خرید ارزهای دیجیتال یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سال 2023 محسوب می‌شود. رمز ارزهای گوناگونی در شبکه‌های بلاکچین مختلف عرضه شده‌اند که هر یک از آنها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. سرمایه‌گذاری بلندمدت در کریپتوکارنسی نیاز به آگاهی و پیش‌بینی آینده این حوزه دارد. خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های سراسر دنیا فراهم شده است. بنابراین تبدیل رمز ارز به دلار، یورو، پوند، لیر، ریال و… در هر زمان و مکانی امکان‌پذیر است. همچنین بسیاری از تاجران و فعالان اقتصادی ایرانی برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی خود مستقیماً از ارزهایی نظیر بیت‌کوین، اتریوم، پالیگان و… بهره می‌برند. در این مقاله، به معرفی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال 2023 پرداخته‌ایم.

 

فهرست مطالب:

معیار انتخاب ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت

سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار کریپتوکارنسی تفاوتی با سرمایه‌گذاری در دیگر حوزه‌ها ندارد. مهم‌ترین معیار انتخاب یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری، میزان تولید ارزش آن است. هر قدر ارزش تولیدشده در یک پروژه بیشتر باشد، سوددهی آن نیز در بلندمدت بیشتر خواهد بود و قیمت آن رمز ارز بالاتر می‌رود. بنابراین، ارزهای دیجیتالی که بیشترین قابلیت تولید ارزش را دارند، بیشترین سود را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورند. مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تولید ارزش در حوزه کریپتوکارنسی عبارتند از:

+ مؤسسان و توسعه‌دهندگان پروژه

+ شرکا و سرمایه‌گذاران اصلی پروژه

+ ماهیت پروژه و قابلیت‌های آن

+ کیفیت عملکرد پروژه در طول زمان

+ میزان پیشرفت پروژه طبق زمان‌بندی

+ مزیت رقابتی پروژه در مقایسه با رقبا

+ جایگاه و محبوبیت پروژه در میان کاربران

 

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۳

طبق آخرین آماری که کوین‌مارکت‌کپ منتشر کرده است، تا پایان آپریل 2023 بیش از سیزده هزار ارز دیجیتال گوناگون به بازار عرضه شده‌اند. بسیاری از این ارزهای دیجیتال با اینکه حجم معاملات کمی دارند، اما محبوبیت فراوانی در میان سرمایه‌گذاران دارند. نوسان شدید در بازار کریپتو یکی از چالش‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است.

نوسان شدید در بازار کریپتو یکی از چالش‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است.
نوسان شدید در بازار کریپتو یکی از چالش‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال است.

این بازار دائماً در حال رشد و به روز شدن است. تحلیلگران به طور کلی و در طولانی‌مدت این بازار را رو به رشد و مثبت می‌بینند. گرچه ممکن است بسیاری از رمز ارزهای ضعیف‌تر سقوط کنند. در ادامه، فهرستی از پُرسودترین و آینده‌دارترین ارزهای دیجیتال در سال 2023 را با نظر کارشناسان اقتصادی معتبر گردآوری کرده‌ایم.

 

اتریوم (ETH)؛ آینده‌دارترین ارز دیجیتال

مهم‌ترین رقیب بیت‌کوین در فهرست ارزهای دیجیتال آینده‌دار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، ارز دیجیتال اتریوم است. اتریوم با استفاده از فناوری بلاکچین امکان ساخت قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. افراد از سراسر دنیا بدون محدودیت‌های مربوط به ملیت، قومیت و… امکان استفادۀ آزادانه از خدمات مالی امن و بین‌المللی را از طریق این شبکه خواهند داشت. در واقع اتریوم فقط شبکه‌ای برای تبادلات مالی نیست، بلکه یک اکوسیستم کامل را تشکیل می‌دهد. انواع خدمات بانکی نظیر وام و بیمه نیز در این شبکه قابل ارائه هستند. می‌توان گفت پتانسیل‌های فناوری بلاکچین پس از توسعۀ اتریوم بیشتر از هر زمان دیگری آشکار شد.

اتریوم در آغاز سال 2023 بیش از 18 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.
اتریوم در آغاز سال 2023 بیش از 18 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.

اتریوم در آغاز سال 2023 بیش از 18 درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. ارز دیجیتال اتریوم رتبه دوم بزرگی مارکت‌کپ را پس از بیت‌کوین در اختیار دارد. خرید اتریوم و فروش اتریوم در صرافی‌های سراسر دنیا بسیار رایج است و سرمایه در گردش این رمز ارز بسیار بیشتر از دیگر رقبای خود است. بسیاری از کارشناسان حوزه کریپتوکارنسی پیشبینی کرده‌اند که این ارز دیجیتال به زودی جایگاه بیت‌کوین را تصاحب کند. موضوعی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران بلندمدت روی ارزهای دیجیتال بسیار مهم باشد.

نقطه‌ضعف اتریوم از دید سرمایه‌گذاران، مقیاس‌پذیری ضعیف این شبکه است.
نقطه‌ضعف اتریوم از دید سرمایه‌گذاران، مقیاس‌پذیری ضعیف این شبکه است.

