پنکیک سواپ (PancakeSwap) یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. برای ثبت نام در صرافی پنکیک سواپ نیازی به احراز هویت نیست. بنابراین تمام افراد از سراسر دنیا می‌توانند به راحتی وارد این صرافی شوند و پس از اتصال کیف پول خود به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. پنکیک سواپ مبتنی بر بایننس اسمارت چین است و مبادله توکن‌هایی با استاندارد BEP20‌ در آن امکان‌پذیر است. همچنین از طریق بریج می‌توان به پالیگان، آوالانچ، فانتوم و بسیاری از بلاکچین‌های دیگر دسترسی داشت. این پلتفرم امکان انجام معاملات را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت برای تمام کاربران خود فراهم آورده است. در این مقاله، به معرفی صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال پنکیک سواپ و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

 

صرافی پنکیک سواپ

صرافی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (PancakeSwap) در سال 2020 آغاز به کار کرد. این صرافی امکان مبادله توکن‌های مبتنی بر بایننس اسمارت چین و دیگر بلاکچین‌های معتبر را برای کاربران فراهم آورد. صرافی پنکیک سواپ با استفاده از کدهای صرافی یونی سواپ که به صورت متن‌باز طراحی شده بود توسعه یافت. بنابراین این پلتفرم نیز با استفاده از استخرهای نقدینگی (liquidity pool)، مشکل نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز قدیمی را ندارد. افراد در این استخرهای نقدینگی سرمایه‌گذاری می‌کنند و نقدینگی لازم برای انجام معاملات را فراهم می‌آورند. پنکیک سواپ نیز در مقابل به آنها پاداش می‌دهد و آنها را در کارمزد معاملات انجام‌گرفته شریک می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (PancakeSwap) در سال 2020 آغاز به کار کرد.
صرافی ارز دیجیتال پنکیک سواپ (PancakeSwap) در سال 2020 آغاز به کار کرد.

به طور کلی، صرافی‌های غیرمتمرکز توانسته‌اند بسیاری از مشکلات صرافی‌های متمرکز را حل نمایند. مشکلاتی نظیر هک شدن و اشتباهات مدیریتی اشخاص در این پلتفرم‌ها کمتر مطرح هستند. زیرا صرافی‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به شخص ثالث عمل می‌کنند. پنکیک سواپ نیز یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) است. برای ایجاد تقاضا در این پلتفرم نیازی به خریدار و فروشنده نیست و این کار از طریق معادله‌ای ساده انجام می‌شود که به صورت خودکار ارزش را تنظیم و تعدیل می‌کند. در واقع در پنکیک سواپ شما به قراردادهای هوشمند اعتماد می‌کنید و دیگر نیازی به تطبیق دادن خریدار و فروشنده برای تعیین قیمت و اجرای ترید وجود ندارد. به همین دلیل نیز ورود به صرافی پنکیک سواپ نیازی به احراز هویت ندارد.

 

نحوه عملکرد پنکیک سواپ

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ از یک سیستم بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند که کاربران مسئول تأمین نقدینگی آن هستند. بازارسازان دارایی‌ها را در استخرهایی واریز می‌کنند که تریدرها می‌توانند با آن معامله کنند. قیمت نیز با الگوریتمی بر اساس نسبت دو دارایی مورد معامله تعیین می‌شود. در واقع هر جفت ارز دیجیتال در صرافی پنکیک سواپ، استخر نقدینگی مخصوص خود را دارد.

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ از یک سیستم بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند
صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ از یک سیستم بازارساز خودکار (AMM) استفاده می‌کند

بنابراین هر کسی می‌تواند با واریز معادل هر دو توکن در این استخر نقدینگی، به یک تأمین‌کنندۀ نقدینگی تبدیل شود. همچنین هر زمان که بخواهد می‌تواند ضمن برداشت توکن‌های اصلی خود، سود حاصل از این مشارکت را نیز دریافت نماید.

