روندهای بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال، جهت کلی یک دارایی دیجیتال یا بازار کریپتوکارنسی را تعریف می‌کند. تریدرهای با تجربه از نزدیک این روندها را دنبال می‌کنند تا استراتژی‌های معاملاتی خود را بر اساس آنها بچینند. تریدرها می‌توانند از بازارهای ارزهای دیجیتال سود ببرند، اما باید از قبل روند را درک کنند. در این مقاله، با مفهوم بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال آشنا می‌شویم و درک می‌کنیم که چگونه تریدرها می‌توانند از این روندهای بازار استفاده کنند.

بازار گاوی ارز دیجیتال یعنی چی؟

بازار گاوی ارز دیجیتال اصطلاحی است که برای توصیف وضعیت بازار مالی در زمانی که قیمت‌ها در حال افزایش هستند یا انتظار می‌رود افزایش پیدا کنند، استفاده می‌شود. معمولا ترید ارز دیجیتال یا سرمایه‌گذاران آن را صعودی می‌نامند.

معمولا هنگامی به بازار صعودی می‌گویند که روند 20 درصد افزایش یابد. این وضعیت معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سهام یا کریپتو در یک دوره زمانی نسبتاً طولانی به افزایش خود ادامه می‌دهد.

زمانی که پیش‌بینی می‌شود قیمت سهام یا کریپتو افزایش یابد، سرمایه‌گذاران برای خرید تعداد زیادی سهام و ارزهای دیجیتال که احتمال می‌رود در آینده نزدیک افزایش پیدا کنند، رقابت خواهند کرد.

درخواست‌های خرید زیاد از سوی سرمایه‌گذاران، همان چیزی است که باعث می‌شود قیمت سهام همچنان به افزایش ادامه دهد و این فرآیند به عنوان بازار گاوی شناخته می‌شود.

اصطلاح Bull یا گاو استعاره‌ای برای توصیف روند بازار است. گاو در هنگام حمله، شاخ‌های خود را به سمت بالا حرکت می‌دهد. به همین دلیل است که به بازاری با افزایش قیمت‌ها، بازار گاوی می‌گویند.

بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال

بازار خرسی ارز دیجیتال یعنی چی؟

بازار خرسی ارز دیجیتال مخالف بازار گاوی است. بازارهای نزولی با کاهش قیمت‌ها مشخص می‌شوند.

بازار خرسی ممکن است به دلایل بسیاری رخ دهد، مانند کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران به یک دارایی. زمانی که سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران بر این باورند که برای یک دارایی خاص اتفاق بدی خواهد افتاد، با فروش دارایی‌های خود برای جلوگیری از زیان، اقدام به فروش می‌کنند. از آنجایی که افراد زیادی این دارایی‌ها را می‌فروشند، قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

اصطلاح Bear یا خرس هم استعاره از روند نزولی است. زمانی که خرس می‌خواهد حریف یا طعمه خود را پایین بکشد، چنگال‌های خود را از بالا و پایین حرکت می‌دهد تا در واقع طعمه سقوط کند.

بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال

ویژگی های بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال

یک بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال تا حد زیادی تحت تأثیر تغییرات و جهت‌گیری بازار است، به ویژه در رابطه با قیمت‌ها. کریپتوکارنسی مانند بازار سهام عمل می‌کند. با این حال، هنوز هم به دلیل نوسانات بالا، تا حدودی متفاوت است.

وضعیت بازار

افزایش تولید ناخالص داخلی با بازار صعودی همراه است، در حالی که کاهش تولید ناخالص داخلی باعث شروع یک بازار نزولی می‌شود. اگر تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، این امر بر درآمد و حقوق نیز تأثیر می‌گذارد و منجر به افزایش ارزش سهم خواهد شد. در بازار نزولی، زمانی که تولید ناخالص داخلی کاهش می‌یابد، درآمد و حقوق پایین است و گاهی اوقات حتی راکد می‌شود.

عرضه و تقاضا؛ بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال

تقاضای زیاد برای ارزهای دیجیتال در بازار صعودی، با عرضه ضعیف همراه است. اگرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران مایل به خرید دارایی هستند، اما بیشتر مالکان تمایلی به فروش آنها ندارند. این روند باعث می‌شود قیمت‌ها سر به فلک بکشد، چون سرمایه‌گذاران به دنبال خرید ارزهای موجود هستند.