اتریوم در سال 2022 الگوریتم «اثبات کار» در شبکه خود را به «اثبات سهام» تغییر داد تا از این طریق بتواند زمینه‌ای برای پردازش‌های بیشتر و سریع‌تر را فراهم آورد. این تغییر مهم در شبکه اتریوم همچنین مصرف انرژی را به میزان زیادی کاهش داد. طبق این الگوریتم جدید، افراد با سهام‌گذاری در اتریوم، امنیت شبکه را تأمین می‌کنند و سپس پاداش دریافت می‌کنند. نقطه‌ضعف اتریوم از دید سرمایه‌گذاران، مقیاس‌پذیری ضعیف این شبکه است. به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان اتریوم بیشترین تمرکز خود را روی حل این مسئله گذاشته‌اند و خبرهایی که در سال 2023 منتشر می‌شوند نشان از موفقیت آنها در این مسیر دارد.

 

پالیگان (MATIC)؛ نسخۀ سریع‌تر و ارزان‌تر اتریوم

پالیگان با نماد MATIC یکی از ارزهای دیجیتال آینده‌دار است. متیک در واقع توکن بومی بلاکچین پالیگان است که در ابتدا متیک نام داشت اما بعد به پالیگان تغییر نام داد. این ارز دیجیتال با هدف حل مشکل مقیاس‌پذیری و ازدحام در شبکه اتریوم ایجاد شد. امنیت و سرعت تراکنش بالا مهم‌ترین ویژگی‌های رمز ارز پالیگان محسوب می‌شوند. خرید و فروش پالیگان در صرافی‌های ایران و سراسر دنیا بسیار رایج است. پالیگان در آپریل 2023 حدود 0.75% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و در رتبه نهم بازار قرار دارد.

پالیگان در تلاش است شبکه‌هایی مستقل و سازگار با اتریوم بسازد
پالیگان در تلاش است شبکه‌هایی مستقل و سازگار با اتریوم بسازد

بلاکچین پالیگان (Polygon) در سال 2017 فعالیت خود را آغاز کرد. شبکه پالیگان با زیرساخت‌های بلاکچین اتریوم مطابقت دارد و هدف از راه‌اندازی آن نیز رفع مشکلات اتریوم بوده است. سرعت پایین انجام تراکنش‌ها، کارمزدهای بالا، مقیاس‌پذیری پایین، تراکنش‌های معوقه و توان عملیاتی پایین جزو این موارد محسوب می‌شوند. آینده ارز دیجیتال پالیگان به موفقیت در رسیدن به این اهداف گره خورده است. در حال حاضر، پالیگان را نسخۀ ارزان‌تر و سریع‌تر اتریوم می‌دانند. خرید و فروش پالیگان به دلیل کارمزدهای پایین‌تر و سرعت تراکنش‌های بالاتر در حال افزایش است. همچنین بازار ان‌اف‌تی اقبال بسیار خوبی به این رمز ارز نشان داده است.

توسعه‌دهندگان پالیگان این شبکه را در چهار لایۀ مختلف طراحی کرده‌اند
توسعه‌دهندگان پالیگان این شبکه را در چهار لایۀ مختلف طراحی کرده‌اند

پالیگان در تلاش است شبکه‌هایی مستقل و سازگار با اتریوم بسازد. توسعه‌دهندگان پالیگان این شبکه را در چهار لایۀ مختلف طراحی کرده‌اند، به طوری که تراکنش‌ها در صورت نیاز به بلاکچین‌های جانبی منتقل شوند. همین ویژگی موجب شده است که مشکل مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم حل شود و سرعت تراکنش‌ها افزایش یابد. علاوه بر این، استفاده از تکنولوژی‌های زنجیره پلاسما (برای ایجاد و تأیید بلاک خارج از محدودۀ بلاکچین اصلی)، نایت‌فال (برای افزایش امنیت و کاهش هزینه‌ها) و الگوریتم اثبات سهام سبب پیشی گرفتن پروژه پالیگان از رقبا شده است. می‌توان گفت که شبکه پالیگان راه‌حل اصلی لایه دوم اتریوم محسوب می‌شود. با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده ارز دیجیتال پالیگان را بسیار روشن دانست و آن را گزینه‌ای بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال 2023 در نظر گرفت.

 

کاردانو (ADA)؛ نسل سوم بلاکچین

کاردانو (Cardano) با نماد ADA یکی دیگر از ارزهای دیجیتال آینده‌دار است. این رمز ارز را یکی از بنیان‌گذاران اولیه اتریوم به نام چارلز هاسکینسون توسعه داده است. این رمز ارز مبتنی بر مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) است و بزرگ‌ترین بلاکچینی است که از این مکانیزم استفاده می‌کند. کاردانو در آغاز سال 2023 بیش از 1.14% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد که آن را در رتبۀ هفتم این بازار قرار می‌دهد.

هدف کاردانو تبدیل شدن به یک پلتفرم مالی بین‌المللی از طریق ایجاد محصولات مالی غیرمتمرکز مشابه اتریوم است. این شبکه همچنین می‌کوشد راه‌حل‌هایی برای تعامل میان‌شبکه‌ای، جلوگیری از تقلب رأی‌دهندگان و مواردی از این دست ارائه دهد. بسیاری از صاحب‌نظران، کاردانو را نسل سوم فناوری بلاکچین معرفی می‌کنند. در این تقسیم‌بندی، مهم‌ترین ارز دیجیتال نسل اول بلاکچین را «بیت‌کوین» و مهم‌ترین ارز دیجیتال نسل دوم بلاکچین را «اتریوم» می‌دانند.