 

جدیدترین به‌روزرسانی پنکیک سواپ

نسخه سوم پنکیک سواپ در آپریل ۲۰۲3 رونمایی شد. «بهبود استخر نقدینگی» مهم‌ترین تغییری است که در به‌روزرسانی این پلتفرم انجام شده است. این ویژگی جدید تجربه‌ای کارآمدتر برای کاربران این صرافی به وجود آورده است و به تأمین‌کنندگان نقدینگی امکان می‌دهند تا نقدینگی را در یک محدودۀ مشخص قیمتی تأمین نمایند.

نسخه سوم پنکیک سواپ در آپریل ۲۰۲3 رونمایی شد.
نسخه سوم پنکیک سواپ در آپریل ۲۰۲3 رونمایی شد.

همچنین نسخه 3 صرافی پنکیک سواپ، سطوح کارمزد متنوعی را اضافه کرده است و معامله‌گران را قادر می‌سازد تا ریسک خود را هنگام معامله دارایی‌های بی‌ثبات پایین بیاورند. علاوه بر اینها، سود مرکب و جایزه برای کمپین‌های ریفرال نیز به این سیستم اضافه شده‌اند.

 

توسعه‌دهندگان پنکیک سواپ

صرافی پنکیک سواپ با حمایت صرافی بایننس شکل گرفت. توسعه‌دهندگان این پروژه کار خود را با کدهای پلتفرم یونی سواپ آغاز کردند. یونی سواپ تحت لیسانس GPL عرضه شده بود که مجموعه‌ای از مجوزها برای تضمین آزادی کاربران در زمینه‌های راه‌اندازی، یادگیری، به‌اشتراک‌گذاری و اصلاح نرم‌افزارها را تشکیل می‌دهد.

بنیانگذاران پنکیک سواپ کار خود را با ایدۀ ساخت یک بازارساز خودکار آغاز کردند. آنها موفق شدند سرمایه‌ای ده میلیون دلاری را از صندوق شتاب‌دهنده زنجیره هوشمند بایننس جذب کنند و پروژه خود را به بهترین شکل ممکن ادامه دهند. سرانجام در سپتامبر 2020 صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال پنکیک سواپ به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

بنیانگذاران پنکیک سواپ کار خود را با ایدۀ ساخت یک بازارساز خودکار آغاز کردند
بنیانگذاران پنکیک سواپ کار خود را با ایدۀ ساخت یک بازارساز خودکار آغاز کردند

پنکیک سواپ توانست در زمانی کوتاه نقدینگی زیادی را جذب کند و حجم معاملات خود را به میزان صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر برساند. همچنین تیم توسعه‌دهنده پنکیک سواپ با استفاده از قرارداد هوشمند و حذف دفتر سفارش (اوردر بوک) گامی بزرگ به سمت عملی کردن ایده بازارسازهای خودکار و پتانسیل‌های نامحدود بایننس اسمارت چین برداشت. پنکیک سواپ با بهره بردن از تمام تجربه‌های پیشین و با خلاقیت توسعه‌دهندگان خود توانست خیلی سریع به ابزاری کارآمد در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

 

ویژگی‌های صرافی پنکیک سواپ

طراحی کاربرپسند و مناسب هم برای کاربران حرفه‌ای و هم کاربران مبتدی

خرید و فروش ارز دیجیتال بدون انجام احراز هویت

سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها

پشتیبانی نکردن از ارزهای فیات و تمرکز بر ارزهای دیجیتال معتبر

امکان ایجاد استخرهای نقدینگی متعدد برای کسب توکن‌های گوناگون

دریافت پاداش در ازای استیک کردن توکن اختصاصی صرافی پنکیک سواپ

امکان استیک کردن توکن‌های گوناگون از طریق تأمین استخرهای نقدینگی

امکان سرمایه‌گذاری از طریق فارمینگ

مشارکت در تصمیم‌گیری‌های این پلتفرم با داشتن توکن کیک (Cake)

انجام تمام معاملات به صورت کاملاً خودکار از طریق قراردادهای هوشمند

استفاده به موقع از پروتکل‌های تنظیم قیمت نظیر توکن‌سوزی

امکان خرید توکن‌های متنوع در مرحله عرضه اولیه

برگزاری منظم چهار قرعه‌کشی (لاتاری) روزانه برای دارندگان بیش از ده عدد از توکن کیک (Cake) که بلافاصله به برندگان پرداخت می‌شود.

