ارزهای دیجیتال مدتی است که به موضوعی داغ تبدیل شده و اصول ترید ارز دیجیتال از جمله مفاهیمی است که دانستن آن در بازار کریپتو مهم و اساسی است.

با این حال، بسیاری از افراد این مفهوم را به‌طور کامل درک نمی‌کنند. اگر هنوز با بازار آشنا نیستید، این اصول می‌تواند بسیار زیاد باشد. مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، بهتر است قبل از اینکه عمیق‌تر به این بازار وارد شوید، ابتدا اصول ترید ارز دیجیتال را یاد بگیرید. همچنین اگر با مفهوم ترید آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله ترید ارز دیجیتال را مطالعه کنید

اصول ترید ارز دیجیتال یعنی چی؟

تریدرهای قدیمی بازار ارزهای دیجیتال، با کسب تجربه به اصول و نکاتی رسیده‌اند که می‌تواند برای تریدرهای تازه‌کار مفید و ارزشمند باشد. این تجربه‌ها با سال‌ها تحقیق، مطالعه و معامله کردن در بازار به دست آمده و به نحوی به قوانین و اصول ترید ارز دیجیتال تبدیل شده است.

چرا دانستن اصول ترید ارز دیجیتال مهم است؟

همان‌طور که گفتیم، اصول ترید ارز دیجیتال در واقع همان تجربه‌های تریدرهای حرفه‌ای است. بنابراین دانستن آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. با کمک این اصول شما می‌توانید از تجربه‌های دیگران درس بگیرید و از آنها برای انجام معامله موفق استفاده کنید. این‌ها در واقع راه حل‌هایی هستند تا از انجام تریدهای اشتباه اجتناب کنید.

در تمام بازارهای مالی و حتی بازار کریپتو، اشتباهات جزئی از بازار هستند. حال اگر بخواهید یک تریدر موفق و حرفه‌ای باشید، باید از اشتباهات رایج ترید و تجربه‌های گذشتگان درس بگیرید و آنها را از معاملات خود دور کنید. بنابراین باید اصول ترید ارز دیجیتال را بیاموزید.

در ترید ارز دیجیتال چه اصولی را رعایت کنیم؟

در ترید ارزهای دیجیتال چند قانون طلایی وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند به تریدرها در انجام موفقیت‌آمیز معاملات کمک کند:

روی آنچه که درک می‌کنید سرمایه‌گذاری کنید

این یک عامل بسیار مهم است که همیشه آنچه را که می‌دانید بخرید، زیرا قبل از سرمایه‌گذاری یا معامله در ارزهای دیجیتال، باید در مورد پروژه، فناوری آن، کاربرد آن در آینده، تیم آنها، نحوه تعامل آنها با جامعه بدانیم. بنابراین باید قبل از هر سرمایه‌گذاری این موارد را درک کنیم و برای معاملات روزانه باید نمودار، دفترچه سفارشات آن، دستکاری نهنگ‌ها را درک کنیم تا بتوانیم به راحتی یک معامله موفق انجام دهیم.

در بازار کریپتو هیچ وضعیت برد-بردی وجود ندارد

معاملات کریپتو مانند یک بازی تعادل است. در واقع هر بار که یک تریدر سود ‌کند، با ضرر تریدر دیگری همراه است.

مبلغی را سرمایه‌گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید

بسیاری از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال وام می‌گیرند که ممکن است برای افراد کمی مفید باشد، اما نه برای همه. بازار کریپتو بسیار نوسان دارد و می‌تواند شما را از صفر به قهرمان تبدیل کند و بالعکس. همچنین، تمرکز‌زدایی ارزهای دیجیتال در معرض عوامل بسیاری مانند مقررات دولتی، هک و غیره قرار دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم هرگز بدهکار نشوید و پولی را که توان از دست دادن آن را ندارید، سرمایه‌گذاری نکنید. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌کنیم مقاله ترید بهتر است یا سرمایه گذاری را مطالعه کنید.

