌توانید به سادگی تعداد کل آن رمز ارز موجود را در قیمت فعلی بازار آن ضرب کنید. به‌عنوان مثال، اگر شرکت XYZ 50 میلیون توکن داشته باشد و هر توکن در حال حاضر با قیمت 10 دلار معامله شود، ارزش بازار آن 500 میلیون دلار است.

ارزش بازار = قیمت فعلی هر سهم × تعداد سهم موجود

ارزش کل بازار (Total Market Cap) یعنی چی؟

ارزش کل بازار یا Total Market Cap، اطلاعات بازار گروهی از رمزارزها مانند بیت کوین، اتریوم، کاردانو و غیره را نشان می‌دهد. به کمک این شاخص می‌توان درک کامل‌تر و واقعی‌تری از نحوه عملکرد رمزارزها به دست آورد. هرچه ارزش کل بازار بالاتر برود، به این معنی است که دیدگاه افراد نسبت به ارزهای دیجیتال بهتر شده و امکان رشد این بازار فراهم است.

ارزش کل بازار، در واقع مجموع ارزش بازار همه ارزهای دیجیتال در گردش در بازار کریپتو است که ارزش بازار همه ارزهای دیجیتال را ترکیب می‌کند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال، این روزها به بیش از یک تریلیون دلار رسیده است که نشان دهنده پذیرش بیشتر کریپتو در بین مردم است.

ارزش بازار ارز دیجیتال چیست؟

در بازار سهام، ارزش بازار به ارزش کل بازار سهام یک شرکت اشاره دارد. در ارزهای دیجیتال هم مشابه است. ارزش بازار یک سکه همان چیزی است که اگر تعداد سکه‌های موجود را در قیمت فعلی هر سکه ضرب کنید، به دست خواهد آمد.

به عنوان مثال، فرض کنید که قیمت ارز دیجیتال A ، 200 دلار باشد، و دو میلیون سکه در گردش داشته باشد، در نتیجه ارزش بازار ارز دیجیتال A برابر است با 400 میلیون دلار. به همین روش می‌توان ارزش دیگر رمز ارزها را نیز محاسبه کرد.

CoinMarketCap

سایت‌هایی مانند CoinMarketCap و CoinGecko تمام ارزش‌های بازار ارزهای دیجیتال را در در لحظه فهرست می‌کنند.

چرا ارزش بازار ارز دیجیتال مهم است؟

ارزش بازار در کریپتو مهم است، زیرا به‌عنوان ابزاری برای اندازه‌گیری پتانسیل کلی یک ارز دیجیتال خاص و مقایسه ارزش بین سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. ارزش بازار می‌تواند به نشان دادن پتانسیل رشد برخی ارزهای دیجیتال و ایمن بودن خرید آن در مقایسه با دیگر رمز ارزها کمک کند.

در زیر مثالی از نحوه استفاده از ارزش بازار برای کمک به مقایسه ارزش بین ارزهای دیجیتال مختلف آورده شده است:

  • فرض کنید ارز دیجیتال A ، 200،000 سکه در گردش دارد و ارزش هر سکه 1 دلار است، در نتیجه ارزش بازار آن 200،000 دلار می‌شود.
  • فرض کنید ارز دیجیتال B 50،000 سکه در گردش دارد و ارزش هر سکه 2 دلار است، بنابراین ارزش بازار آن 100،000 دلار خواهد بود.

این نشان می‌دهد که حتی اگر قیمت ارز دیجیتال B بالاتر از ارز دیجیتال A است، ارزش کلی ارز دیجیتال A دو برابر ارز دیجیتال B است.

توجه به این نکته مهم است که ارزش بازار بسیاری از ارزهای دیجیتال همچنان در نوسان است، چون بازار کریپتو نوسان زیادی دارد.

Market cap به شما امکان می‌دهد که ارزش کل یک ارز دیجیتال را با ارزی دیگر مقایسه کنید تا بتوانید تصمیمات سرمایه‌گذاری آگاهانه‌تری بگیرید. ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • ارزش بازار ارزهای دیجیتال با مارکت کپ بالا، بیش از 10 میلیارد دلار است. سرمایه‌گذاران آن‌ها را سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک پایین‌تر می‌دانند، زیرا سابقه رشد ثابت و اغلب نقدینگی بالاتری دارند. به این معنی که می‌توانند در برابر حجم بالاتری از افراد که سرمایه خود را نقد می‌کنند، بدون تأثیر شدید قیمت مقاومت کنند.
  • ارزهای دیجیتال با مارکت کپ متوسط ​​دارای ارزش بازار بین 1 تا 10 میلیارد دلار هستند و به طور کلی پتانسیل بالا و همچنین ریسک بالاتری نیز دارند.
  • ارزش بازار ارزهای دیجیتال با مارکت کپ کوچک، کمتر از ۱ میلیارد دلار است و بیشتر در معرض نوسانات چشمگیر بر اساس احساسات بازار قرار دارند.