کاردانو در آغاز سال 2023 بیش از 1.14% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد که آن را در رتبۀ هفتم این بازار قرار می‌دهد
کاردانو در آغاز سال 2023 بیش از 1.14% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد که آن را در رتبۀ هفتم این بازار قرار می‌دهد

قابلیت‌های کاردانو بسیار زیاد است و آن را از تمام شبکه‌های قدیمی متمایز می‌کند. فرایند تحقیق و توسعه بخشی جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های کاردانو است و موجب شده است که همواره از رقبای خود گامی به پیش باشد. کاردانو با استفاده از اصول ریاضی در مکانیسم اجماع اثبات سهام و استفاده از معماری چندلایه منحصربه‌فرد خود، توانسته است مسیری جدید را در حوزه بلاکچین ترسیم کند. آینده رمز ارز کاردانو به موفقیت در رسیدن به این اهداف گره خورده است. البته با توجه به رشد پایدار این پروژه، می‌توان آینده کاردانو را بسیار روشن دانست و آن را گزینه‌ای بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در ارزهای دیجیتال در سال 2023 در نظر گرفت.

 

ریپل (XRP)؛ سرمایه‌گذاری همراه با ریسک

ریپل یکی از مهم‌ترین و آینده‌دارترین ارزهای دیجیتال است. این رمز ارز مدت‌های با اختلاف بسیار کمی پس از بیت‌کوین و اتریوم در رتبه سوم بازار قرار داشت. اما درگیری‌های حقوقی این مجموعه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در سال گذشته موجب شد که ارزش این ارز دیجیتال کاهش پیدا کند. در آپریل 2023 ریپل در جایگاه ششم بازار قرار دارد و حدود 1.91% از کل بازار را در اختیار دارد.

درگیری کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) با ریپل کماکان ادامه دارد، اما به نظر نمی‌رسد ضربۀ سنگین دیگری به این مجموعه وارد شود. تحلیلگران بر این باورند که اگر ریپل بتواند از این نزاع سربلند خارج شود، رشد قیمت بسیار زیادی را تجربه خواهد کرد. البته اگر حرف‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در دادگاه به کرسی بنشیند، احتمالاً با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد. البته ریپل را به طور کلی می‌توان یکی از ارزهای آینده‌دار به شمار آورد. کارشناسان در بلندمدت این پروژه را بسیار موفق ارزیابی می‌کنند.

در آپریل 2023 ریپل در جایگاه ششم بازار قرار دارد و حدود 1.91% از کل بازار را در اختیار دارد.
در آپریل 2023 ریپل در جایگاه ششم بازار قرار دارد و حدود 1.91% از کل بازار را در اختیار دارد.

باید اشاره کرد که درگیری حقوقی این شرکت مربوط به ادعای فروش 1.3 میلیارد دلار توکن بدون ثبت است. به عقیدۀ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، ریپل نه تنها یک رمز ارز بلکه یک اوراق بهادار است، بنابراین فروش آن نیازمند کسب اجازه از این کمیسیون بوده است. گفتنی است که ریپل به عنوان راهکاری جدی برای ارسال آسان پول در سطح جهان و ارائۀ خدمات پرداخت مالی شناخته می‌شود. آینده ارز دیجیتال ریپل در سال 2023 مشخص خواهد شد. بنابراین سرمایه‌گذارانی که اهل ریسک بیشتری هستند می‌توانند روی این گزینه حساب باز کنند.

 

بایننس‌کوین (BNB)؛ ارز دیجیتال آینده‌دار با پشتوانه بایننس

صرافی بایننس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان از نظر حجم معاملات روزانه است. بایننس به مرور از یک صرافی ساده به یک اکوسیستم بزرگ تبدیل شده است. توسعۀ دو بلاکچین بایننس‌چین و بایننس اسمارت‌چین جزو مهم‌ترین فعالیت‌های این مجموعه هستند. ارز دیجیتال بایننس‌کوین با نماد BNB یکی از آینده‌دارترین رمز ارزها در سال 2023 است که با پشتیبانی بایننس عرضه شده است. بایننس‌کوین ابتدا با استاندارد ERC20 اتریوم عرضه شد، اما پس از راه‌اندازی بلاکچین‌های اختصاصی بایننس، به این شبکه‌ها منتقل شد. بایننس‌کوین کاربردهای متعددی در این شبکه‌های پیدا کرده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس، پرداخت کارمزد انجام تراکنش‌ها بر بستر بایننس اسمارت‌چین (BEP20) و بایننس‌چین (BEP2) و خرید مستقیم با استفاده از بایننس‌کارت و بایننس‌پِی.

بایننس‌کوین در آغاز سال 2023 حدود 4.08% از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و در رتبه چهارم بازار قرار دارد
بایننس‌کوین در آغاز سال 2023 حدود 4.08% از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و در رتبه چهارم بازار قرار دارد

بایننس‌کوین در آغاز سال 2023 حدود 4.08% از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و در رتبه چهارم بازار قرار دارد. با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده بایننس‌کوین را بسیار روشن دانست. گفتنی است که بایننس در پایان هر فصل از سال، برنامه توکن‌سوزی دارد. این مجموعه در این فرایند بخشی از توکن‌های خود را از بین می‌برد تا از این طریق قیمت بایننس‌کوین و ارزش آن را پایدار نگه دارد. بایننس‌کوین تقریباً در تمام فهرست‌های بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال ۲۰۲۳ حضور دارد. بنابراین می‌توان به آینده آن بسیار خوش‌بین بود.

