به هر سو از جهان معاملات و بازارهای مالی نگاه کنیم، مزایا و معایبی دارد. مسلم است که نوسانات بازار و تعیین پشتوانه مالی هر بازار تعیین می‌کند چرا باید ترید کنیم. در این مقاله سعی می‌کنیم نگاهی بی‌طرفانه به بازار ارزهای دیجیتال بیندازیم و به صورت تخصصی به مزایا و معایب ارز دیجیتال بپردازیم. در انتهای مقاله تصمیم‌گیری بر عهده شما خواهد بود که آیا سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها سودمند است یا خیر.

ترید ارز دیجیتال یعنی چی؟

ارز دیجیتال بازاری است که طی حدود 3 سال گذشته یعنی از حوالی سال 2018 توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. ترید ارز دیجیتال در اصطلاح به معنی خرید و فروش رمزارزها است. خرید ارزهای دیجیتال در کل با دو هدف انجام می‌شود.

  1. سرمایه‌گذاری بلند مدت
  2. سرمایه‌گذاری کوتاه مدت

مزایا و معایب ارز دیجیتال که قرار است در ادامه بررسی کنیم، نگاهی کلی است که تفاوتی ندارد چه سیاستی را در معاملات دنبال می‌کنید.

مزایای ارز دیجیتال چیست؟

در این بخش قرار است با بخشی از مزایای ارز دیجیتال آشنا شویم و پس از آن معایب این بازار را به تفکیک معرفی می‌کنیم.

مزایای ارز دیجیتال چیست؟

امنیت تراکنش‌ها

مهم‌ترین ویژگی بازار ارزهای دیجیتال، استفاده از فناوری بلاک چین است. بلاک چین به جرات ایمن‌ترین راه انجام معامله در بازارهای مالی است. علت این امنیت نظارت افراد جداگانه بر معاملات است. به این ترتیب امنیت تراکنش‌ها اولین ویژگی‌ بازار است که شما می‌توانید با اطمینان خاطر در بازار ترید کنید.

پایین بودن کارمزد تراکنش

ترید در بازار ارزهای دیجیتال مزیتی دارد که شاید کمتر بازاری آن را ارائه کند. کارمزد مربوط به تراکنش‌ها و معاملات انجام شده در بازار ارزهای دیجیتال نسبتا پایین‌تر از سایر بازارهاست. شاید این مورد یکی از مزایای ارز دیجیتال است که سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند تریدهای هدفمندی را انجام دهند.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ

همانطور که بالاتر هم گفتیم، یکی از مهم‌ترین رکن‌های بازارهای مالی، پشتوانه بازار است. شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری در بازار پشتوانه خوبی را ایجاد کرده‌اند. مثلا فعالیت متاورس یا تسلا با ایجاد محیطی مناسب برای ارزهای دیجیتال تواسنته‌اند تا حد خوبی اطمینان سازی کنند.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ و متاورس و تسلا

قراردادهای هوشمند

یکی از اتفاقاتی که اخیرا توسط رمزارزها مطرح شده است، امکان ثبت قرارداد هوشمند است. قراردادهای هوشمند به افراد کمک می‌کند با اطمینان خاطر پروژه‌ای را با غیر واگذار کنند یا برای دیگران انجام دهند. به طور مثال شما می‌توانید به راحتی به دریافت پروژه‌های فریلنسری بپردازید و پرداختی بدون واسطه را به کمک ارزهای دیجیتال تجربه کنید. به واسطه این نوع قراردادها اعتماد کاربران به بازار جلب می‌شود و ارزش بازار بالا می‌رود.

آینده روشن برای بازارهای مالی

فعالیت در بازارهای مالی همیشه با نوسان همراه است و شاید اعتماد به آینده بازار کمی سخت باشد. با این وجود بازار ارزهای دیجیتال با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و پلن‌های اجرایی می‌تواند آینده‌ای تضمین شده داشته باشد. به طور مثال پیش بینی منتقدان بازار این است که بیت کوین تا 5 سال آینده احتمال دارد به قیمت 1 میلیون دلار برسد.

محبوبیت روز افزون

طرفداران ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر به صورت روزافزون رو به افزایش بوده‌اند. همانطور که در بالا هم اشاره شد، دلایل متعددی برای محبوبیت این ارزها وجود دارد اما بیشتر شدن افراد حاضر در این عرصه خود عاملی برای بالا رفتن ارزش این ارزها شده و به همین سبب  افراد بیشتری به سمت آن‌ها روانه شده و مجددا ارزششان بالاتر می‌رود.

بازاری 24 ساعته

یکی از مزایای بازار ارزهای دیجیتال این است که تعطیلی در آن وجود ندارد. درواقع شما می‌توانید به صورت 24 ساعته به ترید ارز دیجیتال بپردازید. به این ترتیب شما می‌توانید بدون وقفه سود کنید.

معایب ارز دیجیتال چیست؟

مطمئنا شما هم با ما هم عقیده‌اید که هیچ چیز بی عیب نیست. در ادامه قرار است به معایب بازار ارز دیجیتال بپردازیم:

کلاه‌برداری توسط سبدگردان‌ها

متاسفانه یکی از کلاهبرداری‌های پیش آمده در جامعه سودجویی از وضعیت اقتصادی است. افرادی در جامعه وجود دارند که خود را به عنوان یک فرد خبره در بازار معرفی می‌کنند و سعی می‌کنند سرمایه شما را تحت نام سبدگردانی بربایند. پیشنهاد ما به شما این است که هیچ‌گاه بی‌گدار به آب نزنید و به افراد سودجو اعتماد نکنید. هرچقدر هم سخنان امیدوارانه‌ای از او بشنوید ولی پیش از اعتبار سنجی، هیچ سرمایه‌ای را در اختیار دیگران قرار ندهید.

کلاه‌برداری توسط سبدگردان‌ها

رمز ارزهای بدون پشتیبانی

برخی رمزارزها برای سودجویی شکل می‌گیرند. این رمزارزها با توجه به جو جامعه سعی می‌کنند از عئاطف مردم سواستفاده کنند. به طور مثال رمز ارز اسکوییدگیم که چند ماه قبل به بازار عرضه شد، در روز اول معامله حدود 2400 درصد رشد داشت اما روز دوم ارزش آن منفی شد. بهتر است پیش از خرید هر رمز ارزی ابتدا پلن اجرایی آن را بررسی کنید.

عدم تایید رسمی رمزارزها توسط برخی کشورها

یکی از ایرادات وارده به دنیای ارزهای دیجیتال این است که برخی کشورها این ارزها را به رسمیت نمی‌شناسند. مثا ممکن است دولت آمریکا رمز ارزها را به رمیت نشناسد اما کمپانی‌های بزرگ این کشور از قبیل تسلا، اسپیس ایکس، فیسبوک و … آن را به رسمیت می‌شناسند و در آن سرمایه گذاری می‌کنند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال در یک نگاه

همانطور که گفتیم بازار ارزهای دیجیتال در کنار همه مزایا، عاری از عیب نیست. مزایا و معایب ارز دیجیتال هرچه که هست، سبب شده سرمایه‌گذاران بسیاری به آن جذب شوند. حال زمان آن است که شما تصمیم بگیرید چطور در این بازار سرمایه‌گذاری کنید.  البته مجددا به این نکته تاکید می‌کنیم که مراقب سودجویان و آفرهای فیک باشید تا مبادا سرمایه خود را از دست بدهید. همچنین بدانید که بهترین شیوه سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی از جمله بازار رمز ارزها این است که سرمایه اضافی خود را وارد بازار کنید.