در ارزهای دیجیتال، سواپ (Swap) به معنی تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر است که به تبدیل یک سکه یا توکن به سکه دیگر اشاره دارد. این موضوع ساده به‌نظر می‌رسد، اما وقتی چندهزار ارز دیجیتال مختلف داشته باشید، ممکن است همه چیز کمی نامرتب شود.

بازار مدام در حال گسترش است و هر بار یک شرکت ارز دیجیتال جدیدی را به بازار کریپتو اضافه می‌کند. هر یک از این رمزارزها نه تنها ارزش جدید بلکه یک سرمایه‌گذاری بالقوه را نشان می‌دهد. برای برخی از سرمایه‌گذاران، این مساله می‌تواند مسیرهای مالی آنها را شکل دهد، بنابراین دانستن نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

دلیل تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر چیست؟

ارزهای دیجیتال به شدت نوسان دارند. قیمت سکه ممکن است در عرض چند ثانیه تغییر کند. در مورد سکه‌هایی که چندان باارزش نیستند، شاید این نوسان مهم نباشد. با این حال، یک نوسان جزئی قیمت، برای مثال نوسان در قیمت بیت کوین، می‌تواند تأثیر شدیدی بر بودجه شما داشته باشد. در نتیجه در زمان این نوسان‌ها، شاید بهترین راه تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر باشد.

همچنین تفاوت کاربرد ارزهای دیجیتال هم یکی دیگر از دلایل نیاز به تبدیل آنها به هم است. بیت کوین راهی برای ذخیره یا مبادله پول و اتریوم چیزی فراتر از این است. این دو ارز دیجیتال برای ارسال وجه در شرایط خاص کاربرد دارند. همچنین، اتریوم بستری برای ایجاد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. بنابراین گاهی ممکن است اهداف کاربران تغییر کند و به تبدیل رمز ارزها به یکدیگر نیاز داشته باشند.

روش‌های تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر کدامند؟

برای کاربرانی که با فناوری آشنا نیستند، چهار روش پرکاربرد برای تبدیل ارزهای دیجیتال را معرفی می‌کنیم: صرافی‌های متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز، فرابورس و کیف پول.

صرافی‌های متمرکز

از آنجایی که محبوبیت ارزهای دیجیتال به‌طور قابل توجهی در سال‌های گذشته افزایش یافته است، به نظر می‌رسد که بسیاری از صرافی‌های متمرکز تقاضا را برآورده کنند. به‌طور معمول، آنها بر اساس تعداد جفت‌های معاملاتی با یکدیگر رقابت می‌کنند. هنگامی که شما در حال مبادله ارزهای دیجیتال هستید، یک جفت کریپتو به شما امکان می‌دهد با هزینه کمتر یا حتی رایگان این تبدیل را انجام دهید. به‌عنوان مثال با قابلیت تبدیل ارزهای دیجیتال در بایننس، می‌توانید بیت کوین بدهید و اتر دریافت کنید.

صرافی‌های غیرمتمرکز

این صرافی‌ها درواقع به‌عنوان جایگزینی برای صرافی‌های متمرکز ایجاد شدند. آنها نیازی به تأیید ندارند، چون وجوه به‌سادگی بین کیف پول کاربران منتقل می‌شود. از آنجایی که غیرمتمرکز هستند، به هیچ سرور مرکزی وابسته نیستند و در هر نقطه از جهان می‌توان به آنها دسترسی داشت. بنابراین یکی از گزینه‌های مناسب برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر هستند.

فرابورس

صرافی‌های خارج از بورس یا فرابورس، شاید ساده‌ترین راه تبدیل ارزهای دیجیتال برای یک کاربر مبتدی باشند. به‌طور معمول، آنها با صرافی‌های متمرکز از طریق API (رابط کاربری برنامه‌نویسی) یکپارچه می‌شوند و یک رابط کاربری ساده را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. در این بازارها هم می‌توانید جفت رمز ارزهای خود را به یکدیگر تبدیل کنید. به‌عنوان مثال با جفت معاملاتی BTC/ETH، می‌توانید بیت کوین را با اتر مبادله کنید.

کیف پول

در این روش به کیف پولی نیاز دارید که از چندین رمز ارز پشتیبانی کند و قابلیت تبدیل داشته باشد یا با یک صرافی همکاری کند. در این کیف پول‌ها می‌توانید به‌طور مستقیم ارزهای دیجیتال مختلف را تبدیل کنید. تراست والت، اکسدوس و اتمیک والت چند نمونه از این کیف پول‌ها هستند.

 

مراحل تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر

همان‌طور که گفتیم چند روش برای تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر وجود دارد. در اینجا مثالی از دو روش بررسی می‌کنیم. در ابتدا تبدیل تتر به بیت کوین را با استفاده از حساب صرافی بایننس، و سپس تبدیل بیت کوین به اتریوم را با استفاده از کیف پول تراست والت می‌بینیم.

تبدیل تتر به بیت کوین

تتر نوسان بسیار کمی در بازار کریپتو دارد، به همین دلیل محبوبیت خوبی در بین کاربران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال پیدا کرده است.

به دو روش می‌توان تبدیل تتر به بیت‌کوین را انجام داد. از طریق کیف پول‌های ارز دیجیتال که قابلیت اکسچینج رمز ارزها را به‌صورت داخلی دارند، و از طریق حساب کاربری صرافی‌های ارز دیجیتال.