 

پولکادات (DOT)؛ راهکاری برای حل مشکلات اساسی بلاکچین

پولکادات (Polkadot) رمز ارزی منحصربه‌فرد مبتنی بر الگوی اثبات سهام است که همکاری میان‌شبکه‌ای را در بلاکچین‌ها هدف قرار داده است. پروتکل این شبکه برای اتصال بلاکچین‌های عمومی و خصوصی و همچنین اوراکل‌ها طراحی شده است تا تمامی این سیستم‌ها بتوانند هماهنگ با یکدیگر کار کنند. دو مشکل اصلی شبکه‌های بلاکچینی کنونی، مقیاس‌پذیری پایین و ارتباط نداشتن آنها با هم است. پولکادات مشکل دوم را نشانه گرفته است و برای اتصال بلاکچین‌ها به یکدیگر تلاش می‌کند. همین موضوع موجب شده است که پولکادات با نماد DOT در فهرست آینده‌دارترین ارزهای دیجیتال قرار بگیرد.

ارز دات (DOT) یا همان پولکادات در آغاز سال 2023 سهمی معادل 0.56% از بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار داشت و هم‌اکنون در رتبه یازدهم بازار قرار دارد.
ارز دات (DOT) یا همان پولکادات در آغاز سال 2023 سهمی معادل 0.56% از بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار داشت و هم‌اکنون در رتبه یازدهم بازار قرار دارد.

پولکادات را گاوین وود، یکی از سازندگان اتریوم، در سال 2017 طراحی کرده است. ریلِی‌چِین (Relay Chain) مهم‌ترین عنصر پولکادات محسوب می‌شود که در اصل پلی میان شبکه‌های بلاکچین مختلف برای اتصال آنها به یکدیگر است. از این طریق، بلاکچین‌های گوناگون می‌توانند به صورت موازی و در تعامل با یکدیگر فعالیت کنند. شبکه پولکادات امنیت بسیار بالایی را نیز برای کاربران و شبکه‌های بلاکچین دیگر فراهم آورده است. توسعه‌دهندگان پولکادات این ویژگی مهم را امنیت مشترک (Shared Security) نام‌گذاری کرده‌اند.

ارز دات (DOT) یا همان پولکادات در آغاز سال 2023 سهمی معادل 0.56% از بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار داشت و هم‌اکنون در رتبه یازدهم بازار قرار دارد. پیشبینی می‌شود خرید پولکادات سود قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در سال 2023 به همراه داشته باشد.

 

ترون (TRX)؛ تمرکززدایی از دنیای سرگرمی

ارز دیجیتال ترون با نماد TRX توکن بومی شبکه ترون (Tron) است. این پلتفرم در واقع یک بلاکچین غیرمتمرکز در دنیای سرگرمی و محتوای دیجیتال است. هدف آن نیز وصل کردن مستقیم تولیدکنندگان محتوا و مصرف‌کنندگان محتوا است. شبکه ترون به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز دست واسطه‌ها را در فرایند اشتراک‌گذاری محتوا و سرگرمی کوتاه کند.

ترون در آپریل 2023 در رتبه پانزدهم بازار رمز ارزها قرار گرفته است و سهمی حدود 0.47% از این بازار را در اختیار دارد.
ترون در آپریل 2023 در رتبه پانزدهم بازار رمز ارزها قرار گرفته است و سهمی حدود 0.47% از این بازار را در اختیار دارد.

این شبکه در سال 2018 ایجاد شد و در همان سال، مالکیت سرویس مشهور اشتراک‌گذاری بیت‌تورنت (BitTorrent) را خرید. تشویق افراد به تولید محتوا و اشتراک‌گذاری فایل‌ها از طریق پاداش‌های مالی و نیز فراهم کردن امکان راه‌اندازی توکن‌های شخصی برای تولیدکنندگان محتوا و تمرکززدایی از صنعت بازی‌های ویدئویی مهم‌ترین اهداف آن محسوب می‌شوند. ترون همچنین یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین بلاکچین‌های ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

ترون در آپریل 2023 در رتبه پانزدهم بازار رمز ارزها قرار گرفته است و سهمی حدود 0.47% از این بازار را در اختیار دارد. بسیاری از کارشناسان حوزه کریپتوکارنسی ارز دیجیتال ترون را به دلیل مقیاس‌پذیری فوق‌العاده آن، یکی از آینده‌دارترین ارزهای دیجیتال به شمار می‌آورند.

 

تزوس (XTZ)؛ زیرساختی پیشرفته برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

تزوس (Tezos) یک شبکه بلاکچینی مبتنی بر قراردادهای هوشمند و تا حدی شبیه به اتریوم است. تفاوت اساسی ترون با اتریوم در زیرساخت‌های پیشرفته‌تر ترون است که می‌تواند بدون نیاز به تغییرات اساسی به تکامل و رشد خود ادامه دهد. زیرساخت‌های حرفه‌ای ترون می‌توانند حتی در صورت هک شدن نیز بدون هاردفورک به فعالیت خود ادامه دهند. سرمایه‌گذاران در حوزه کریپتوکارنسی علاقه بسیار زیادی به همین ویژگی تزوس دارند و آن را همواره در سبد سرمایه‌گذاری خود لحاظ می‌کنند.

تزوس در آغاز سال 2023 حدود 0.07% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. اما با توجه به رویکرد آینده‌نگر این پروژه، می‌توان آینده‌ای درخشان برای آن متصور شد
تزوس در آغاز سال 2023 حدود 0.07% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. اما با توجه به رویکرد آینده‌نگر این پروژه، می‌توان آینده‌ای درخشان برای آن متصور شد

ارز دیجیتال اختصاصی شبکه تزوس با نماد XTZ یکی از مطمئن‌ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال 2023 محسوب می‌شود. افراد با داشتن این رمز ارز می‌توانند در تصمیم‌گیری دربارۀ آینده این اکوسیستم شرکت کنند و نظر خود را اعلام نمایند. توسعه‌دهندگان تزوس این اکوسیستم را «امن، قابل‌ارتقا و ساخته‌شده برای ماندگاری» توصیف می‌کنند. این ادعا تا حد زیادی نیز درست است، زیرا زبان قرارداد هوشمند تزوس از دقت بسیار بالایی برخوردار است و ارزش بسیار زیادی برای کاربران خود ایجاد می‌کند.