تنوع بخشیدن برای ترید موفق ضروری است

چندین رمز ارز در سال 2017 بیش از صدها برابر افزایش قیمت داشتند. چنین رشدی می‌تواند به راحتی علاقه یک سرمایه‌گذار تازه وارد را جلب و آنها را وسوسه کند که تمام دارایی خود را بر روی یک رمز ارز سرمایه‌گذاری کنند.

در حال حاضر، بازار کریپتو بیش از 1500 ارز دیجیتال دارد و شما می‌توانید با استفاده از تکنیک تنوع‌بخشی، بیشترین بهره را از این بازار ببرید. همیشه ایده خوبی است که روی 3-5 رمز ارز سرمایه‌گذاری کنید تا ریسک را به حداقل برسانید و سود را افزایش دهید. برای شروع، در حالی که ارزش آلت کوین‌ها پایین می‌آید، می‌توانید مقدار کمی بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید تا با افزایش قیمت بیت کوین سود خود را افزایش و ضرر را کاهش دهید.

اجازه ندهید احساسات، شما را کنترل کنند

یکی از اصول ترید ارز دیجیتال، کنترل احساسات است. برای هر تریدری بسیار ساده است که در هیجان ناشی از یک برد و یا ضررهای سنگین یک رکود، غرق شود. در هر دو موقعیت، نتیجه یکسان است. سرمایه‌گذاری بی‌دقتی که می‌تواند در دراز مدت بسیار پرهزینه باشد. اگر نمودارهای معاملاتی را بررسی می‌کنید و مطمئن نیستید که می‌خواهید چه کار کنید، بهتر است کاری انجام ندهید. معامله در زمانی که آمادگی ذهنی ندارید تنها به استراتژی معاملاتی شما آسیب می‌رساند.

از فومو اجتناب کنید

دستکاری‌های زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، عوامل زیادی مسئول حرکت بازار در جهت‌های صعودی و همچنین نزولی هستند. فومو به معنای ترس از دست دادن است، ما هرگز نباید زمانی که دچار فومو هستیم، در همه مواقعی که قیمت‌ها بالا هستند، خرید کنیم و در همه مواقعی که قیمت پایین است، بفروشیم.  بنابراین باید صبر داشته باشید و منتظر بمانید که زمان ورود و خروج مناسب و بر اساس استراتژی شما، معامله کنید.

به یاد داشته باشید زمانی که دیگران هیجان زده هستند، بترسید و زمانی که دیگران می‌ترسند هیجان زده باشید.

از حد ضرر استفاده کنید

یکی دیگر از اصول ترید ارز دیجیتال، استفاده از حد ضرر است. حد ضرر یک ابزار معاملاتی است که برای محدود کردن حداکثر ضرر یک معامله با انحلال خودکار دارایی‌ها پس از رسیدن قیمت بازار به یک مقدار مشخص، طراحی شده است. چندین نوع حد ضرر وجود دارد که بسته به وضعیت بازار کریپتو در سناریوهای مختلف استفاده می‌شود. گاهی اوقات اجتناب از ضرر به دلیل بسیاری از نتایج احتمالی بازار دشوار است، اما حد ضرر می‌تواند حتی برای تریدرهای جدید و بی‌تجربه مفید باشد.

در فواصل منظم سود خود را برداشت کنید

از آنجایی که بازار کریپتو بسیار نوسان دارد، اغلب شاهد افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت رمز ارز در عرض چند ساعت هستیم. در چنین مواردی، سرمایه‌گذاران ممکن است طمع کنند و امیدوار باشند که این افزایش ادامه یابد. متأسفانه، با ناکامی در برداشت یا سیو سود در فواصل منظم، بخشی از سودها از دست می‌روند. هدف شما از معامله هر چه باشد، حرص و طمع هرگز برنده نمی‌شود. برای موفقیت در بلندمدت، باید در یک بازه زمانی معین سیو سود کنید.

