برای انجام هر تراکنش رمز ارزی، مقداری کارمزد ارز دیجیتال باید بپردازید. این کارمزد توسط کاربران پرداخت می‌شود تا هزینه‌های تراکنش انتقال ارز دیجیتال را پوشش دهد. میزان کارمزد نقل و انتقال در شبکه‌های مختلف متفاوت است و به چندین عامل بستگی دارد. بعضی از صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی، کارمزد کمتری را دریافت می‌کنند و بهتر است قبل از انتخاب صرافی برای انجام معاملات خود، درباره کارمزدها تحقیق کنید تا هزینه زیادی را متحمل نشوید.

کارمزد صرافی ارز دیجیتال چیست؟

کارمزد ارز دیجیتال هزینه‌های پردازش و انجام تراکنش‌ها هستند که در شبکه‌های ارز دیجیتال مانند بیت کوین در نظر گرفته شده‌اند. علاوه بر این، خدمات شخص ثالث مانند صرافی‌ها و برنامه‌های تریدینگ کارمزدهای خود را دریافت می کنند.

انواع کارمزد ارز دیجیتال در صرافی‌ها کدامند؟

اگر ارز دیجیتال دارید، حتما از صرافی و پلتفرم‌های معاملاتی استفاده کرده‌اید. چنین پلتفرم‌هایی بسیار محبوب و مفید هستند و به افراد اجازه می‌دهند تا رمز ارزها را خرید و فروش کنند. با این حال، بیشتر این صرافی‌ها رایگان نیستند و در صورت استفاده از آن ممکن است با طیف وسیعی از کارمزدهای مختلف مواجه شوید. بنابراین، رایج‌ترین کارمزدهای ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

کارمزد میکر (Maker Fees)

بسیاری از پلتفرم‌های بزرگ به‌ویژه صرافی‌ها، با استفاده از سیستم کارمزد میکر و تیکر کار می‌کنند. کارمزد میکر یک کارمزد رایج صرافی ارز دیجیتال است. به عبارت ساده‌تر، این کارمزد از آنهایی که بازار را برای تریدرهای دیگر می‌سازند گرفته می‌شود. در نتیجه، میکرها بهترین کاربرانی هستند که یک صرافی می‌تواند داشته باشد، چون نقدینگی را برای پلتفرم فراهم می‌کنند. اغلب، کارمزد میکر از کارمزد تیکر کمتر است.

کارمزد تیکر (Taker)

برخلاف میکرها، تیکرها نقدینگی را از یک پلتفرم صرافی حذف می‌کنند. یک تیکر، سفارشی را از دفترچه سفارش می‌گیرد، بنابراین نقدینگی ارائه‌شده را مصرف یا حذف می‌کند. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر سفارشی را ثبت می‌کند که بلافاصله با سفارش دیگری در دفترچه سفارش مطابقت دارد.

از آنجایی که تیکرها، نقدینگی را حذف می‌کنند، یک پلتفرم به احتمال زیاد کارمزد بالاتری را برای معامله از آنها دریافت می‌کند.

اسپرد (Spread)

اگر صرافی از ساختار کارمزد میکر-تیکر استفاده نکند، اغلب هزینه‌های اسپرد را دریافت می‌کند. هزینه اسپرد با محاسبه تفاوت بین هزینه یک توکن، مانند BTC یا ETH، و مبلغی که کاربر برای خرید آن پرداخت کرده یا برای فروش آن پرداخت شده، تعیین می‌شود. میانگین نرخ‌های اسپرد در صرافی‌ها متفاوت اما اغلب در حدود 0.5 درصد است.

کارمزد گس (Gas)

کارمزد گس بیشتر به‌عنوان بومی بلاک چین اتریوم شناخته می‌شوند، اما این بلاک چین زمینه‌های زیادی را از نظر ارزهای دیجیتال و خدمات مختلف پوشش می‌دهد، بنابراین ممکن است در صورت استفاده از آن، با کارمزدهای گس مواجه شوید.