تزوس در آغاز سال 2023 حدود 0.07% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. اما با توجه به رویکرد آینده‌نگر این پروژه، می‌توان آینده‌ای درخشان برای آن متصور شد. دستاوردهای جدید در صنعت بلاکچین امکان پیاده‌سازی فوری در این شبکه دارند و همین موضوع می‌تواند جهش‌های قیمتی استثنایی برای این ارز دیجیتال به همراه داشته باشد.

 

فانتوم (FTM)؛ ارز دیجیتالی با مقیاس‌پذیری فوق‌العاده

فانتوم (Fantom) با نماد FTM یکی از ارزهای دیجیتال آینده‌دار است. این رمز ارز توکن حاکمیتی پلتفرم فانتوم محسوب می‌شود. شبکه فانتوم با هدف حل مشکلات سیستم‌های قدیمی قرارداد هوشمند ایجاد شده است. سرعت بالای انجام گرفتن تراکنش‌ها مهم‌ترین ویژگی فانتوم محسوب می‌شود. گفتنی است که در حال حاضر توکن فانتوم با سه استاندارد مختلف عرضه شده است و می‌توان آن را در کیف پول‌های گوناگون ارزهای دیجیتال نگهداری کرد.

فانتوم در پایان آپریل 2023 حدود 0.1 درصد از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.
فانتوم در پایان آپریل 2023 حدود 0.1 درصد از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.

فانتوم در پایان آپریل 2023 حدود 0.1 درصد از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. با توجه به پیشرفت این پروژه پیشبینی می‌شود قیمت این رمز ارز تا پایان سال 2023 روندی صعودی داشته باشد. پروژه فانتوم، به دلیل مقیاس‌پذیری بالا و غیرمتمرکز بودن، بسیاری از محدودیت‌های بلاکچین‌های نسل قبل را ندارد. همچنین متن‌باز بودن آن عاملی برای رشد همه‌جانبۀ آن محسوب می‌شود. انتقال آسان و سریع پول در این سیستم موجب شده است که فانتوم کاربردهای بسیار گسترده‌ای نیز داشته باشد.

 

گراف (GRT)؛ پروتکل ایندکس داده‌ها در بلاکچین

گراف یک پروتکل شاخص‌گذار، غیرمتمرکز و منبع‌باز برای داده‌های بلاکچین است. از این پلتفرم برای ایندکس کردن و جست‌وجوی اطلاعات در پایگاه‌های دادۀ بلاکچینی استفاده می‌شود. بسیاری از متخصصان بر این عقیده‌اند که اگر پلتفرم گراف ایجاد نمی‌شد، اتریوم نمی‌توانست این‌قدر رشد کند. در واقع گراف بسیاری از مشکلات مربوط به جست‌وجوی داده‌ها را در شبکه اتریوم برطرف کرده است. این ارتباط در آینده نیز ادامه خواهد داشت و هر قدر اتریوم بزرگ‌تر شود، بیشتر به خدمات گراف نیازمند خواهد بود. بنابراین پیشبینی می‌شود که ارز گراف نیز به تبع این رشد، افزایش قیمت داشته باشد.

ارز دیجیتال گراف با نماد GRT در آغاز سال 2023 حدود 0.1% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.
ارز دیجیتال گراف با نماد GRT در آغاز سال 2023 حدود 0.1% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.

ارز دیجیتال گراف با نماد GRT در آغاز سال 2023 حدود 0.1% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. این رمز ارز با استاندارد ERC-20 عرضه شده است و مهم‌ترین کاربرد آن در تخصیص منابع در شبکه است. گراف در تلاش است زیرساخت‌های عمومی غیرمتمرکز و امنی را وارد فضای کریپتوکارنسی کند. بنابراین استفاده از ارز گراف می‌تواند به بالا رفتن امنیت سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نیز کمک کند.

 

لیدو دائو (LDO)؛ راهکاری برای استیکینگ اتریوم

لیدو دائو (LDO) یک راه‌حل استیکینگ لیکویید برای اتریوم و دیگر شبکه‌های مبتنی بر مکانیزم اثبات سهام است. در حالت عادی، وقتی فردی با قفل کردن مقداری دارایی، به یک گره اعتبارسنج در شبکه بلاکچین تبدیل می‌شود، دیگر قادر به استفاده از آن میزان دارایی استیک‌شده نخواهد بود. اما لیدو دائو و دیگر پلتفرم‌های فراهم‌کننده لیکویید استیکینگ، امکان استفاده از این دارایی را به افراد می‌دهند. در واقع آنها با ارائه یک توکن هم‌ارزش، امکان شرکت همزمان در دیفای و دریافت سود استیکینگ را برای کاربران فراهم می‌آورند.

لیدو دائو توکن در آغاز سال 2023 حدود 0.14% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار خود دارد.
لیدو دائو توکن در آغاز سال 2023 حدود 0.14% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار خود دارد.

ارز دیجیتال لیدو دائو به دلیل ارائۀ خدماتی ضروری به شبکه اتریوم، جزو آینده‌دارترین ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. اتریوم دیگر شبکه بلاکچینی متکی به ماینرها نیست و آنها را با استیکرها جایگزین کرده است. لیدو دائو توکن در آغاز سال 2023 حدود 0.14% از کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار خود دارد. پیشبینی می‌شود این رمز ارز رشدی پایدار در طول سال داشته باشد.

