با وجود گزینه‌های بسیار زیاد، چگونه می‌توان انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال را تضمین کرد؟ برای تصمیم‌گیری در این مورد باید درباره جزئیات خاص هر صرافی تحقیق کرده و صرافی را انتخاب کنید که به بهترین شکل ممکن با نیازهای شما مطابقت دارد.

هنگام فکر کردن به نحوه انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال، عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در اینجا چندین مورد از مهمترین فاکتورها را لیست کرده‌ایم که مطالعه آن به شما کمک خواهد کرد.

چرا انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال مهم است؟

هدف ما از انتخاب صرافی این است که بتوانیم معاملات مهم ارز دیجیتال خود را در آن انجام دهیم. بنابراین باید دیدگاهی وسیع‌تر به این موضوع داشته باشیم و علاوه بر نرخ کارمزد ارز دیجیتال ، موارد دیگری را هم مورد نظر قرار دهیم.

اگر از یک تریدر باتجربه بخواهید که در مورد اولین خرید بیت کوین خود داستانی را برای شما تعریف کند، احتمالا به شما می‌گوید که چگونه در ابتدا مقدار قابل توجهی از پول و زمان خود را با صرافی‌های ناکارآمد و نامناسب تلف کرده است. بنابراین انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال، در صرفه‌جویی زمان و هزینه به شما کمک خواهد کرد.

انتخاب یک صرافی نامناسب می‌تواند تبعات بیشتری هم داشته باشد. به عنوان مثال، تریدرهای ایرانی باید به مسائل تحریم و عدم پشتیبانی صرافی‌های خارجی دقت کنند. صرافی‌های خارجی ممکن است هر لحظه حساب کاربری شما را مسدود کنند و در نتیجه دسترسی به وجوه‌تان را از دست می‌دهید. بایننس یکی از صرافی‌هایی است که به دلیل تحریم‌ها، ایران را در لیست سیاه خود قرار داده است.

گاهی اوقات هم سطح پایین امنیت یک صرافی می‌تواند مشکلات بزرگی را ایجاد کند. صرافی‌هایی که امنیت بالایی ندارند در معرض هک شدن و از دست دادن دارایی‌ها هستند. در نتیجه مهم است که در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال، نهایت دقت را داشته باشید. این راهنما به شما نشان می‌دهد که چگونه صرافی ارز دیجیتال مناسب را انتخاب کنید.

معیارهای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

قبل از ورود به هر صرافی که به‌طور تصادفی انتخاب می‌کنید یا کسی به شما توصیه می‌کند، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید که مهمترین آنها را در ادامه فهست کرده‌ایم. یافتن بهترین صرافی ارز دیجیتال می‌تواند کمی زمان و تلاش ببرد، اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد. یکی از راه‌های آسان برای انجام این کار، خواندن نظرات کارشناسان است. همچنین مطالعه این فهرست و بررسی معیارهای گفته‌شده، می‌تواند به شما در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال کمک کند.

به خاطر داشته باشید که ویژگی‌های زیر در صرافی‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است بخواهید که صرافی مورد نظر شما از آلتکوین‌های خاص، جفت‌های معاملاتی و ویژگی‌های اضافی مانند معاملات مارجین یا معاملات خارج از بورس (OTC) پشتیبانی کند.

معیارهای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

امنیت

نیاز به یک صرافی امن ارز دیجیتال کاملا قابل توضیح است. نگه داشتن دارایی در صرافی به معنای اعتماد به شخص دیگری است. در بیشتر موارد، اگر صرافی هک شود یا کارمندی دارایی دیجیتال را به سرقت ببرد، سرمایه‌گذاران در نهایت دست خالی می‌مانند.

اکثر صرافی‌ها اطلاعاتی در مورد اقدامات امنیتی خود در بخشی از وب‌سایتشان ارائه می‌دهند. در حالی که هیچ صرافی 100 درصد ایمن نیست و شناسایی امن‌ترین صرافی ارز دیجیتال دشوار است، بهتر است به دنبال این باشید که کدام صرافی قدیمی‌تر است، بیشترین مشتری و کمترین مشکل را دارد.

