ترون یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز است که به دنبال ایجاد انقلابی در سرگرمی و همچنین اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال است. توکن بومی آن، ترونیکس (TRX) در سال گذشته بیش از 200 درصد افزایش قیمت داشت. هدف ارز دیجیتال ترون ایجاد یک پلتفرم سرگرمی محتوای دیجیتال رایگان و جهانی است که مزایای فناوری ذخیره‌سازی توزیع‌شده را ارائه می‌دهد و در عین حال اشتراک‌گذاری آسان و مقرون‌به‌صرفه محتوای دیجیتال را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

ارز دیجیتال ترون چیست؟

ترون چطور به وجود آمد؟

تاریخچه ترون را جاستین سان، یک کارآفرین چینی در زمینه تکنولوژی شکل داد. سان، ترون و بنیاد ترون را ایجاد کرد که این پروژه را مدیریت می‌کند. بنیاد و تیم ترون 70 میلیون دلار با عرضه اولیه سکه (ICO) جمع آوری کرد که از آگوست شروع شد و تا 1 سپتامبر 2017 ادامه داشت. این تنها چند روز قبل از ممنوعیت ICO توسط چین بود و سان حدود یک هفته بعد کشور را ترک کرد.

ترونتیم ترون شبکه آزمایشی خود را در مارس 2018 و شبکه اصلی را دو ماه بعد راه‌اندازی کرد. در مارس 2018، ترون به عنوان یک توکن ERC-20 در بلاک چین اتریوم شروع به کار کرد، اما سه ماه بعد به بلاک چین خود منتقل شد.

هدف و کاربرد ارز ترون چیست؟

هدف ترون قدرت بخشیدن به برنامه‌هایی است که روی بلاک چین اجرا می‌شوند. این مفهوم شبیه به مفهوم اتریوم است، شبکه‌ای که توکن ETH و برنامه‌ها را در بلاک چین اتریوم تقویت می‌کند.

توکن TRX برای تقویت برنامه‌های در حال اجرا در شبکه ترون استفاده می‌شود. یکی از پرتقاضاترین کاربرد ارز ترون و فناوری برنامه‌های غیرمتمرکز، ایجاد پلتفرم‌های اجتماعی است که به طور مستقیم به کاربران برای ایجاد و مدیریت محتوا پاداش می‌دهد.

همچنین هدف ترون کسب سود از طریق معاملات این رمز ارز است. معامله‌گران سعی می‌کنند توکن‌ها را با قیمت پایین بخرند، به این امید که درآینده آنها را با قیمت بالاتر بفروشند تا سود ببرند.

شبکه ترون چیست؟

ساختار شبکه ترون با پلتفرم اتریوم مقایسه شده و از بعضی از ساختارهای اولیه مانند برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، قراردادهای هوشمند و توکن‌ها استفاده می‌کند.

شبکه ترون یک بلاک چین عمومی است که تلاش می‌کند به زیرساخت اصلی یک اینترنت غیرمتمرکز تبدیل شود. نسخه اصلی بلاک چین ترون در 31 می 2018 راه‌اندازی شد.

TRON به مکانیزم اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) متکی است که در آن 27 نماینده هر 6 ساعت یکبار برای اعتبارسنجی بلاک‌ها و تراکنش‌ها می‌چرخند.

قراردادهای هوشمند را می‌توان در زبان سالیدتی نوشت و در ماشین مجازی ترون (TVM) اجرا کرد. این شبکه همچنین از توکن‌های بومی (TRC-10) پشتیبانی می‌کند.

ترون

ترون چطور کار می‌کند؟

بلاک چین ترون از یک معماری سه لایه به شکل لایه هسته، لایه ذخیره‌سازی و لایه برنامه استفاده می‌کند. در اینجا نحوه کار این سه لایه را بررسی می‌کنیم.

لایه هسته وظایف اصلی بلاک چین را انجام می‌دهد. این لایه شامل اعتبارسنجی تراکنش‌ها، مدیریت حساب‌ها و خواندن قراردادهای هوشمند است. از زبان سالیدیتی برای نوشتن قرارداد هوشمند استفاده می‌شود که در ابتدا برای اتریوم توسعه یافته بود.