پشتیبانی کامل از ان‌اف‌تی (NFT) و امکان استیک کردن و معامله کردن آنها

پشتیبانی گسترده از انواع کیف پول‌های معتبر ارز دیجیتال

امکان ترید مستقیم توکن‌های با استاندارد BEP20

امکان ترید توکن‌هایی با استانداردهای گوناگون از طریق بریج

پشتیبانی خوب کاربران و پاسخ به پرسش‌های آنها در انجمن پنکیک سواپ

 

کارمزد پنکیک سواپ

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ امکان ایجاد کارمزدهای متفاوت برای معاملات است. کاربران می‌توانند چهار کارمزد معاملاتی متفاوت را انتخاب کنند. این هزینه‌ها در نسخه سوم این پلتفرم عبارتند از: 0.01%، 0.05%، 0.25% و 0.1% که کاربران می‌توانند یکی از آنها را انتخاب نمایند.

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ امکان ایجاد کارمزدهای متفاوت برای معاملات است.
یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ امکان ایجاد کارمزدهای متفاوت برای معاملات است.

گفتنی است که بخشی از کارمزدی که هنگام معامله در پنکیک سواپ پرداخت می‌شود، به حساب تأمین‌کنندگان نقدینگی واریز می‌شود. بخشی از آن هم صرف خریدن و سوزاندن توکن‌ها برای تعادل قیمت‌ها می‌شود.

 

تفاوت پنکیک سواپ با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز

مهم‌ترین تفاوت پنکیک سواپ با دیگر صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال، استفاده از مکانیسم تعیین قیمت است. تمامی توکن‌های مبتنی بر بایننس اسمارت چین با استاندارد BEP20‌ و دیگر توکن‌ها را با استفاده از بریج می‌توان در صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ معامله کرد و نیاز به هیچ نوع اجازه‌ای برای این کار وجود ندارد. هر توکن نیز دارای قرارداد هوشمند مختص به خود است و حتی اگر استخر نقدینگی هم برای آن وجود نداشته باشد، به آسانی می‌توان آن را ایجاد کرد. بنابراین افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی به ترید توکن‌هایی بپردازند که قرارداد هوشمند و استخر نقدینگی خود را دارند.

به بیان دیگر، صرافی پنکیک سواپ از سیستم بازارساز خودکار برای قیمت‌گذاری توکن‌ها استفاده می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این سیستم نیز نحوه تشخیص قیمت هر توکن است. در سیستم‌های رایج دفتر سفارش (order book)، قیمت هر دارایی را بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش تعیین می‌کند. اما در پنکیک سواپ از سیستم مارکت میکر خودکار استفاده می‌شود که قیمت را بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. در این روش، افزایش و کاهش قیمت یک ارز دیجیتال، به نسبت تعداد رمز ارزهای موجود در استخر بستگی دارد.

صرافی پنکیک سواپ از سیستم بازارساز خودکار برای قیمت‌گذاری توکن‌ها استفاده می‌کند.
صرافی پنکیک سواپ از سیستم بازارساز خودکار برای قیمت‌گذاری توکن‌ها استفاده می‌کند.

کاربران با ادغام دارایی‌های خود در یک استخر، در واقع صندوقی می‌سازند که تمام مبادلات آن جفت ارز، از آن طریق انجام می‌شود. هر توکنی که در پنکیک سواپ لیست شده، دارای استخر مخصوص به خود است و کاربران می‌توانند آن توکن را تأمین نقدینگی کنند. بنابراین، خریداران و فروشندگان نیازی به انتظار کشیدن برای پیدا شدن فروشنده یا خریدار مقابل ندارند و مبادله خود را به سرعت انجام می‌دهند.