پشتیبانی و پاسخگویی

گرچه در هنگام استفاده از بهترین اپلیکیشن صرافی ارزهای دیجیتال، مشکلی پیش نمی‌آید، اما کاربران جدیدتر، ممکن است تعدادی سوال در رابطه با نحوه عملکرد صرافی داشته باشند.

گاهی اوقات پشتیبانی مشتری ممکن است فوری، و یا حتی شاید سرمایه آنها در خطر باشد. بازارهای کریپتو به سرعت حرکت می‌کنند و انتظار طولانی برای پاسخ از طرف واحد پشتیبانی مشتریان، می‌تواند عواقب مالی بسیاری را به همراه داشته باشد.

به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران باید به اعتبار خدمات پشتیبانی مشتری صرافی توجه کنند. باید بررسی شود که آیا آنها به سرعت پاسخ می‌دهند؟ آیا مشتریان راضی هستند؟ آیا صرافی بر خدمات عالی مشتری تاکید دارد؟

فرآیند احراز هویت

فرآیند احراز هویت در صرافی‌ها متفاوت است. بعضی از صرافی‌های ارز دیجیتال، برای تایید حساب کاربری به اطلاعات شخصی کاربران مانند پاسپورت، شناسنامه و یا آدرس نیاز دارند.

همچنین برخی از آنها به تمامی کشورها خدمات ارائه نمی‌دهند، به عنوان مثال ایران به دلیل تحریم‌ها در لیست سیاه بسیاری از صرافی‌ها قرار دارد. بنابراین بررسی این موضوع قبل از انتخاب و ثبت نام در صرافی، می‌تواند مانع از مسدود شدن حساب کاربری شما شود.

 

صرافی‌های ارز دیجیتال

اعتبار و شهرت

هنگام انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال، بسیاری از مردم نظرات سایت‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی مربوط به آنها را بررسی می‌کنند تا به تصمیم‌گیری درستی برسند. همچنین باید از میزان اعتبار و شهرت صرافی مد نظر خود آگاهی کسب کرد. یک صرافی معروف و مشهور، مطمئنا بهتر از یک صرافی ناآشنا عمل می‌کند و امنیت بالاتری نیز خواهد داشت.

کارمزد

تمام کارمزدهای یک صرافی را مقایسه کنید. اغلب کارمزدها کمتر از 1 درصد در هر تراکنش است و حتی ممکن است در صورت افزایش حجم معاملات شما، میزان کارمزد کاهش پیدا کنند.

همچنین باید هزینه‌های برداشت را بررسی کنید. برخی از صرافی‌ها به ارائه کارمزدهای غیرمنطقی بالا برای برداشت آلت‌کوین‌های خاص معروف هستند. به کارمزد واریز نیز توجه داشته باشید. بسیاری از صرافی‌ها روشی سریع و راحت برای خرید ارزهای دیجیتال با کارت اعتباری یا نقدی ارائه می‌دهند، اما چنین خریدهایی کارمزد 5 درصد یا بالاتر را به همراه دارند.

رابط و تجربه کاربری

اگر به حریم خصوصی اهمیت می‌دهید، احتمالا صرافی را انتخاب نمی‌کنید که از شما بخواهد اطلاعات زیادی در مورد هویت خود فاش کنید. باید بررسی کنید که آیا صرافی مورد نظر رابط کاربری ساده و آسان برای استفاده بر روی دسکتاپ و تلفن همراه دارد یا خیر. همچنین ببینید که سایر کاربران در مورد مزایا و معایب یک صرافی خاص، پشتیبانی آن و موارد دیگر چه می‌گویند.

 مزایا و معایب یک صرافی خاص

تنوع ارز

آیا صرافی مورد نظر از ارزهای دیجیتال شما پشتیبانی می‌کند؟ با وجود هزاران نوع مختلف ارز دیجیتال، هیچ صرافی نمی‌تواند جفت معاملاتی را برای همه رمز ارزها در دسترس قرار دهد.

