بیش از یک دهه از معرفی ارزهای دیجیتال می‌گذرد و تجربه ثابت کرده بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج براساس شرایط کلی بازار و هر رمزارز و نیز با توجه به شرایط فردی ماینرها می‌تواند برای هر شخص متفاوت از دیگری باشد. بهترین ارزهای دیجیتال برای ماینینگ آن‌هایی هستند که زودتر به سودآوری برسند و بتوانند هزینه‌های سرمایه‌گذاری را پوشش دهند. در ادامه مقاله به بررسی فاکتورهایی که باید در استخراج در نظر گرفته شود و نیز معرفی بهترین ارزها برای استخراج در سال 2022 پرداخته‌ایم.

استخراج ارز دیجیتال یعنی چی؟

بیشتر مردم، استخراج را راهی برای تولید کوین‌های جدید می‌دانند. بااین‌حال استخراج ارز دیجیتال شامل تأیید تراکنش‌های رمزارزها توسط ماینرهای روی شبکه بلاک‌چین با استفاده از الگوریتم اجماع و اضافه کردن آن به دفتر کل توزیع‌شده است که با عنوان بلاک‌چین شناخته می‌شود.

ماینرها به دلیل مشارکتشان در فرآیند استخراج و حفظ امنیت شبکه، پاداش‌هایی در قالب کوین‌های شبکه یا کارمزد تراکنش می‌گیرند.

آیا استخراج ارز دیجیتال سودآور است؟

تعیین بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج و سودآور بودن یا نبودن استخراج کریپتو کار ساده‌ای نیست. ماینرها می‌بایستی درباره کوین‌ها، هزینه برق موردنیاز دستگاه‌های استخراجی، قیمت تجهیزات و سختی استخراج تحقیق کنند. اگر قیمت کریپتو تا سطح خاصی کاهش یابد، استخراج آن رمزارز سودآور نخواهد بود.

بعلاوه تجهیزات استخراجی که ماینرهای بزرگ استفاده می‌کنند کار را برای ماینرهای کوچک سخت کرده است. این ماینرها بهتر است برای داشتن کارایی بیشتر به استخر استخراج بپیوندند اما این کار هزینه‌هایی به همراه دارد و سود را کاهش می‌دهد. به‌این‌ترتیب بسیاری از ماینرها ترجیح می‌دهند بهترین ارزهای دیجیتال برای ماینینگ را بسته به شرایط خود پیدا کنند.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

چطور بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج را انتخاب کنیم؟

بهترین ارزها برای استخراج بسته به شرایط هر ماینری متفاوت است. قبل از شروع استخراج، سود بالقوه و هزینه‌های آن را در نظر بگیرید و سپس اقدام کنید. برخی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در انتخاب یک ارز دیجیتال برای استخراج در نظر گرفته شوند در ادامه آورده‌ایم:

هزینه برق

دستگاه‌های استخراج و اسیک ماینرها مصرف برق بالایی دارند. اگر هزینه برق محلی بالا باشد، باید پول زیادی صرف استخراج کریپتو شود. ماینرها می‌توانند برای استخراج رمزارزهایی به‌جز بیت‌کوین از اسیک ماینرهای کم‌توان‌تر استفاده کنند با این‌ حال مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا سرمایه اولیه به آن‌ها برگردد.

سختی استخراج

هرقدر سختی استخراج بیشتر باشد نرخ هش بالاتر بیشتر است. هرقدر قدرت محاسباتی بیشتری برای به دست آوردن مقدار مشخصی رمزارز لازم باشد به معنی افزایش نرخ هش است.

هزینه تجهیزات

تجهیزات جزئی از سرمایه‌گذاری قبل از شروع کار هستند. ایجاد یک دستگاه استخراج مناسب حدود چند صد دلار هزینه دارد و باید سودآوری و عمر دستگاه در نظر گرفته شود.