 

دی‌وای‌دی‌ایکس (DYDX)؛ بهترین ارز دیجیتال صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس (dydx) یکی از منحصربه‌فردترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. تا پیش از این، صرافی‌های غیرمتمرکز به خرید و فروش رمز ارزها در بازار اسپات (آنی و عادی) محدود بودند، اما صرافی دی‌وای‌دی‌ایکس قابلیت انجام معاملات آتی (فیوچرز) را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است.

دی‌وای‌دی‌ایکس در آغاز سال 2023 حدود 0.03% از سهم کل بازار را در اختیار دارد
دی‌وای‌دی‌ایکس در آغاز سال 2023 حدود 0.03% از سهم کل بازار را در اختیار دارد

ارز دیجیتال دی‌وای‌دی‌ایکس با نماد dydx توکن حاکمیتی این پلتفرم و یکی از آینده‌دارترین ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. هولدرهای این ارز دیجیتال همچنین می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده این پروژه نقش داشته باشند. دی‌وای‌دی‌ایکس در آغاز سال 2023 حدود 0.03% از سهم کل بازار را در اختیار دارد. اما با توجه به رشد سریع این پروژه، می‌توان آینده آن را بسیار روشن دانست.

 

ارز دیجیتال اتم (ATOM)؛ پُر کردن شکاف میان بلاکچین‌ها

ارز دیجیتال اتم با نماد ATOM توکن بومی شبکه کازماس است. این شبکه با هدف پُر کردن شکاف میان بلاکچین‌ها و تسهیل تراکنش‌ها ایجاد شد. توکن اتم نیز برای استیکینگ، اعتبارسنجی، پاداش دادن و به طور کلی حفظ این اکوسیستم به وجود آمد. آینده شبکه کازماس و توکن اتم به موفقیت در رسیدن به این اهداف گره خورده است. در حال حاضر، شبکه کازماس از سرعت بسیار زیادی برخوردار است. خرید و فروش اتم نیز به دلیل کارمزدهای پایین‌تر و سرعت تراکنش‌های بالاتر در حال افزایش است. این کمپانی همچنین قصد دارد صرافی غیرمتمرکز خود را نیز راه‌اندازی کند.

رمز ارز اتم برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در سراسر شبکه کازماس به کار می‌رود
رمز ارز اتم برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در سراسر شبکه کازماس به کار می‌رود

تراکنش‌ها در کازماس به محض ایجاد در شبکه، تأیید می‌شوند. این امر در مقایسه با سایر بلاکچین‌ها بسیار سریع‌تر رخ می‌دهد. همچنین این شبکه قابلیت اجرای هزاران تراکنش را در یک ثانیه دارد. پلتفرم کازماس ابزارهایی را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد که از طریق آن می‌توانند به سرعت بلاکچین‌های مستقلی ایجاد کنند و میان بلاکچین‌های مختلف درون شبکه ارتباط ایجاد نمایند. رمز ارز اتم برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در سراسر شبکه کازماس به کار می‌رود و در فرایند اجماع نیز مشارکت دارد. می‌توان گفت که شبکه کازماس راه‌حلی اساسی برای اصلاح ساختار بلاکچین‌ها محسوب می‌شود. توکن اتم نیز طبق فهرست‌های گوناگون در سال 2023 جزو ارزهای دیجیتال برتر دنیا قرار دارد. با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده اتم را بسیار روشن دانست.

 

مانا (MANA)؛ ارز دیجیتال یکی از بهترین پروژه‌های متاورسی

دیسنترالند (Decentraland) یکی از قدرتمندترین و شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های متاورس است. ارز دیجیتال مانا که رمز ارز اصلی این پلتفرم است رشد بسیار خوبی در مدت اخیر داشته است و پیشبینی می‌شود روند صعودی قیمت آن همچنان ادامه داشته باشد. در آغاز سال 2023 سهم مانا از کل بازار ارزهای دیجیتال حدود 0.08% است. اما با توجه به رشد سریع این پروژه پیشبینی می‌شود این جایگاه نیز همزمان رشد کند و موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

دنیای متاورسی دیسنترالند جامعه‌ای مجازی است که برای ایجاد آن از فناوری بلاکچین استفاده شده است. این پروژه از بستر اتریوم برای ارائۀ ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کند. در واقع ارز دیجیتال مانا یک توکن با استاندارد ERC20 است که برای کاربران دیسنترالند امکان خرید و فروش آیتم‌های مجازی را فراهم می‌آورد. همچنین برای ان‌اف‌تی‌ها به طور منحصربه‌فرد از استاندارد ERC721 استفاده می‌شود.

سهم مانا از کل بازار ارزهای دیجیتال حدود 0.08% است.
سهم مانا از کل بازار ارزهای دیجیتال حدود 0.08% است.

دیسنترالند به صورت سازمانی مستقل و غیرمتمرکز عمل می‌کند و ادارۀ آن بر عهدۀ کاربرانش است. در نتیجه، تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده آن در اختیار کاربران است. هر چقدر یک کاربر مقدار بیشتری ارز دیجیتال مانا در دیسنترالند داشته باشد، نقش مهم‌تر و قدرت بیشتری در تصمیم‌گیری در مورد آیندۀ این دنیای متاورسی خواهد داشت. خرید و فروش زمین، خانه، فروشگاه، اشیای گوناگون و انواع آیتم‌های دیجیتال در دیسنترالند نیز با ارز دیجیتال مانا انجام می‌گیرد.