لایه ذخیره‌سازی برای مدیریت ذخیره‌سازی داده‌های پیچیده ساخته شده است. این لایه به ذخیره‌سازی بلاک چین و ذخیره‌سازی حالت تقسیم می‌شود.

لایه برنامه توسط توسعه‌دهندگان برای ساخت dApps و کیف پول‌های سفارشی مورد استفاده است. از آنجایی که ترون از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، طیف متنوعی از برنامه‌ها می‌توانند ایجاد شوند.

برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، شبکه ترون از مکانیزم اجماع اثبات سهام نمایندگی‌شده، تغییری در مدل اثبات سهام استفاده می‌کند. اثبات سهام یک جایگزین محبوب و کم‌مصرف برای مدل اصلی اثبات کار معرفی شده توسط بیت کوین است.

در سیستم اثبات سهام نمایندگی‌شده ترون، دارندگان TRX می‌توانند توکن‌های خود را استیک کنند، به این معنی که توکن‌ها را به عنوان وثیقه قرار می‌دهند. این روش به آن‌ها این حق را می‌دهد که به «نمایندگان فوق‌العاده» رأی دهند که تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند. آرا شمارش می‌شود و نمایندگان فوق‌العاده هر شش ساعت یک بار انتخاب خواهند شد.

این نمایندگان، بلاک‌هایی از تراکنش‌ها را برای اعتبارسنجی دریافت می‌کنند. برای هر بلاک، هر نماینده یک پاداش بلاک و یک پاداش رای دریافت خواهد کرد، که هر دو پاداش، با رای‌دهندگان به نماینده موردنظر، بر اساس نسبت رأی آنها تقسیم می‌شود.

مزایا و معایب ترون چیست؟

از مزیای ارز دیجیتال ترون، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدف ترون توسعه بازار محتوای سرگرمی است که دیدگاه بسیار بلندی در آینده دارد. چندین حوزه را به طور همزمان پوشش می‌دهد و شامل میزبانی ویدیو، شبکه اجتماعی، پلتفرم استریم، پورتال بازی، کازینو آنلاین، پلتفرم پرداخت و نسخه آنلاین است.
  • ایده اصلی ترون ایجاد یک پلتفرم سرگرمی غیرمتمرکز است که در آن کاربران بتوانند محتوا را بدون واسطه ایجاد و کسب درآمد کنند.
  • این ارز توسط یک تیم قوی از توسعه‌دهندگان ایجاد شده است. برخی از توسعه‌دهندگان ترون در شرکت‌های بزرگ مشهور، از جمله شرکت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، تجربه دارند. تیم ترون شامل متخصصان Ripple Labs بود.
  • ارز ترون می‌تواند از تعداد زیادی برنامه در حال اجرا پشتیبانی کند. در حال حاضر این شبکه قادر به پردازش 2000 تراکنش در ثانیه است.

ترون

و اما معایب ترون را بررسی کنیم:

  • پلتفرم ترون اغلب به متمرکز بودن بیش از حد متهم می‌شود. حدود 50 درصد از توکن‌های TRX موجود در بازار در ده آدرس ذخیره می‌شوند. در نتیجه، صاحبان این آدرس‌ها می‌توانند بر قیمت این ارز دیجیتال تأثیر بگذارند. این واقعیت که هیچ یک از کاربران از مالک این توکن‌ها آگاه نیستند، شرایط را بدتر می‌کند.
  • تنها 15 درصد از سکه‌های ایجادشده برای سرمایه‌گذاری خصوصی در دسترس است. تعداد محدودی از توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران بزرگ مابقی سکه‌ها را در اختیار دارند.
  • در حال حاضر، تنها بخش اول نقشه راه پروژه ترون اجرا شده که شامل راه اندازی بلاک چین است. طرح‌های باقی‌مانده که باید بلاک چین ترون را به یک اینترنت غیرمتمرکز تبدیل کنند، چندین سال قبل نوشته شده‌اند. به همین دلیل است که با وجود شبکه اختصاصی خود، این پلتفرم هنوز در مرحله اولیه توسعه قرار دارد.