در یک بازار نزولی، قیمت‌ها مدام در حال کاهش است، چون بیشتر مردم دارایی‌های خود را می‌فروشند. عرضه جایگزین تقاضا در بازار نزولی می‌شود؛ سناریویی که برخلاف اصول عادی سرمایه‌گذاری است.

روانشناسی بازار

درک سرمایه‌گذاران تا حد زیادی بر بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال تأثیر می‌گذارد. زمانی که قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران نسبت به بازار صعودی خوش‌بین هستند. این سرمایه‌گذاران امیدوارند که بازدهی بالایی از سرمایه‌گذاری خود دریافت کنند. با این حال، در یک بازار نزولی، چشم‌انداز سرمایه‌گذاران تا حد زیادی منفی است و برخی با ترس، دارایی‌های خود را می‌فروشند. این روانشناسی باعث می‌شود که قیمت‌ها به طور مداوم کاهش یابد.

بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال

نرخ‌های اشتغال

نرخ پایین بیکاری به دلیل قدرت اقتصاد و افزایش قدرت خرید مشتریان، مشخصه بازار صعودی است. در بازار نزولی که در آن کسب‌وکارها درآمد کمتری دارند، نرخ بیکاری افزایش می‌یابد.

قیمت

یکی از واضح‌ترین راه‌ها برای تعیین بازار، قیمت است. هنگامی که قیمت دارایی‌ها در حال افزایش است، به راحتی یک بازار صعودی را خواهیم دید و زمانی که قیمت‌ها در حال کاهش است، می‌توان آن را به عنوان یک بازار نزولی به حساب آورد.

وقتی بازار گاوی به خرسی تبدیل می‌شود!

بسته به اینکه سرمایه‌گذاران در یک روز (یا حتی یک ساعت معین) چه کاری انجام می‌دهند، بازار مدام در حال نوسان است. اگر روندهای بازار را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که گاهی اوقات حتی کوچکترین نشانه‌ای از عدم اطمینان می‌تواند باعث کاهش قیمت سهام یا ارز دیجیتال شود.

وقتی نوبت به بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال می‌رسد، سرمایه‌گذاران همیشه در تلاش هستند تا بفهمند که در آینده چه اتفاقی می‌افتد. اگر همه چیز به سمت روند نزولی پیش برود، پول آنها در خط است. بنابراین سرمایه‌گذارارن همیشه مراقب چیزهایی هستند که می‌تواند بازار را به حرکت درآورد.

“به طور کلی، یک اقتصاد ضعیف یا کند، تورم بالا، افزایش نرخ بهره، همه‌گیری، جنگ یا ترکیدن حباب‌های بازار می‌تواند در تغییر روند نقش داشته باشد.”

همچنین باید گفت که بازار اغلب تحت تأثیر احساسات سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. اگر قرار باشد کاهشی رخ دهد و سرمایه‌گذاران دچار وحشت شوند، این می‌تواند نوعی پیشگویی ایجاد کند که باعث می‌شود بازار روند نزولی به خود بگیرد.

بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال

در نهایت، دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک بازار خرسی در ارز دیجیتال می‌تواند طولانی مدت شود، و معمولا یک دلیل واحد در مورد بازارهای نزولی صدق نمی‌کند، بلکه ترکیبی از عوامل باعث ایجاد این روند خواهند شد.

  • سود: برخی از سهام پس از انتشار گزارشات مالی ناامیدکننده یا ارائه راهنمایی ضعیف، وارد بازار نزولی می‌شوند.
  • حرکت نامناسب یک شرکت: در مواقعی، اگر سرمایه‌گذاران معتقد باشند که یک شرکت حرکت نامناسبی مانند خرید اشتباه انجام داده است، سهام آن می‌تواند به سمت بازار نزولی حرکت کند.
  • مسائل حقوقی: یک سهام یا رمز ارز می‌تواند به دلیل مسائل حقوقی مانند زمانی که توسط وزارت دادگستری یا مشتریان مورد شکایت قرار گرفته است، به روند نزولی وارد شود.
  • دلایل تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال: یک ارز دیجیتال می‌تواند به دلیل تحلیل تکنیکال مانند زمانی که به سطح اشباع خرید می‌رسد، به سمت بازار نزولی حرکت کند.
  • سیاست پولی: پس از تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره، سهام می‌تواند به شدت کاهش یابد.
  • دلایل دیگری که چرا ارز دیجیتال می‌تواند به سمت بازار خرسی حرکت کند افزایش هزینه انجام معاملات، تغییر مدیریت و کاهش رشد است.