قیمت سخت‌افزار برندهای مختلف باهم فرق دارد و به میزان انرژی مصرفی دستگاه و توان محاسباتی آن بستگی دارد. اگر قدرت محاسباتی بیشتر باشد کریپتوی بیشتری استخراج می‌کند اما اگر مصرف انرژی کمتر باشد، هزینه برق کمتری دارد. ماینرها باید طول عمر و سودآوری دستگاه را در زمان سرمایه‌گذاری و بررسی بهترین ارزها برای استخراج در نظر بگیرند.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

استخر استخراج

استخر استخراج گروهی از ماینرها هستند که باهم برای استخراج یک کریپتو تلاش می‌کنند و پاداش این استخراج بین آن‌ها تقسیم می‌شود. ماینرهای انفرادی می‌توانند برای رقابت با فارم‌های استخراج کریپتو به استخرها بپیوندند. این کار باعث افزایش سرعت استخراج، کاهش سختی و افزایش سودآوری آن می‌شود.

ازآنجایی‌که همواره سختی استخراج کریپتو در حال بیشتر شدن است ماینرهای بیشتری به استخرها می‌پیوندند. با اینکه افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در استخر به معنی کم شدن سود است اما درعین‌حال شانس رسیدن به پاداش را افزایش می‌دهد.

ماشین‌حساب استخراج

ماشین‌حساب‌های زیادی برای محاسبه نسبت سود به زیان برای انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج وجود دارند. اکثر این ماشین‌حساب‌ها با گرفتن معیارهای قدرت هش، مصرف انرژی، هزینه برق و هزینه استخراج، میزان سودآوری آن کوین را نشان می‌دهند.

هزینه‌های جانبی مثل هزینه اجاره فضا و کارکنان

یکی از فاکتورهایی است که در هر کشور و وابسته به شرایط هر فرد متغیر است و باید جز هزینه‌هایی محسوب شود که باعث کاهش سود استخراج می‌شود.

قانون محلی در ارتباط با استخراج کریپتو

 در برخی کشورها استخراج کاملاً ممنوع و در برخی دیگر در موقع خاصی از سال ممنوع اعلام می‌شود. هزینه برق نیز در کشورهای مختلف نرخ‌های متفاوتی دارد بنابراین بررسی قانونی بودن استخراج و قوانین دولتی هر کشور در مورد آن اهمیت زیادی دارد.

سایر مواردی که می‌توان برای انتخاب بهترین ارزها برای استخراج به آن‌ها اشاره کرد، تعداد صرافی‌هایی که آن رمزارز را لیست کرده‌اند، اطمینان از قانونی بودن رمزارز، بررسی امکان استفاده بلندمدت از تجهیزات استخراج و امکان تبدیل آن به فیات هستند.

6 رمزارز برتر برای ماینینگ در سال 2022 کدامند؟

در ادامه 6 مورد از بهترین رمزارزها برای استخراج در سال 2022 را بررسی کرده‌ایم.

1) بیت کوین گلد BTG

بیت‌کوین گلد یک فورک از بیت‌کوین است که برای پشتیبانی از مقیاس‌پذیری این بلاک‌چین ایجاد شد. این رمزارز از الگوریتم اثباتی کاری که Equihash نامیده می‌شود استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل کند کسانی که در فرآیند استخراج شرکت می‌کنند، بخصوص کسانی که اسیک ماینر دارند، قدرت بیشتری نمی‌گیرند.

برخلاف بیت‌کوین، حفاظت از عدم پرداخت مجدد، آدرس‌های کیف پول منحصربه‌فرد برای افزایش ایمنی و امنیت وجوه نیز پیاده‌سازی می‌کند. این کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال زیادی فهرست شده است و فعلاً حدود 100 نود قابل‌دسترسی دارد که بیشتر آن‌ها در آلمان و ایالات‌متحده هستند. بیت‌کوین گلد در صف بهترین ارزها برای استخراج قرار دارد.