به‌طور کلی، رمز ارزها با ارزش بازار بالاتر احتمال بیشتری برای معامله در صرافی‌های محبوب دارند. سرمایه‌گذارانی که به دنبال کوین‌ها و توکن‌های عجیب و غریب هستند که کمتر معامله می‌شوند، ممکن است مجبور شوند صرافی‌های کوچکتری را انتخاب کنند.

سایت Coinmarketcap یک لیست عالی از صرافی‌هایی دارد که هر کوینی را معامله می‌کنند. به سادگی توکن مورد علاقه خود را انتخاب کنید و به بخش «بازارها» بروید. به این ترتیب، می‌توانید بهترین صرافی را برای ارز دیجیتال مورد نظر خود پیدا کنید.

نقدینگی و حجم معاملات

هرچه حجم معاملات بیشتر باشد، صرافی مورد نظر نقدینگی بیشتری دارد. نقدینگی امکان انجام معاملات را سریع‌تر، آسان‌تر و بدون مواجهه با نوسانات قیمت فراهم می‌کند. پس یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال، بررسی میزان نقدینگی صرافی است که باعث می‌شود تراکنش‌های شما سریع‌تر انجام شوند.

توجه داشته باشید که نقدینگی می‌تواند برای جفت‌های معاملاتی مختلف، متفاوت باشد. به عنوان مثال، برای BTC/EUR ممکن است بالا باشد، اما برای BTC/GBP پایین باشد.

قابلیت معامله جفت ارز دیجیتال

معامله جفت ارز دیجیتال معامله‌­ای است که همزمان یک ارز دیجیتال را می‌فروشید و ارز دیجیتالی دیگری را می‌خرید. با استفاده از معامله جفت ارز دیجیتال، می­‌توانید در بازه‌­های زمانی مختلف و با توجه به تحلیل بازار، تبادلات خود را انجام دهید. این قابلیت در بعضی از صرافی‌ها وجود دارد که بهتر است در هنگام انتخاب صرافی، مورد توجه قرار دهید.

قیمت‌های واقعی و لحظه‌ای

مورد دیگری که باید بررسی کنید این است که آیا یک صرافی قیمت‌گذاری «قفل‌شده» را ارائه می‌دهد یا خیر. این ویژگی قیمت را در زمان تراکنش شما تضمین می‌کند، حتی اگر بلافاصله تراکنش انجام نشود. درنتیجه دیگر با نوسان و اختلاف قیمت پس از ثبت سفارش روبه‌رو نخواهید شد.

معاملات مارجین

تریدرهای حرفه‌ای می‌توانند ارز دیجیتال را با معاملات مارجین و استفاده از اهرم (لوریج) خریداری کنند. همه صرافی‌ها این ویژگی را ندارند. پس اگر می‌خواهید معاملات خود را به صورت مارجین انجام دهید، باید صرافی را انتخاب کنید که از این قابلیت پشتیبانی می‌کند.

محدودیت های واریز و برداشت

گاهی ممکن است بخواهید میزان زیادی از سرمایه خود را برداشت کنید. در حالی که بیشتر صرافی‌ها محدودیتی برای میزان واریز ندارند، اما برخی از آنها محدودیت‌هایی برای میزان واریز و برداشت در یک بازه زمانی معین تعیین می‌کند. به عنوان مثال، یک تریدر فقط می‌تواند روزانه 25000 دلار فیات یا کریپتو برداشت کند.

کسانی که علاقه‌مند به جابجایی مقادیر زیادی پول هستند، شاید بخواهند محدودیت‌هایی مانند این را در نظر بگیرند. حتی بهترین اپلیکیشن‌های صرافی ارز دیجیتال ممکن است محدودیت‌های سختی برای میزان وجوهی که کاربران می‌توانند در یک بازه زمانی خاص جابجا کنند، داشته باشد.

 

در یک نگاه

اگر به ترید ارزهای دیجیتال علاقه دارید، ممکن است بخواهید این کار را در صرافی انجام دهید که به شما امکان می‌دهد به طور مستقیم دارایی‌های خود را از کیف پول ارز دیجیتال خود ذخیره کرده و ترید آنها را شروع کنید. در نظر گرفتن عوامل بالا می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب کنید کدام صرافی ممکن است برای شما بهترین باشد.