در واقع پنکیک سواپ قیمت‌ها را از بازار نمی‌گیرد، بلکه بر اساس تعادل استخرها، قیمت‌ها را تعیین می‌کند. اگر تعادل استخر به هم بخورد، قیمت رمز ارزها نیز تغییر خواهد کرد. اندازۀ استخر نقدینگی نیز بر تعیین قیمت توکن‌ها تأثیر می‌گذارد. هرچه نقدینگی بیشتری در یک استخر وجود داشته باشد، مبادلات بزرگ‌تر ارزهای دیجیتال تأثیر کمتری روی تغییر قیمت‌ها می‌گذارند.

 

ارز دیجیتال پنکیک سواپ

ارز دیجیتال پنکیک سواپ با نماد CAKE یکی از مهم‌ترین رمز ارزهایی است که در صرافی پنکیک سواپ خرید و فروش می‌شود. این رمز ارز در صرافی‌های ایرانی با نام‌های «پنکیک‌سواپ»، «پنکیک‌سوآپ» و «پنکیکسواپ» نیز شناخته می‌شود. ارز پنکیک سواپ در واقع توکن حاکمیتی صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ است. این توکن امکان مشارکت در فرایندهای حاکمیتی را برای کاربران این پلتفرم فراهم آورده است.

بیشترین قیمت پنکیک سواپ معادل 44.07 دلار بود که در آپریل 2021 معامله شد. قیمت پنکیک سواپ در سال 2023 کمی کاهش یافته است، اما با توجه به رشد محبوبیت این رمز ارز پیشبینی می‌شود قیمت آن روندی صعودی داشته باشد. تحلیل پنکیک سواپ (CAKE) و بررسی نمودار قیمت آن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نگاه مثبتی به آن دارند.

بیشترین قیمت پنکیک سواپ معادل 44.07 دلار بود که در آپریل 2021 معامله شد.
بیشترین قیمت پنکیک سواپ معادل 44.07 دلار بود که در آپریل 2021 معامله شد.

ارز پنکیک سواپ را می‌توان در تمامی کیف پول‌های مبتنی بر بایننس اسمارت چین که از استاندارد BEP20‌ پشتیبانی می‌کنند نگهداری کرد. این ارز دیجیتال سازگاری کاملی با کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شناخته‌شده‌ای مانند متامسک، تراست‌والت و لجر دارد. از سوی دیگر، مبادله CAKE از طریق صرافی پنکیک سواپ و بسیاری دیگر از صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال تسهیل شده است. بنابراین خرید و فروش پنکیک سواپ بدون نگرانی برای دارندگان این رمز ارز فراهم است.

 

آینده پنکیک سواپ

برنامه پنکیک سواپ برای آینده بیشتر روی توسعه صرافی غیرمتمرکز و ارز دیجیتال خود متمرکز است. نقشه راه پنکیک سواپ اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی این مجموعه نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده پنکیک سواپ را بسیار روشن دانست. سایت پنکیک سواپ مرجع رسمی اطلاعات جدید در مورد تغییرات این شبکه است. صرافی پنکیک سواپ در حال حاضر اپلیکیشن موبایل ندارد و تنها راه ثبت نام و ورود به آن از طریق همین سایت است. ویدئوی آموزشی کامل کار با صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ نیز در صفحه اصلی همین وب‌سایت در دسترس است. گفتنی است که صرافی پنکیک سواپ کاملاً آنلاین و غیرمتمرکز است و آدرس و خدمات فیزیکی در هیچ کجای دنیا ندارد.