 

سند (SAND)؛ ارز دیجیتال آینده‌دار سندباکس

سندباکس (Sandbox) یکی از موفق‌ترین پروژه‌های متاورس است و ارز دیجیتال سند (SAND) نیز به تبع آن بسیار موفق است. این پروژه شباهت زیادی به دیسنترالند دارد و بازیکنان می‌توانند زمین و انواع آیتم‌های دیجیتالی را خرید و فروش نمایند. ارز دیجیتال سند برای تسهیل تراکنش‌های گوناگون در دنیای متاورسی سندباکس ایجاد شده است. بیشترین کاربرد این رمز ارز در بخش بازی این پلتفرم است. با وجود این، بازیکنان سندباکس با ارز دیجیتال سند می‌توانند زمین‌های دیجیتال (Land) در این متاورس خریداری کنند. سپس می‌توانند در آنها تغییراتی ایجاد کنند و آنها را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. همچنین کاربران با تولید محتوا و استیکینگ از این پروژه حمایت می‌کنند و از این طریق در ادارۀ این سازمان غیرمتمرکز خودگردان سهیم می‌شوند.

در آپریل 2023 سهم سند از کل بازار ارزهای دیجیتال حدود 0.08% است.
در آپریل 2023 سهم سند از کل بازار ارزهای دیجیتال حدود 0.08% است.

با توجه به رشد آیتم‌های دیجیتال درون این متاورس نظیر انواع آواتارها پیشبینی می‌شود که ارزش رمز ارز سند نیز رشدی متناسب با آن داشته باشد. خرید و فروش انواع ان‌اف‌تی نیز با ارز دیجیتال سند رونق دارد و در این مورد نیز سند (SAND) جزو ارزهای دیجیتال موفق در متاورس محسوب می‌شود. در آپریل 2023 سهم سند از کل بازار ارزهای دیجیتال حدود 0.08% است. پیشبینی می‌شود این پروژه نیز رشد بسیار زیادی داشته باشد و سودآوری بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته باشد.

 

اکس (AXS)؛ ارز دیجیتال بازی اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های متاورس است. ارز دیجیتال اکس نیز به دلیل تعداد زیاد کاربران و میزان سرمایۀ در گردش آنها بسیار با ارزش است. این بازی مبارزه‌ای بر بستر بلاکچین ساخته شده است. بازیکنان باید موجوداتی به نام اکسی را پرورش دهند تا در نهایت در نبرد با اکسیِ سایر شرکت‌کنندگان از آنها استفاده کنند. البته انواع اکسی نیز در بازار این متاورس موجود است که می‌توان با رمز ارز اکس آنها را تهیه کرد. ارز دیجیتال اکس با نماد AXS نقشی تعیین‌کننده در مشارکت افراد در تصمیم‌گیری‌های این دنیای متاورسی دارد و در واقع توکن حاکمیتی این پلتفرم محسوب می‌شود. این ارز دیجیتال بر بستر اتریوم و با استاندارد ERC20 ارائه شده است.

اکسی در آغاز 2023 حدود 0.07% از کل بازار رمز ارزها را در اختیار داشته است
اکسی در آغاز 2023 حدود 0.07% از کل بازار رمز ارزها را در اختیار داشته است

از آنجایی که اکسی اینفینیتی یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های بازی برای کسب درآمد (Play To Earn) است، پیشبینی می‌شود ارزش ارز دیجیتال آن نیز روندی رو به رشد داشته باشد. بنابراین می‌توان گفت که اکسی یکی از بهترین ارزهای دیجیتال متاورسی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال ۲۰۲۳ است. اکسی در آغاز 2023 حدود 0.07% از کل بازار رمز ارزها را در اختیار داشته است و پیشبینی می‌شود که این میزان تا پایان سال افزایش یابد.

 

لایت‌کوین (LTC)؛ نقرۀ دیجیتال

ارز دیجیتال لایت‌کوین با الهام از بیت‌کوین ایجاد شده است و از لحاظ فنی شباهت بسیار زیادی به آن دارد. اما مهم‌ترین تفاوت آن با بیت‌کوین این است که امکان حجم بیشتری از مبادلات را در زمانی کوتاه‌تر و با هزینه‌ای کمتر برای اشخاص فراهم می‌آورد. سرعت بالا و کارمزد اندک تراکنش‌ها موجب شده است که این رمز ارز هم در میان تریدرها و هم در بین هولدرها از محبوبیت برخوردار باشد.

لایت‌کوین در آپریل 2023 حدود 0.5 درصد از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد
لایت‌کوین در آپریل 2023 حدود 0.5 درصد از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد

لایت‌کوین (Litecoin) با نماد LTC در صرافی‌های ایرانی با عنوان نقرۀ دیجیتال نیز شناخته می‌شود. این عنوان در برابر اصطلاح طلای دیجیتال ساخته شده که به بیت‌کوین نسبت داده می‌شود. بسیاری از فعالان حوزه کریپتوکارنسی، لایت‌کوین را نسخۀ سریع‌تر و ارزان‌تر بیت‌کوین می‌دانند. انتقال آسان، کم‌هزینه و سریع پول در این سیستم موجب شده است که لایت‌کوین کاربردهای متعدد و بسیار گسترده‌ای داشته باشد. لایت‌کوین در آپریل 2023 حدود 0.5 درصد از سهم کل بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و یکی از بهترین رمز ارزها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.