ارزش بازار یک معیار مفید برای مقایسه ارزش کل ارزهای دیجیتال است، اما روندهای بازار، ثبات یک ارز دیجیتال و وضعیت مالی شما، باید هنگام سنجش ریسک هر سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.

کدام ارزهای دیجیتال ارزش بازار بالاتری دارند؟

در ادامه بزرگترین ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش کل دلاری سکه‌های موجود، یعنی مارکت کپ لیست شده است. این اطلاعات از  CoinMarketCap.com در تاریخ 25 آوریل 2022 گرفته شده‌اند.

کدام ارزهای دیجیتال ارزش بازار بالاتری دارند؟

1. بیت کوین (BTC)

قیمت: 39000 دلار

ارزش بازار: 746 میلیارد دلار

بیت‌کوین به‌عنوان رهبر ارزهای دیجیتال، هنوز همان سکه‌ای است که عموم مردم هنگام صحبت در مورد ارز دیجیتال به آن اشاره می‌کنند. خالق اسرارآمیز آن، ساتوشی ناکاموتو، این ارز را در سال 2009 معرفی کرد و از آن زمان تاکنون در حال صعود است. با این حال، در سال 2017 بود که این ارز دیجیتال به آگاهی عمومی رسید.

2. اتریوم (ETH)

اتریوم با رمز ارز اتر، دومین نامی است که به احتمال زیاد در فضای کریپتو می‌شناسید

قیمت: 2870 دلار

ارزش بازار: 347 میلیارد دلار

اتریوم با رمز ارز اتر، دومین نامی است که به احتمال زیاد در فضای کریپتو می‌شناسید. این سیستم به شما امکان می‌دهد از ETH برای انجام برخی از امور مالی استفاده کنید، اما جنبه قرارداد هوشمند اتریوم به تبدیل آن به یک ارز محبوب کمک می‌کند.

3. تتر (USDT)

قیمت: 1.00 دلار

ارزش بازار: 83 میلیارد دلار

قیمت تتر روی 1 دلار در هر سکه ثابت شده است. به همین دلیل به آن استیبل کوین می‌گویند. استیبل کوین‌ها به ارزش یک دارایی خاص گره خورده‌اند و تتر هم به دلار آمریکا مرتبط است. زمانی که تریدرها از یک ارز دیجیتال به ارز دیجیتال دیگری نقل مکان می‌کنند، تتر اغلب به‌عنوان یک رسانه عمل می‌کند. آنها به جای بازگشت به دلار، از تتر استفاده می‌کنند. با این حال، برخی از مردم نگران هستند که تتر به طور ایمن توسط دلارهای ذخیره شده پشتیبانی نمی‌شود، بلکه در عوض از نوعی بدهی کوتاه مدت بدون تضمین استفاده می‌کند.

4. بایننس کوین (BNB)

قیمت: 394 دلار

ارزش بازار: 64 میلیارد دلار

بایننس کوین، ارز دیجیتالی است که توسط بایننس، یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان منتشر شده است. در حالی که بایننس کوین در ابتدا به عنوان توکنی برای پرداخت معاملات تخفیف‌دار ایجاد شده بود، اکنون می‌توان از آن برای پرداخت‌ها و همچنین خرید کالاها و خدمات مختلف استفاده کرد.

5. دلار دیجیتال (USDC)

دلار دیجیتال (USDC)

قیمت: 1.00 دلار

ارزش بازار: 50 میلیارد دلار

مانند تتر، USD Coin یک استیبل کوین است که به دلار متصل شده، به این معنی که ارزش آن نباید نوسان داشته باشد. بنیان‌گذاران این ارز می‌گویند دارایی‌های کاملا محفوظ یا دارایی‌هایی با «ارزش منصفانه معادل» پشتیبانی شده و آن دارایی‌ها در حساب‌های مؤسسات تحت نظارت ایالات متحده نگهداری می‌شوند.

در یک نگاه

درک مفهوم ارزش بازار ارز دیجیتال نه تنها برای سرمایه‌گذاران حقیقی بلکه برای سرمایه‌گذاران حقوقی و صندوق‌های مختلف نیز مهم است. مارکت کپ می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا بدانند پولی که به سختی به دست آورده اند را کجا سرمایه‌گذاری کنند.