 

سوالات متداول پنکیک سواپ

پنکیک سواپ چیست؟

«پنکیک سواپ» یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال مبتنی بر بایننس اسمارت چین است. این صرافی با استفاده از استخرهای نقدینگی امکان انجام معاملات را با حداقل کارمزد و حداکثر سرعت برای کاربران خود فراهم آورده است.

ثبت نام در پنکیک سواپ به چه ترتیب است؟

برای ثبت نام در صرافی پنکیک سواپ نیازی به احراز هویت نیست. افراد می‌توانند فقط با اتصال کیف پول خود وارد این صرافی شوند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. آدرس صرافی پنکیک سواپ https://pancakeswap.finance است.

مهم‌ترین ویژگی صرافی پنکیک سواپ چیست؟

صرافی پنکیک سواپ از سیستم بازارساز خودکار برای قیمت‌گذاری توکن‌ها استفاده می‌کند. مهم‌ترین ویژگی این سیستم نیز نحوه تشخیص قیمت هر توکن است. در سیستم‌های رایج اوردر بوک، قیمت هر دارایی را بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش تعیین می‌کند. اما در پنکیک سواپ قیمت بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

چگونه می‌توان از پنکیک سواپ درآمد کسب کرد؟

این صرافی علاوه بر امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به کاربران خود امکان می‌دهد در فرایندهای حاکمیتی نیز مشارکت داشته باشند و پاداش کسب کنند. این پلتفرم با استفاده از استخرهای نقدینگی، مشکل اساسی بیشتر صرافی‌های غیرمتمرکز پیش از خود را ندارد. افراد در این استخرها سرمایه‌گذاری می‌کنند و نقدینگی لازم برای انجام معاملات را فراهم می‌آورند. پنکیک سواپ نیز در مقابل به آنها پاداش می‌دهد و آنها را در کارمزد معاملات انجام‌گرفته شریک می‌کند.

پنکیک سواپ چگونه کار می‌کند؟

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ یک بازارساز خودکار محسوب می‌شود. بازارسازان دارایی‌ها را در استخرهایی واریز می‌کنند که تریدرها می‌توانند با آن معامله کنند. قیمت ارزهای دیجیتال نیز با الگوریتمی بر اساس نسبت دو دارایی مورد معامله تعیین می‌شود.

برنامه پنکیک سواپ برای آینده چیست؟

برنامه پنکیک سواپ برای آینده بیشتر روی توسعه صرافی غیرمتمرکز و ارز دیجیتال خود متمرکز است. رودمپ پنکیک سواپ اطلاعات زیادی دربارۀ تغییرات بزرگ پیش روی پنکیک سواپ نمی‌دهد. اما با توجه به رشد سریع و پایدار این پروژه، می‌توان آینده پنکیک سواپ را بسیار روشن دانست.

ارز دیجیتال پنکیک سواپ چیست؟

ارز دیجیتال پنکیک سواپ با نماد CAKE در واقع توکن حاکمیتی صرافی پنکیک سواپ است. این رمز ارز امکان مشارکت در فرایندهای حاکمیتی را برای کاربران این پلتفرم فراهم آورده است.

نگهداری رمز ارز پنکیک سواپ به چه ترتیب است؟

بیشتر کیف پول‌های معتبر و امن مبتنی بر بایننس اسمارت چین از رمز ارز پنکیک سواپ پشتیبانی می‌کنند و می‌توان به راحتی از آنها برای ذخیرۀ این دارایی ارزشمند استفاده کرد. این ارز دیجیتال سازگاری کاملی با کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شناخته‌شده‌ای مانند متامسک، تراست‌والت و لجر دارد.

آیا می‌توان پنکیک سواپ را از صرافی‌های دیگر تهیه کرد؟

بله. بیشترین حجم معاملاتی این رمز ارز در خود صرافی پنکیک سواپ انجام می‌گیرد. با وجود این، برای خرید و فروش این توکن می‌توان از طریق دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال نیز اقدام کرد. برای خرید و فروش ارز دیجیتال پنکیک سواپ در ایران می‌توانید به صرفینو مراجعه نمایید.