استخراج ترون چگونه است؟

به دلیل استفاده از مکانیزم اثبات سهام، استخراج ترون ممکن نیست. در عوض، می‌توان با قرار دادن توکن‌های موجود برای کمک به اعتبارسنجی سایر تراکنش‌ها، TRX به دست آورد. با کمک به اعتبارسنجی تراکنش‌ها، به سهامداران پاداش یا کارمزد تراکنش پرداخت می‌شود. همچنین باید گفت که این دارایی‌های دیجیتالی پرداخت شده به تازگی ایجاد نشده‌اند، بلکه از قبل وجود دارند.

بنابراین، ترون مانند سایر ارزهای دیجیتال استخراج نمی‌شود. سکه‌ها از قبل در شبکه ایجاد شده‌اند. در عوض، کاربران می‌توانند ترون را با تبدیل شدن به نماینده کسب کنند. هنگامی که یک کاربر به عنوان نماینده فوق‌العاده برای مدت شش ساعت انتخاب می‌شود، می‌تواند 32 توکن ترون را به ازای هر بلوکی که تولید می‌کند، به دست آورد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال ترون کدام است؟

بایننس در حال حاضر به عنوان صرافی برتر در زمینه ارائه پشتیبانی از توکن TRX در نظر گرفته می‌شود. این شرکت سابقه خوبی دارد و دسترسی به طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال مختلف را فراهم می‌کند. بایننس همچنین چندین روش واریز و برداشت همراه با یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب را در دسترس کاربران قرار داده است.

بایننس علاوه بر TRX به شما امکان دسترسی به بیش از 500 ارز دیجیتال مختلف را می‌دهد. این پلتفرم کارمزدهای کمی دارد. در معاملات نقدی 0.1 درصد کارمزد دریافت می‌شود که در مقایسه با سایر صرافی‌ها بسیار کمتر است.

اما تنها بایننس بهترین صرافی‌ ارز دیجیتال ترون نیست. در ادامه چند مورد از بهترین صرافی های ارز دیجیتال ترون را لیست کرده‌ایم.

  • بیترکس (Bittrex)
  • آپ‌بیت (Upbit)
  • بیت‌فینکس (Bitfinex)
  • هوبی‌پرو (HuobiPro)
  • کوینکس (Coinnest)
  • اوکی‌اکس (OKEx)
  • گیت‌آی‌او (Gate.io)

چطور کیف پول ترون را انتخاب کنیم؟

از آنجایی که ترون یک ارز دیجیتال شناخته شده است، توسط بسیاری از کیف پول‌ها پشتیبانی می‌شود. گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد و هر کاربر باید بر اساس نیازهای خاص خود تصمیم بگیرد.

کیف پول ترون یک راه حل امن برای ذخیره‌سازی است که به شما امکان می‌دهد توکن‌های TRX خود را بدون دردسر ذخیره و مبادله کنید. کیف پول های ترون ذخیره‌سازی TRX را با امنیتی در سطح سازمانی و عملکرد کاربرپسند برای شما فراهم می‌کنند.

چطور کیف پول ترون را انتخاب کنیم؟چند مورد از بهترین کیف پول‌های ترون را ادامه به شما معرفی کرده‌ایم:

  • کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)، کیف پول سخت افزاری
  • کیف پول ترزور (Trezor)، کیف پول سخت افزاری
  • کیف پول گاردا (Guarda)، کیف پول دسکتاپ
  • کیف پول اتمیک (Atomic)، کیف پول دسکتاپ
  • کیف پول ترون‌اسکن (Tronscan)، کیف پول آنلاین
  • کیف پول ترون‌لینک (Tronlink)، افزونه‌ای برای گوگل کروم

هر کیف پولی را که انتخاب کنید، مزایا و معایب متفاوتی را به همراه خواهد داشت. کارایی بعضی از آنها راحت‌تر است، در حالی که برخی دیگر امنیت بیشتری را ارائه می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری تحقیقات کامل را درباره انتخاب کیف پول مناسب انجام دهید.