از طرح‌های کلاهبرداری آگاه باشید

افزایش علاقه ارزهای دیجیتال بدون عواقب نیست. یکی از نکات منفی ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار، افزایش تعداد کلاهبرداری‌ها و داستان‌های سرمایه‌گذاران خرد است که سرمایه خود را به دلیل سرمایه‌گذاری‌های نادرست از دست می‌دهند. از رسوایی‌های عرضه های اولیه سکه گرفته تا سرقت کیف پول و کلاهبرداری، سرمایه‌گذارن عادی می‌توانند به راحتی طعمه جرم شوند.

از اشتباهات درس بگیرید

همه ما به‌عنوان یک تازه‌کار شروع می‌کنیم، نمی‌توانیم در مرحله شروع حرفه‌ای باشیم، بنابراین وقتی در بازار وقت می‌گذاریم، باید روزانه تحلیل کنیم که چرا معامله من امروز ناموفق است، دفعه بعد چه اقداماتی باید انجام دهم که سودآور باشد. پس باید یاد بگیرید و آن اشتباهات را تکرار نکنید. بخشی از این تحلیل می‌تواند تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال باشد.

به صورت پلکانی به معامله ورود کنید

اگر در ترید ارزهای دیجیتال تازه کار هستید، این اشتباه است که مبالغ هنگفتی را به یک باره در بیت کوین یا سایر رمز ارزهای بگذارید. از آنجایی که کریپتو نوسان زیادی دارد، برای مثال، به جای خرید 1000 دلار بیت کوین، از 200 دلار شروع کنید و اگر در روند صعودی قرار گرفته‌اید، 200 دلار دیگر اضافه کنید. این کار را ادامه دهید تا مبلغ سرمایه‌گذاری مورد نظر شما تکمیل شود.

در حد اعتدال خرید و فروش کنید

هر زمان که یک محصول مالی ناپایدار مانند کریپتو را معامله می‌کنید، باید به‌طور معمول سود ببرید. اگر سود شما بسیار زیاد است، نصف یا تمام آن را بفروشید. در هنگام معامله کریپتو در مقابل اشتیاق به حریص بودن مقاومت کنید. همچنین حد ضرر را نگهدارید تا سرمایه خود را از دست ندهید. اگر تازه‌کار هستید، راهنمای نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال برای تازه واردها را مطالعه کنید.

معاملات کوچک انجام دهید

در ابتدا، سودهای کوچک را هدف قرار دهید، این یکی از اصول ترید ارز دیجیتال است. مطمئن باشید، برخی از افراد میلیون‌ها دلار از ترید بیت‌کوین به دست آورده‌اند، اما تعداد بیشتری هم هستند که تمام یا بخش زیادی از تمام پول خود را از دست داده‌اند.

هرگز با مارجین خرید نکنید

زمانی که با مارجین معامله می‌کنید، از کارگزاری یا صرافی وام می‌گیرید تا قدرت خرید را افزایش دهید. این یک اهرم و یک شمشیر دو لبه است. اگر معامله خوبی را انجام دهید، می‌توانید سود قابل توجهی کسب کنید. اما اگر اشتباه باشد، ممکن است بیش از آنچه سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بدهکار باشید. معامله‌گران عاقل ریسک را مدیریت می‌کنند، و این به معنای قرض نکردن پول برای خرید کریپتو است.

حد ضررهای خود را حفظ کنید

داشتن حد ضرر همیشه عاقلانه است، اما از آنجایی که کریپتوها خیلی سریع حرکت می‌کنند، حد ضررهای تعیین‌شده بر روی پلتفرم اغلب بی‌اثر هستند (یکی از دلایلی که بسیاری از پلتفرم‌ها به شما اجازه نمی‌دهند از حد ضررهای تعیین شده برای کریپتوها استفاده کنید). در عوض، از حد ضررهای «ذهنی» استفاده کنید و نظم لازم را برای پیروی از آنها داشته باشید. یک روش جایگزین تعیین مدت زمان برای معامله است، یعنی به خود بگویید که موقعیت را تا یک روز خاص، مثلا جمعه، می‌فروشید. این یک راه موثر برای مجبور کردن خود برای برداشت سود یا توقف ضرر است.