 

بیت‌کوین (BTC)؛ بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت

بیت‌کوین نخستین ارز دیجیتال است که در سال 2009 به بازار عرضه شد. این رمز ارز در آغاز سال 2023 با اختلاف در رتبه یک بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. بیت‌کوین به تنهایی بیش از 45% از سهم بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین دیگر منحصر به افراد نیست و شرکت‌ها و مؤسسات سرمایه‌گذاری نیز به خرید بیت‌کوین روی آورده‌اند. آمارها نشان می‌دهند که در حال حاضر بیش از نیمی از بیت‌کوین‌ها در اختیار اشخاص حقوقی قرار دارند. همچنین برخی کمپانی‌ها در حال جایگزین کردن ذخیرۀ طلای خود با بیت‌کوین هستند. از نظر بیشتر کارشناسان حوزه کریپتوکارنسی، بیت‌کوین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال ۲۰۲۳ است.

بیت‌کوین به تنهایی بیش از 45% از سهم بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.
بیت‌کوین به تنهایی بیش از 45% از سهم بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد.

علی‌رغم ظهور رمز ارزهای گوناگون، نبض بازار ارزهای دیجیتال کماکان در اختیار بیت‌کوین است. تمام ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت‌کوین متولد شده‌اند، با نام آلت‌کوین یا ارز جایگزین شناخته می‌شوند. به عبارتی سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین در یک طرف و سرمایه‌گذاری در دیگر ارزهای دیجیتال در طرف دیگر قرار دارد. بازار ارزهای دیجیتال به خاطر نوظهور بودن و نبود چارچوب نظارتی برای آن بسیار پُرریسک محسوب می‌شود. اما اگر می‌خواهید ریسک خود را به حداقل برسانید، بیت‌کوین گزینه‌ای عالی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. گفتنی است که صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال امن‌ترین بستر برای خرید رمز ارز برای سرمایه‌گذاری هستند. برای خرید آنلاین ارزهای دیجیتال در ایران می‌توانید به سایت صرافی صرفینو مراجعه نمایید.

 

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری چیست؟

بیت‌کوین و اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شوند. لایت‌کوین، پالیگان، کاردانو و بایننس‌کوین نیز جزو آینده‌دارترین رمز ارزها به شمار می‌آیند.

مهم‌ترین معیار انتخاب ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری چیست؟

مهم‌ترین معیار انتخاب یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری، میزان تولید ارزش آن است. هر قدر ارزش تولیدشده در یک پروژه بیشتر باشد، سوددهی آن نیز در بلندمدت بیشتر خواهد بود و قیمت آن رمز ارز بالاتر می رود. عوامل تأثیرگذار در تولید ارزش در حوزه کریپتوکارنسی عبارتند از مؤسسان و توسعه‌دهندگان پروژه، شرکا و سرمایه‌گذاران اصلی، ماهیت پروژه و قابلیت‌های آن، کیفیت عملکرد پروژه در طول زمان، مزیت رقابتی و محبوبیت پروژه در میان کاربران.

پُرسودترین ارز دیجیتال در بلندمدت کدام است؟

سرمایه‌گذاری روی اتریوم، پالیگان، بایننس‌کوین، کاردانو، لایت‌کوین، تزوس، پولکادات و بیت‌کوین در بلندمدت بسیار پُرسود خواهد بود.

آینده‌دارترین ارز دیجیتال کدام است؟

اتریوم مهم‌ترین رقیب بیت‌کوین در فهرست ارزهای دیجیتال آینده‌دار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. در حال حاضر، اتریوم رتبه دوم بزرگی مارکت‌کپ را پس از بیت‌کوین در اختیار دارد. برخی از کارشناسان حوزه کریپتوکارنسی پیشبینی کرده‌اند که این رمز ارز به زودی جایگاه بیت‌کوین را تصاحب کند.

سوالات متداول بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال ۲۰۲۳

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری چیست؟

بیت‌کوین و اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شوند. لایت‌کوین، پالیگان، کاردانو و بایننس‌کوین نیز جزو آینده‌دارترین رمز ارزها به شمار می‌آیند.

مهم‌ترین معیار انتخاب ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری چیست؟

مهم‌ترین معیار انتخاب یک ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری، میزان تولید ارزش آن است. هر قدر ارزش تولیدشده در یک پروژه بیشتر باشد، سوددهی آن نیز در بلندمدت بیشتر خواهد بود و قیمت آن رمز ارز بالاتر می رود. عوامل تأثیرگذار در تولید ارزش در حوزه کریپتوکارنسی عبارتند از مؤسسان و توسعه‌دهندگان پروژه، شرکا و سرمایه‌گذاران اصلی، ماهیت پروژه و قابلیت‌های آن، کیفیت عملکرد پروژه در طول زمان، مزیت رقابتی و محبوبیت پروژه در میان کاربران.

پُرسودترین ارز دیجیتال در بلندمدت کدام است؟

سرمایه‌گذاری روی اتریوم، پالیگان، بایننس‌کوین، کاردانو، لایت‌کوین، تزوس، پولکادات و بیت‌کوین در بلندمدت بسیار پُرسود خواهد بود.

آینده‌دارترین ارز دیجیتال کدام است؟

اتریوم مهم‌ترین رقیب بیت‌کوین در فهرست ارزهای دیجیتال آینده‌دار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. در حال حاضر، اتریوم رتبه دوم بزرگی مارکت‌کپ را پس از بیت‌کوین در اختیار دارد. برخی از کارشناسان حوزه کریپتوکارنسی پیشبینی کرده‌اند که این رمز ارز به زودی جایگاه بیت‌کوین را تصاحب کند.