کارمزد گس (Gas)

 

کاربران برای جبران قدرت محاسباتی مورد نیاز برای پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک چین اتریوم، هزینه گس پرداخت می‌کنند. کارمزد گس انرژی مورد نیاز ارائه‌دهنده را جبران می‌کند تا همه چیز را در بلاک چین حفظ کند. اجرای یک بلاک چین به بزرگی اتریوم به مقادیر عظیمی از قدرت محاسباتی نیاز دارد و بنابراین منطقی است که کاربران باید کمی در هزینه این کار مشارکت کنند.

اما این فقط بلاک چین اتریوم نیست که هزینه گس دارد. شبکه‌های دیگری مانند Solana و Avalanche نیز هزینه‌های گس را شامل می‌شوند، اگرچه این هزینه‌ها به میزان قابل توجهی کمتر از هزینه‌های اتریوم است.

کارمزد واریز و برداشت

اگر ارز دیجیتالی را از یک صرافی خریداری می‌کنید یا از یک پلتفرم وام‌دهی قرض می‌گیرید، ممکن است بخواهید آن را برداشت کنید. شاید فکر کنید کارمزد فروش ارز دیجیتال در بیشتر صرافی‌ها رایگان است، اما همیشه این‌طور نیست. برخی از صرافی‌های بزرگ، برای برداشت رمز ارز از شما کارمزد دریافت می‌کنند، اگرچه مقدار این کارمزد اغلب به نوع ارز دیجیتالی که برداشت می‌کنید بستگی دارد.

همچنین برخی از شکه‌هایی که کمتر محبوب و ارزشمند هستند، در پلتفرم‌هایی که هزینه برداشت را دریافت می‌کنند، رایگان هستند. بنابراین ممکن است بخواهید قبل از انتقال، وجوه خود را بررسی کنید و ببینید آیا رمز ارزی که می‌خواهید برداشت کنید، هزینه‌ای دارد یا خیر.

از سوی دیگر، کارمزد خرید ارز دیجیتال احتمالا کمترین میزان را شامل می‌شود. به عنوان مثال، برخی از پلتفرم‌ها برای واریز کریپتو به حسابی که نزد آن‌ها نگهداری می‌کنید از شما هزینه دریافت می‌کنند، البته میزان این کارمزد بسته به نوع واریز، متفاوت است.

چه عواملی روی کارمزد ارز دیجیتال تاثیر دارند؟

میزان کارمزد ارز دیجیتال، به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند کیف پولی که استفاده می‌کنید، زمان انجام تراکنش، نوع ارز دیجیتال و چندین عامل دیگر که در ادامه این سه فاکتور را بررسی می‌کنیم.

میزان کارمزد ارز دیجیتال

کیف پول

می‌توان با استفاده از برخی از کیف پول‌ها و صرافی‌ها ترید کرد یا تراکنشی را انجام داد. صرافی‌ها نسبت به کیف پول‌های ارز دیجیتال کارمزد کمتری دارند، اما شاید همه افراد در کشورهای مختلف نتوانند از آنها استفاده کنند. برای مثال، بعضی از صرافی‌ها حساب‌های کاربری ایرانیان را مسدود کرده‌اند. صرافی‌ها و انواع کیف پول‌ها کارمزدهای متفاوتی دارند، در نتیجه قبل از انتخاب صرافی یا والت، بهتر است میزان کارمزد آنها را بررسی کنید.

نوع ارز دیجیتال

تبدیل انواع ارزهای دیجیتال به یکدیگر، کارمزدهای متفاوتی دارد، مثلا اگر بخواهید اتریوم را به بیت کوین تبدیل کنید، میزان کارمزد شما با میزان کارمزد تبدیل بیت کوین به تتر متفاوت خواهد بود. این کارمزد به سیاست و بلاکچینی که رمز ارزها روی آن قرار گرفته‌اند، بستگی دارد. بنابراین باید در تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر، این فاکتور را نیز در نظر بگیرید.