ویژگی‌های بیت‌کوین گلد

  • استخراج بیت کوین گولد حدود 10 دقیقه زمان می‌برد و پاداش آن 6.25 BTG است.
  • برخی نرم‌افزارهای استخراج آن GMiner، CUDA miner و EWBF Cuda Equihash Miner هستند که آخری از الگوریتم Equihash پشتیبانی می‌کند.
  • استخرهای استخراج BTG شامل com، hashflare.io، minergate.com و nicehash.com هستند.
  • هش‌ریت این شبکه 2.20 MS/s است و می‌توان از GPU برای استخراج آن استفاده کرد.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

2) اتریوم کلایسک ETH

اتریوم کلاسیک یک فورک از ارز دیجیتال اتریوم است و این اصل را که «کد قانون است» حفظ می‌کند به این معنی که افراد و سازمان‌ها برای اجرای قراردادهای هوشمند یا دستورالعمل‌های تجاری که روی بلاک‌چین با کمترین دخالت انسان کار کند می‌توانند از اتریوم کلاسیک استفاده نمایند.

ویژگی‌های اتریوم کلاسیک

  • ماینرهای اصلی آن Ethminer، Claymore Miner، FinMiner، GMiner و NBMiner و NBMiner GPU هستند. Cruxminer، GMiner، lolMiner، Nanominer، NBMiner و OpenETC Pool نیز برخی از نرم‌افزارهایی هستند که می‌توانید برای استخراج ETC از آن‌ها استفاده کنید.
  • می‌توان این رمزارز را با استفاده از استخرهای مختلفی ازجمله org، 2Miners، Ethermine، f2pool و P2pool استخراج کرد.
  • همچنین می‌تواند روی سرور VPS استخراج شود.
  • داش بلوک اتریوم کلاسیک 3.2 است. هر بلوک بعد از هر 10.3 ثانیه ایجاد می‌شود.
  • الگوریتم آن Etchash algorithm و تابع هشینگ آن Ethash است.
  • هش‌ریت شبکه 31.4 TH/s است و می‌توان از GPU برای استخراج آن استفاده کرد.

3) زی کش Zcash

زی کش بهترین ارزهای دیجیتال برای ماینینگ توسط ماینرهای انفرادی است که تراکنش‌های خصوصی را ترجیح می‌دهند. این سکه محرمانگی معاملات را تضمین می‌کند. در آن گزینه‌ای برای استفاده از آدرس‌های کیف پول‌های شفاف عمومی وجود دارد که داده‌ها و تاریخچه آن برای همه قابل‌مشاهده است. این مورد برای شرکت‌ها و گروه‌هایی که خواهان شفافیت هستند مناسب است. افراد می‌توانند از آن برای حفظ تاریخچه مالی و حریم خصوصی خود استفاده کنند.

ویژگی‌های زی کش

  • مهم‌ترین ویژگی زی کش کارمزد خیلی پایین آن است.
  • زی کش را می‌توان با GPU استخراج کرد اما قابلیت استخراج با CPU برای تازه‌کاران را دارد.
  • ماینرهای GPU می‌توانند از نرم‌افزار Optiminer و EWBF Cuda استفاده کنند. همچنین امکان استفاده از GUI miner و برنامه استخراج اندروید هم وجود دارد.
  • بهترین استخر استخراج آن ZEC است؛ اما Flypool، Nanopool و Slushpool هم قابل قبولند.
  • بلاک‌ها هر 75 ثانیه یک‌بار استخراج‌شده و پاداش آن 3.125 ZEC است. بعد از هر 2.5 دقیقه 10 بلاک تولید می‌شود.
  • الگوریتم آن اثبات کار Equihash و تابع هشینگ SHA256 است.
  • نرخ هش‌ریت شبکه 6.76 GS/s است.

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

4) مونرو

یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج توسط تازه‌کارانی که از CPU استفاده می‌کنند. این کوین یکی از بهترین گزینه‌ها برای حفظ حریم خصوصی است و تراکنش‌های آن قابل‌ردیابی نیستند. جزییات تراکنش مثل مقدار ارسالی، آدرس‌های ارسال و دریافت در آن قابل‌مشاهده نیستند.