در اینجا قصد داریم تبدیل تتر به بیت کوین را با استفاده از صرافی بایننس توضیح دهیم.

بعد از اینکه به حساب کاربری خود در صرافی بایننس وارد شدید، بر روی گزینه Trade کلیک کنید. سپس در پنجره‌ای که باز می‌شود گزینه Advanced را انتخاب کنید. در این حالت خرید و فروش بیت کوین را به‌صورت پیش فرض در تب Exchange می‌بینید.

مراحل تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر

حالا سه گزینه Limit، Market، Stop Limit با ویژگی‌های مخصوص خود وجود دارند.

اگر حالت Limit را انتخاب کنید، سیستم به‌طور اتوماتیک قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین را ثبت خواهد کرد. با استفاده از گزینه Price می‌توانید قیمت مدنظر خود را برای تبدیل تتر به بیت کوین، وارد کنید.

در قسمت Amount مقدار بیت‌کوین مورد نظر خود را وارد کنید. می‌توانید در قسمت Total میزان تتری که باید بپردازید، ببینید. حالا با کلیک بر روی  Buy BTC، زمانی که قیمت بیت‌کوین به قیمت Price برسد، تبدیل انجام خواهد شد.

مراحل تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر 2

اگر بخواهید تبدیل را بر حسب موجودی خود انجام دهید، می‌توانید در بخش Total مقدار تتر مد نظر خود را وارد کنید.

برای تبدیل تتر به بیت کوین به‌صورت آنی، باید از گزینه Market استفاده کنید. بعد میزان بیت کوین مد نظر را وارد کرده و Buy BTC را بزنید.

مراحل تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر 3

تبدیل بیت کوین به اتریوم با استفاده از تراست والت

برای تبدیل بیت کوین به اتریوم، می‌توان از گزینه DEX در منوی پایین کیف پول تراست والت استفاده کرد.

تبدیل بیت کوین به اتریوم با استفاده از تراست والت

در صفحه جدید، روی سواپ کلیک کنید.

تبدیل بیت کوین به اتریوم با استفاده از تراست والت 2

از بخش You Pay باید ارز مبدا خود را پیدا کرده و مقداری که قصد تبدیل آن را دارید وارد کنید. در این مثال ارز مبدا را بیت کوین در نظر می‌گیریم.

تبدیل بیت کوین به اتریوم با استفاده از تراست والت 3

سپس گزینه You Get برای شما فعال می‌شود. ارز دیجیتالی را که می‌خواهید بخرید وارد کنید. ما در این مثال اتریوم را انتخاب کرده‌ایم.

سپس گزینه Next را انتخاب کنید.

صفحه Confirm Transaction  اطلاعات زیر را به شما نشان می‌دهد.

  • میزان و ارز دیجیتالی که می‌خواهید آن را تبدیل کنید.
  • میزان و ارز دیجیتالی که که می‌خواهید آن ارز خود را به آن تبدیل کنید.
  • آدرس کیف پول خود
  • Max Slippage درصد احتمال لغزش قیمت هنگام معامله را نشان می‌دهد.
  • Network fee کارمزد شبکه مبدا برای تبدیل رمز ارز.

تبدیل بیت کوین به اتریوم با استفاده از تراست والت 4

اگر به اندازه کافی پول در کیف خود نداشته باشید که مبلغ کارمزد را بپردازید، باید کیف پول خود را شارژ کنید.

بعد از اینکه همه موارد را به‌درستی وارد کردید، گزینه Send برای شما فعال خواهد شد. برای انجام تراکنش، این دکمه را بزنید.

اگر صفحه مربوط به تراکنش‌ها را در کیف پول ببینید، وضعیت تراکنش در ابتدا در حالت Pending قرار دارد، زمانی که تراکنش به‌طور کامل انجام شود، وضعیت به حالت Sent تغییر خواهد کرد.

حالا اگر کیف پول خود را چک کنید، اتریوم به پرتفوی شما اضافه شده است.

کارمزد تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر چقدر است؟

کارمزد تراکنش ارزهای دیجیتال به کارمزد شبکه و کارمزدهای دریافتی توسط صرافی که در آن تبدیل انجام می‌شود بستگی دارد. اغلب پلتفرم‌ها ماشین حساب تبدیل دارند که می‌توانید قبل از انجام سواپ، مقداری که دریافت خواهید کرد را ببینید. مبلغی که ماشین حساب ما نشان می‌دهد مبلغی است که به کیف پول شما منتقل می‌شود. این چنین میزان کارمزدی که کسر می‌شود را می‌توانید محاسبه کنید.

در یک نگاه

بازار ازرهای دیجیتال به دلیل نوساناتی که دارد، گاهی ممکن است کاربران را به تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر مجبور کند. علاوه بر این بعضی از صرافی‌ها اجازه مبادله با ارزهای فیات را نمی‌دهند. بنابراین شما باید با استفاده از سواپ، رمز ارزها را به یکدیگر تبدیل کنید.

در این مطلب روش‌های تبدیل و همچنین دو مثال از تبدیل ارزهای دیجیتال در بایننس و تبدیل ارزهای دیجیتال در تراست والت را بررسی کردیم. ناگفته نماند بسیاری از صرافی‌های ایرانی نیز چنین قابلیتی را ارائه می‌دهند که می‌توانید به راحتی ارزهای دیجیتال خود را تبدیل کنید.