روند قیمت ترون چگونه بوده است؟

رمز ارز ترون برای اولین بار با قیمت 0.0014 دلار از طریق یک عرضه اولیه سکه راه‌اندازی شد و حدود 60 میلیون دلار جمع‌آوری کرد. توکن اصلی ترون، TRX، با حداکثر عرضه 100,850,743,812 ایجاد شد. اوج قیمت ترون 0.22  دلار بود که کمی بعد از عرضه اولیه آن را تجربه کرد.

در زمان نگارش این مقاله، قیمت ترون 0.06 دلار و مارکت کپ آن حدود 5.5 میلیارد دلار است و در جایگاه پانزدهم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد.

روند قیمت ترون چگونه بوده است؟

آینده ترون چطور پیش بینی می‌شود؟

به نظر می‌رسد که در زمان نگارش مقاله، هدف قیمتی یک دلاری برای TRX دور از انتظار باشد. قیمت یک توکن TRX در حال حاضر حدود 0.03 دلار است.

ترون با رسیدن به یک دلار، حدود 3330 درصد افزایش خواهد داشت. در حالی که چنین افزایش قیمتی در دنیای ارزهای دیجیتال بی‌سابقه نیست، اما اغلب اتفاق نمی‌افتد و هنگامی که به یک رشد شگفت‌انگیز برسند، اغلب با یک افت شدید و طولانی‌مدت پس از آن همراه می‌شوند.

آیا ترون انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است؟

اگر به پتانسیل شبکه ترون و آینده رسانه‌های آنلاین علاقه‌مند هستید، سرمایه گذاری در ترون واقعاً جذاب است. توکن‌های TRX یک پیش‌نیاز برای تعامل با شبکه هستند، بنابراین از این نظر، می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی باشند، به خصوص اگر شما یک تولیدکننده محتوای مشتاق هستید یا فقط به رسانه علاقه دارید و می‌خواهید با همه برنامه‌های کاربردی در تعامل باشید.

با این حال، باید توجه داشت که از آنجایی که ترون یک ارز دیجیتال است، قیمت TRX در معرض نوسانات قرار می‌گیرد. تنها 0.06 دلار به ازای هر توکن، مبلغ زیادی برای کریپتو نیست، اما اصول سرمایه‌گذاری ثابت می‌ماند.

قبل از تصمیم به سرمایه گذاری در ترون، تحقیقات کافی و لازم را انجام دهید و هرگز بیش از چیزی که تحمل از دست دادن آن را دارید، سرمایه‌گذاری نکنید.

آیا ترون انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری است؟

چطور ترون بخریم؟

نحوه خرید ترون نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال تا حدودی سخت‌تر است. ترون به طور گسترده در ایالات متحده در دسترس نیست و بیشتر صرافی‌های بزرگ آن را ارائه نمی‌دهند. با این حال، چند صرافی مانند کراکن (Kraken)و فارکس تایم (FTX.US) وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند ارز ترون را خریداری کنند:

اگر شما علاقه مند به استیکینگ هستید، ممکن است بخواهید با کراکن یا eToro همراه شوید، چون هر دوی آنها امکان استیکینگ داخلی را به کاربران ارائه می‌دهند. فارکس تایم این قابلیت را ندارد، اگرچه می‌توانید TRX را از این صرافی بخرید و سپس خودتان آن را از طریق یک کیف پول کریپتو استیک کنید.

در یک نگاه

ارز دیجیتال ترون یک پروژه کریپتو منحصربه‌فرد است که از فناوری‌های مختلف دیگر پروژه‌های پیشگام استفاده می‌کند. شبکه ترون راه حلی برای تولیدکنندگان محتوا ارائه می‌دهد که درگیر سانسور یا سایر مشکلات پلتفرم‌های محتوای متمرکز هستند. همچنین، سیستم کارمزد تراکنش صفر آن، این رمز ارز را به یک انتخاب جالب برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان در زمینه پرداخت‌های کریپتو تبدیل می‌کند.