ویژگی‌های مونرو

  • برای استخراج مونرو نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی برای خرید CPU نیست.
  • مونرو هر 24 ثانیه یک‌بار استخراج می‌شود. پاداش ماینرها حدود 4.99 XMR است.
  • می‌توان آن را به‌صورت فردی با GPU یا با پیوستن به استخر استخراج کرد.
  • استخرهای استخراج مونرو شامل com، SupportXMR.com، xmr.nanopool.org و monero.crypto-pool.fr هستند.
  • الگوریتم استخراج آن اثبات کار RandomX و تابع هشینگ آن RandomX و CryptoNight هستند.
  • هش‌ریت شبکه 2.64 GH/s است و می‌توان آن را با ARM، GPU، اسیک، x86 و x86-64 استخراج کرد.

5) دوج کوین DOGE

دوج کوین یک ارز دیجیتال کاربردی است که می‌تواند ذخیره ارزش و از بهترین ارزها برای استخراج هم باشد. این کوین، سقف عرضه نداشته و از پروتکل Scrypt که مشابه لایت‌کوین است استفاده می‌کند. برای استخراج دوج کوین می‌توان از GPU/CPU یکپارچه برای اطمینان از کارایی آن استفاده کرد.

ویژگی‌های دوج کوین

  • برخی از بهترین نرم‌افزارها برای استخراج dogecoin با استفاده از GPU عبارتند از CudaMiner، Cgminer و GUIminer. درحالی‌که اگر از CPU برای استخراج این سکه استفاده می‌کنید، از CPUminer استفاده کنید.
  • از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند
  • میزان پاداش استخراج خر بلاک 10،000 دوج است.

6) گرین GRIN

برای اشخاص و سازمان‌هایی که می‌خواهند تراکنش‌هایشان ناشناس باشد مناسب است. این رمزارز انتقال امن بین اشخاص یا پلتفرم‌ها را تسهیل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، پلتفرم Grin امکان مشاهده عمومی مبلغ ارسال شده یا آدرس‌های ارسال و دریافت را نمی‌دهد. با اینحال اگر کوین‌ها غیرمحرمانه باشند می‌توان جزییات آن‌ها را مشاهده کرد. گرین از پروتکل به دلیل MimbleWimble و حفظ حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای ماینینگ است.

ویژگی‌های گرین

  • می‌توان با نرم‌افزارهای استخراج Gminer، GrinGoldMiner، Cudo Miner و GPU lolMiner استخراج کرد. این‌ها به‌صورت رایگان قابل دانلود هستند.
  • قابل استخراج در استخرهایی مانند 2miners و com را دارد. استخرهای مختلف نرخ و فرکانس پرداخت متفاوتی دارند.
  • از طریق استخراج انفرادی با اسیک ماینر قابل استخراج است.
  • به‌خاطر استفاده از پروتکل میمبل ویمبل، سبک است و براساس تعداد کاربران مقیاس می‌یابد نه براساس تعداد تراکنش‌ها.
  • الگوریتم آن اثبات کار Cuckatoo32 و تابع هشینگ آن Cuckatoo32 است.
  • هش‌ریت شبکه 11.84 KGps بوده و با GPU و اسیک قابل استخراج است.

در یک نگاه

همان‌طور که گفتیم استخراج، فرآیند تأیید و اضافه کردن تراکنش به بلاک‌هاست که طی عملیات خاصی و توسط ماینرها انجام می‌شود. ماینرها برای این مشارکتشان در عملکرد شبکه که باعث حفظ امنیت آن می‌شود پاداش می‌گیرند که در هر ارز دیجیتال متفاوت با دیگری است. ماینرها برای انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج باید فاکتورهای خاصی نظیر هزینه برق، میزان سختی، هزینه تجهیزات، قوانین و غیره را در نظر بگیرند.