موقعیت‌های بازنده را ادامه ندهید

اگر معامله‌ای به ضرر شما پیش می‌رود، فروش تمام یا نیمی از آن را در نظر بگیرید، اجازه ندهید ضررهای کوچک به ضررهای بزرگ تبدیل شوند. قانون بعدی به شما نشان می‌دهد که چگونه با آن رفتار کنید.

یک برنامه معاملاتی داشته باشید

داشتن یک برنامه معاملاتی، به ویژه برای رمز ارزها، مهم و از اصول ترید ارز دیجیتال است. برنامه‌ای داشته باشید که به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید چه زمانی بخرید یا بفروشید. برنامه را دنبال و قوانین خود را رعایت کنید.

از تحلیل تکنیکال استفاده کنید

تحلیل تکنیکال به شما سرنخ‌هایی می‌دهد که چه زمانی باید وارد یا خارج شوید. برای مبتدیان، بهترین شاخص‌های تکنیکال، میانگین متحرک و RSI (شاخص قدرت نسبی) هستند. آنها به راحتی قابل درک هستند و سیگنال‌های خوبی را ارائه می‌دهند.

از 30 ژوئن 2021، بیت کوین بسیار کمتر از میانگین متحرک 20، 50، 100 و 200 روزه خود در نمودار روزانه بود. (بیت‌کوین برای بالا رفتن باید به MA 200 روزه خود یعنی 43794 دلار برسد.) در نمودار هفتگی، اگرچه در حال تثبیت است ولی هنوز کمی بالاتر از میانگین متحرک 50 روزه خود حرکت می‌کند.

به‌عنوانی مثالی درباره RSI فرض کنید که RSI برای بیت کوین در نمودار هفتگی 44.72 را نشان می‌دهد. اگرچه در ناحیه اشباع فروش نیست، اما هنوز در سطوح فوق‌العاده قرار ندارد. در 30 یا پایین‌تر، فروش آن بسیار زیاد است، اما به‌تنهایی از RSI برای تعیین زمان ورود استفاده نکنید.

متنوع سازی کنید

هرگز تمام سرمایه خود را بر روی یک سهم یا ارز دیجیتال قرار ندهید. کریپتو بخرید اما پول خود را در سرمایه‌گذاری‌های غیر کریپتو هم تقسیم کنید. اگر این امکان پذیر نیست، خریدهای کوچک انجام دهید تا تجربه و دانش بیشتری کسب کنید.

قبل از خرید با یک حساب شبیه‌سازی‌شده تمرین کنید

بهتر است قبل از معامله با پول واقعی، در یک حساب شبیه‌سازی‌شده یا بر روی کاغذ تمرین کنید. اگر به حساب آزمایشی دسترسی ندارید، معامله کوچک انجام دهید.

به اهداف خود پایبند باشید

از دیگر اصول ترید ارز دیجیتال، پایبند بودن به هدف است. به هیچ هدفی نمی‌رسید مگر اینکه در طول مسیر به آن پایبند باشید. شرایط بازار ممکن است شما را به تغییر یا کنار گذاشتن کامل هدفتان وسوسه کند، اما با وجود آن باید به آنچه تعیین کرده‌اید پایبند باشید. طولی نمی‌کشد که متوجه شوید پیروی از برنامه اولیه نه تنها در هر شرایطی احساس راحتی و ثبات را به شما می‌دهد، بلکه مهارت‌های ارزشمندی را که برای ثبات طولانی‌مدت لازم است به شما خواهد آموخت.

در یک نگاه

اگر معامله ارزهای دیجیتال یا هر تجارت مالی دیگری را در نظر گرفته‌اید و می‌خواهید شروع کنید، همیشه باید مهمترین قانون‌ها را بدانید. دانستن اصول ترید ارز دیجیتال هم از جمله مواردی است که آشنایی با آن برای تریدهای تازه کار ضروری است. چندین قانون را در این مقاله مرور کردیم. توجه داشته باشید که تنها دانستن این اصول کافی نیست، بلکه باید آنها را در معاملات خود لحاظ کنید تا به سود و هدفی که برای خود تعیین کرده‌اید دست پیدا کنید.