نکات ترید در بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال

در حالی که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند سودآور باشد، اما این فناوری در حال تکامل است و بازار همچنان نوسان بسیاری دارد. قبل از معامله یا سرمایه‌گذاری در هر رمز ارز، در نظر بگیرید که آیا با برنامه سرمایه‌گذاری، مشخصات ریسک و اهداف بلندمدت شما مطابقت دارد یا خیر.

نحوه سرمایه‌گذاری و معامله در بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال با یکدیگر متفاوت است. در واقع باید بدانید که در هر یک از این روندها چگونه سرمایه‌گذاری کنید. ما در اینجا نکاتی را درباره معامله در این دو روند بررسی می‌کنیم.

بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال

چگونه در بازار صعودی سرمایه‌گذاری کنیم؟

هنگام سرمایه‌گذاری در یک بازار صعودی، همیشه بهتر است که روند را زودتر تشخیص دهید تا بتوانید زودتر خرید کنید. سپس، درست زمانی که بازار به اوج خود می‌رسد، می‌توانید با قیمت‌های بالاتر سهم یا ارز دیجیتال خود را بفروشید. بازارهای صعودی تمایل به دوام طولانی دارند، بنابراین هر ضرری اغلب حداقل و موقتی است.

اما، چه می‌شود اگر همه چیز تغییر غیرمنتظره‌ای پیدا کند و شما احساس کنید بازار نزولی در حال ظهور است؟ در این مورد، بهترین استراتژی این است که موقعیت‌های خود را کاهش دهید، به خصوص آنهایی که در رمزارزها با ثبات قیمتی کمتر هستند. ممکن است بخواهید دارایی‌های خود را به طور موقت به فلزات گرانبها، پول نقد یا دارایی‌های مشابه منتقل کنید. در نتیجه این چنین شانس بیشتری برای مقاومت در برابر ضرر را دارید.

ارزهای دیجیتال نیز تمایل دارند در پایان بازارهای صعودی با قیمت‌های پایین‌تری در دسترس باشند، بنابراین مراقب باشید و از امکان افزایش سرمایه‌گذاری خود استفاده کنید.

چگونه در بازار نزولی سرمایه‌گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در بازار نزولی طبیعتاً ریسک بیشتری دارد، چون قیمت‌ها پایین‌تر است و سرمایه‌گذاران اعتماد بسیار کمتری به ارزهای دیجیتال دارند. با این حال، این ریسک با احتمال بازده بالاتر در آینده نیز همراه است. به این ترتیب، می‌توانید رمز ارزها را زمانی که قیمت‌های پایین‌تری دارند، خریداری کنید و در اوج بازار صعودی بعدی، آنها را بفروشید.

استراتژی دیگری که سرمایه‌گذاران از آن استفاده می‌کنند، فروش دارایی‌های موجود خود به محض تشخیص روند نزولی است، و سپس با ادامه روند نزولی بازار، این دارایی‌ها را با قیمت بسیار پایین‌تری بازخرید می‌کنند.

هیچ راهی برای گفتن اینکه بازار نزولی چقدر دوام خواهد داشت، وجود ندارد، به خصوص اگر ناشی از رکود یا شرایط مشابه باشد. بنابراین، مسئله این است که نمی‌دانیم این کاهش دقیقاً تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و قیمت‌ها چقدر می‌تواند کاهش یابد. در نتیجه، ممکن است یک خرید زودهنگام انجام دهید یا سرمایه‌گذاری خوبی را از دست بدهید.

بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتالدر یک نگاه

هر دو بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال تأثیر زیادی بر سرمایه‌گذاری‌های شما خواهند داشت، بنابراین ایده خوبی است که برای تحلیل و پیش‌بینی بازار زمان بگذارید.

در حالی که بازار ارزهای دیجیتال دوره‌های بازار بازار گاوی و خرسی در ارز دیجیتال را همراه با جهش‌ها و اصلاحات تجربه کرده، از نظر تاریخی عملکرد خوبی داشته است. اما، همان طور که ممکن است بدانید، عملکرد گذشته تضمینی برای نتایج آینده نیست. درک مسیری که بازار در حال حرکت است و داشتن یک برنامه بلندمدت دقیق و پرتفوی متنوع می‌تواند به شما در مدیریت نوسانات و جریان‌های بازار و دستیابی به موفقیت پایدار کمک کند.