زمان انجام تراکنش

در زمان‌هایی که ترافیک شبکه‌های ارز دیجیتال بیشتر است، باید کارمزد بیشتری برای انجام تراکنش‌ها به نسبت زمان‌هایی که ترافیک بلاکچین نرمال است، بپردازید.

این فاکتور در مقایسه با فاکتورهای دیگر قابل کنترل نیست. چون حتی میزان عرضه و تقاضا باعث شلوغی شبکه شده و میزان کارمزد را افزایش می‌دهد و این یک مساله غیرقابل کنترل است که بسیاری از تریدرهای مبتدی برای انجام تراکنش‌های خود مجبور به پذیرش آن هستند.

 

کارمزد معاملات ارز دیجیتال چقدر است؟

همان‌طور که گفتیم، میزان کارمزد معاملات ارز دیجیتال به عوامل مختلفی بستگی دارد که به مهم‌ترین آنها اشاره کردیم. بر اساس همین فاکتورها، میزان کارمزد در صرافی‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. کارمزد معاملات و برداشت را در سه صرافی کوکوین، بایننس و کوین‌بیس بررسی می‌کنیم.

کارمزد معاملات ارز دیجیتال

کوکوین

کارمزد معاملات ارز دیجیتال در صرافی کوکوین بسته به حجم معامله متفاوت است. حداکثر کارمزدی که این صرافی دریافت می‌کند، 0.1 درصد است. حال اگر برای پرداخت کارمزد از توکن KCS (توکن بومی کوکوین) استفاده کنید، 20 درصد تخفیف می‌گیرید و در نتیجه 0.08 درصد کارمزد پرداخت خواهید کرد.

کارمزد برداشت در این صرافی مانند کارمزد معاملات، کم است. برای برداشت هر ارز دیجیتال یک مقدار مشخص کارمزد در نظر گرفته شده که اغلب کمتر از ۰.۱ درصد است. علاوه بر این چند رمز ارز مشخص را می‌توان به صورت رایگان برداشت کرد. کارمزد معاملات آتی نیز در صرافی کوکوین بیت صفر تا 0.3 درصد است.

بایننس

کارمزد صرافی ارز دیجیتال بایننس برای انجام معاملات، به ازای هر معامله 0.1 درصد است. در صورتی که کارمزد را با توکن بومی شبکه یعنی BNB بپردازید، تخفیف شامل حال شما می‌شود. کارمزد برداشت در این صرافی به نوع ارز دیجیتالی که می‌خواهید انتقال دهید و شبکه آن بستگی دارد. برای انجام معاملات آتی در بایننس، کارمزدی بین صفر تا 0.02 درصد باید بپردازید. به وضوح می‌توان دید که کارمزدهای صرافی بایننس بسیار پایین است.

کوین بیس

کارمزد معاملات صرافی ارز دیجیتال کوین بیس نسبت به سایر صرافی‌هایی که به آنها اشاره کردیم بیشتر است. برای انجام تراکنش‌های خود در این صرافی باید حدود ۵ درصد کارمزد بپردازید، اما اگر از پلتفرم کوین بیس پرو استفاده می‌کنید، کارمزد معاملات حدود ۰.۵ درصد است. کارمزد برداشت در این صرافی درصد مشخصی ندارد و در هنگام برداشت مشخص خواهد شد.

 

در یک نگاه

همیشه قبل از انجام هر نوع تراکنش در پلتفرم انتخابی خود، بهتر است درباره کارمزدهای متفاوتی که متحمل خواهید شد، اطلاعات به دست آورید. انجام این کار می‌تواند از پرداخت هزینه‌های کلان جلوگیری کند و در را به روی طیف وسیعی از پلتفرم‌های دیگر که به طور قابل توجهی کمتر یا اصلا هزینه ندارند، باز کند.